Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Eroaminen Suomen Diabetesliitosta  (Luettu 9738 kertaa)

Hese

• Lentävä kynä
Re: Eroaminen Suomen Diabetesliitosta
« Vastaus #15 : Maaliskuu 07, 2010, 02:44:37 ap »

Niin. Mutta???

Voitkos vaikuttaa toimintaan kuulumatta?

Minä vaan kysyn.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #16 : Maaliskuu 07, 2010, 12:20:09 ip »

Lainaus:

Niin. Mutta???

Minä vaan kysyn.

Todella hyvä kysymys ja linkki josta pääsee alkuun http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=37, mutta lahjoitusta ei voi korvamerkitä! esim. jos haluat lahjoittaa tiettyyn diabetes tutkimukseen, niin se ei kuulemma käy.  
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #17 : Maaliskuu 07, 2010, 12:50:39 ip »

En ole ehtinyt vielä liittyäkään. Ehkä seuraavalla nousukaudella.

Eroamisista tuskin tällä forumilla kansanliikettä tulee.

Oikeutta ihmisille järjestö voisi kuvata ylilihavia ihmisiä ja väittää niitä hoitovirheiden aikaansaamiksi. Totta tai ei niin kiristää kauluksia mediassa.

Tuolla läskisäkkimaassa pitäisi saada tupakkaoikeudenkäyntien tapaisia oikeuspäätöksiä väärien sapuskoiden mainostamisista, jos niitä on. Ehkä se siitä sitten.

Kohtauspaikalla kai enemmistö on D1 ja Suomen etelästä. Ovatkohan muualta käyneetkään vai äänestäneet jaloillaan.

Täällä on Suomen kuudenneksi suurin yhdistys muistaakseni. Se, ettei porukka kävisi netissä on luuloa vaarivainaan ajoilta (vaari olen vaan en vielä vainaa).

Konradin ohjeistukseen voisin ilmoittautua heti ellei siitäkin tulisi kallista tai....sanomista.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #18 : Maaliskuu 07, 2010, 14:03:37 ip »

Toivoisin itse, että ruokavaliosuosituksia laajennettaisiin. Eli olisi VHH (ja sitähän on todella monenlaista ja täälläkin aika monet ykkösetkin noudattavat hiilihydraattien rajoittamista alle suositusten, eivätkä koe olevansa mitään VHH-laisia... Eli en todellakaan tarkoita tällä mitään rasva-Atkinsia) virallisterveellisen rinnalla eli sitä voisi ihmiset kokeilla hoitoonsa ihan sallitusti, eikä tarvitsisi tehdä mitään "kiellettyä". Jos ei toimi, niin ainahan voi vaihtaa takaisin entiseen niin kuin minkä tahansa muunkin hoitomenetelmän kanssa.
Ainakin minun hoitotaholla ollaan oltu varovaisen myönteisiä hiilarien rajoittamiselle, vaikkei hiilarien osuus päivän kokonaisenergian saannista olisikaan sitten suositusten sisällä.
Kyllä ne suositukset vielä joskus muuttuu liitossakin. Kokemusta kun on jo kertynyt ja hyviä tuloksia monilla, niin en voi käsittää kauan voi enää jatkaa yhden opin linjalla. Tällä tarkoitan hiilareiden melkoisen korkeaa osuutta suositellusta päivän kokonaisenergiasaannista (virallisterveellistäkin kun voi noudattaa monella tavalla).
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #19 : Maaliskuu 07, 2010, 14:11:33 ip »

Lisäyksenä vielä edelliseen suosituslinkki ohessa:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_te...ukset_lyhyesti/

Eli viljatuotteita käsketään käyttää runsaasti ja perunaa monipuolisesti. Mutta sokeria säästeliäästi. Hiilarit ovat kuitenkin hiilareita, tuli ne mistä tahansa... Vaikka onhan niissäkin toki eroa, mutta esimerkiksi peruna ja (moni) leipä nostaa minulla verensokeria ihan vastaavastikin kuin sokerikin. Eli nopeasti ja usein vaikeasti hallittavasti.  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2010, 14:17:02 ip »

Eikös tää koko keskustelu pitäisi siirtää tuonne ravinto-osioon. Olen ollut huomaavinani, että pääasia tässä on ravinto eikä suinkaan se eroaako liitosta ja miten eroaa.

Toki ymmärrän, että tämä oli tarkoitettu provoisoinniksi ja etenkin eipäs/juupas -keskustelun aikaansaamiseksi (tai sitten pelkäksi juupas-keskusteluksi ), mutta otsikossa ei kyllä pahemmin olla eli joko otsikko on väärä sisältöön nähden tai sitten toisinpäin
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Maaliskuu 07, 2010, 14:19:13 ip »

Lainaus:

Niin. Mutta???

Minä vaan kysyn.

Tai haluaako edes vaikuttaa...
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #22 : Maaliskuu 07, 2010, 15:02:42 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Niin. Mutta???

Minä vaan kysyn.

Tai haluaako edes vaikuttaa...

Useinkin kannattaa käydä punnintaa, kannattaako ns yhden miehen sota ja haluanko juuri minä olla se joka poltan siinä itseni loppuun vaikka voisin ihan yhtä hyvin elää ja syödä siten kuin parhaaksi näen ja ehtimiseni rajoissa pitää pientä, mutta ikävää soraääntä nykysuositusten yleisestä sopivuudesta kaikille.

Ja joo, minähän liityin D-liittoon taannoin ensimmäisen D-keskuksen KP-tapaamisen jälkeen, mutta erosin sitten noin vuoden kuluttua, kun tajusin D-liiton suositusten lähinnä lyhentävän henkilökohtaista elinajanodotettani ja hankaloittavan kohtuuttomasti hyvää arkeani.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Maaliskuu 08, 2010, 06:58:32 ap »

Yhä edelleen olen kauhian hämmästynyt. Siis - ei D - liitto ole mitenkään pakottanut minua syömään millään tavalla, taikka olemaan syömättä.

Onko liitto jossakin, jolloinkin, jotenkin sanonut, että oman järjen käyttö olisi kielletty?

Ei jummarra, ei.

Kyllä minä ainakin voin syödä ihan niin, kuin minulle on parasta. Kukaan liitosta ei ole selän takana huomauttelemassa minun syömisistäni.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #24 : Maaliskuu 08, 2010, 08:01:11 ap »

Lainaus:

Yhä edelleen olen kauhian hämmästynyt. Siis - ei D - liitto ole mitenkään pakottanut minua syömään millään tavalla, taikka olemaan syömättä.

Eh, minut taas on. Ei suoraan kurkkuun tarttumalla (paitsi lapsena tietenkin niinkin) mutta muuten vaan asettamalla eteen vain huonoja vaihtoehtoja joista ei ole ihan helppo kieltäytyä ellei halua olla kokonaan syömättä. Jopa niin, että jouduin karkaamaan sairaalan aamutakissa NKL:lta Manskun Alepaan ruokakauppaan, kun en etukäteen tajunnut, millaista se ruoka ihan oikeasti voi olla -samaan aikaan kun oli muuten tärkeää, ett vs-käyrä näytti vihreää koko ajan.

Nyt opiskelijana kohtaan opislkelijaruoaksi lihallistuneen suositusmuonan sopimattomattomasta makrokoostumuksesta johtuvia ongelmia päivittäin. Optimaalinen syöminen kun nykysuositusten valossa edellyttää itseltäni aktiivista panostusta kunnollisten raaka-aineiden haalintaan ja ruoanlaittoon, eikä siihen ole nyt samanlaisia edellytyksiä kuin aikaisemmin.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Maaliskuu 08, 2010, 08:28:35 ap »

Tuohan on se ikuinen onkelma (huom. k) minullakin kun on ruokavaliot syystä tai toisesta. Varsinkin siitä toisesta. Se on todella hankalaa, kun kaikki eivät sitä tajua. Vaikka niille yrittää sanoa etukäteen, niin ei sittenkään.

Onko joku muu joutunut tilanteisiin esim. sukulaisissa (omissa se ymmärrretään, mutta vaimon ei)  että vaikka kuinka tolkuttaa tuosta ruokailusta, niin ei. Sitten syödään siripiriä. Eivät vaan ymmärrä, että pitäisi tankata vähän väliä.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Maaliskuu 08, 2010, 10:35:43 ap »

Lainaus:

Liitto on tehnyt linjansa selväsi, mm. Diabetes-lehdessä olleen vhh-vastaisen asenteellisen jutun myötä.

Mä olen aina ollut erittäin d-liittomyönteinen ja pitänyt sen toimintaa tärkeänä. Jopa siihen pisteeseen asti, että mua on nimitelty täällä palstalla D-liiton kätyriksi.

Tuosta Dadin mainitsemasta lehtijutusta vetäisin kuitenkin 100g herneitä nenään (9,4 ghh, viidesosa perunan tärkkelyksestä ja kymmenesosa riisin tärkkelyksestä). Jätin ekaa kertaa sairastumisen jälkeen jäsenmaksun maksamatta. Ei mun hiljainen protestini nyt mitään mihinkään vaikuta, mutta pahoitin mieleni siitä jutusta sen verran, että tuntui paremmalta olla tukematta sitä toimintaa rahallisesti.

Ristiriita kuitenkin jäi, koska liitto tekee musta edelleen paljon, paljon hyvää.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Konrad

• Vieras
« Vastaus #27 : Maaliskuu 08, 2010, 10:49:51 ap »

Lainaus:

Onko liitto jossakin, jolloinkin, jotenkin sanonut, että oman järjen käyttö olisi kielletty?

Koneisto on olemassa ruokavaliosuosituksen levittämiseen.

Lähtökohtana on Diabeetikon ruokavaliosuositus 2008.

http://www.diabetes.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=1219

Tätä tukevaa materiaalia on myös:

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=36&lk_id=&ok_toiminto=lista&ok_kat_id=13

Useimmille on selvää, mitä reittejä nämä julkaisut joutuvat diabeetikon käsiin, ketkä niitä suosittelevat ja ketkä suorastaan valmistavat niiden mukaan diabeetikon ruoat. Jos ei ole selvää, niin seuraava ammattilaisille tarkoitetusta kurssiesitteestä lainattu ote kertoo enemmän.

Lainaus:

Diabetesruokavalion
toteuttaminen
ravitsemispalveluissa
• 04.–05.03.
Diabeetikoille tarjottavan ruuan
tulee täyttää terveellisestä ruoasta
annetut suositukset. Tämä edellyttää
usein reseptien tarkistamista,
ravintokoostumuksen vakioimista
sekä annoskokojen tarkentamista.
Diabeetikoille tarjottavassa ruuassa
saattaa toisaalta olla tarpeettomia
rajoituksia, ja toisaalta oleellisissa
asioissa joustetaan enemmän
kuin olisi hyväksi. Huomiota on
syytä kiinnittää myös asiakkaiden
ikään ja diabetestyyppiin.
Kenelle?
• ravitsemispalveluiden esimiestehtävissä
toimiville, suurtalouskokeille
ja muille ravitsemispalveluissa
työskenteleville
Koulutuksen jälkeen
• Tiedät, millaisia sairauksia ovat
tyypin 1 ja 2 diabetes.
• Tunnet diabetesruokavalion
periaatteet.
• Osaat valmistaa ja tarjota eriikäisille
 diabeetikoille nykysuosituksen mukaista  ja kohtuuhintaista
ruokaa.
• Sinulla on valmiuksia suunnitella
ruokapalvelun toimintaa ja
ruokalistaa diabetesruokavalio
huomioon ottaen.  

(lihavointi lisäämäni)

http://www.diabetes.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=2062

sivu 24

Useimmat pystyvät päättämään itse, mitä syövät. Valjastettu koneisto kuitenkaan ei itse tarjoa kuin yhden vaihtoehdon. Tästä irtipääseminen vaatii sitä mainitsemaasi aivojen käyttöä. Valitettavan monella ei kuitenkaan ole aivojen käytöstä riippumatta kuin tuo yksi vaihtoehto.

Jatketaan.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Maaliskuu 08, 2010, 11:23:23 ap »

Yhä hyvä Konrad. Moniko liiton edustaja on ollut selkäsi takana kyttäämässä, mitä sinä syöt?? Ihan näon ystävyydellä. Sinä kerot täällä paljon ja paljon hyödyllistä tietoa. Vaikka minä kyseenalaistankin jotkut, nin älä - please lopeta Ethän .
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #29 : Maaliskuu 08, 2010, 11:26:07 ap »

Tuossa suosituksessa ovat nuo hiilarimäärät ihan valtavia! Siis kuka syö tuollaisia määriä???
En laittaisi tätä keskustelua ravinto-osioon, sillä tässä keskustelussahan on nimenomaan kyse siitä, että liitto tukee virallisissa julkaisuissaan vain ja ainoastaan virallisterveellistä ruokavaliota, vaikkei se tietenkään ruokaa ole kenenkään suuhun työntämässä tai sitä sieltä poisrepimässä. Viralliset suositukset vaikuttavat kuitenkin hyvin paljon siihen, mitä meille tarjotaan. Itse olen esimerkiksi huomannut, että lentokoneiden diabetesvaihtoehdot ovat ihan kamalia! Kaikki kastikket on otettu pois, leivän välistä on viety kaikki juustot jne -> rasvat minimiin. Sen sijaan sokeria (hiilareina) tulee annoksista vähintäänkin sama kuin peruspöperöstä ja maku on siis kuiva. Ei enää d-vaihtoehto siis minulle...
En ole tiukka karppaja laiskuuttani, vaikka olen huomannut hiilarien vähentämisen (leivät pois, vain vähän jotain lisuketta ja paljon vihreää -> jää reilusti alle suositusten päivän hiilarimäärät) positiiviset vaikutukset verensokeritasapainooni. Kiitos siitä palstan VHH-keskustelulle (vaikka osa siitä onkin turhaa riitelyä - eikä vähiten sen takia, että moni ei tunnu käsittävän vieläkään, mistä tässä oikein nuristaan).
Minä puolestani lupaan liittyä liittoon, kun VHH otetaan yhdeksi vaihtoehdoksi ruokavaliosuosituksiin. Tämä on julkinen lupaus.  
Kirjattu

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29