Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ravitsemusterapeutti loikkasi karppileiriin  (Luettu 15734 kertaa)

vivianv

• Vieras
Ravitsemusterapeutti loikkasi karppileiriin
« : Maaliskuu 03, 2010, 10:01:46 ap »

Anette Palssasta on kyse:

http://keventajat.fi/cm/2.10/2.109/1.926626

Rasvakattilassa kuohuu

Pohjois-Karjala-projektista alkaen meitä suomalaisia on kehotettu välttämään tyydyttynyttä ns. kovaa rasvaa. Mutta nyt kuuluu soraääniä myös tieteellisellä tasolla. Tämän vuoden alussa julkaistiin iso tutkimus (meta-analyysi) arvostetussa tieteellisessä julkaisussa (Am Journal of Clinical Nutrition), jossa selvitettiin tyydyttyneen rasvan vaikutusta sydänterveyteen.

Meta-analyysissä käytiin läpi kymmeniä aiemmin tehtyjä tieteellisesti laadukkaita tutkimuksia ja analysoitiin tulokset. Tutkimuksen loppupäätelmät saivat ravitsemusterapeutin aamukahvit väärään kurkkuun: ruokavalion tyydyttyneellä rasvalla ei ole sydämelle haitallisia vaikutuksia. Onneksi verkostot ovat kunnossa ja otin yhteyttä myös tutkijakollegaan Kuopion yliopistoon ja hän lähetti muutaman muunkin tutkimuksen asian tueksi. Mutta mitä tämä sitten tarkoittaa ravitsemusneuvonnassa?

Mitä tämä tarkoittaa, onko meille todella valehdeltu?

Ravitsemustutkimus on melko haastavaa, kun ihmistä ei voi laittaa laatikkoon ja tutkia vain yhtä asiaa. Ihmistutkimuksissa on aina sekoittavia tekijöitä (perimä, ympäristö, muut elämäntavat ja muu ruoka), joita ei voida täysin pois sulkea. Ravitsemustutkimus menee nopeasti eteenpäin ja tarvitaan paljon tutkimusta, ennen kuin voidaan olla täysin varmoja. Kun tutkittavia muuttujia on satoja, voi olla, että näyttää todella siltä, että yksi asia vaikuttaa toiseen, vaikka todellisuudessa se onkin se kolmas. Valehtelusta en tutkijoita syyttäisi, mutta on myös tärkeää tarvittaessa uuden tiedon valossa muuttaa aiempaa kantaa.

Mitä muuta tiedämme rasvoista?

Edelleen tutkimukset osoittavat, että on tärkeää syödä kasvi- ja kalanrasvaa, jotta saadaan välttämättömiä rasvahappoja, erityisesti omega-3-rasvahappoja tulisi saada nykyistä enemmän. Sen sijaan transrasvojen, mitä muodostuu kun kasvirasvoja osittain kovetetaan, käyttöä tulisi välttää.

Rasvassa on myös edelleen paljon energiaa ja jos vain lisää rasvan käyttöä, muttei vähennä energiansaantia muusta ruuasta, ihminen lihoo ja ylipaino on sydänterveydelle haitallista. Olen jo vuosia sitten käytännöntyössä huomannut, että ihmiset syövät liian vähän rasvaa ja hiilihydraattien saanti on puolestaan jopa liian suurta. Törmään usein totaaliseen rasvakammoon ja sen on tiedetty aina olevan huono juttu.

Mikä sitten on hyväksi?

Terveyden kannalta on tärkeää pysyä normaalipainoisena tai lähellä sitä. Erityisesti vatsan alueen rasva on terveydelle haitallista. Vatsaontelon rasva on sisäelinten ympärillä, ja vaikuttaa mm. maksan toimintaan. Ja maksa taas vaikuttaa oleellisesti kehon rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan. Kun maksan toiminta häiriintyy, tuloksena voi olla sokeriaineenvaihdunnan häiriö, diabetes, kohonneita verenrasva-arvoja ja sitä kautta sydäntapahtumia. Olisikin tärkeää löytää tasapainon painon ja syömisen kanssa. Tutkimuksissa on todettu, että hyvin erilaiset ruokavaliot laihduttavat, ja on tärkeää löytää sellainen elämäntapa, jota pystyy noudattamaan omassa arjessa. Suosittelenkin tutkimaan omaa ruokavaliota ja millaisilla muutoksilla paino lähtee laskuun tai pysyy hallinnassa. Jos edelleen syö runsaasti hiilihydraatteja (leipää, riisiä, pastaa perunaa, sokeria) rasvaa lisäämällä tuskin onnistuu painon hallinnassa. Jos haluaa lisätä rasvan käyttöä ja toiveena on laihtuminen, kannattaa karsia hiilihydraateista.

Ruokavalion muut tekijät

Kasviksien ja marjojen terveellisyys on todettu niin lukuisissa tutkimuksissa, eikä vastaväitteitä ole kuulunut. Ruokavalion pohja voi hyvin olla kasvikset, juurekset, marjat ja hedelmät. On myöskin hyvä valita kuitupitoisia, ns. hitaasti verensokeria nostavia hiilihydraatteja, sokerin ja valkoisen viljan sijaan. Hiilihydraattien määrää on myös syytä rajoittaa, ellei energiakulutus ole kovaa. Hiilihydraatteja saa myös pähkinöistä, siemenistä, palkokasveista ja maitotaloustuotteista. Kalaa kannattaa myös edelleen syödä. Proteiinipitoinen ruokavalio tuntuu auttavan painonhallinnassa, joten tähän tukeutuen, voidaan suositella kalan lisäksi, maitotaloustuotteita, lihaa, palkokasveja ja kananmunia.

Muut elämäntavat?

On hyvä muistaa terveyteen vaikuttaa myös muut asiat kuin ruokavalio. Säännöllinen liikunta, stressin välttäminen (hallinta), riittävä uni ja positiivinen elämänasenne ovat yhtä tärkeitä asioita kuin se mitä suuhunsa laittaa.

Mitä sitten ruokalautaselle?
- reilusti kasviksia ja marjoja
- kalaa 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi vaihdelleen lihaa, kanaa, riistaa, kanamunaa, palkokasveja ja kanamunaa
- rypsiöljyä, pähkinöitä ja siemeniä päivittäin
- maitotaloustuotteissa normaalirasvainen on ok
- voi ja kerma sopivat ruuanvalmistukseen
- valitse aina kuitupitoinen viljatuote ja muista kohtuullinen määrä
- vältä sokeria ja valkoista viljaa
- muista juoda riittävästi nestettä (vettä)
- kahvia ja alkoholia kohtuudella
- Suhteuta energiansaanti kulutukseen!
- Jos lisäät rasvaa, vähennä ensisijaisesti ns. huonoista hiilihydraateista (sokeri, valkoinen vilja ja peruna)

Lisäksi:
- liiku säännöllisesti, mieluiten päivittäin
- nuku riittävästi
- vältä stressiä
- tee itsellesi mukavia asioita ja nauti elämästä!

ravitsemusterapeutti
Anette Palssa

Lähteet ja lisätietoa:
Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease, AJCN. First published ahead of print January 13, 2010 as doi: 10.3945/ajcn.2009.27725

Dietary Fat and Coronary Heart Disease: Summary of Evidence from Prospective Cohort and Randomised Controlled Trials, Ann Nutr Metab 2009;55:173–201,Published online: September 15, 2009

A Systematic Review of the Evidence Supporting a Causal Link Between Dietary Factors
and Coronary Heart Disease, ARCH INTERN MED/ VOL 169 (NO. 7), APR 13, 2009
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
Re: Ravitsemusterapeutti loikkasi karppileiriin
« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2010, 10:11:41 ap »

Jaa, tästähän jo vähän aloiteltiinkin keskustelua viime viikolla .
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2010, 10:15:03 ap »

Lainaus:

Mitä sitten ruokalautaselle?
- reilusti kasviksia ja marjoja
- kalaa 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi vaihdelleen lihaa, kanaa, riistaa, kanamunaa, palkokasveja ja kanamunaa
- rypsiöljyä, pähkinöitä ja siemeniä päivittäin
- maitotaloustuotteissa normaalirasvainen on ok
- voi ja kerma sopivat ruuanvalmistukseen
- valitse aina kuitupitoinen viljatuote ja muista kohtuullinen määrä
- vältä sokeria ja valkoista viljaa
- muista juoda riittävästi nestettä (vettä)
- Suhteuta energiansaanti kulutukseen!
- Jos lisäät rasvaa, vähennä ensisijaisesti ns. huonoista hiilihydraateista (sokeri, valkoinen vilja ja peruna)

Lisäksi:
- liiku säännöllisesti, mieluiten päivittäin
- nuku riittävästi
- vältä stressiä
- tee itsellesi mukavia asioita ja nauti elämästä!

Mitäs uutta tässä sitten on? Näinhän minua ovat ravitsemusterapeutit neuvoneet vuosikausia. Näinhän minä olen pyrkinyt toimimaan. Ainoa er on se, että minun pitää välttää ns. kovia rasvoja, koska ne pompauttavat kolesteroolini pilviin.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

vivianv

• Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2010, 10:15:39 ap »

Ou nou, olin viime viikon matkoilla ja uutis- sekä palstapimennossa. Mutta niin hyvä uutinen pitkästä aikaa, ettei varmaan haittaa että siitä on kahdessakin ketjussa.  

Israel on muuten todella helppo maa karppivalion suhteen.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2010, 10:17:39 ap »

Lainaus:

Mitäs uutta tässä sitten on?

Näitkö tämän lauseen jutussa: "ruokavalion tyydyttyneellä rasvalla ei ole sydämelle haitallisia vaikutuksia"?

Eikä siinä puhuttu kolesterolista mitään.
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 03, 2010, 10:51:38 ap »

Pikkuhiljaa alkaa virallisterveellinen linja murtua kun näitä juttuja tulee kokoajan vaan lisää. Jutun aiheena oleva tutkimus on käänteentekevä ja saa rasvahypoteesin naurettavaan valoon.

Ilahduttaa, kun fiksuimmat/nopeimmat ammattilaiset uskaltavat vihdoin kyseenalaistaa perinteisiä näkemyksiä.
Siinä "Vääntöä voista"-jutussa verisuonikirurgi Taija Somppi myös uskalsi julkisesti liputtaa tyydyttyneiden rasvojen puolesta, voita suositteli. THL:n edustaja luonnollisesti vastusti. (Kuinkahan kauan menee, että luovuttavat faktojen edessä siellä THL:ssä)

Itseäni on alkanut lähinnä suututtaa, että meille on valehdeltu kaikki nämä vuodet.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 03, 2010, 11:06:15 ap »

Lainaus:

Lainaus:

Mitäs uutta tässä sitten on?

Näitkö tämän lauseen jutussa: "ruokavalion tyydyttyneellä rasvalla ei ole sydämelle haitallisia vaikutuksia"?

Eikä siinä puhuttu kolesterolista mitään.

No, mutta näitkös, mihin minä mainitsin, ettei ole mitään uutta. se oli se, mitä ruokalautaselle laitetaan.

En todellakaan ole väittänyt, että siinä olisi puhuttu kolesteroolista. Se olin  minä , joka siitä puhui, koska minun kolesteroolini nousevat kovista rasvoista.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #7 : Maaliskuu 03, 2010, 11:19:49 ap »

Lainaus:

Itseäni on alkanut lähinnä suututtaa, että meille on valehdeltu kaikki nämä vuodet.

Minä muistan täysin selvästi, että kun sairastuin, ravitsemusterapeutti nimenomaisesti kauhistellen kielsi aamukananmunani ja vaihtoi maidon rasvattomaan ja lisäsi puuron ja kaiken muunkin hiilarin määrää. Siinä kun purnasin, niin ylimielisyyttä uhkuen minulle todisteltiin, kuinka sairastumiseni oli oikeastaan suuri siunaus koko meidän perheelle, koska elintavat näin muuttuivat kaikilla parempaan suuntaan. Joo...

Samaten vaihtui voi flooraan, joka oli niin pahaa että vaikka vuosia sitä jouduin nieleskelemään loputtomien leipäpalojen päällä, niin jo samana päivänä omillemuutostani ostin jääkaappiini ekan voimariinipaketin.

Onneksi vielä mun aikanani peruskoulussa ja lukiossakin oli voita tarjolla, niin että syödyn flooran määrä ei ollut suurin mahdollinen ja ruoanlaitossakin isä käytti öljyjä, kun flooralla ei tahtonut mikään onnistua. Silloisissa leipälevitteissä kun oli teollisia transseja siten kuin leivontamargariineissa vielä tänäkin päivänä.

Luonnollisesti paino-ongelmani alkoivat miltei välittömästi näiden muutosten jälkeen, eikä tasapainossakaan kehumista ollut. Vika oli tottakai minun, kun en reagoinut oikein oikeimpaan mahdolliseen ruokaan ja hoitoon. Voihan V!

Jos en saisi sanoa, että olen katkera ja vihainen näistä virallispuolen väärennettyihin tutkimuksiin perustuvista ruokainterventioista, olisin vielä katkerampi ja vihaisempi kuin olen. Yritän kuitenkin kääntää kiukkuni rakentavaksi toiminnaksi. Muutama ilahduttava itseenikin vaikuttava onnistuminen on koettu, mutta ei niistä sen enempää, jos isoveli vaikka lukee näitä juttuja ja soittaa pahan puhelun pääkallonpaikalle ja lopettaa lystin siihen. THL:n mafia kun kaatunee Suomessa viimeisten joukossa.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #8 : Maaliskuu 03, 2010, 11:21:33 ap »

Lainaus:

En todellakaan ole väittänyt, että siinä olisi puhuttu kolesteroolista. Se olin  minä , joka siitä puhui, koska minun kolesteroolini nousevat kovista rasvoista.

Oletko varma, että kolesteroli ylipäätään markkeeraa sv-tauteja?
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #9 : Maaliskuu 03, 2010, 11:23:08 ap »

Lainaus:

Oletko muistanut tämän?
2 annosta alkoholia/vrk miehille auttaa lähes kaikkeen.
Ei auta että ottaa 14 annosta kerralla viikonloppuna.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Maaliskuu 03, 2010, 11:32:28 ap »

Ei nyt taas aloiteta tätä mihinkään johtamatonta jauhamista.

Jookos
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #11 : Maaliskuu 03, 2010, 11:39:11 ap »

Lainaus:

Ei nyt taas aloiteta tätä mihinkään johtamatonta jauhamista.

Jookos

Miten vaan. Vastaukseen joo/en olisi mennyt 2-3 kirjainta, mutta jos et halua niin ei tietenkään ole pakko.

Muille asiasta kiinnostuneille tiedoksi, ettei veren vapaan kolesterolin ja suonten plakin yhteyttä ole mitenkään itsestäänselvästi todistettu. Plakin koostumus on pääasiassa härskiintynyttä monityydyttymätöntä rasvaa ja sairaalaan sydänkohtauksen takia joutuneilla on sama kolesterolijakauma kuin kansallakin. Japanissa naisten kuolleisuus kasvaa, kun LDL alittaa tietyn arvon, joka on lähellä meikäläisten ylärajaa.

Asiasta on tietoa yllin kyllin monissa tutkimuksissa, ei kuitenkaan (eikä tietenkään) suomeksi.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 03, 2010, 11:51:38 ap »

Pointti tuossa oli sanalla  taas.

Olen monesti ja monesti tuonut esiin oman kantani.

Minun lähisuvustani on useitakin henkilöitä kuollut sydänjuttuihin (mm. isä, äiti ja vanhin veli). Ja yllätys, yllätys - kaikilla on ollut korkeat kolesteroolit. Onneksi nykyään on netti, josta jokainen pystyy kaivamaan esille sellaiset tutkimustulokset, jotka itseä miellyttävät.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #13 : Maaliskuu 03, 2010, 11:54:51 ap »

Mitä vain voi esiintyä satunnaisesti yhdessä, mutta onko asioilla yhteyttä?

Minä olen vasenkätinen mutta rusketun huonosti. Miehenikin on vasenkätinen, mutta ruskettuu kuin murjaani. Me molemmat olemme sekä vasenkätisiä että dippainssejä. Mitä voimme tästä päätellä. Emmepä juuri mitään.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 03, 2010, 12:03:42 ip »

Maailmassa on useita vasenkätisiä huippu snookerin pelaajia,osa taas pystyy pelaamaan oikealla ja vasemmalla lähes yhtä hyvin,mikä on aika ainutlaatuinen ominaisuus.
Sinänsä toi Palsan vuodatus ei sisältänyt mitään uutta,jos ei tota kovien rasvojen sydänvaikutus/kolestroli kohtaa oteta huomioon.
Olen jonk.verran tehnyt noita ääriVHH kokeiluja lähiaikoina ja aikaisemminkin,en kyllä tiedä paljon sitä rasvaa sitten pitää oikein tankata,viikonloppuna söin illalla päivälliseksi 1,5 pakettia Aura homejuustoa ja vähän salaattia ja nälkä oli heti tunnin kuluttua.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07