Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Piikit ja pumput  (Luettu 10667 kertaa)

DM1

• Aktiivinen
Piikit ja pumput
« : Toukokuu 27, 2010, 07:20:58 ap »

Kun lukee näitä eri juttuja ja ketjuja , niin aika ajoin puhe kääntyy insuliinipumppuihin tai niiden annosteluihin. Onko se muka niin hyvä tai paras hoitoväline? Aikoinaan olin "koekaniinina" ns. laihialaispumpulla ja se oli todella alkeellinen ja STRESSAAVA, kun kokoajan tuijottelin sitä valoa, joka kertoi onko pumppu yleensä toiminnassa. Kääk, en haluaisi sitoa itteeni mitään ylimääräistä vempelettä ja jota pitäisi säätää vielä vähän väliä?? Voin olla tosi metsässä sanoessani näin, mutta silti epäilyttää.. ja silti haluaisin hyvän hoban. Kertokaa piikittäjät ja pumputtajat hyviä/huonoja kokemuksia ja miksi vaihdoitte hoitovälinettä ja oletteko saaneet parempia Hba1 tuloksia vaihdon jälkeen?
Kirjattu

Änder

• Matkailija
Re: Piikit ja pumput
« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2010, 07:43:20 ap »

Vielä pari vuotta sitten olin sitä mieltä että minähän en ikinä tule haluamaan insuliinipumppua! Hobis oli pistosaikana viimeiset viisi vuotta välillä 8,2-9,2 vaikka tein julmetusti töitä sen eteen. Kokeilin sekä Lantusta että Levemiriä pitkävaikutteisena ja Novorapidia ja Humalogia pikana ja oikein mikään yhdistelmä ei tuottanut haluttua tulosta. Aamunkoittoilmiön vuoksi aamusokerit alkoi olla 13-15. Pikkuhiljaa aloin lämmetä pumpusta ja käänteentekevä hetki oli kun työpaikalla olin etsimässä netistä tietoa pumppuhoidosta niin samalla hetkellä luokseni tuli asiakas kyselemään vesijumpparyhmistä ja sivulauseessa mainitsi että hänellä on insuliinipumppu   Siitä se sitten lähti kun näki pumpun livenä ja sai keskustella asiasta henkilön kanssa, jolla pumppu oli.

Viimeisin hba1c oli 7,1. Töitä senkin eteen on tehty, mutta kyllä pumpusta on suuri apu ollut! Ja eihän se tarkoita että jos pumppua kokeilee niin sen kanssa naimisissa olisi, aina voi vaihtaa takaisin vanhaan hoitomuotoon. Tämä siis MINUN mielipide ja MINUN kokemukseni.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2010, 07:50:44 ap »

Pistoshoito meni liian vaikeaksi, kun pistin Levemiriä 3 krt/vrk ja Humalogia joka suupalalle ja silti hobis pysytteli 9-10 vaikka olis tehnyt mitä ja hypoja oli lähes päivittäin. Sensoroinnit paljastivat hyvin erilaisen insuliinintarpeen vuorokauden eri vaiheissa, suuren liikuntaherkkyyden ja huippunopeat reaktiiviset. Pumppu on antanut minulle kaikkiin näihin hyvän työvälineen.

Pumppu on keikkunut melkolailla tuskitta mukanani 3,5 vuotta, ei vaadi paljon huomiota, mutta toimii tarvittaessa. Suhtauduin siihen etukäteen hyvin epäluuloisesti. Ei mikään ihmevehje, mutta auttaa minua. Pumput ovat ehkä kehittyneet noista sinun kokemuksistasi.

Hobis ei ole huimasti parantunut, pyörii välillä 7-8, mutta vuoristoradoista olen päässyt eroon. Pumpun alulla olen voinut normalisoida liikunnan ja pudottaa painoanikin. Jos pistoksilla pärjää kohtuullisella työmäärällä, ei pumppu ole mikään automaatti, joka itsestään hoitaisi sinua. Työtä sekin vaatii ja oma-aloitteellisuutta hoidon säätämisessä. Palstalla on ollut kovaa pumppuhehkutusta varmaan juuri sellaisten kohdalla, joille pistoshoidossa mikään työmäärä ei ole auttanut ja pumppu on antanut hyvän työvälineen hallita ongelmia.

Sensorointi voisi olla oikea tapa kartoittaa omaa pumpputarvetta.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 27, 2010, 08:16:38 ap »

Vaikkei hobis olekaan niin kamalasti laskenut, niin elämä on helpottunut niin radikaalisti pumpun myötä, että sen takia pidän mieluummin sitä. Mutta pumppu on nykyään niin vaikea saada, että tuskin sitä kenellekään tyrkytetään, päinvastoin,  moni, joka haluaisi pumpun, ei saa sitä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Toukokuu 27, 2010, 08:23:44 ap »

Perhana, mua ottaa kupoliin se, että mulla on niin pomppivat sokerit. Ja se, että oon niin inskaherkkä. Ja se, että en saa hobista hyväx. Perusinska on ok haarukassa 9-12/2x vrk, mutta sitten toi Humalog.. Harvoin syön kerralla niin paljon hh, että pitäisi täräyttää Humalogia esim. 6yksikköä kerralla, mutta jos syötyyn nähden teen sen niin sokerit kumahtaa alas ja rytinällä ja taas nousee itestään ylös ja taas pitää säätää varovasti. Mä en jaksa tätä vuoristorataa ja sen takia oon alkanut miettiä, et voisko olla apua pumpusta, koska siinä pystyis ehkä säätämään "helpommin" määriä&aikoja. Mua vaan kiusaa ajatus siitä itse pumpusta, joka on mukana kokoajan todella "ihossa kiinni ja vähän sisäpuolellakin". Miten suihkut ja nukkumiset yms.?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2010, 08:37:19 ap »

Lainaus:

Kertokaa piikittäjät ja pumputtajat hyviä/huonoja kokemuksia ja miksi vaihdoitte hoitovälinettä ja oletteko saaneet parempia Hba1 tuloksia vaihdon jälkeen?

Miksikö vaihdoin, no koska hoitava lääkärini ehdotti sitä

Mulla suurin syy oli gastropareesi ja sen aiheuttamat hypot sekä sitten insuliiniherkkyys eli en päässyt kynillä tarvittavaan annostarkkuuteen.

Mulla ei hobis oli isommin parantunut (oli jo pistosaikanakin 6,5%-7%, kuten nyt pumpullakin), mutta ei huonontunutkaan pumpun aikana, mutta se ei ollutkaan mikään peruste mun pumpun saannille.

Suurin hyöty on ollut saada tuon gastropareesin aiheuttamat verensokeriheittelyt kuriin pumpun bolusannostelutekniikoilla ja yleensäkin pahojen hypojen vähentyminen. Kokonaisvaltaisesti katsottuna mulla on verensokerieden keskihajonta selkeästi pienentynyt eli entisestä vuoristoradasta on tullut lähinnä pieniä kukkuloita.

Itse pidän pumppuhoitoa itselleni parhaana ratkaisuna tällä hetkellä. Se, että onko se paras rataisu jollekin toiselle onkin sitten toinen juttu. Jokaisen se pitää itse funtsia ja löytää ne perusteet miksi se sopisi itselle paremmin kuin joku muu hoitomuoto. Ja sekin on tosiaan muistettava, että ainakaan joka paikassaa ei sitä noin vain saa, vaikka haluaisi, perusteet pitää olla kunnossa (eikä hoba ole se ainoa peruste, välillä tuntuu, ettei ole peruste ollenkaan).
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2010, 09:00:38 ap »

Onko sulla Antsu1 pelkästään pumpussa pikainska? Katsoin vain tota sun "allekirjotusta".. Ja miten pumpussa on säädettävissä aika ja inskamäärä? Pienimmillään 2 tuntia ja suurimmillaan kuinka monta tuntia? Kääk, nä soitan varmaan mun deehoitsulle tänään.. -pahvi-
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2010, 09:07:56 ap »

Kaikissa pumpuissa on vain pikainskaa. Pitkävaikutteista pistosta vastaa basaali, jonka voi säätää jokaiselle tunnille oman annoksensa pumppumerkistä riippuen 0,05-0,1 yksikön tarkkuudella. Basaalia voi lisäksi alentaa/korottaa tilapäisesti prosenttilisäyksellä/-vähennyksellä, joka on varsin hyödyllinen liikunnan/sairastamisen kannalta.  

Ateriainsuliinia vastaa bolus, joka otetaan nappia painamalla. Boluksiinkin on erilaisia vaihtoehtoja: esim pitkitetty bolus, jossa insuliinimäärän virtaus jaetaan esim  tunnin/useamman ajalle. Joissakin pumpuissa on boluslaskuri, joka osaa tarjota oikeata bolusmäärä huomioonottaen pumppuun aiemmin syötetyt perustiedot, päivän aiemmat insuliinit ja syötetyn aterian insuliinimäärän jne.

Kaikkia säätöjä voi itse rukata, kun on sinut pumppunsa kanssa
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2010, 09:09:53 ap »

Kanyyli? Älä vaan sano ettei se ole sama kuin siipineula Miten pumppu asennetaan kiinni? Ei hitto, tää kuulostaa tosi idiootin jutulta mutta kun en tiedä?? niin kysyn..
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2010, 09:13:07 ap »

Monipistoshoito

•   Perusinsuliini annostellaan joko yhtenä pistoksena aamulla tai illalla tai sitten kahtena, mahdollisesti erisuurena annoksena sekä aamulla että illalla.
•   Insuliinina on pitkävaikutteinen (12…24 h) insuliini(johdos).
•   Perusinsuliinin osuus on noin 50% vuorokauden kokonaisannoksesta.
•   Lantus tai Levemir ovat käytetyimmät perusinsuliinit, aikaisemmin myös Protaphan.
•   Ateriainsuliini annostellaan hiilihydraattipitoisen aterian tai välipalan edellä, aikana tai sen jälkeen. Lisäksi voidaan korjata korkeita vs-arvoja ylimääräisillä pikainsuliinipistoksilla.
•   Insuliinina on pikainsuliini. Apidra, Humalog ja NovoRapid ovat yleisimmät pikainsuliinit.
•   Hoidon yleisin ongelma on pitkävaikutteisen perusinsuliinin ”kaareva” vaikutusprofiili, jolloin on vaikea saada oikeaa vaikutusta oikeaan aikaan. Kahdella pistoksella voidaan jonkin verran korjata erilaista päivä- ja yötarvetta, mutta vaikutus ei vastaa elimistön todellista tarveprofiilia. Myös pikainsuliinipistokset voivat täyttää pitkävaikutteisen vaikutuksen aukkoja.
•   Toissijaisia ongelmia on useiden pistosten tarve/vrk ja kahden eri insuliinilaadun käyttö (kaksi insuliinikynää).

Pumppuhoito

•   Pumppuhoidossa perusinsuliini (basaali) saadaan annosteltua (yks./tunti) lähes vuorokausitarveprofiilia vastaamaan. Usein suurin tarve on aamuyöstä aamupäivään ja pienin iltayöllä, joihin kumpaankin pumppu voi hyvin vastata.
•   Pumpulla saadaan pienilläkin perusinsuliinitarpeilla riittävän pitkä vaikutusaika.
•   Ateriainsuliinin (bolusten) annostelu toteutetaan manuaalisesti ja tarkasti aterioiden hh-pitoisuutta vastaamaan.
•   Pumppu on letkun ja neulan avulla kytketty ihonalaiseen rasvakerrokseen, ja neulan vaihto tarvitaan 2…3 vrk:n välein. Pumpun käyttövoimana on sähköparisto(t).
•   Insuliini ja pumppu ovat siis jatkuvasti mukana, perusinsuliini virtaa koko ajan, ateriabolukset annostellaan erikseen manuaalisesti, samoin mahdolliset korjausannokset.
•   Pumpulla voidaan ateriainsuliiniannos jakaa pitemmälle ajanjaksolle, jos syödään hitaasti tai hitaasti imeytyvää ruokaa.
•   Ateriainsuliinin annostelu onnistuu hyvin tarkasti. Joissakin pumpuissa on annoslaskuri.
•   Pumppuinsuliinina on pikainsuliini (Apidra, Humalog, NovoRapid).
•   Perus- ja ateriainsuliinin vrk-määrien suhde on usein aluksi 50/50%, yksilöiden välisiä eroja esiintyy.

•   Pumppuhoidon etu on siis tarkempi ja oikeampi perusinsuliiniprofiili ympäri vuorokauden, tämä löytyy yksilökohtaisesti kokeilemalla.
•   Pumpun basaalia voi tilapäisesti alentaa esim. liikunnan ajaksi.
•   Ateriainsuliini voidaan annostella tarkemmin ja helpommin. Samoin korjausannokset.
•   Pumpun käyttö vaatii huolellisuutta ja halua paneutua asiaan.
•   Pumpun käyttö vaatii varmistukseksi myös insuliinikynä- ja perusinsuliinivalmiuden. Toimintahäiriöt ovat kuitenkin harvinaisia ja tukipalvelu on aika nopeaa.
•   Pumppuhoito on kalliimpaa, mutta tuottaa (lähes) aina paremman tuloksen
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2010, 09:23:43 ap »

Lainaus:

Aikoinaan olin "koekaniinina" ns. laihialaispumpulla ja se oli todella alkeellinen ja STRESSAAVA, kun kokoajan tuijottelin sitä valoa, joka kertoi onko pumppu yleensä toiminnassa.

Minä en kyllä tuijottele mitään valoa enkä muista enää koko pumppua. Käytössä ollut kuukauden verran.
Unohtelen vähän liiankin usein sen olemassa olon, koska se ei tunnu miltään ja itse laite on päivisin taskussa. Ja siksi välillä meinaan unohtaa laittaa sen lisäannoksen jotenkin helpommin kuin kynien aikana. Syytä siihen en tiedä. HbA1c oli eilen tasan 7 joten ihan samoissa mennään kuin kynäaikana. Joten ei siinä mielessä muutosta.
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2010, 09:26:30 ap »

Tapsa, pelastajani! Ja kaiken tuon tietomäärän jälkeen kysyn; mitä ihon alla on kun pumppu on paikoillaan? Eli sama systeemi kuin tipassa; iho rikki neulalla ja kuminen letku ihon alla? Siis ei tietenkään suonessa vaan rasvassa?
-pahvi-
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Toukokuu 27, 2010, 09:32:31 ap »

Ihan alla on yleensä taipuisa teflon-kanyyli (tai sitten joissain tapauksissa ihan metallineulakin, vaihtoehtoja on pumppumerkistä riippuen). Aina vaihtotilanteissa on noissa teflon-kanyyleissakin metallineula, mutta se otetaan pois laiton yhteydessä. Itselläni on käytössä 8mm pystykanyyli.

Pituuksia on erilaisia, kait 0,6mm alkaen ja ainakin 12mm. asti. On viistosti ihoon laitettavia ja sitten pystymalleja.

PS. Tapsan vastaus edellä on kyllä todella mainio, siis niin "kaiken kattava", että
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Toukokuu 27, 2010, 09:43:19 ap »

Niin, mietin vaan kun pistän nyt kynillä ja käytössä 6 millin neulat ja välillä tuntuu, et sais olla pienempiä varsinkin jalkoihin pistettäessä. Eix se satu jos neula on kokoajan sisällä?
-pahvi aina vaan-
Ja kiitos muuten vastauksista! Arvasin, että täältä saa parhaimmat ja käytännöllisimmät vastaukset tuntemattomalle asialle
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Toukokuu 27, 2010, 10:02:04 ap »

On se kanyyli melkein niinku siipineula, siinä vaan on semmonen kiinteä liitin, mistä letkun saa irti, ja teippi on kans kiinteä.

Mä vaihdoin pumppuun käsittämättömän taistelun myötä, joka löytyy "pumppukysymyksiä kokemattomalta" -ketjun alusta. Syyt oli ainaiset yöhypot 4/vko, liikunnan aiheuttamat matalat, aamunkoitto ja se, että 7,2 hobaan pääsin vain siten, että mittasin 10kertaa päivässä ja korjasin joka aterian jälkeen ja välissä.

Mulla on A-C combo, joka kestää vettä, oon uinu sillä hallissa, hotellin altaalla ja punaisessa meressä. Suihkun ajaksi pumppu irrotetaan liittimestä, yön ajan se voi pyöriä irrallaan (kanyyli ei irtoa vaikka kuinka kiskois) ja mä käytän usein semmosta reisikoteloa, mihin se tulee kiinni, pyörin nimittäin ku hyrrä.  

Pois en antaisi. Nimittäin tämän 3kk aikana mulla on ollu yks yöhypo. Ja niiden takia sen sain.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Linkkejä