Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Eroaminen Suomen Diabetesliitosta  (Luettu 9737 kertaa)

Konrad

• Vieras
Eroaminen Suomen Diabetesliitosta
« : Maaliskuu 05, 2010, 17:55:42 ip »

Seuraava teksti on kovaa, mutta niin on asiakin.

Onko kukaan harkinnut julkisesti ilmoittaa eroamisestaan Suomen Diabetesliitosta väärien ruokavaliosuositusten vuoksi?
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
Re: Eroaminen Suomen Diabetesliitosta
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2010, 18:20:40 ip »

Miksi? Minulle ei ainakaan ole annettu 'vääriä' ruokavaliosuosituksia. Ihan asiallisia, joista normaalilla maalaisjärjellä ja kokeilemalla voi räätälöidä itselleen sopivan. En ole pahemmin seurannut nimenomaan 'liiton' suosituksia, vaan ajattelen kokemuksiani D - kursseilta, ruokailusta ja suosituksista sieltä.

Toisaalta, kuinka moni toitottaa torvea edellään liittyessään liittoon: "Hei kuulkaa, minä liityin D - liiton jäseneksi!" Eikös se ole ihan omakohtainen henkilökohtainen päätös. Miksi pitäisi toimia erilailla erottaessa?
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2010, 18:51:03 ip »

Tieto lisää tuskaa. Verensokerimittari lisää tuskaa. Katso myös allekirjoitukseni toinen rivi.

D-liitto kursittaa paitsi diabeetikkoja myös hoitohenkilöitä. D-liiton ruokavaliosuositusta jaetaan terveyskeskuksissa yleispätevänä. On onneksi joitakin omia aivojaan käyttäviä hoitohenkilöitä, jotka katsovat tuloksia.

Rasvateorioihin olen sen verran ehtinyt hitaan nahkeanakin perehtyä, että osaan katsoa, mikä on ilmentymää ja mikä on syyn varsinaista hoitoa. Esimerkkinä toiselta alalta, kuume alas väkisin, aiheuttaja jyllätköön.

Verenpaineet on syytä saada kuitenkin tolalleen, koska ne aiheuttavat joka tapauksessa ongelmia riippumatta syystä.

Olen maallikko ja esitin nopeasti mieleen tulevat asiat. Voin syventää tarvittaessa. En ole asiaan lähtenyt tyhjästä, vaan tämä on vuosien perehtymisen tulos. Voisin sanoa, että en katso asioita niiden sisältä tai edes niiden vierestä vaan päältä.

Julkinen eroaminen tarkoittaa käytännössä asian ilmoittamista laajemminkin, parhaassa tapauksessa laajalevikkisessä mediassa perusteluineen.

Jatketaan keskustelua.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2010, 19:21:24 ip »

En ole julkisesti aikoinaan liittynyt enkä tule julkisesti eroamaankaan. Yksinkertaista omalla kohdallani

Itsetuntonikin on hyvällä pohjalla, joten itsetuntonikaan parantamiseksi en julkisia tempauksia tarvi
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Konrad

• Vieras
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2010, 19:43:23 ip »

Sanon nyt vielä kerran, että kysymys on D-liiton ruokavaliosuosituksesta. Se on varsinkin kakkostyypin diabeetikkojen osalta keskeinen asia. D-liiton suositus ei anna sillä oikeata tukea diabeteksen hoitoon.

Myös ykköstyypin diabeteksen hoitoon on tietoa hiilareiden vähentämisen merkityksestä. Ymmärrän poikkeukset.

Muilta osin kuin ruokavalion suhteen ei ole itselläni D-liiton toimintaa vastaan mitään. Tosin voisivat siihen liuska-asiaan ainakin kakkosten osalta panna pökköä pesään. Puheet alkavat jo riittää. On toiminnan aika.

Taisit kuitenkin ymmärtää väärin julkisen eroamisen merkityksen. Sillä tuodaan suuremman yleisön tietoisuuteen ongelmat, jotka D-liiton toiminnassa ovat eroamiseen johtaneet. Hiljainen eroaminen ei aja samaa asiaa. En ymmärrä itsetuntoasiaa tässä yhteydessä ollenkaan.

Rautalangasta: D-liiton ruokavaliosuositukset eivät ole hyväksi valtaosalle diabeetikoista. Niitä on muutettava!
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2010, 20:18:45 ip »

Nojoo. Jos tarkoitat, että liiton pitäisi lähteä VHH - linjalle, niin onneksi - toistan  onneksi ei ole lähtenyt.

En toki kiellä, etteikö siitä olisi joillekin apua. Enhän voi, enkä halua leimata täällä kirjoittelevia valehtelijoiksi (ainakaan kaikkia  ).

Mutta, mutta - sitten on asiassa jälleen se toinenkin puoli.

Eli paljonko on meitä, joille se ei kertakaikkiaan sovi? Onkohan kukaan koskaan tehnyt minkäänlaista kartoitusta, kumpia on enemmän?

Ja yhä edelleenkin olen KHH (= kohtuudella hiilareita) ja liitto ei ole minulle patistanut hiilareita yli kohtuuden. Pitäisikö minun oikein perehtyä tuohon virallisterveelliseen? Ei vaineskaan. Minulla on minulle terveellinen ruokavalio, jopa liiton hyväksymä (tai ainakin liiton ravitsemusterapeuttien kursseilla), ja se riittää minulle.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #6 : Maaliskuu 05, 2010, 21:12:05 ip »

Eipäs nyt yritetä vesittää koko hommaa.

Mulle sopii aivan hyvin, että D-liitto muokkaaa ruokavaliosuositustaan niin, että pakkohiilarit pudotetaan vaikka vhh-kasviksista saataviin 30 g HH/vrk. Proteiinit pidetään ennallaan 0,5-1 g/painokilo rasvatonta ruhoa ja loppu rasvaa. Proteiinien tulee olla pääosin eläinperäistä, koska niistä on helpoimmin saatavisssa välttämättömättömät aminohapot.

Rasvojen tulee olla pääosin eläinperäisiä mukaan lukien voi ja muut maitorasvatuotteet. Hyviä ovat myös kasvisperäiset kookosöljy ja oliiviöljy. Kalaa on hyvä syödä EPA:n ja DHA:n vuoksi. Rypsiöljyä ja margariinia on syytä välttää, jotta ei saa liikaa omega-6-rasvahappoja.

Kasivikset ovat hyvää D-liiton ruokavaliosuosituksessa. Muuta on oikeastaan aivan hyvä kontrata.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2010, 21:16:26 ip »

Täällä eräs diabeteshoitaja-diabeetikko kertoi taannoin, että monella 2-tyyppiläisellä on jo työtä, että saavuttaa tuon suosituksen. Niin, että mitä siitä tulis jos niiden pitää saavuttaa sinun ruokavaliosi taso (se ainoa ja oikea, kai?)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Konrad

• Vieras
« Vastaus #8 : Maaliskuu 05, 2010, 21:39:07 ip »

Tärkeintä on saada pitää verensokerinsa kunnossa lisäsairauksien välttämiseksi. Tähän on paras keino hiilihydraattien rajoittaminen. Tällöin ruokailun jälkeiset verensokerit pysyvät kurissa. Toistuvat piikit ovat pahasta, vaikka HbA1c näyttäisi hyvää. On tutkimuksia. Olen jo aikaisemmin niitä KP:lle heittänytkin.

Jos pelkkä VHH ei auta, niin on otettava lääkkeet mukaan. Kakkosilla turvallinen lääke on metformiini. Estää vain maksaa purkamasta sokeria liikaa verenkiertoon. Ei tehoa aterian hiilareihin. On muitakin lääkkeitä. Monilla uudemmilla on ollut pahoja sivuvaikutuksia. Insuliini on turvallinen.

Iso osa kakkosista nielaisee vain pillerit eikä välitä muusta. Tulee vuosien mittaan pahaa jälkeä. Motivoituneita pitäisikin kannustaa ruokavaliosta alkaen oikeille linjoille. Oikea ruokavalio on vähähiilihydraattinen ruokailun jälkeisten jättiseurannaisten välttämiseksi. Auttaa myös insuliiniresistenssin vähenemisen vuoksi paastoarvoihin ja sitä kautta keskimääräisen verensokerin alentamiseen ja hyviin mahdollisuuksiin liitännäisien välttämiseen.

Noudatan itse aika tiukasti julistamiani oppeja. Pystyn pitämään verensokerit keskimäärin 4,8-5,3 tasollla. Sisältää myös ruokailusta lukien 1 h arvot. Suon joskus tilaisuuden vaatiessa poikkeuksia VHH:sta. Mutta vain poikkeuksia, eivät ole tapana.

Niin - lähdin aikanaan liikkeelle paastoarvo noin 20 ja sokerasitus 30-30. Nyt olen ruokavalion, liikunnan ja metformiinin avulla yllä kertomissani terveen arvoissa.

Konrad, matkaa diabeteksen kanssa
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 05, 2010, 21:58:04 ip »

Sun varmaan pitäis alkaa d-hoitajaksi ja alkaa pitää kuria kakkosille. Ihan livenä, moni kakkonen kuin ei käytä nettiä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Konrad

• Vieras
« Vastaus #10 : Maaliskuu 05, 2010, 22:53:27 ip »

Lainaus:

Sun varmaan pitäis alkaa d-hoitajaksi ja alkaa pitää kuria kakkosille. Ihan livenä, moni kakkonen kuin ei käytä nettiä.

Yleensähän sanotaan, että diabeteksen hoito on pääasiassa omahoitoa. Tähän täytyisi antaa kunnolliset eväät.

En ole koskaan ollut itse D-noitajan vastaanotolla edes. Paikkakunnallani vain inskaa käyttävillä on ollut pääsy. En tosin enää kaipaakaan. Olen jo iältäni liian vanha D-hoitajaksi opiskelemaan. Voisin kuitenkin ehkä oman d-urani puitteissa hankitulla tietämyksellä antaa hyvää osaamista tulosta tuottavasta ruokavaliosta verrattuna D-liiton tuhoa tuottavaan.
Kirjattu

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Maaliskuu 05, 2010, 23:15:32 ip »

Lainaus:

Onko kukaan harkinnut julkisesti ilmoittaa eroamisestaan Suomen Diabetesliitosta väärien ruokavaliosuositusten vuoksi?

Juuri liityin   Ja minun puolestani ruokavaliosuositukset on OK.
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 06, 2010, 09:28:06 ap »

Ymmärrän tunteesi Konrad.

Suomessa Diabetesliitto pitää itsepintaisesti kiinni linjastaan, vaikka tulokset ovat surkeita. Suomalaiset lihovat ja sairastavat, tilanne vain pahenee kokoajan. 1960-luvulla Suomessa oli noin 40000 diabeetikkoa, määrä on noussut räjähdysmäisesti nykyisiin lukemiin.

Varmasti on monia, joita hyödyttäisi edes virallisen ruokavalion noudattaminen roskaruoan sijaan. Tämä ei kuitenkaan oikeuta virallista linjaa, jossa esim. hiilareiden rajoittaminen ei tule kysymykseenkään. Liitto on tehnyt linjansa selväsi, mm. Diabetes-lehdessä olleen vhh-vastaisen asenteellisen jutun myötä.

Nämä nykyiset suositukset vielä muuttuvat, aikaa siihen kyllä menee. Nykyiset päättäjät tuskin pystyvät mielipiteitään muuttamaan.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 06, 2010, 12:56:03 ip »

Mä olen aina kannattanut räpylöillä äänestämistä - jos toiminta on sellaista mikä itseä ei hyödytä miksi kuulua?
Kirjattu

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 06, 2010, 14:19:38 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Tärkeintä on saada pitää verensokerinsa kunnossa lisäsairauksien välttämiseksi. Tähän on paras keino hiilihydraattien rajoittaminen. Tällöin ruokailun jälkeiset verensokerit pysyvät kurissa. Toistuvat piikit ovat pahasta, vaikka HbA1c näyttäisi hyvää. On tutkimuksia. Olen jo aikaisemmin niitä KP:lle heittänytkin.

Jos pelkkä VHH ei auta, niin on otettava lääkkeet mukaan. Kakkosilla turvallinen lääke on metformiini. Estää vain maksaa purkamasta sokeria liikaa verenkiertoon. Ei tehoa aterian hiilareihin. On muitakin lääkkeitä. Monilla uudemmilla on ollut pahoja sivuvaikutuksia. Insuliini on turvallinen.

Iso osa kakkosista nielaisee vain pillerit eikä välitä muusta. Tulee vuosien mittaan pahaa jälkeä. Motivoituneita pitäisikin kannustaa ruokavaliosta alkaen oikeille linjoille. Oikea ruokavalio on vähähiilihydraattinen ruokailun jälkeisten jättiseurannaisten välttämiseksi. Auttaa myös insuliiniresistenssin vähenemisen vuoksi paastoarvoihin ja sitä kautta keskimääräisen verensokerin alentamiseen ja hyviin mahdollisuuksiin liitännäisien välttämiseen.

Noudatan itse aika tiukasti julistamiani oppeja. Pystyn pitämään verensokerit keskimäärin 4,8-5,3 tasollla. Sisältää myös ruokailusta lukien 1 h arvot. Suon joskus tilaisuuden vaatiessa poikkeuksia VHH:sta. Mutta vain poikkeuksia, eivät ole tapana.

Niin - lähdin aikanaan liikkeelle paastoarvo noin 20 ja sokerasitus 30-30. Nyt olen ruokavalion, liikunnan ja metformiinin avulla yllä kertomissani terveen arvoissa.

Konrad, matkaa diabeteksen kanssa

Yleensähän sanotaan, että diabeteksen hoito on pääasiassa omahoitoa. Tähän täytyisi antaa kunnolliset eväät.

En ole koskaan ollut itse D-noitajan vastaanotolla edes. Paikkakunnallani vain inskaa käyttävillä on ollut pääsy. En tosin enää kaipaakaan. Olen jo iältäni liian vanha D-hoitajaksi opiskelemaan. Voisin kuitenkin ehkä oman d-urani puitteissa hankitulla tietämyksellä antaa hyvää osaamista tulosta tuottavasta ruokavaliosta verrattuna D-liiton tuhoa tuottavaan.

"Konrad noudatan itse aika tiukasti julistamiani oppeja"
lukuja katsoessa voisi sanoa homma toimii ja eikä näihin lukuihin ole muillakaan ehdotuksia muuttaa hoidossa mitään saati erota liitosta.

"En ole koskaan ollut itse D-hoitajan vastaanotolla edes. Paikkakunnallani vain inskaa käyttävillä on ollut pääsy. En tosin enää kaipaakaan."
Kannattaisi edes kerran tilata aika D-hoitajalle ja jos silloin saat kielteisen vastauksen, niin pyydä se kirjallisena. Sillä paperilla pystyy aukaisemaan monenlaisia ovia hyvinvointi suomessa.
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29