Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416379 viestiä  •  19889 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Katso mitä syöt treenin jälkeen  (Luettu 2499 kertaa)

tyyppi2

  • Vieras
Katso mitä syöt treenin jälkeen
« : Helmikuu 24, 2010, 11:28:07 ap »

Kirjattu

cirkus

  • Jäsen
  • Viestejä: 133
Re: Katso mitä syöt treenin jälkeen
« Vastaus #1 : Helmikuu 24, 2010, 15:38:46 ip »

Tässä esimerkki linkistä, jolla ei juuri ole arvoa. Mikä tutkimus? Milloin ja missä tehty? Kuka tehnyt? Tieteellisesti yhdeksän koehenkilön otanta ei juuri vakuuta. Ko. artikkelissa oli viite tohtori.fi sivuille, josta löysin vain linkin takaisin Iltasanomien sivulle.  

Mitäpä mieltä sinä tyyppi2, joka tämän linkin tänne laitoit, olet tästä artikkelista ja sen vakuuttavuudesta?

En epäile ollenkaan, etteikö ole tärkeä katsoa, mitä syö treenien jälkeen. Lähinnä haluan herätellä miettimään erilaisten tiedonlähteiden painoarvoa ja laadukkuutta.

Esimerkkinä seuraavanlainen linkki, joka kertoo, että tupakoinnin lopettaminen lisää riskiä sairastua diabetekseen.
http://www.iltalehti.fi/diabetes/2010010510881052_di.shtml
Olisiko tämän tiedon varassa syytä kieltää ihmisiltä tupakoinnin lopettaminen?
 Tuskinpa vain kukaan meistä tällaista uskoo.
Kirjattu

tyyppi2

  • Vieras
Re: Katso mitä syöt treenin jälkeen
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2010, 16:16:54 ip »

Lainaus:



Mitäpä mieltä sinä tyyppi2, joka tämän linkin tänne laitoit, olet tästä artikkelista ja sen vakuuttavuudesta?

 




Voittaa Pekka Puskan terveysväittämät mennentullen.

Ellei linkki Sinua vakuuta tankkaa reilusti hiilarita aamulla, päivällä, illalla, ennen treenejä ja treenien jälkeen Puskan ohjeiden mukaan. Varmasti pysyt mieleisessäsi kunnossa.
Älä missään tapauksessa vähennä hiilareita ja syytä sitten mua että olen tuollaisen vaarallisen tutkimattoman mitäänsanomattoman ja tyhjänpäiväisen linkin talle palstalle laittanut. Jos vähennät vähääkin hiilareita voit saada jopa sydänkohtauksen koska verisuonesi tukkeentuvat.
Kirjattu

cirkus

  • Jäsen
  • Viestejä: 133
Re: Katso mitä syöt treenin jälkeen
« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2010, 16:34:20 ip »


Oho! Osui ja upposi - voisi melkein väittää.

Hyvä tyyppi2, jos haluat viedä asiaasi eteenpäin, kannattaa valita tietolähde huolella. Vakuuttavammat lähteet antavat mielipiteillesi enemmän painoa.  
Kirjattu

Lupita

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 769
Re: Katso mitä syöt treenin jälkeen
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2010, 16:39:39 ip »

Tuossa linkki alkuperäiseen tutkimukseen, joka on tehty Michiganin yliopistossa:

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/01106.2009v1

juttua myös DiabetesHealth -lehdessä:
http://www.diabeteshealth.com/read/2010/...in-sensitivity/
Kirjattu

tyyppi2

  • Vieras
Re: Katso mitä syöt treenin jälkeen
« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2010, 17:53:58 ip »

Lainaus:



 Vakuuttavammat lähteet antavat mielipiteillesi enemmän painoa.




Pekka Puska on vakuuttanut 30-40 vuotta että voi on epäterveellistä ja saman ajan kehunut hiilareita ja saanut aikaan 2-sokeritaudin rajun kasvun. Ilmeisesti rahasta. Näitäkö tutkimuksia haluat, vai jotain vähän nopeampaa tietoa.

Eikö Sinun olis parempi etsiä mieleisesi tulokset Suomen terveyden ja hyvinvointilaitoksesta ja uskoa niihin niinkuin tähänkin asti.
Kirjattu

cirkus

  • Jäsen
  • Viestejä: 133
Re: Katso mitä syöt treenin jälkeen
« Vastaus #6 : Helmikuu 24, 2010, 19:34:17 ip »

Kiitos Lupita lähdetiedoista. Tätä juuri tarkoitan vakuuttavammilla lähteillä eli lukijalla mahdollisuus tarkistaa alkuperä ja siten itse päätellä luottaako lähteeseen vai ei.

Tyyppi2: "uskoa niihin niinkuin tähänkin asti."
Mistä tiedät mihin minä uskon, kun en aina tiedä itsekään sitä?
Jokainen, joka hiukankin on joutunut itse tekemisiin tieteellisten tutkimusten kanssa (seminaarityöt, gradut tai vain tutkimusmenetelmäkurssit) tietää, että tutkimuksessa ja sen tulkinnassa tulee helposti painotettua itselle tärkeitä asioita. Samoin omia näkemyksiään haluaa vahvistaa etsimällä juuri itselle suotuisia artikkeleita ja kirjoituksia. Siinäpä sitä tekemistä, että pystyisi etsimään ja omaksumaan myös itselle uutta ja puolueetonta (mistä tietää?) tietoa ja hyväksymään ehkä jopa itselle uusia näkemyksiä.
 
No joo, menipä filosofiseksi pohdinnaksi. Mutta mielestäni täällä voisi hiukan enemmän kyseenalaistaa eri ravintosuuntauksia ja keskustella niistä ilman uskonnollista paatosta. Ja rehelliset omakohtaiset kokemukset ovat tietysti tärkeitä. Eiköhän keskustelun tarkoitus ole juuri antaa osallistujille uusia näkemyksiä ja ahaa-elämyksiä. Monessa mielessä.  
Kirjattu

rasvis

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3625
Re: Katso mitä syöt treenin jälkeen
« Vastaus #7 : Helmikuu 25, 2010, 11:12:15 ap »

vähähiilarinen parempi lähinnä voimailulajien jälkeen,kestävyyskuntoilua esim.juoksu kohtuu hiilaritankkaus,etenkin ENNEN suoritusta ehdottomasti parempi (JA insuliinihoitoiselle välttämätön,jos pidemmistä lenkeistä puhutaan)ja jälkeenkin useimmiten paikallaan.
Kirjattu

tyyppi2

  • Vieras
Re: Katso mitä syöt treenin jälkeen
« Vastaus #8 : Helmikuu 25, 2010, 11:30:09 ap »

Lainaus:

 Mutta mielestäni täällä voisi hiukan enemmän kyseenalaistaa eri ravintosuuntauksia ja keskustella niistä ilman uskonnollista paatosta.




Millähän tavalla laittamani linkki on uskonnollista paatosta, ellei sitten usko Pekka Puskaan ja hänen jokapaikkaan tyrkyttämiinsä hiilareihin.
Kirjattu
 

Linkkejä