Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416932 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ruisleipä voi jopa parantaa diabeteksen  (Luettu 13894 kertaa)

applefigure

• Lentävä kynä
Re: Ruisleipä voi jopa parantaa diabeteksen
« Vastaus #15 : Maaliskuu 01, 2010, 15:33:07 ip »

ei hyvä ihme sentään.... jos se ruisleivän syönnistä olisi kiinni, niin mä olisin jo terve.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Maaliskuu 01, 2010, 15:51:05 ip »

Lainaus:

Ruisleipää ja pastaa syöneen ryhmän ensivaiheen insuliinieritys parani.
."

no onko tämä nyt toivottava tulos? liikaa sitä inskaa minullakin tulee ja taisi lihomis vaiheessa tulla oikein tosi runsaasti niin tehokkaasti hiilarit läskiksi muuttuivat.

Lainaus:

Modernilla geenisirutekniikalla pystyttiin lisäksi havaitsemaan, että eri
ruokavaliota noudattaneilla oli toisistaan poikkeavat geeniprofiilit

siis valittiinko ryhmät geeniprofiilin mukaan vai tapahtuiko vaan sattumalta niin että eri ryhmien geeniprofiilit olivat erilaiset. Taitaa kertoa enemmän geenien toiminasta kuin ruokavalion vaikutuksesta.
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #17 : Maaliskuu 01, 2010, 19:13:18 ip »

Tattarista löytyi paljon positiivista sanottavaa haulla. mm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tattari

Sehän on vähemmän paha kasvi kuin sitä huonommat viljakasvit.
(Sanonta on sorvattu kaverini hevosensa kehumisesta:" Jos vain otetaan kylläpaljon tarpeeksihuonoja samaan lähtöön, niin tämä voittaa")

Kuitenkin olen rukiin vaihtanut tattariin keliakiavaiheessa.

Löytyykö Venäjältä viljoista puhdasta tattarilimppua?
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

liitäjä

• Vieras
« Vastaus #18 : Maaliskuu 02, 2010, 11:27:57 ap »

Olen täälläkin esittänyt kuinka ruisleipä vaikuttaa verensokeriin, itsellä kaksituntia ruisleivän syönnin jälkeen on sokeritaso alempi kuin ennen syöntiä. Eikö silloin kyse ole lääkkeestä???
Miksi sitten huudetaan ruisleivän olevan myrkkyä ja nostavan sokerin pilviin?
Siksi koska se on valhetta, ja tukee vääristynyttä kuvaa ruisleivästä! Kaurapuuro kyllä nostaa sokeria, samoin riisipuuro, niitä en usuta aamulla syömään!
Mutta ei voi kuin kummastella ruisleipäfobiaa, jolle ei ole pohjaa! Perunan moittimisenkin jotenkin tajuan, sen mässäminen ei ole yhtään parempi kuin riisipuuron ylenmääräinen mättäminen. Pitää muistaa silti että riisi pitää maapallon väestä hyvin suuren osan hengissä! Samoin vehnä pelastaa ihmisiä elolle suuressa osassa maailmaa.
Asiat vain nähdään usein niin kamalan mustavalkoisina.
Suomessahan ongelma on mielestäni ylensyönti ja makealla mässäminen, kun nykyään ei energiaa kulu tietsin äärellä!
Kaupat tursuaa valmisruokia, eineksiä. Nuo tehtaiden tekemät ruoat ovat korvanneet äitien tekemät laadukkaat ruoat. Rasvaa ja sokeria ei valmisruokatehdas säästele! Salaatteihinkin työnnetään valtavasti sokeria.
Mutta kun on niin helppo napata ostoskärriin valmista, "tehdä" ruoka microlla lämmittämällä, siirtää
valmis sokerisalaatti nättiin kulhoon, olla oikea kotikokki... Siinä jää aikaa katsoa viittä ruokaohjelmaa ja kolmea laihdutusohjelmaa telkkarista, sohvalla maaten...

No läskillä, voilla ja kermallahan nämä asiat kuulemma hoituvat
Kirjattu

päivikki

• Aktiivinen
« Vastaus #19 : Maaliskuu 02, 2010, 11:59:40 ap »

En ole vielä löytänyt venäjältä keliakikolle turvallista tattarileipää. Yleensä sikäläinen tumma leipä tehdään samassa leipomossa kuin vaaleakin leipä ja pullat sun muut herkut. Eikä ole mikään ihme, jos sattuu oleman hiukan liian vähän tattarijauhoja ulottuvilla, että siihen ropsautettaisiin vähän vehnääkin toisesta purkista sekaan. Eikä sikäläinen tattarijauhokaan ole välttämättä tarpeeksi puhdasta. Tattarisuurimoita olen sieltä tuonut keliakikko-tuttavallenikin.

Aihe on kuitenkin nyt tarkemman tutkimuksen alla, sillä veljeni pikkuisella on vilja-allergia - vaatii luontaisesti gluteenittoman leipäpuolen... Onneksi Moilasen leipomo on lähellä.
Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #20 : Maaliskuu 02, 2010, 12:21:04 ip »

Sinulla on D2 todettu samoihin aikoihin kuin minulla ja olet säilynyt vieläkin taplettihoidolla. Hyvä saavutus. Mikä sinut sitten sai ennen D- aikaa makealla mässäilemään kuvailemallasi tavalla. 1997 oli AT koneaikaa. 386 ehkä nopeimmilla. Ei sillä juurikaan vielä netissä asuttu. Monenlaisissa töissä kylläkin kokopäiväisesti.

En koe olleeni karkkien ystävä ja pullamussu. Olisinko jonkinlainen läskisieppo. Joillakin työmailla ihmettelin, kun porukassamme oli samanlaisilla sapuskoilla langanlaihaa ja minuakin tukevempaa taivaltajaa.

Ruisleipään en enää, jäävinä, ota kantaa. Kirjoittelin siis taas väärään paikkaan.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Maaliskuu 02, 2010, 12:43:37 ip »

Lainaus:

Kaurapuuro kyllä nostaa sokeria, samoin riisipuuro, niitä en usuta aamulla syömään!

Juu, en minäkään usuta. Minä vaan syön liki joka aamu 1 - 1,5 dl. kaurapuuroa, eikä se mitään hirmuisesti sokereita nosta.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

liitäjä

• Vieras
« Vastaus #22 : Maaliskuu 02, 2010, 13:53:40 ip »

Nyt tuli joku väärinkäsitys ilmeisesti, en ole koskaan pitänyt makeasta, enkä KOSKAAN mässännyt makeaa!
Olen aina ohittanut jälkiruoatkin, jostain syystä en vain pidä makeasta! Mieluummin söin vaikka lohta tai rasvasilliä, ja sekin yksi pirullinen energianlähde. Makkarat minua enemmänkin houkutti(a)vat, tyhjää rasvaa ja energiaa!
Maito ollut se toinen paha, sitä on mennyt paljon ja energiaa tulee ihan huomaamatta. Grillien lihapiirakat ja
grillimakkarat kapakasta tullessa houkuttelivat tuoksullaan Ne jäivät kyllä pois jo kymmenen vuotta ennen dibbiksen toteamista, kun siirryin enempi kasvisruokaan ja lopetin alkoholin käytön kokonaan. Tai en lopettanut, ajattelin kattoo kuin kauan pärjää, ennenkuin alkaa tehä mieli Tupakatta kymmenen vuotta.
Pahinta itselle on ollut työ, joka ei kuluta energiaa. Työpöydän ääressä ei saa liikuntaa, ja iltaiset pururadat ei koskaan houkuttaneet, niinpä painoa hiipii kuin huomaamatta ajan kanssa. Ihminen tarvii ihmeen vähän energiaa! Kesä ja mökki on sikäli hyvä valinta, että on pakko touhuta! Hyötyliikunnaksi kai voisi kutsua
Kaipa jossain vaiheessa insuliinikin tulee käyttöön, niinhän tauti kai etenee lopulta kaikilla pitkään sairastaneilla???
Kirjattu

liitäjä

• Vieras
« Vastaus #23 : Maaliskuu 02, 2010, 14:01:44 ip »

Kyllä kyllä, -minäkin söisin jos pitäisin mausta
Anopin mannapuuro on 4-ever
Riisipuuro pitää tehdä oikeista riiseistä, ja sen teko ottaa aikaa, joten ei oikein aamusellaista se!
Ohrapuuroa teen isomman annoksen niin sitä voi sitten herkutella aamullakin, kun on mieleinen maku. Korvaa mainiosti kokonaisen aterian yksistään. Njam.
Vanha jo unohtunut talkkuna on nopea puuro/velli aines!
Se käy aamuunkin nopean valmistumisen (vain kiehautus)  takia, toki sitäkin kohtuudella, niinkuin kaikkea muukin elämässä. Harva vetää viinapulloakaan aamulla töihin lähtiessä naamaan  
Liika on liikaa  
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #24 : Maaliskuu 02, 2010, 14:21:31 ip »

Lainaus:

Minä vaan syön liki joka aamu 1 - 1,5 dl. kaurapuuroa, eikä se mitään hirmuisesti sokereita nosta.

Ilmeisesti kuitenkin sen verran että joutuu inskaa pistämään.
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Maaliskuu 02, 2010, 18:48:21 ip »

Lainaus:

Olen täälläkin esittänyt kuinka ruisleipä vaikuttaa verensokeriin, itsellä kaksituntia ruisleivän syönnin jälkeen on sokeritaso alempi kuin ennen syöntiä. Eikö silloin kyse ole lääkkeestä???
Miksi sitten huudetaan ruisleivän olevan myrkkyä ja nostavan sokerin pilviin?
Siksi koska se on valhetta, ja tukee vääristynyttä kuvaa ruisleivästä! Kaurapuuro kyllä nostaa sokeria, samoin riisipuuro, niitä en usuta aamulla syömään!
Mutta ei voi kuin kummastella ruisleipäfobiaa, jolle ei ole pohjaa!  

yksilöllisiä nämä ovat itselläni ruisleipä ja sokeri vertailu testissä (siis sama määrä hh) integroituna n 12 tunnin aikajaksolle ruisleipä aiheutti noin 10 kertaa suuremman "Yli korkean" vs tason kuin sokeri.

(siis jos normaali taso on 8 ja piirretään viiva vs tasosta 12 tunnin ajan ja lasketaan yli 8:n oleva pinta ala)

Sun kroppas saattaa kestää paremmin (kuin minun) tuota ruisleipä hiilaria (miten muut leivät).

Mulla voisi  olla esim niin että pinehköhin hh määrä nostaa vs tason vaikkapa 15:sta (mutta ei sen yli) ja kroppa pitää sen tossa tasossa, ja sitten "hitaasti" imeytyvä rl luovutta pitkään vähän hh (joka siis riittää nostamaan sen vs tason ylös) ja tästä on seurauksena pitkä korkea (ruiskleipä) verrattuna lyhyeen korkeaan (sokeri)

Vertaatko muuten samaa määrää hh vai vedätkö esim puuroa paljon enemmän kuin leipää tuossa vertailussasi?
Kirjattu
D2 tod 98,

liitäjä

• Vieras
« Vastaus #26 : Maaliskuu 02, 2010, 21:17:26 ip »

Yksilöitä olemme, se on tosiaan tullut monesti esille.
Itse olen kummeksunut miksi toitotetaan ruisleivän nostavan sokerin "pilviin". Vielä vähemmän käsitän mihin fysikaaliseen ilmiöön voi perustua sinun ilmiösi, että ruisleipä nostaa sokeritasoa enemmän kuin sokeri!
Itse olen testaillut pelkän leivän vaikutusta, joka minulla tosiaan on kuin lääke, 2h syömisestä sokeri on alempana kuin ennen syöntiä. Rasvainen/sokerinen vehnäpulla nostaa kyllä sokeria reippaasti, mutta kevyemmin tehty viipale ei ole ongelma. Toki valkoiset viljat nostavat sokeria nopeammin, mutta vastaavasti sokerit myös tulevat alas nopeammin. Eihän se hyväksi silti ole jos kovin pomppii.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää mikä on oma insuliinitaso, voihan sekin melkoisesti vaikuttaa sokerin nousuihin -siis yksilöllisesti! Ainakin aktiviteetit polttavat sokeria tehokkaasti, vaikkakin nykyään huomaa selvää heikkenemistä diabin alkuaikoihin! Ilmeisesti resitenssi etenee. Alkuun sai helposti 3 mmol/L lukemia fyysisen rasituksen jälkeen, vaan ei enää alle neljän valahda. Ainakaan talvikaudella, jolloin liikunta vähenee.
Ulko-/sisäilman lämpökin taitaa vaikuttaa glukoositasoon, tuntuu viileämmällä nousevan glukoosit, vaikka en ole tilastoa tehnyt, ihan vaan mutu-tuntuma.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #27 : Maaliskuu 03, 2010, 11:35:05 ap »

Ruisleipä voi parantaa diabeteksen?
1. Ruisleipä ja voi parantaa diabeteksen. Jos on voita paljon ja leivänpala pieni
2. Jos vain nuuhkaisee ruisleipää ja syö voita vodkan kanssa, Venaläinen tapa.
2. Hernekeitto, ruisleipä ja Voi lukee erään täkäläisen ravintolan menussa. Hernekeitto ja ruisleipä ei paranna diabetesta.
Pattayalla asuvan suomalaisen miehen vaimon ja hänen lastensa äidin nimi on Voi. Voilla on kova työ saada miehensä painon pudotettua ettei tule miehelle 2-sokeritautia. Alle 4 vuotiaat lapsetkin ovat jo suomalaistyylisiä, lihavia ja mustia sekä kovat hiilarihimot.
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Maaliskuu 03, 2010, 18:58:06 ip »

Lainaus:

Itse olen kummeksunut miksi toitotetaan ruisleivän nostavan sokerin "pilviin". Vielä vähemmän käsitän mihin fysikaaliseen ilmiöön voi perustua sinun ilmiösi, että ruisleipä nostaa sokeritasoa enemmän kuin sokeri!
.

en kertonut että nostaisi korkeammalle vaan että yhtä korkealle. Mutta sokerin syönnin jälkeen vs laskee aika nopeasti takaisin, mutta ruisleivän syönnin jälkeen se saatta pysyä korkealla jopa 12 tuntia.
Kirjattu
D2 tod 98,

Konrad

• Vieras
« Vastaus #29 : Maaliskuu 03, 2010, 19:33:06 ip »

Kannattaa muistaa, että tavallisen sokerin eli sukroosin GI on alhaisempi kuin esimerkiksi aikaisemmin mainitun Oululaisen jälkiuunileivän. Sokerin GI on ollut 60-65 eri lähteistä peräisin olevana tietona.

http://fmx01dhs.ucc.usyd.edu.au/Sugirs/recordlist.php

Jälkiuunileivällä on aikaisemmin mainittu 78.

Mittaukset tehdään siis aina samalla määrän hiilihydraattia sisältämällä määrällä ko. ravintoainetta ja ne loppuvat 2 h päästä. Usein tuo määrä on 50 g HH.

Sokeri koostuu glukoosi- ja fruktoosimolekyylistä. Glukoosi nostaa tehokkaasti verensokeria ja sen indeksi onkin vertailujen perusta, GI = 100. Fruktoosin on taas käytävä maksan käsittely, jotta siitä syntyy glukoosia. Tapahtuu hitaasti. GI:ksi on oheisessa lähteessä ilmoitettu 23.

http://fmx01dhs.ucc.usyd.edu.au/Sugirs/browserecord.php?-action=browse&-recid=100

Koska mittaukset katkaistaan jo 2 h kohdalla yleensä, jää käsittelemättä tuon jälkeiset verensokeriarvot.
Kirjattu

Linkkejä