Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416942 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Elkää syökö sikaa  (Luettu 6054 kertaa)

liitäjä

• Vieras
Elkää syökö sikaa
« : Huhtikuu 12, 2010, 13:06:36 ip »

Syökää villisikaa, niinkuin kivikautinen ihminen...

http://pkkyweb.pkky.fi/elo/PDF/villisika_rasvanlaatu.pdf
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
Re: Elkää syökö sikaa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2010, 15:00:12 ip »

Nyky siassa ei näytä tämän tutkimuksen mukaan olevan rasvaa muualla kuin potkassa. Sianliha on rasvatonta jos siitä poistaa näkyvän osuuden, jota ei nykyään juurikaan näe.

Naudanliha näyttääkin olevan tosi vaarallista. Kun vielä huomioidan että naudanlihassa on rasvaa vähintään 10 pros. koska rasva on lihan sisällä.

Olen aina pitänyt sianlihaa erittäin hyvänä. Suomessa se on mauttomampaa kun Thaimaassa, Espanjassa, Italiassa ja Unkarissa. PP:kin edustama suomalainen rehuteollisuus on hoitanut asiansa vähän huonommin kuin muissa maissa, mutta onhan saatu rasvatonta sianlihaa joka on oppinut hyppään pannultakin pois.

Tein tänään "porsaankyljyksiä" kaalipedillä. Kyljyksiä en löytänyt sopivaan hintaan vaan käytin ulkofilettä jossa rasvaa ei ole ollenkaa. Kyllähän sitä kuivaa filettä söi mutta siitä puuttui rasva ja luut jota ainakin ennevanhaan käytettiin porsaankyljyksissä.

Stä en ymmärrä miksi sikajauhelihaan sekoitetaan naudan rasvaisia osia ja saadaan sikanautaa. Pelkkä sikajauheliha on parempaa ja terveellisempää. Viimeksi kun etsin sitä suomalaisista kaupoista, jos löytyi niin maksoi paljon.
Ei muissa maissa tällaisia nötköt sekoituksia myydä muutakuin erikoistoivomuksesta, eikä varmasti kukaan toivo.
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2010, 15:16:50 ip »

Lainaus:

Syökää villisikaa, niinkuin kivikautinen ihminen...

http://pkkyweb.pkky.fi/elo/PDF/villisika_rasvanlaatu.pdf

Minä olen vissiin esikivikautinen, koska syön vain poron- tai hirvenlihaa.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2010, 16:16:33 ip »

Syön myös "kepappia" eli lampaan"lihaa".
Kirjattu

liitäjä

• Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2010, 19:29:55 ip »

Erihyvä valinta ! Nautaa, poroa, hirviä, riistaa ja kalaa.
Paljon vihanneksia ja laadukkaita viljoja
Mut hallissa kasvatettu sika ei oo hyväksi ihmiselle.
Ei kivikauden elukoissa ollu läskiä edes!! Höpelöt luulevat niin olleen  
Historiassa syötiin kasviksia ja vähärasvaista lihaa sekä kalaa, marjoja ja hedelmiä, missä niitä vain kasvoi.
Kumma myytti tuo rasvan syöminen!! Mistä lie saanut alkunsa??
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 12, 2010, 20:32:46 ip »

Jänispaisti on myös erittäin herkullista. Siis metsäjäniksen tai rusakon, ei minkään kasvatetun kanin.  

Jos jotain tosissaan osaan ruokapuolella tehdä hyvin, niin suussasulavan jänispaistin!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Taitsa

• Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2010, 20:42:01 ip »

Lainaus:

Jänispaisti on myös erittäin herkullista. Siis metsäjäniksen tai rusakon, ei minkään kasvatetun kanin.  :

Totta, "Janis Joplin" on hyvää.Kerran saanut todella hyvää "JJ" paistia,kiitos Kaipiaisten suuntaan.
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 12, 2010, 20:47:36 ip »

Lainaus:

Jänispaisti on myös erittäin herkullista. Siis metsäjäniksen tai rusakon, ei minkään kasvatetun kanin.  

Jos jotain tosissaan osaan ruokapuolella tehdä hyvin, niin suussasulavan jänispaistin!  

En ole sellaista päässyt edes maistamaan.
Ei ole naapurustossa jäniksenpyytäjiä.
Poromiehiä ja hirviporukkaan kuuluvia kyllä löytyy.
Heiltä on kiva ostella saalista.
Niin, yksi linnustaja löytyy, en ole onnistunut pääsemään metsokauppoihin, vielä.
Kirjattu

Justjoo

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 12, 2010, 20:48:28 ip »

Kirjattu
Huono onni ei koskaan muserra sitä, joka ei ole antanut hyvän onnen pettää itseään.

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #9 : Huhtikuu 12, 2010, 21:24:43 ip »

Meillä Unkarissa on puolen kilsan päässä riistaravintola. Fasaania, hirveä, peuraa ym. Kerran viikossa käydään syömässä, annokset liian suuria ja tosi edullisia.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 12, 2010, 21:46:00 ip »

Entäs citykanipaisti? Tai jänisräikkäkeitto? No, se taitaisi olla kuivaa purtavaa.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 12, 2010, 21:46:22 ip »

Lainaus:

Ja minä kun olen kuvitellut, ettei rusakkoa edes pyydetä, kun se ei oikein ole kunnon jänistä

Ai niin, minä syön kyllä ihan minkä eläimen lihaa vaan, siis sitä sikaakin. Kaikki menee sopivan pienissä määrin
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 12, 2010, 22:14:14 ip »

Lainaus:

Kun olin lapsi meillä oli broilerkaneja kesän. Paisti oli herkullista ja valkoista kuin kalkkuna. Syksyllä syötiin kanit, paitsi äitini ei, hänestä tulikin sitten samantien kasvissyöjä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 12, 2010, 22:47:53 ip »

Viimeksi herkuttelemani metsäjäniksen liha oli ihan tummaa. Kaikkineen jänispaistin tekoon humpsahti aikaa lähes 7 tuntia, tosin siitä 5 tuntia paisti oli uunissa hautumassa.
Punaviinin kanssa maistui mielettömän hyvälle.  

"Broilerikania" en ole syönyt, vaikka mummon luona niitä kasvoikin. En myöskään pystynyt syömään mummon kesävasikan lihaa kun vasikka syksyisin teurastettiin.  

Hevosenlihaa maistoin taannoin, mutta vähän irvistellen. Hyvää se oli, palvattu paisti, mutta ei meinannut mennä kurkusta alas. Ei sitten millään.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Huhtikuu 13, 2010, 05:47:29 ap »

Mä en voi syödä jänistä. Kun meijän kulkukoira oli vielä hengissä niin sillä oli pari kertaa perheen ruokkimisfiilis ja toi pihagrillin luo ensin lehmän sääriluun ja seuraavana päivänä viimesiään puuskuttavan jäniksen. YÄK, ja sen jälkeen vietiin grilli piiloon. Ja kanan rintapaloja en pysty syömään, ellei ne oo paloteltu mulle valmiix, kun mun tekee niin pahaa.. -herkkis-
Kirjattu

Linkkejä