Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416761 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mitäs tuli syötyä pääsiäispyhinä?  (Luettu 5058 kertaa)

vivianv

• Vieras
Mitäs tuli syötyä pääsiäispyhinä?
« : Huhtikuu 05, 2010, 20:34:01 ip »

Meillä tehtiin karitsaa ja uunikermaporkkanoita, rosépippurilohta, artisokansydämiä, ruusukaaleja voisulalla, jättimäinen pasha, kuuma juustoinen uunisalaatti ja kaiken kanssa kuivaa valkoviiniä.

Lisäksi keitettiin yksi mehumaijallinen sokeritonta mehua (tuli 5 litraa) vanhoista pakastemarjoista ja loppusoosista puristettiin siivilän avulla mehuisat jämät, josta tehtiin (kerma)hyytelöä. Mehu pakastettiin.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Mitäs tuli syötyä pääsiäispyhinä?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2010, 20:46:23 ip »

No lämpöiseltä puolelta tuli syötyä:
- pitkänäperjantaina lampaanpaistia uunijuuresten kera niin lounaaksi kuin päivälliseksikin
- lankalauantaina lounaksi edelleen lampaanpaistia uunijuuresten kera, mutta päivälliseksi kasviskiusausta
- ekana pääsiäispäivänä kylässä päivälliseksi hyvää lampaanpaistia, uunijuureksia ja kermaperunoita
- nyt tokana pääsiäispäivänä on mennyt lasagnea lounaaksi

Jälkkäreinä on ollut kotioloissa hedelmärahkaa (ohjekin on tuolla ruokaohjeketjussa ) ja kylässä sitten pashaakin maistoin sellasen ½dl.

Ruokajuomana on ollut koko ajan raikas kraanavesi

Näitä siis lounas/päivällisruokina Ja tottakait reilusti perussalaaattia lisäksi.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 05, 2010, 20:52:46 ip »

Yhtenä päivänä mm. lammaspaistia, rosmariinilohkoperunoita, valkosipuliporkkanoita, vuohenjuustosalaattia,punaviiniä plus jälkiruuaksi mämmi-valkosuklaa-limerahkaa ja muscat-viiniä.

Toisena päivänä kalkkunapaistia, paahdettuja punajuurilohkoja sinihomejuustokastikkeella, halloumi-juustosalaattia, jälkkärinä pähkinä-kiivi-rahka-kerma-mössöä.

Kolmantena päivänä savustettua lohta, rucola-perunoita, caesar-salaattia ja valkoviiniä. Paholaisenkakkua, kahvia ja calvadosta.

Väliruokina kaikenlaisia salaatteja, kananmunia itupesässä, marinoituja valkosipuleja, kapriksia, paaaljon erilaisia juustoja, hedelmiä ja hyytelöitä, portviiniä.

Onneksi tuli myös käveltyä paljon auringonpaisteessa, sumussa ja sateessa, mutta edelleen on kieltämättä hieman ähky olo.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

vivianv

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 05, 2010, 20:58:32 ip »

Ihanalta kuulostaa teidän ruokanne!

Mä tein periaatepäätöksen, juurikin ähkyn välttämiseksi, että päivällä syödään vain yhden kerran mutta hyvin ja tukevasti ja että ainoa jälkkäri on pasha. Suunnitelmassa pysyttin muuten paitsi sen hyytelön osalta ja mies söi lisäksi aamupalan.

Muoks. Lisäksi kiinnostaa tuo muna itupesässä. Uunisalaatti sisälsi meilläkin molempia, mutta eri puolilla annosta.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 05, 2010, 21:05:26 ip »

Kysytäåänpä vielä lisää (noiden hienojen menujen innoittamana), että paljonko oli ruokaporukkaa?

Minä söin kaikki muut kerrat yksin, siis paitsi eilinen päivällinen, johon se pieni maistiainen pashaakin kuului.

Eli seli, seli... ehkä kertoo miksi mun menut tuntuu niin jokapäiväisiltä näihin teidän hienouksiin verrattuna, oma lampaanpaistikin oli sellanen kaupan valmiiksi marinoita No ei ole kyllä ähkykään yhtään, siinä mielessä meni todella mainiosti
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 05, 2010, 21:07:04 ip »

Muistankohan enää...  

Torstaina syötiin hapankaalikeittoa ja hevosen savupaistista tehtyä piirakkaa vihersalaatin kera.

Perjantaina lihapullia ja keitettyjä perunoita, salaattia. Jälkiruuaksi kahvia ja juuri leivottua rahkapiirakkaa. Illalla meni piirakanjämät ja omatekemää sushia.

Lauantai meni jäällä eväitten ja grillimakkaran voimin, jota mä en syönyt, siis makkaraa.  

Sunnuntaina popsittiin pekoniin käärittyjä broilerinfileitä uunijuuresten kanssa sekä taas sitä kevyttä, vihreää salaattia. Illalla oli vuorossa itse ongitut paistetut ahvenet, nam.

Tänään herkuteltiin kananmunilla täytetyllä lihamurekkeella, rosmariinilla somistetuilla Hasselbackan perunoilla, kermakastikkeella, sienisalaatilla ja omatekemällä perunasalaatilla (kevytversio ilman majoneesia). Jälkiruuaksi vähän suklaatia.

Iltasella syötiin taas salaatteja sekä eiliset broilerin ja uunikasvisten jämät.

Persikkarahka jäi tekemättä, ehkä huomenna sitten ja vähän on juotu punaviiniä ja sushin kanssa skumppaa.  

Ähkyä ei missään vaiheessa ole tullut kun ymmärsin jättää sen grillimakkarankin syömättä ja liikuttu on varsin paljon; kävelty, ongittu ja pyöräilty.  

Muoks: ruokavieraita ei ollut, oltiin ihan omissa porukoissa. Se selittää nuo jämät.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 05, 2010, 21:13:40 ip »

Lainaus:

Muoks. Lisäksi kiinnostaa tuo muna itupesässä.  

Joskus aikaisemmin olen tehnyt pääsiäisenä alkupalan, jossa sinimailasen iduista tehdään pesä, pesän keskusta kuorrutetaan maustetulla majoneesilla ja pesää laitetaan 2-3 keitettyä, kuorittua viiriäisenmunaa. Tänä vuonna sijoitin pesään yhden kananmunanpuolikkaan, jonka päällä oli majoneesia ja ruohosipulisilppua. Aitoa vhh-ruokaa?

Toinen vhh-alkupala muuten unohtui mainita: avocadon puolikas täytettynä sitruunalla maustetulla kylmäsavumoussella.

Jos kukaan ei huomannut, minä rakastan juhlapyhiä ja tykkään kutsua vieraita syömään, erityisesti maalla, jossa koko suku majailee lähitienoilla. Eli pääsiäisenpyhinä kävi yhteensä 8 ruokavierasta. Kahdelle hengelle ei viitsi ihan noin monimutkaisia näperrellä.

Mutta mitä on uunisalaatti?
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

vivianv

• Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 05, 2010, 21:16:12 ip »

Lainaus:

Kysytäänpä vielä lisää (noiden hienojen menujen innoittamana), että paljonko oli ruokaporukkaa?

Me oltiin muuten kotona kahdestaan paitsi uunisalaattia oli yhtenä päivänä jakamassa yksi ruokavieras. Eli keskenään mässäsimme, karkeasti sanoen.

Ja minä kun en äskoota teitittele, ainakaan vielä, niin minä kyllä sisällytin sut mukaan kun ihastelin 'teidän' ruokianne. Siis lammas/karitsahan on tosi hyvää, ja aitoa pääsiäisasiaa, eikä todella mitään jokapäiväistä ainakaan meillä.

(Mä muutenkin vaan tykkään tehdä ja syödä ruokaa, niin että ajattelin kalastaa inspiraatiota näin tuoreeltaan, kun ajattelin, että muutkin ehkä väsäävät ajan kanssa pyhäruokia. Kun mä en oikeastaan seuraa reseptejä vaan teen vaan vaistonvaraisesti, niin jostain täytyy saada herätteitä uusiin juttuihin.)
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 05, 2010, 21:19:21 ip »

Lainaus:

Ja minä kun en äskoota teitittele...

Olisi kyllä syytä, olenhan jo vanha ja arvokas - mummokin nykyään.  
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 05, 2010, 21:21:22 ip »

Pitkäperjantai oli nimensä mukaisesti pitkä ja se meni autossa matkalla Pohjois-Norjan Kautokeinoon. (650km Oulusta)
- Ruokina on ollut joka aamu kaupapuuroa raejuustolla ja oliiviöljyllä. Perus aamupala. Pe käytiin Ikeassa lihapullalounaalla. Illalla kun oltiin perillä, oli sisko tehnyt kinkkupitsaa. La Pastaa ja jauhelihakastiketta. Su jauhelihakastiketta ruisleivällä.   Ma seisova pöytä Tornion abc:llä.
Eli meillä ei tehty perinteisiä pääsiäisruokia.  

Lauantaina käytiin kattoon porokisat. Lappalaistytöt suksilla porojen perässä.   Sunnuntaina käytiin katsastamassa paikallinen valtavan hieno hopeapaja ja pieni kahvila. Tänään on ajettu taas autolla.  
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2010, 21:22:32 ip »

Perjantaina, perunaa sellaisenaa voin kanssa, kakkua ja illalla kinkkupiirakan päälliset

Lauantaina, kakkua ja perunoita sekä kanaa

Sunnuntaina, kanaa ja kakkua sekä perunoita että ruusukaalia

Maanantaina, nuudeleita ja tonnikalaa. Illalla kebap-ranskalaiset
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

vivianv

• Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 05, 2010, 21:28:41 ip »

Lainaus:

Mutta mitä on uunisalaatti?

Uunisalaatti on laakeassa annoskulhossa nopeasti mutta kuumassa lämmitetty kasvisvaltainen yhdistelmälautanen, jossa tänä vuonna oli mm. kuullotettua sipulia, paprikaa, niitä ituja, pekonia, herkkusieniä, tomaatinviipaleita, oliiveja, freesattua fenkolia, kaprista, aurinkotomaattia, rucolaa, salamia, karitsanjämää, mausteita (mm kuivattu valkosipuli, basilika, mustapippuri), mustaleimaraastetta, rikottu kananmuna tyhjän tomaatipuolikkaan muodostamassa pesässä (hyytyy vain osittain, jos haluaa kiinteämpää, tomaatit on tehtävä osittain etukäteen) ja päällä rutkasti vuohenjuustoviipaleita. Kastikkeena halutessa oliiviöljy-balsamico -yhdistelmä, mutta munankeltuainen riittää useimmille.

Uunisalaatin sisältö voi vaihdella sesongin ja kaapissa olevien tähteiden mukaan hyvin vapaasti. Teen lautasen muuten valmiiksi ja sitten kuumitan yksi kerrallaan syöjille. Eli massaruoaksi tästä ei ole.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 05, 2010, 21:31:55 ip »

Mmmm... uunisalaatti kuulostaa ihanalta!  

Onnistuis varmaan savulohestakin?
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

vivianv

• Vieras
« Vastaus #13 : Huhtikuu 05, 2010, 21:36:39 ip »

Onnistuu, ja niinkin onnistuu, että jos kaapissa on kylmäsavulohta, niin siitä tulee uunisalaatissa sitten kuumasavulohta. Graavilla tulee myös hyvää.  

Niin kauan ei sitten saa uunisalaattia kypsentää, että nestettä alkaa irrota pohjalle. Jos jotain haluaa kypsäksi, se pitää tehdä etukäteen erikseen. Ja munaa ei panna kokonaisena tomaattiin vaan keltuainen ja ihan vähän valkuaista.

(Mä olen toivoton reseptimaakari, kun oma kokkaus on puhdasta vaistokokkausta.)
Kirjattu

Taitsa

• Vieras
« Vastaus #14 : Huhtikuu 05, 2010, 21:42:16 ip »

Kiitti,kylmäsavulohta löytyy,täytyypä kokeilla
Kirjattu

Linkkejä