Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Insuliinia säiliössä jäljellä vaikka se on "loppu"  (Luettu 6709 kertaa)

Piisamirotta

• Veteraani
Re: Insuliinia säiliössä jäljellä vaikka se on "lo
« Vastaus #30 : Maaliskuu 23, 2010, 15:12:03 ip »

Lainaus:

Eihän tällä muuten ole minkään valtakunnan merkitystä, mutta mietin vain, kuinka paljon inskaa voi mennä hukkaan, jos vaihdan säiliön aina vähän turhan aikaisin.

Tuota. Itse heitän aina sellaiset 10-20 yksikköä ampullin mukana menemään. Täysin surutta ja sen suurempia omantunnon tuskia tuntematta .

Täytän Paradigmin säiliöön n. 200 yksikköä kerrallaan ja se kestää n. 3 vrk. Ensimmäisen kerran pumppu hälyttää 20 yksikön kohdalla ja toisen kerran 10 yksikön kohdalla. Yleensä vaihdan säiliön ennen toista hälytystä tai viimeistään melko pian sen jälkeen.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

taruska

• Vieras
« Vastaus #31 : Maaliskuu 23, 2010, 23:59:25 ip »

Mä olen nyt lueskellut ihan huuli pyöreänä noita teidän täyttökertomuksia. Tosiaan Paradigm taitaa toimia eri tavalla? Eli mä en mitään kuittaile tai muutakaan. Isken (vajaan, silmämääräisesti täytetyn) säiliön pumppuun, mäntä työntyy ylös sen mitä työntyy, täytän katetrin ja kanyylin ja voilá! Sitten katson pumpun näytöstä, kuinka monta yksikköä inskaa on jäljellä.

Pumppu on joko epätarkka näin toimiessa tai sitten insuliinisäiliössä on aina enemmän inskaa kuin mitä pumppu ilmoittaa. Nimittäin viimeksi säiliön vaihdon yhteydessä testasin tätä. Pumpun mukaan insuliinia ei ollut enää yhtään yksikköä jäljellä. Kuitenkin inskaa tuli ulos boluksia tuuppiessani. Pääsin ainakin 10 yksikköön kunnes en enää jaksanut hommaa ja lopetin testini. Tässäkään vaiheessa pumppu ei hälyttänyt insuliinin olevan täysin loppu. Kyllä muuten mun ohjekirjassa lukee, että inskan loppuessa tulee vielä hälytys (kun joku mainitsi ettei Paradigm hälytä muuta kuin vajaata säiliötä).
Kirjattu

taruska

• Vieras
« Vastaus #32 : Maaliskuu 24, 2010, 17:58:48 ip »

Lisätäkseni vielä selostusta "ongelmaani"... Käyttämäni inskamäärät ovat pieniä (normaalisti n. 20 ky/vrk) ja kun vaihdan säiliön ja muut vermeet joka toinen päivä, niin yli 10 yksikön hukka on jo aika paljon...
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Maaliskuu 24, 2010, 18:05:17 ip »

Mullakin on pieni inskakulutus, maksimipäivänäkin noin 30ky, yleensä lähempänä 20ky/vrk. Mutta mä kyllä käytän samaa ampullia sen suotellun maksimin eli 7 päivää. Eikö sulla tosiaan kestä inska hyvänä kuin tuon 2 vuorokautta pumpussa?

Ei ole tullut siitä itselleni ongelmia. Juu, ja siltikin mulla menee joka viikko reilu 100ky ihan täysin hukkaan tuon esitäytetyn 315ky:n ampullin vuoksi. Mutta tykkään niin kovasti nosita esitäytetyistä, että antaa mennä vaan, kun kerran hoitotahokin sitä alunperin esitti.

Noi on noi hukkamäärätkin suhteellisia
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

taruska

• Vieras
« Vastaus #34 : Maaliskuu 25, 2010, 20:37:54 ip »

En tiedä, miten kauan se inska säilyisi, mutta hoitopaikassa vaan kehotettiin vaihtamaan aina kerralla kaikki vermeet, siksi siis sen inskasäiliönkin kanssa niin usein pelailen. Mulla kyllä pumppu on melkeinpä koko ajan ihossa kiinni ainakin osittain, ja olen harvinaisen lämminverinenkin. Mutta enemmän kyse taitaa olla vain kokemattoman ajattelemattomuudesta  . Voisihan sitä säiliötä tietysti harvemminkin vaihtaa. Toisaalta, jos sen vaihtaa kolmen vuorokauden välein (eikö se ole se suosittelluin aikaväli kuitenkin?) ja kanyylin joka toinen päivä, niin pikku pää menee ihan sekaisin  
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Maaliskuu 25, 2010, 21:15:36 ip »

Minkä ihmeen takia sä vaihdat noita noin tiuhaan?!
Mä vaihdan kanyylin 3-4 päivän välein ja säiliön ja katetrin viikon välein, eli sillon kun inska loppuu. Miksi pitäis vaihtaa kanyyli 2d väl ja säiliö 3d välein? Miksi?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Maaliskuu 25, 2010, 23:13:34 ip »

Noista pumpun inskasäiliöistä ja inskojen säilymisestä en tiedä muuta kuin omat ohjeeni ja sen, että Yliopiston Apteekin ohjeissa esitäytettyjen inska-ampullien kohdalla lukee se maksimi rajoitus eli saa käyttää samaa ampullia maksimissaan viikon ajan.

Kyllä sitä varmaan saa useammin vaihta, jos haluaa/viitsii. Miksi ei saisi, jos vain niitä tyhjiä säiliöitä tarpeeksi saa välinejakelusta. Itse yritän päästä mahdollisimman helpolla eli ampullin ja katetrin (samalla toki kanyylinkin) vaihdan kerran viikossa - aina sama viikonpäivä. Kanyylin vaihdan sitten kahdesti vielä siinä välissä (siis kanyylin vaihto 2-3 päivän välein).

Tuo on osoittautunut itselleni hyväksi tavaksi enkä ole inskan tehottomuuttakaan huomannut, joten siksi noin. Varmasti mujuttaisin omaa taktiikkaani, jos vuomaisin sokeriarvoissani selkeää muutosta esim. ampullin loppua kohti.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

johki83

• Intoilija
Re: Insuliinia säiliössä jäljellä vaikka se on "loppu"
« Vastaus #37 : Huhtikuu 06, 2010, 22:24:15 ip »

Myös paradigm-pumppu kyllä hälyttää, kun insuliini on kokonaan loppu. Sanoo "ei annostele". Kokeilin joskus mielenkiinnosta kertakäyttöruiskulla vetää käytetystä ampullista jäljellä olevat insuliinit ja siellä oli vielä noin 15 yksikköä jäljellä, kun pumpun mukaan yksiköitä ei ollut enää ollenkaan.  
Kirjattu
DM 1 vuodesta 1996
Pumppuhoito (Humalog)

Linkkejä