Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mokia hoitovälineiden kanssa...  (Luettu 10600 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Re: Mokia hoitovälineiden kanssa...
« Vastaus #30 : Maaliskuu 01, 2010, 18:49:29 ip »

ÄÄÄÄ!!! Miksi et sanonu aiemmin?!!!  

Sillähän siitä olis aika hyvin selvinny kun olis heti pistäny basaalit nollille ja alkanu syömään! Myöhäistä se nyt on. Vaikutus alkaa vasta kun situation on ohi. Damn!   Kuinka tyhmä sitä pitää ihmisen ollakaan.
Jospa tää jogurtti ja mysli auttais.. Jos nyt paan tba:n nollille niin illalla ollaan korkeilla.

Ehkä muistan ens kerralla..   Miettiin myös että jos huomaa mokansa ajoissa, niin voiskohan irrottaa kanyylin ja puristaa ulos kaiken mikä tulee.  

Muoks. Jumppakin alkais kohta...   Yritä siinä nyt sitten.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Maaliskuu 01, 2010, 18:58:40 ip »

Lainaus:

Täytyis ehkä sitten kysellä tuota ampumalaitetta, siihen tarvii varmaan lähetteen. Se mua vaan siinä arveluttaa, että kun käsin laittamalla, niin jos huomaan, että neula on menossa pahaan paikkaan, niin vedän sen puolessa välissä pois ja laitan jonnekin muualle, mutta miten ampumalaitteella, ei taida tuo onnistua.

Viime syksynä Spiritin edustajan kanssa jutellessani hän kertoi, ettei tuolle vikokanyylille ole asetinta. Siis ei ainakaan silloin ollut. Eli vain pystyille oli.

Syynä oli kuulemma se, että kanyylin laittaminen erilaisissa kulmissa olisi sitten hankalampaa.

Oma vinokanyylikokeilu loppui tuohon, koska sitten jäisi tuo aknkkupuoli käyttämättä.

Mutta kysäisehän pumppuedustajalta, joko nykyisin olisi
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Maaliskuu 01, 2010, 19:22:58 ip »

Parempi myöhään...!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Maaliskuu 02, 2010, 00:07:33 ap »

Lainaus:

Oma vinokanyylikokeilu loppui tuohon, koska sitten jäisi tuo aknkkupuoli käyttämättä.

Kai niitä voi tilata molempia? Käyttää ammuttavia takalistoon ja viistoja mahaan? Jos siis haluaisi välttämättä viistojakin käyttää.. Itse tahtoisin pitää viistoa "hätävarana" käsilaukussa, kun tuo pystymalli ja ampumalaite vie niin saakelisti tilaa. Muutenkin niin täynnä veska...
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Änder

• Matkailija
« Vastaus #34 : Maaliskuu 02, 2010, 07:28:07 ap »

Mulla on ainakin tilauksessa pystykanyylit ja ampumislaite ihan sen vuoksi että en tota viistoa saa hyvin kun oikeestaan oikeelle puolelle vatsaan, vasemmalle puolelle oon laittanu joskus vasurilla tai sit kauheen ähräämisen kanssa. Eli siis jatkossa käytän sekä viistoa että pystyä.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Maaliskuu 02, 2010, 07:42:32 ap »

Lainaus:

Kai niitä voi tilata molempia?

Mulla on ollut molempia, mutta kun niissä on erilaiset katetrit, niin se vähentää käyttöä, kun ei pysty sitten samaan katetriin laittamaan toisenlaista kanyylia enkä vaihda katetria läheskään niin usein kuin kanyylin. Tosin se pysty ei sopinut mulle muutenkaan, kun siitä jäi niin iso reikä nahkaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Maaliskuu 02, 2010, 08:36:02 ap »

Ai, vinoillekkin siis on ampumalaite. Mitähän se pumppuedustaja sitten höpisi, kun sanoi, ettei ole olemassakaan asetinta/ampumalaitetta kuin noille pystyille... (tosin loppukesäsätä 2009)
Kirjattu
Antsu1

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #37 : Maaliskuu 02, 2010, 09:15:42 ap »

Lainaus:

Sormia se litku ainakin poltti jos koeputki sattui kaatumaan lavuaarin reunalta. Näin tälle pikku dippendaalille ainakin kävi monen monta kertaa. Ja ne vanhentuneet reagenssitabletit heittelin myös vessanpönttöön. Oli kiva seurata sitä kiehuntaa!  

Hyh, ne oli muuten karmeita juttuja. Mäkin muistan ne sormien polttamiset ja se kuohunta meinas tulla yli siitä putkilosta Onnex ne ajat on ohi. Muistatko ne garseet lansetit millä tuikattiin sormenpäästä verikoe? Ne oli kanssa aika hurjia ja sairaalassa kun oli sisällä ja tehtiin mittauksia jatkuvasti, niin sormenpäät oli todella kipeitä.
Muistaakohan kukaan, tai onkohan kenelläkään ollut käytössä "insuliinitykkiä" joka pamautti inskan ihon läpi ilman neulaa. Siinä vasta vehe! Reidet mustana kun harjottelin oikeaa "pamautustehoa" suolalioksella. Sain sen kun piikkikammoinen olin ja se pistäminen oli niin vaikeeta. En vaan muista sen vehkeen virallista nimeä.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Maaliskuu 02, 2010, 10:31:52 ap »

Lainaus:

Muistatko ne garseet lansetit millä tuikattiin sormenpäästä verikoe?

Eivätköhän ne mahda edelleenkin olla sellaisia - ainakin sairaaloissa? Henkilökunnalla kun ei välttämättä ole aikaa taiteilla jonkun pikkuriikkisen, mutta mahdollisesti pieleen osuneen reiän kanssa saadakseen verinäytteen potilaasta...

Lainaus:

Muistaakohan kukaan, tai onkohan kenelläkään ollut käytössä "insuliinitykkiä" joka pamautti inskan ihon läpi ilman neulaa.

Kyllähän tuollainenkin on löytynyt hoitovälineistäni. Sen käyttö jäi kuitenkin lyhyeksi, koska laite osoittautui erittäin hankalaksi käyttää (sterilointi!). Eli se, mitä "kivuttomuudessa" olisi ehkä voinut voittaa, menetettiin pistoksen valmisteluun hukatussa ajassa...
Minä muuten sain äskettäin muualta tuttavaltani tuollaisen (lähes käyttämättömän) "kanuunan". Näyttää olevan ruotsalaista tekoa. Vaikuttaa kuitenkin hieman siltä, että ao. instrumentin käyttö ei ole yhtään helpompaa kuin vanhempien (usein saksalaisten) aparaattien.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Maaliskuu 02, 2010, 10:46:09 ap »

Lainaus:

Lainaus:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Eivätköhän ne mahda edelleenkin olla sellaisia - ainakin sairaaloissa? Henkilökunnalla kun ei välttämättä ole aikaa taiteilla jonkun pikkuriikkisen, mutta mahdollisesti pieleen osuneen reiän kanssa saadakseen verinäytteen potilaasta...

Minä olen nykyisin sairaaloissa, siis osastoilla ainakin, törmännyt sellaisiin kertakäyttöisiin laukaistaviin lansetteihin. Eivät toki vastaa näitä monen mittarin fiksuja lansettikyniä, mutta toki ovat parempia, kuin ne vanhat (esim. 1960-luvun) kokometalliset piikit/läpyskät, joissa toinen pää terävä ja jolla vain painettiin se reikä sormeen ilman mitään rajoittimia.

Toki nykyisin olen joutunut aina välillä tuota suoraan reiän tekemistä harrastamaan, kun on esim. lansettikynä jäänyt kotiin ja vain alnsetteja on kuitenkin ollut mukana.

Mokanani pidän toki tuota itse lansettikynän unohtamista kotiin, mutta noin muuten nuo vanhan ajan jutut olivat ihan sitä normaalian sen ajan käytäntöä. Toki niiden "pissatestien" kanssa on tosiaan tullut aikoinaan mokailtuakin, siis ainakin sotkuja on aikaansaatu
Kirjattu
Antsu1

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Maaliskuu 02, 2010, 12:15:40 ip »

Muistan takuulla ne lansetit! Näyttivät ihan partakoneenteriltä ja hoitajasta riippui, millainen reikä sormeen tuli. Ai että se teki kipeetä!   Ei nämä nykyiset lansetit tunnu vanhojen rinnalla missään!  

"Insuliinitykkiä" en ole koskaan nähnytkään. Miksiköhän olenkin mokomalta vempeleeltä säästynyt?  

Ja sitten se moka: Aamuyöllä laitoin pumpun basaalia vähän korkeammalle ja kun hälytys aamuvarhaisella korotetun basaalin loppumisesta tuli, niin olin jotenkin unissani näpytellyt pumppuun hidastetun boluksen 2,4 yksikköä 3 tunnin ajalle? Ei herttiset!   En kyllä tajua yhtään miten se oli mahdollista! Juu, ei ollut näppäinlukko päällä...  

Onneksi jotenkin havahduin vielä ja tarkistin pumpun. Että semmosta.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Maaliskuu 02, 2010, 12:38:48 ip »

D - keskuksessahan on se 'museohylly', missä on vanhoja hoitovälineitä. Ovat ne neulatkin olleet nykyisiin verrattuna kuin rautakankia.

Minulla oli kerran työkaverina 1 - tyypin diabeetikko. Sai kerran viikossa pirtua neulojen desinfiointiin. Arvatkaa vaan, käytettiinkö sitä pirtua ikinä siihen tarkoitukseen. Kyllä hän viikonloppuna ryyppäsi 'piikkipirtut.'

No, hänestä tuli ihan alkoholisti ja kuoli alle viisikymppisenä. Olisi toki varmaan tullut muutenkin, joten ei sitä sen pirtun syyksi voi laittaa.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Maaliskuu 02, 2010, 13:41:15 ip »

Lainaus:

Sai kerran viikossa pirtua neulojen desinfiointiin.

Itse asiassa muistelen sellaista, että pirtua käytettiin steriloitujen ruiskujen ja neulojen säilytykseen, mutta itse varsinainen sterilointi tehtiin kyllä oikein kovasti keittämällä (olisikohan viisi minuuttia edes riittänyt...) Ja lasiruiskuja kun käytettiin, niin ruiskut piti aina ennen keittämistä purkaa varovaisesti alkuosiinsa. Jos metallinen mäntä olisi nimittäin jätetty lasisen sylinterin sisälle, niin lasin ja metallin erilaisista lämpölaajenemiskertoimista johtuen tuo lasi olisi keitettäessä hyvin pian revennyt kappaleiksi... - Niin, ja sitten keittämisen jälkeen alkoi varsinainen jonglöörin taitoja vaatinut työvaihe - ruiskun kokoaminen ilman tiettyjen osien koskettamista
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #43 : Maaliskuu 02, 2010, 13:56:41 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Minä olen nykyisin sairaaloissa, siis osastoilla ainakin, törmännyt sellaisiin kertakäyttöisiin laukaistaviin lansetteihin. Eivät toki vastaa näitä monen mittarin fiksuja lansettikyniä, mutta toki ovat parempia, kuin ne vanhat (esim. 1960-luvun) kokometalliset piikit/läpyskät, joissa toinen pää terävä ja jolla vain painettiin se reikä sormeen ilman mitään rajoittimia.

Toki nykyisin olen joutunut aina välillä tuota suoraan reiän tekemistä harrastamaan, kun on esim. lansettikynä jäänyt kotiin ja vain alnsetteja on kuitenkin ollut mukana.

Mokanani pidän toki tuota itse lansettikynän unohtamista kotiin, mutta noin muuten nuo vanhan ajan jutut olivat ihan sitä normaalian sen ajan käytäntöä. Toki niiden "pissatestien" kanssa on tosiaan tullut aikoinaan mokailtuakin, siis ainakin sotkuja on aikaansaatu

Tarkotin just niitä miekan kärjen näkösiä ja tuntusia "lansetteja". Hemmetti ne oli hirveitä! Ja kun sormenpäät osui johonkin niin tippa tuli silmään kun sattu niin pirusti.
  Tosta "tykistä" tosiaan. Meille tuli kotiin esittelijä akkuvesineen näyttämään miten homma toimii. Sen laitteen puhdistus oli tosi hankalaa ja niitä mokia tapahtu aika usein. Härvelin osat piti pestä aina käytön jälkeen (en muista enää tarkalleen mutta tuo akkuvesi jäi mieleen) ja siinähän meni aikaa ja hermot välillä. Sen kanssa inskan ottamisessa tuli usein mokia, kun sitä painetta sääti oman kropan mukasex. Ja kun liian pienellä paineella töräytti niin suolaliuos jäi liian pintaan. Ja jos kumautti kunnolla niin oli tosiaan kintut mustana. No, en kauan sitä käyttänyt, koska "opettelin pistämään ja voittamaan pelkoni". Lekuri "määräsi" sen tykin sen takia kun näki mun reagoinnin pistämiseen;hikoilua, tärinää, kuvotusta ja ennenkaikkea silkkaa pelkoa.
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #44 : Maaliskuu 02, 2010, 14:04:31 ip »

Olet varmaan säästynyt tykkiin tutustumisessa sen takia, että tämmöset piikkikauhuset deet niistä yritti vaan saada vaihtoehdon pistämiselle Älä välitä, et oo menettänyt mitään..
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14