Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6915 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hajonnut, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ravitsemusterapeutti loikkasi karppileiriin  (Luettu 15724 kertaa)

cirkus

• Jäsen
Re: Ravitsemusterapeutti loikkasi karppileiriin
« Vastaus #15 : Maaliskuu 03, 2010, 12:20:52 ip »

Minusta tuo Anette Palssan kirjoitus oli erittäin asiallinen ja fiksu. Kiitos Vivian linkistä. Siinä nimenomaan kerrottiin ravitsemustutkimuksen haasteellisuudesta eikä asiattomasti syytetty tutkijoita valehtelusta.

Kirjoituksessa annettu ravintosuositus kuulosti ihan asialliselta, enkä nähnyt siinä mitään sensaatiomaista "karppileiriin" hyppäystä. Asiantuntija on lukenut tutkimuksia ja tehnyt niistä itse järkeviä päätelmiä.

Ylipäätään miksi pitää olla eri "leirejä", valehtelusta syyttämistä ja virallisterveellisen lyttäämistä. Tuskin "viranomaiset" (ketä sitten lienevätkin) "valehtelevat tarkoituksella". Lue sinäkin Dad tuo kirjoitus huolella, äläkä turhaan lähde syyttämään valehtelusta. Kuka on sinulle muka tahallaan valehdellut? Asiat muuttuvat, eikä uusiin asioihin kannata aina suinpäin rynnätä. Itse olen parikymmentä vuotta aktiivisesti seurannut ravintoasioita ja koko ajan tapahtuu muutoksia - myös siellä virallisissa ravintosuosituksissa. Ja uusien tutkimusten mukaan muutoksia tulee aivan varmasti tapahtumaan tulevaisuudessakin. Ja hyvä niin!
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #16 : Maaliskuu 03, 2010, 12:25:55 ip »

Rasvis, muistathan näitä kokeiluja tehdessäsi, että kun meistä useimmat ovat olleet sokeripolttoisia suunnilleen koko elämänsä, niin rasvapolttomoottori voi ottaa hieman aikaa käynnistyäkseen. Kehon täytyy tottua sille tuntemattomaan tilanteeseen eli käyttämään ja tuottamaan merkittävästi rasvaa ja ketoaineita glukoosin sijaan ja lisäksi. Siedetyn ja tarvitun hiilarin määrä on myös erilainen eri ihmisillä. Yhden illan tempauksilla et mitenkään voi tietää, miten hyvin tai huonosti VHH sulla toimii.

Itse kun tein uskonloikan alakarpin puolelle, olin jo pitkään syönyt n. 100g/hh/vrk. Siitä sitten laskin kerralla 20-40 g/hh:iin ja parisen viikkoa meni ensifiiliksiä ihmetellessä. Janotti koko ajan kuin korkeilla sokereilla vaikka vs oli hyvä. Sitten helpotti, mutta edelleen metabolia jatkoi muuttumistaan ja vasta noin vuoden, puolentoista jälkeen tilanne oli täysin vakiintunut.

Salaatti on lisäksi aika höttöistä ruokaa, minä tykkään rasvaisen mehevästä ja massavasta kasvispohjasta proteiinin lisukkeena, enkä pyrikään siihen, että ihan kokonaan selviäisin perusinsuliinilla, koska kasviksista tulee helposti useampi 10g/hh kun niitä syö paljon ja se jo vaatii mulla pikaa. Oleellista on pitää pika-annos niin pienenä, ettei sen osuminen hiilarin vs:a nostavaan tehoon tuota ongelmia tai vaikeuta aterianjälkeistä liikkumista.
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Maaliskuu 03, 2010, 12:30:25 ip »

Lainaus:

Sinänsä toi Palsan vuodatus ei sisältänyt mitään uutta,jos ei tota kovien rasvojen sydänvaikutus/kolestroli kohtaa oteta huomioon.

No se oli koko tuon artikkelin ydin.

Hassu juttu jos ette näe mitään uutta, vaikka ravintoterapeutilla itsellään meinaa mennä omien sanojensa mukaan aamukahvit väärään kurkkuun. Lisäksi hän erikseen kysyy, onko meille valehdeltu. Lisäksi tutkimukset on mainittu uudelleen lähteenä artikkelin lopussa.

Loppuosassa hän on sitten päivittänyt suosituksiaan, koska:  "ruokavalion tyydyttyneellä rasvalla ei ole sydämelle haitallisia vaikutuksia."

Niin, netistä sitä löytää kaikenlaista, esimerkiksi uusinta vakuuttavaa tutkimustietoa. Mutta miten vaan, ketkä haluavat, voivat aivan hyvin pidättytyä virallisissa mielipiteissään.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

vivianv

• Vieras
« Vastaus #18 : Maaliskuu 03, 2010, 12:37:43 ip »

Lainaus:

Kirjoituksessa annettu ravintosuositus kuulosti ihan asialliselta, enkä nähnyt siinä mitään sensaatiomaista "karppileiriin" hyppäystä.

Suomalaisessa keskustelu- ja ravitsemuspoliittisessa ilmapiirissä Palssan puheenvuoro oli mielestäni merkittävä irtiotto. Meilä on rinnan "sivistynyt" virallinen keskustelutaso jossa vallitsevista käsityksistä ei mielellään poiketa yhtään ja sitten reaalimaailman vääntö, joka on äärimmäisen raadollista ja jota leimaa arvovallan ja akateemisten kasvojen menettämisen mahdollisuus ja sen pelko.

Palssa ei varmaankaan halua menettää oikeuttaan toimia ammatissaan eikä vaarantaa työmahdollisuuksiaan, joten siinä on pidettävä kieli keskemmällä suuta kuin anonyymeillä palstoilla on tarpeen. Palssan avauksesta on vielä pitkä matka siihen, että 30 vuotta uudemmat tutkimusfaktat millään tasolla vaikuttaisivat mihinkään.

Leirit eivät minuakaan miellytä, mutta siihen on jostain syystä menty. Raja-aidat tulevat kaikkialla vastaan missä syödään, eikä ole mikään salaisuus, kummalla on järjestelmän voima takanaan samoin kuin halu käyttää sitä voimaa.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Maaliskuu 03, 2010, 12:38:51 ip »

Lainaus:

Hassu juttu jos ette näe mitään uutta, vaikka ravintoterapeutilla itsellään meinaa mennä omien sanojensa mukaan aamukahvit väärään kurkkuun.

Ei nyt hyvänen aika minun kohdallani ollut kyse muusta, kuin tuosta, mitä ruokalautselle laitetaan. Minulle siinä ei ainakaan ollut mitään uutta, koska vuosikausia minua on neuvottu kutakuinkin noin.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Maaliskuu 03, 2010, 12:39:30 ip »

Lainaus:

Lue sinäkin Dad tuo kirjoitus huolella, äläkä turhaan lähde syyttämään valehtelusta. Kuka on sinulle muka tahallaan valehdellut? Asiat muuttuvat, eikä uusiin asioihin kannata aina suinpäin rynnätä.

Nykyiset ravintosuositukset ovat valetta monilta osin. En perusta tätä tuohon artikeliin, vaan materialiin, jonka olen käynyt läpi. Nämä asiat eivät suinkaan ole uusia, vaan olleet tiedossa vuosikymmeniä.

Joten älä sinä cirkus rupea opastamaan mitä minä täällä sanon. Syytökseni ovat täysin oikeutettuja.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Maaliskuu 03, 2010, 12:41:04 ip »

Lainaus:

Mitä vain voi esiintyä satunnaisesti yhdessä, mutta onko asioilla yhteyttä?

Jos olisikin kyseessä yksittäinen tapaus, mutta kun niitä on monia ja monia, niin se pakostakin laittaa epäilemään jotakin.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #22 : Maaliskuu 03, 2010, 12:43:24 ip »

Ilmeisesti etananvauhtisessa muutoksessa on takana se juju, että näin kaikki voivat sanoa, että koko ajan ovat olleet juuri kulloinkin vallitsevaa mieltä, eikä kenenkään tarvitse perua tai pahoitella mitään tai menettää uskoaan auktoriteetteihin.  

Minä kaipaisin esille rehellistä ravitsemustakinkääntäjää, jonka kanssa asioista voitaisiin puhua niiden oikeilla nimillä.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #23 : Maaliskuu 03, 2010, 12:45:31 ip »

Lainaus:

Jos olisikin kyseessä yksittäinen tapaus, mutta kun niitä on monia ja monia, niin se pakostakin laittaa epäilemään jotakin.

Monta? Isäsi, äitisi ja vanhin veljesi? Vain yksi enemmän kuin minä ja vasenkätinen mieheni. Jaa, on mulla vasenkätinen enokin, pankkimiehiä mutta nyt eläkkeellä. Hän ruskettuu hyvin.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #24 : Maaliskuu 03, 2010, 13:10:06 ip »

Lainaus:

Minun lähisuvustani on useitakin henkilöitä kuollut sydänjuttuihin (mm. isä, äiti ja vanhin veli).

Suomessa kuollaan siihen mitä määrätään. Pekka Puskan aikana ne ovat kolesteroli tai sydän- ja verisuonitauteja. Aikaisemmin ne oli sydänkohtauksia. Ja nyt kun Puskasta ja sydän- ja verisuonitaudeista päästään eroon se on syöpä, mutta paljon vanhempana ellei satu sitä ennen jäämään auton alle suojatiellä.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Maaliskuu 03, 2010, 13:53:45 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Monta? Isäsi, äitisi ja vanhin veljesi? Vain yksi enemmän kuin minä ja vasenkätinen mieheni. Jaa, on mulla vasenkätinen enokin, pankkimiehiä mutta nyt eläkkeellä. Hän ruskettuu hyvin.

"Minun lähisuvustani on useitakin henkilöitä kuollut sydänjuttuihin (mm. isä, äiti ja vanhin veli)"

Noinhan minä sanoin. Miksi tämäkin nyt on niin vaikea ymmärtää? Vai eikö ole haluakaan ymmärtää?
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Maaliskuu 03, 2010, 14:01:17 ip »

olen toki noita Vhh/rasva kokeiluja tehnyt enemmänkin kuin vain satunnaisesti...mutta ei mulla edes mitään syytä niihin pysyvästi siirtyä,olen normaalivyötäröinen,hobis suht hyvä jne ja EN MITENKÄÄN edes ns.kodin ulkopuolella pystyisi tuollaista ruokavaliota helposti toteuttamaan.
Muutenkin noi hiilarit mulla ollu satunnaista herkuttelua luk.ottamatta melko järkipohjalla...täytyy ottaa aina huomioon,että vaikka etenkin kakkosilla ääriVhh:lla epäilemättä sokrut pysyy paljon parempina,niin kaikilla ei ole mitenkään käytännön mahdollisuuksia sitä toteuttaa arkielämässään ja inska voi olla silloin paikallaan.
Levemirissä ja Lantuksessa tosiaan se huono puoli entisiin inskoihin verrattuna,että jo täysin mitättömille hiilarimäärille (esim.kasvikset) joutuu liikuntaa ja hypoja luk.ottamatta aina pistämään pikainsuliinia lisäksi.
Kirjattu

liitäjä

• Vieras
« Vastaus #27 : Maaliskuu 05, 2010, 20:31:30 ip »

Missä kohden tuli ilmi karppi eli vhh porukkaan loikkaaminen, kun en millään löydä!
Aikas perinteisiä ovat ruokaneuvot, ei muuta uutta kuin terapautin kähkäily elukkarasvoista, muuten ihan virallisterveellistä joka sana !!!!!!!!!!!!!!!
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Maaliskuu 05, 2010, 20:34:06 ip »

No niin minunkin mielestäni. Siis, kun minua on vuosikymmeniä neuvottu syömään noin. Poislukien kovat rasvat, jotka minulle eivät sovi, eivätkä (ilmeisesti) monelle muullekaan.
Kirjattu

liitäjä

• Vieras
« Vastaus #29 : Maaliskuu 05, 2010, 20:41:09 ip »

Itse kuulun itäsuomalaiseen korkean kolestrolin sukuun ja kymmeniä korkeakolestrolisia on kuollut infarktiin.
Monella alkoi oireilu alle viisikymppisenä, moni menny ihan kertalaakista, seisovilta jaloilta. Ei tosiaan kyse muutamasta vaan kymmenistä, tämän minun elämäkatseluni aikana. Ei jää pienintäkään kysymystä kolestrolin vaarasta, se tappaa. Sinisenä makaava ihminen ei ole kaunis.
Joskus sanonutkin meillä vietettävän sukutapaamisia infarktiin kuolleen arkun äärellä! Itelle vaikeuksia ymmärtää joidenkin asiasta tietämättömien, omaa kokemusta omaamattomien suun pieksentää.
Itä-suomessa katsotaan hiukan dokumenttaaristen lasien läpi!
Jos saat infarktin junassa tai bussissa itäsuomessa, niin varmasti jonkun matkustajan taskussa on aina nitroa saatavilla!! Senkin opin kulkiessa opiskelemassa.
Kovat rasvat ei meilläpäin ole suosiossa, se on ihmisten oman kokemuksen tuoma valinta.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07