Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Piikit ja pumput  (Luettu 10645 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Re: Piikit ja pumput
« Vastaus #15 : Toukokuu 27, 2010, 10:19:10 ap »

Täällä on tullut esiin monipuolisesti sekä hyviä että huonoja puolia pumpusta. Itse kuulun niihin pumppailun hehkuttajiin, joista äskoo vienosti kirjoituksessaan mainitsi.  

Olen vaan niin tyytyväinen, että kynäaikojen 8 pintaan ja ylikin keikkunut hobis on nyt saatu 7 pintaan. Alempanakin se on käynyt, (6,6), mutta siihen meikätyttö ei nyt työtä tehdessään enää taivu! Kotona ollessa säätäminen onnistuu paremmin.  

Tykkään pumpussa nimen omaan siitä, että inska on koko ajan mukana ja bolusten laitto esim. työpaikkaruokalassa on mukavan huomaamatonta. Saan myös säädettyä basaalia = perusinskaa tarvittaessa pienemmälle jos tiedossa on paljon liikuntaa sisältävä iltavuoro (yleensä on).

Kanyylinlaitto ja katetrinvaihto ym. tekniset jutut pelottivat aluksi, mutta mitä enemmän pumppuun tutustuin, sitä helpommiksi ne ovat tulleet. Ja se ihon sisällä oleva kanyyli, (mulla teflonia), ei todellakaan tunnu missään.

Ja se on aika hassu juttu, että nykyään melkein pelkään pistämistä jos jostain syystä joudun tuikkaamaan inskaa kynällä. Jo ajatuskin tuntuu vastenmieliseltä, vaikka ennen ei ole mitään inhotuksia ollut!  

Pitkällä sairaslomalla ollessani tuli sitten eteen niitä pumpun varjopuoliakin. Oli niin helppoa mussuttaa pullaa tai namia kun inska oli napin painalluksen päässä.   Painoa tuli lisää muutamassa kuukaudessa 5 kiloa ja niitä nyt sitten irvistellen ja pumppua hyödyntäen yritän pudottaa!  

Toiveena on joskus tulevaisuudessa saada sensoripumppu, mutta haaveeksi se taitaa jäädä.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #16 : Toukokuu 27, 2010, 10:20:38 ap »

Joo, tää taistelu on niin turhauttavaa ja uuvuttavaa ja mieltä latistavaa kun kaikkensa yrittää ja verensokerimittari vaan antaa huonoja tuloksia. Uh, mä en jaksa olla diabeetikko kohta enää.. Täytyy ottaa yhteyttä varmaankin deehoitajaan ja ottaa puheex toi pumppu-asia. Saa nähdä miten Vantaalla suhtaudutaan, saako vai ei. Ei nyt heti kättelyssä mut ainahan sitä voi kysyä.
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #17 : Toukokuu 27, 2010, 10:30:47 ap »

Mullakin on VÄHÄN murheenkryyninä toi työn liikkuvuus suhteutettuna inskaan. kaksvuorotyö jo sinänsä vaatii säätöä jonkin verran ja siihen päälle se ettei voi työvuoron alussa tietää miten liikkuva vuorosta tulee. Sen takia tää nii pähkäilyä onkin..
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Toukokuu 27, 2010, 12:15:12 ip »

Vaihteleviin olosuhteisiin pumppu antaa säätövaraa. Jos tietää, että tulee liikuntaa, laittaa hyvissä ajoin pumpun basaalin pienemmälle tietyksi tuntimääräksi, niin osa ongelmista häviää, eikä tarvi tankata ylimääräistä tms.

Keiju tietää tuoreen Vantaan tilanteen vai tuliko, Keiju, sun pumppupäätös jostain muualta kuin julkiselta puolelta?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Toukokuu 27, 2010, 12:24:08 ip »

Lainaus:

Keiju tietää tuoreen Vantaan tilanteen vai tuliko, Keiju, sun pumppupäätös jostain muualta kuin julkiselta puolelta?

Oma, yksityinen lääkärini laittoi lähetteen pumppua varten Peijakseen. Sinne sain kutsun melko pian. Minulla oli sama tilanne kuin äskoo:llakin eli Levemir piti pistää kolme kertaa päivässä. Peijaksen lääkärinkin mielestä se oli riittävä perusta pumpulle.

Päätöksen asiasta tekee Vantaalla siis julkisen sektorin lääkäri.
Kirjattu

VAK

• Matkailija
« Vastaus #20 : Toukokuu 27, 2010, 12:31:46 ip »

Joskus pumpun käyttö voi olla hankalaakin. Jos harrastat sellaista liikuntaa, että kanyyli hinkkautuu irti tai pumppu saattaa vaurioitua tai irrota vallan.

Ekan kerran luin(tästä ketjusta), että pumpun kanssa voi uidakin. Mulla on ollut hankaluuksia just uimisen kanssa. Mun lapset harrastaa uintia ja haluaisin itsekin uida myös paljon enemmän, mutta pumppua ei viitsi pitää irti yli tuntia. Tietty välillä voi käydä ottamassa huikan, mutta kanyylikin siinä voi liota irti, kun vedessä läträä.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Toukokuu 27, 2010, 12:40:36 ip »

Lainaus:

Ekan kerran luin(tästä ketjusta), että pumpun kanssa voi uidakin.  

Ei kai pumpun KANSSA voi uida? Ei ainakaan minun pumpun vaan se on otettava irti ja käytävä tosiaan ottamassa lisäannoksen välillä tai uimisen jälkeen.

Mielestäni pumput ovat roiskeveden kestäviä mutta ei niitä saa vedessä liotella.

Täällä varmaan tarkoitettiin että KANYYLIN kanssa voi uida..?
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #22 : Toukokuu 27, 2010, 12:45:42 ip »

Toi ihon alainen osa, kanyyli, ei tosiaan ole mikään "big-deal". Tietty mulla nyt on rasvaa tossa mahassa, vaikka hoikka olenkin periaatteessa, käytän 9 millistä pystykanyyliä. 99% ajasta se on saman tuntuinen kuin kangaslaastari olisi iholla. Ei se tunnu ollenkaan. Siellä se on nukkuessa ja sählyissä ja muissa. Toki se joskus osuu semmoiseen kohtaan että se sattuu joko aluksi tai sitten jää kaivertamaan jonnekin lihakseen tms. ja se nyt ei oli oikein kivaakaan.. Peppaposkessa kyun on kanyyli ja jos se tuntuu semmosena kutiavana kalvamisena,, niin melkeinpä poisottaessa näkyy miten 3 milliä kanyylin päästä on taittunut, eli ottanut lihakseen asti kontaktia. Rasvakerroksessa tuo on normaalisti 100% huomaamaton. Suihkussa otan letkun irti siitä pikaliittimestä (kanyyi jää ihon alle) ja menen saunaan/suihkuun. Isompiin vesitouhuihin laitan vielä kanyyliin sellaisen suojakorkin mikä tulee aina uuden infuusiosetin mukana. Noi vaihdetaan aina 3 päivän välein niin homma pysyy siistinä ja puhtaana. Josksu jos on ihan tolkutonta hikoilua, esim 7 tuntia mustissa moottoripyöräasusteissa parkkipaikalla, saattaa kanyylin laastariteippi hiukan irtoilla. ja joskus ottaa vatteista mustaa nöyhtää. Muuten homma ei vastaa millään mittarilla lähimainkaan tiputuksessa oloa, ero on sama kuin jalka murtuneena vs. varpaassa laastari ei-vuotavassa haavassa.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Toukokuu 27, 2010, 12:48:55 ip »

Joo, ainakin Accu-Chek combo kestää vettä. IPX8 eli se kestää 2,5metrissä, 30min. Kysyin vielä pumppuedustajalta kaiken varmuuden vuoksi, että sillä voi käydä vaikka kylpylässä lillumassa useamman tunnin, jos vaan kanyyli pitää, siellähän se ei todellakaan ole 2,5metrin syvyydessä.   Uin todella harvoin, mutta en halua olla irti pumpusta silloin harvoinkaan. Sokerit on kuitenkin 25 kun tuun sieltä. Ja ei mulla ainakaan kanyyli uimisen takia irtoa. Ei meinaa irrota muutenkaan.  

Niin, ja tässäpä taas yks puoli, en tosissaan halua olla irti pumpusta, olo on turvaton ilman sitä. Useiden mielestä on inhottavaa olla kokoajan kytkettynä siihen, mutta minä en uskalla olla yli puolta tuntia ilman.

Plussana on tosiaan vielä sekin, että on inskat aina mukana. Enpä kyllä aiemminkaan ilman niitä mihinkään lähtenyt, mutta silti. Ja jos sattuu jäämään johonkin yökylään, niin ei oo sitä pelkoa että jäi pitkävaikutteinen kotiin tms. Elämä on paljon vapaampaa, on mahdollisuus sinkoilla sinne minne huvittaa, silloin kun huvittaa. Ainoa mikä mun elämää enää rajoittaa, on että jos valvon yli kahteen yöllä, niin sokerit menee päin honkia. Yön basaali ei näköjään riitä jos valvoo... Mut eiköhän sekin säätämällä hoidu jos on tarvis, mut parempi vaan kun on hyvä "syy" mennä ajoissa nukkumaan.  
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Toukokuu 27, 2010, 12:49:36 ip »

Lainaus:

Josksu jos on ihan tolkutonta hikoilua, esim 7 tuntia mustissa moottoripyöräasusteissa parkkipaikalla,...

Seitsemän tuntia parkkipaikalla...? Ihan uteliaisuudesta: miksi?  
Kirjattu

VAK

• Matkailija
« Vastaus #25 : Toukokuu 27, 2010, 12:59:43 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Josksu jos on ihan tolkutonta hikoilua, esim 7 tuntia mustissa moottoripyöräasusteissa parkkipaikalla,...

Veikkaan, että kyseessä ns.bomber/stunttikuski, he käyttävät usein tyhjiä parkkipaikkoja treenaamiseen.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Toukokuu 27, 2010, 16:56:02 ip »

Lainaus:

Mulla on A-C combo, joka kestää vettä, oon uinu sillä hallissa, hotellin altaalla ja punaisessa meressä. Suihkun ajaksi pumppu irrotetaan liittimestä...

Kestää uimisen, mutta ei suihkua?   Vai eikö se kestä saippuavettä?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #27 : Toukokuu 27, 2010, 17:42:20 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Veikkaan, että kyseessä ns.bomber/stunttikuski, he käyttävät usein tyhjiä parkkipaikkoja treenaamiseen.

No ei kun inssiajopäivä...   No, yhdeksältä alkoi viimeiset ajotunnit ja varttivaille ykstoista käsittelykoe ja iltapäivällä itse inssiajo. Odottelua... meitä kun oli samalla kertaa enempi.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Toukokuu 27, 2010, 18:51:34 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

No ei kun inssiajopäivä...   No, yhdeksältä alkoi viimeiset ajotunnit ja varttivaille ykstoista käsittelykoe ja iltapäivällä itse inssiajo. Odottelua... meitä kun oli samalla kertaa enempi.

Siis suorititko sinä ne vai oletko se, joka "suorituttaa"?

Jaa, mahdankohan jälkimmäisessä tapauksessa joutua sinun syyniin tuossa jonkin ajan kuluttua..?  

Ja näin päästiin asiasta kukkaruukkuun todella helposti. Sori!  
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #29 : Toukokuu 27, 2010, 23:57:43 ip »

Lainaus:

Mullakin on VÄHÄN murheenkryyninä toi työn liikkuvuus suhteutettuna inskaan. kaksvuorotyö jo sinänsä vaatii säätöä jonkin verran ja siihen päälle se ettei voi työvuoron alussa tietää miten liikkuva vuorosta tulee. Sen takia tää nii pähkäilyä onkin..

Tuohon pumppu varmasti tuo helpotusta Itsekin teen työkseni aamu tai iltavuoroa ja ikinä töihin mennessä ei voi tietää että tuleeko hiki hatussa-pv vai kuhan tässä notkun-pv Aamulla pistetty pitkä on sit jo pistetty eikä sille mitään voi, pumpussa taas basaalin voi pistää haluamalleen tasolle sitä mukaa kun tilanteet muuttuu!

Ja syy miks ite vaihdoin oli vuoristorata, jatkuva, loputon vuoristorata, yöhypot. Hobaakaan en saanu kuriin enkä vuoristorataa pois vaikka 10x mittasin sokrua ja inskojakin vaihdettiin, mistään ei ollu apua. Olin aina kammoksunu letkun jatkona oloa ja kanyyli... hrr, kylmiä väreitä pelkästä ajatuksesta No mutta täältä kp:lta juttuja lueskeltuani tajusin suorastaan haluavani pumpun Hyvin kävi, pumpun sain. Alkuun se oli aina tiellä (n. 1-2 vkoa) nyt sitä ei todellakaan enää muista. Ja poishan sen aina saa jos siltä tuntuu Mulle kynnyskysymys oli kanyyli. Yllättävän pitkään kun mulla oli sellainen laukaisin, ettei tarvi ite pistää. Koin sen kyllä kauheen ahdistavaks koska mulla on neulakammo! Kuulostaa hupaisalta että d1 sanoo noin, mutta on JOS JOKU MUU pistää! Se laukaisin tuntu vähän samalta joten kokeilin pistää kanyylin käsin ja eipä se erikoisemmin inskan pistämisestä eronnut, joten mä laitan aina käsin

Siitä suojakorkista.. mä tuikkaan sen aina kun on pumppu irti.

Ja vielä lisäys (tärkein meinas jäädä!) Vuoristorata: ai mikä vuoristorata?? eli siis hävinnyt! Hoba: viimeinen kynä hoba tammi-helmikuun vaihteessa 8,8. Uusin hoba tän kuun alussa 7,0!!! Arvaatte varmaan ettei meikäläinen kovinkaan paljoa kyniä kaipaa
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14