Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Piikit ja pumput  (Luettu 10666 kertaa)

Jalari

• Vanha tekijä
Re: Piikit ja pumput
« Vastaus #30 : Toukokuu 28, 2010, 00:16:21 ap »

Lainaus:

Siis suorititko sinä ne vai oletko se, joka "suorituttaa"?

Ei mutta kun tutkinnonvastaanottajia (herra inssi) on vaan yksi ja prätkäkorttikokelaita monta ja mä olin vielä viimeisenä ajovuorossa käsittelykokeen jälkeen.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Toukokuu 28, 2010, 07:44:43 ap »

Lainaus:

Lainaus:

Siis suorititko sinä ne vai oletko se, joka "suorituttaa"?

Ei mutta kun tutkinnonvastaanottajia (herra inssi) on vaan yksi ja prätkäkorttikokelaita monta ja mä olin vielä viimeisenä ajovuorossa käsittelykokeen jälkeen.

Kuinkas kävi..?
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #32 : Toukokuu 28, 2010, 08:31:34 ap »

Tarkoitin sitä kanyylin laittoa "samanlaisena" kuin tiputuksen laitto. Onhan se samanlaista, vai? Neulan avulla laitetaan koko systeemi sisään, neula otetaan ulos ja "letkunpätkä" jää sisään? Hä, vai miten muuten se laitettais? Ja tarkoitan sellaista pumppua missä ei neula jää sisään.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Toukokuu 28, 2010, 08:38:52 ap »

Siihen on olemassa sellainen laite, joka ampuu sen neulan vatsanahkasta läpi. Ampumisen jälkeen vain irroitetaan se neula ja ihon sisään jää pienen pieni letkun pätkä joka ei tunnu missään. Helppoa ja kivutonta. Ainakaan itse en kokenut sitä mitenkään vastenmielisenä. Vatsassa on sen verran rasvakudosta että on helppo paikka. Reiteen olen yrittänyt laittaa pari kertaa mutta sen verran tuntuu että taidan jättää reidet rauhaan.

Väittäisin että tuo neulan iskeminen ihon läpi on helpoin osa koko pumppuhoidossa.
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #34 : Toukokuu 28, 2010, 08:47:47 ap »

No aivan, totahan tarkotinkin. Vastasin vaan Jalarille, kun hän rupesi puhumaan, että on eri asia olla tiputuksessa ja laittaa pumppu paikoilleen. Laitetaanhan se samanlailla.. On eri asia OLLA tiputuksessa ja LAITTAA pumppu paikoilleen, totta, mutta enhän mä niitä keskenään verrannu, vaan LAITTOA, ASETTAMISTA you know. Ääh, nyt meni jankkauksen puolelle..
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Toukokuu 28, 2010, 09:09:30 ap »

Lainaus:

No aivan, totahan tarkotinkin. Vastasin vaan Jalarille, kun hän rupesi puhumaan, että on eri asia olla tiputuksessa ja laittaa pumppu paikoilleen. Laitetaanhan se samanlailla.. On eri asia OLLA tiputuksessa ja LAITTAA pumppu paikoilleen, totta, mutta enhän mä niitä keskenään verrannu, vaan LAITTOA, ASETTAMISTA you know. Ääh, nyt meni jankkauksen puolelle..

No aika kaukana ne on minusta toisistaan, siis inskakanyylin laitto ja tipan laitto. Se tippahan nimenomaan pitää saada osumaan verisuoneen ja kanyyli vain tökkästään melkein mihin vain, missä "läskiä" tarpeeksi on. Tippaneula laitetaan hitaasti hivuttaen (haa, olin just maanantaina tiputuksessa eli on tuoreesti mielessä se laitto ) Ja suoneenlaittokohtakin on yleensä sellainen ohut eli herkempi kohta tyyliin käsiselkä/ranne.

Jos inskakanyylin laittaa käsin, on minua opastettu laittamaan se melko ripesäti, ei siis hidasta hivutusta kuten tipassa (jotta menisi varmasti suoneen) ja tosiaan se asetin muuttaa oikeastaan koko homman
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Toukokuu 28, 2010, 09:20:46 ap »

Työvuorot on tosiaan vaihtelevia ja etukäteen ei voi tietää kuinka paljon kuluttaa ja siten "ei voi tietää" kuinka paljon pistää ennen työvuoroa. No, Leviksen kanssa on onnex toi 6 tuntia tai 12 tuntia vielä suht helppo ennakoida, mutta silti se on säätämistä ja Humalogin ja ruoan kanssa arvailua välillä... ja tulee ylläreitä. Ja lisäx mä en tunne kun sokerit laskee ennenkuin ne alkaa sit kolmosella ja sen jälkeen tulee vuoristorata. Perkale, soitan tänään deehoitsulle, vaikka vähän nolottaa soittaa sillekin alvariinsa, oon soitellu sille muissa asioissa jo muutaman kerran, mut HALUAISIN VAAN NIIN SOKERIT TASASEMMAX. Eikös siinä pumpussa ole joku hälytystsydeemi jos vaikka sokerit on menossa liian alas? Vai oonko taas metsäläinen?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Toukokuu 28, 2010, 09:24:40 ap »

No toi hälytyssysteemi on vain, jos saat sellaisen sensoroivan pumpun ja vielä niitä sensoreitakin jatkuvaan käyttöön. On ihan kiinni asuinpaikastasi onko tuo edes mahdollista, siis saada sensoreita jatkuvaan käyttöön.

Normisti ei mitään varoituksia tule, koska pumppu ei tiedä mitään sun verensokereista ilman sensoria (toinen "piikki" nahassa).
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #38 : Toukokuu 28, 2010, 09:32:31 ap »

Okei, kiitos tiedosta. Eli koitan nyt saada selville eri pumppumerkkejä ja ominaisuuksia. Olisko jotain linkkejä lainata ja IHAN PAHVILLE. Antsu1, vanha dee, sä varmaan tiedät?
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Toukokuu 28, 2010, 09:37:28 ap »

DM1; Voit toki vertailla eri pumppumerkkejä, mutta ei ole sanottua, minkä sitten saat (jos saat). Minullekin piti tulla ihan perusmalli, mutta sainkin yllätyksekseni VEO:n joka on viimeisin malli noista Medtronic:n pumpuista. On kuulema melkoisen kirjava käytäntö minkä pumpun saa. Tämä vain ihan tiedoksesi että näin ainakin Vantaalla.
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Toukokuu 28, 2010, 09:47:52 ap »

Arvasin ton ja saa tosiaan nähdä mitä mieltä hoitopuoli on. On tosta pumpusta ollu lekurin kanssa joskus jotain puhetta, mut olen ite tyssänny sen keskustelun heti alkuunsa, koska ei ole kiinnostanu ajatuksella, et en halua sitoutua mihinkään laitteeseen. Mutta nyt oon jo niin vanha ja viisas (hahaahahhaa) että myönnettävä on, et sokerit kaipaa erilaista inska-annostusta ja lähinnä pistetyn inskan vaikutus on liian pitkä tarvittavaan nähden. Ja säätelyä tarvitsisin lyhyemmällä aikavälillä. Osasinko sanoa ymmärrettävästi?
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #41 : Toukokuu 28, 2010, 10:33:30 ap »

Lainaus:

Kuinkas kävi..?

No eka ajokoe meni hylätyksi, kun liikennevaloihin tullessa en huomioinut ryhmittyessä taaksepäin (päätä kääntämällä) kun kaista mun alla vaihtui.. Mun mielestä hiukan kyseenalainen juttu, koska aina käännän päätä kun sivusuunnassa liikutaan vähänkään ikäänkuin toiselle kaistalle.. No, joko hermoilin ja en sit vaan tehny tai inssi ei autosta takana nähny.. uusinta sitten läpi ja nyt on kortti, vaan ei pyörää.. No, ainakin yks lapsuuden haave on toteutettu, on ajovarusteet ja lupa   moponhan saa kaupasta nopeastikin kun vaan on riihikuivaa... Kortin ja varusteiden kanssa on vaikeampaa..
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Toukokuu 28, 2010, 11:15:48 ap »

Lainaus:

Eli koitan nyt saada selville eri pumppumerkkejä ja ominaisuuksia. Olisko jotain linkkejä lainata ja IHAN PAHVILLE.  

Täältä löytyy Suomessa käytössä olevia pumppumalleja:
http://www.diabetes.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=2130
Ja oikeanpuoleisen sivun hintatiedot kertovat sen, miksi kunnissa tarjotaan helpommin Spiritiä kuin Veoa (1950e/3199e).  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

VAK

• Matkailija
« Vastaus #43 : Toukokuu 28, 2010, 11:35:25 ap »

Lainaus:

nyt on kortti...

ONNEA!

mp-harrastus on hyvä harrastus! Mä oon myös harrastanut moottoripyöräilyä kuntoilumielessä. Tosin nyt on vähän ollut ajotaukoa, kun katkaisin ranteeni ja satutin niskanikamani. Nyt on nikamat leikottu kuntoon ja ranne luutunut. Hirveä halu päästä taas radalle!

Kuin on jo tullut kerrottuakin, niin pumppu ei meinaa aina pysyä mukana ja kanyylikin saattaa joskus hiota irti. varsinkin siinä vaiheessa, kun kaatuu ja heittää kuperkeikkaa, niin pumppu saattaa irrota...

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Toukokuu 28, 2010, 12:07:46 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Mulla on A-C combo, joka kestää vettä, oon uinu sillä hallissa, hotellin altaalla ja punaisessa meressä. Suihkun ajaksi pumppu irrotetaan liittimestä...

Kestää uimisen, mutta ei suihkua?   Vai eikö se kestä saippuavettä?

Kestää se varmasti saippuavettäkin, mutta mihin sinä sen pumpun ripustat peseytymisen ajaksi kun ei oo taskuja? Annat roikkua kanyylin varassa...? Ei oo kovin käytännöllistä. Helpompaa on ottaa se irti siksi aikaa, niin se ei oo tiellä. Kun siis ei sitä kanyyliä tartte irrottaa suihkun ajaksi, vaan se letku irtoaa kanyylistä.

Tunnusta, tajusit kyllä, halusit vaan niuhottaa ja nähä miten huono oon selittämään.  
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Linkkejä