Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mokia hoitovälineiden kanssa...  (Luettu 10601 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Mokia hoitovälineiden kanssa...
« : Helmikuu 28, 2010, 18:44:23 ip »

Eli tänne mokia, mitä olette erilaisten hoitovälineiden kanssa saaneet aikaan.

Oma tuorein moka on tältä päivältä

Olin vaihtamassa pumppuun ampullia ja tarkemmin juuri ampumassa uutta kanyylia masuun. Olin jo virittänyt ampumalaitteen ja sitten tuli joku kumma ajatuskatko. Lähdin painamaan laitetta kämmentäni vasten uudelleen siihen alkuasentoon, missä kanyyli laitteeseen laitetaan.

Auts, auts ja vielä karran auts Älähdys pääsi, kun sen kanyylin neulan kärki painui etusormen kohdalle heti siihen kämmenen puolelle. No tulipahan hyödynnettyä veripisara - mittasin siitä sokerit Nyt on kohdassa sellanen kova mustelma, reilut puoli senttiä halkaisijaltaan eikä oikein kestä isompaa painelua. Sellanen "möykky" kun tuntuu ihon alla.

No tekevälle sattuu ta tapahtuu Mites muille
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
Re: Mokia hoitovälineiden kanssa...
« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2010, 19:11:50 ip »

Mä täytin (pumpun)ampullia pullosta. Niitä uusia sinisiä juttuja..
Kiinnitin ampullin liittimen avulla pulloon, painoin pulloon ilmaa, käänsin laitoksen ylösalaisin ja vedin ampullin täyteen insuliinia, kuten kuuluu. Sitten meni mönkään: Irrotin pätevänä ampullin liittimestä niin että koko höskä oli vielä ylösalaisin ja liitin kiinni insuliinipullossa. No insuliinipullossa jäljellä ollut paine ruutasi tietenkin liittimen kautta insuliinia joka ilmansuuntaan. Älä kokeile tätä kotona.

Toinen munaus oli kun irrotin ampullin kannan/vetimen vetämällä... Sehän kuuluu pyörittää irti. Eli vedin ampullin männän pohjasta läpi ja sisällöt valahti pöydälle ja syliin ja joka paikkaan.. En suosittele kokeilemaan tätäkään.  

Niin ja ennenku ampuu kanyylin ihoon kiinni, kannattaa irrottaa ne teipin suojukset. Ne on melko mahdotonta irrottaa kun neula on massussa. Joutuu vaan tykittää itseään uudestaan.  
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2010, 19:37:04 ip »

Mä oon kanssa onnistunut ampumaan kanyylin sormeen FlexLinkillä.  

Älkääkä edes kysykö, miten se on mahdollista. Se vaan jotenkin lipsahti! Sattui niin maan perusteellisesti ja verta tuli ainakin ämpärillinen, melkein...  

Muita mokia ei nyt äkkiseltään tule mieleen.

PS. Silloin ennen vanhaan kun pissasta mitattiin sokerit koeputkessa, niin välillä putki tipahti pissoineen päivineen lattialle ja niitten tablettien kanssa söhläsin myös. Huh huh, onneksi se on mennyttä maailmaa se!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2010, 19:39:55 ip »

Hassua kivitatti että kaikki noi jutut mitä sä kuvailit yllä on tullu tehtyä   Se inskan haju on tosi ällö kun sitä on "joka paikassa" eli vaatteilla, kalusteilla ja iholla ja jojskus on ollut niin kiirus ettei oikeen ehtis millään käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteet sohvan pesusta puhumattakaan , Toinen juttu mikä mulla on käynyt enemmän kuin kaks kertaa on, että on jääny neulan suojus poistamatta sensorin neulasta ennen "ampumista", eikä sekään oo tehny kovin gutaa. Noitten eri välineiden kanssa toúhuillessa tekevälle sattuu ja SATTUU
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2010, 20:20:57 ip »

Lainaus:

.
Niin ja ennenku ampuu kanyylin ihoon kiinni, kannattaa irrottaa ne teipin suojukset. Ne on melko mahdotonta irrottaa kun neula on massussa. Joutuu vaan tykittää itseään uudestaan.  

Hmm, mä teen aina niin, että irrotan vain toisen suojuksen (sen pienemmän) ja toisen vasta sitten, kun neula on nahassa. Tuntuu, että muuten tarrat ei pysy senkään vertaa ihossa, jos sitä tarraa joutuu käsittelemään ennen ihoon laittoa. Mutta mullahan siis ei yleensäkään tarrat pysy kovin hyvin ja olen ihmetellyt, kun täällä moni kysyy, että millä irrottaa tarran jäljet inosta. Mitkä ihmeen jäljet?

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Mulle on tullut pari kertaa muistikatko, että olen kanyyli kädessä ja se toinen tarransuojus jo irrotettuna enkä yhtäkkiä muistakaan , miten se laitetaan. Jotenkin vaan mitenkään päin ei tunnu oikealta. En tiedä mitä vade-oireita sitten lie  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Bella

• Jäsen
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2010, 20:30:16 ip »

Minä eilen unohdin ladata sen kanyylin ampujan. Tökkäsin siis suoraan sillä neulalla mahaan kun olin asettamassa asetta iholle. Auts!

Jostain kumman syystä mä myös silloin tällöin unohdan irrottaa ihosta vanhan kanyylin. Vasta joskus tuntien kuluttua (ehkä suihkussa) huomaan, että mahassa töröttää kaksi kanyylia.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2010, 21:03:08 ip »

Mulla on joskus ihan tarkoituksella kaks kanyylia. Esim yhdellä maratonilla oli eikä ollut turhaan, koska toinen irtos siinä matkan aikana hikoillessa. Huoh, kun vielä keksittäis hienkestävät tarrat  
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Helmikuu 28, 2010, 21:39:52 ip »

Uskomatonta tuo sun ettei ne liimat pysy! Mä nimittäin jouduin käydä hakeen niitä Remove-lappuja, kun yksinkertaisesti sattuu liikaa repiä kuiviltaan sitä tarraa irti. Se on vaan niin tiukassa.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 28, 2010, 21:57:04 ip »

Lainaus:

Hmm, mä teen aina niin, että irrotan vain toisen suojuksen (sen pienemmän) ja toisen vasta sitten, kun neula on nahassa.

Täh? Millä sä saat sen tarran hyvin pois, jos neula on jo nahassa? Eikös sen kanyylin kuuluisi olla jo siinä vaiheessa tiukasti ihoa vasten?

Lainaus:

Tuntuu, että muuten tarrat ei pysy senkään vertaa ihossa, jos sitä tarraa joutuu käsittelemään ennen ihoon laittoa.

Joutuuko käsittelemään? Minä ainakin yritän olla koskematta sormillani siihen tarraan ja yleensä onnistuinkin.

Mutta niitä mokia:
Pumppu oli käytössä ensimmäistä viikkoa ja luer-liitin oli kierretty ilmeisesti huonosti kiinni, kun moottoritiellä Helsingin ja Lahden välillä huomasin koko pumpun säiliöllisen valahtaneen syliini. Pelästys oli suuri ja haju melkoinen.

Heräsin hypoon keskellä yötä, änkeydyin keittiöön jääkaapille, vilkaisin ulkolämpömittaria, jonka näyttö muistuttaa mittariani. Päättelin, ettei tarvi syödä, kun mittari näyttää -7.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Helmikuu 28, 2010, 22:06:27 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Hmm, mä teen aina niin, että irrotan vain toisen suojuksen (sen pienemmän) ja toisen vasta sitten, kun neula on nahassa.

Täh? Millä sä saat sen tarran hyvin pois, jos neula on jo nahassa? Eikös sen kanyylin kuuluisi olla jo siinä vaiheessa tiukasti ihoa vasten?

Käytän viistokanyylia ja siltä toiselta puolelta saa hyvin tarran pois just, kun kanyyli on nahassa. En siis käytä ampumalaitetta.

Lainaus:

Tuntuu, että muuten tarrat ei pysy senkään vertaa ihossa, jos sitä tarraa joutuu käsittelemään ennen ihoon laittoa.

Joutuuko käsittelemään? Minä ainakin yritän olla koskematta sormillani siihen tarraan ja yleensä onnistuinkin.

Silloin just mun ei tarvi koskea tarraan, kun se suojus on vielä paikoillaan. Ei tosin ole tullut edes mieleen tehdä tätä hommaa toisin, niin että voisinhan kokeilla joku kerta irrottaa suojuksen ensin.

Eli teen siis näin: irrotan pienemmän suojuksen, pidän tarraa ylhäällä kulmasta samalla kun työnnän neulan nahkaan ja sitten painan pienemmän tarran kiinni ihoon. Vasta sen jälkeen irrotan toisen puolen suojuksen ja painan tarran suoraan ihoon eli siihen tarraan ei tarvi koskea samoin kuin tuohon toiseen tarvii vähän, että sen saa pidettyä ylhäällä kun työntää neulaa nahkaan, muuten se tarttuu neulaan kiinni tai menee ruttuun. Mutta tosiaan, enpä ole muita tapoja kokeillut.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Helmikuu 28, 2010, 22:46:14 ip »

OK, sulla ei siis ole ampumisvälinettä käytössä? Ampumisvälineen kanssa tekniikka ei ehkä pelaisi.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 28, 2010, 23:06:54 ip »

Ei oo, en varmaan edes uskaltais käyttää sellaista eikä ainakaan mitään tarvetta ole. Vai voisiko sitten olla, että se ampuu tarrat jotenkin tiukemmin kiinni, kun monilla tuntuu olevan sitä ongelmaa?
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 28, 2010, 23:06:59 ip »

Lainaus:

En tiedä mitä vade-oireita sitten lie  

Eiks me ollakaan VAMUJA???  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 01, 2010, 08:48:01 ap »

Lainaus:

Ei oo, en varmaan edes uskaltais käyttää sellaista eikä ainakaan mitään tarvetta ole. Vai voisiko sitten olla, että se ampuu tarrat jotenkin tiukemmin kiinni, kun monilla tuntuu olevan sitä ongelmaa?

Minusta tuntuu, että ampumalla tarra menee tiivimmin kuin käsin laittaen. Käytän molempia tapoja ajasta ja paikasta riippuen. Kantsiskos kokeilla joskus?
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 01, 2010, 08:49:27 ap »

Lainaus:

Lainaus:

En tiedä mitä vade-oireita sitten lie  

Eiks me ollakaan VAMUJA???  

Onks mulla nyt sitten vade tai olenko vamu, kun en ymmärrä noista mitään???  
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14