Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Ruokavalio ja nefropatia & gastropareesi  (Luettu 10478 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Ruokavalio ja nefropatia & gastropareesi
« Vastaus #15 : Helmikuu 25, 2010, 07:47:53 ap »

Lainaus:

Antsu, liittyykö gastropareesiin ripulia?

No minä olen pitänyt näitä erillisinä juttuina, siis diabeettista gastropareesia ja sitten ns. diabeettista ripulia.

Mutta toki molempien katsotaan johtuvan autonomisesta neuropatiasta, tai siis liittyvän siihen.

Mullahan tuota ripulia on usein ja tutkimusten jälkeen oli gastron mielipide mikroskooppinen koliitti/diabeettinen ripuli. Kun koliitin läke, Asacol ei auttanut mitään, mielipide päätyi tuo diabeettisen puolelle

Tuo ripuli juoksuttaa välillä ja pahimmillaan tuottaa melkoisiakin ongelmia, mutta toisaalta mitään kipuja ei mulla siihen liity (jotain positiivistakin ). Voisin todeta, että on "ajoittain jatkuvaa". Kaikenlaisia ruokakikkailuja (niitä perinteisiä) olen kokeillut, mutta ei apua. Silloin kun on ripulijakso, niin silloin on.

Toukkis, toivottavasti suolistosi on jo rauhoittunut.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Helmikuu 25, 2010, 11:26:45 ap »

Kiitti hyvästä vastauksesta Antsu!  

Vatsa on taas ok ja pääkipukin hellitti kun uskalsin juoda aamukahvit tänään. Eilen ei paljon kahvi houkutellut.  

Mulla on jokseenkin usein näitä "yhden päivän ripuleita" jolloin siis muu perhe on pysynyt terveenä. No, deestä olen ajatellut sen johtuvan, mistäs muustakaan.  

Lääkärin kanssa en ole asiasta jutellut koska olen pärjännyt kuitenkin. Ja tosiaan, ne vatsakivut ja voimaton olo liittyy hommaan joka kerta.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #17 : Helmikuu 25, 2010, 21:09:26 ip »

Lainaus:

Mites sulla nuo verensokerit meni? Vai osasitko hoidella, olitko esim. jo pumpulla?

Sokerien kanssa olen selvinnyt aika hyvin.Olin vielä "kynillä" kun sain gastropareesi-diagnoosin.
Joskus hypo yllättää vaikka olenkin juuri syönyt,silloin tankkaan yleensä appelssiinimehua.

Laitan bolukset yleensä vasta kun olen jo aloitellut syömisen,en esim. 20 min. ennen ruokailua,varmuuden vuoksi.Hobis on alkanut 7:lla jo monia vuosia..niin koen että tämmöinen systeemi toimii mulla.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Helmikuu 26, 2010, 14:04:40 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Mites sulla nuo verensokerit meni? Vai osasitko hoidella, olitko esim. jo pumpulla?

Sokerien kanssa olen selvinnyt aika hyvin.Olin vielä "kynillä" kun sain gastropareesi-diagnoosin.
Joskus hypo yllättää vaikka olenkin juuri syönyt,silloin tankkaan yleensä appelssiinimehua.

Laitan bolukset yleensä vasta kun olen jo aloitellut syömisen,en esim. 20 min. ennen ruokailua,varmuuden vuoksi.Hobis on alkanut 7:lla jo monia vuosia..niin koen että tämmöinen systeemi toimii mulla.

Ei mullakaan enää ole mitään ongelmia. Ongelmia oli nimenomaan silloin, kun ei vielä ollut tietoa tuosta gastropareesista. Siinä sitten vaan ihmetteli alle tunti ruokailun aloittamisesta, että mistä johtuu, kun "älli pysähtyy" niin, että ulkopuolinen saa jopa työpaikan ravintolassa tulla maitoa ja sokeria antamaan, jotta pääsi ruokapöydästä taas liikkeelle. Ja sotkua tuli sitten vähän siitä, että myöhemmin sokerit tahtoi nousta ja tarvittiin korjauksia. Hobis ei mullakaan ollut mikään ongelma, koko ajan noin 6,5% - 7,5%. Mutta keskihajontahan siinä kasvoi.

Kun diagnoosi varmistui aloin mikäkin pistämään pikan yleensä vasta ruokailun jälkeen eli heti omaan huoneeseen palattuani. Ainoastaan, jos lähtöarvo oli tarpeeksi korkea, niin saatoin ennen ateriaa pistää. Toki sitten joskus kävi niin, että siinä yleisessä työtohinassa sattui toi koko ateriapiikki unohtumaan ja keho sitten herätteli kokreiden tuntemuksella joskus pari tuntia ateriasta. Pumpun myötä tuo on jäänyt pois, koska nyt voin tehdä arviot ruoka-annostani katsellen ja määritellä sen heti huomioiden sitten hidastuksella tai yhdistelmäboluksella.

Sä mainitsit aiemmin sulla olevan pahan "pullakauden" parhaillaan. Niin tuntuu olevan nyt täälläkin eli ihan rehellinen pulla turvottaa ylävatsaa melkoisesti. Ja kestää aikansa ennenkuin tunne menee ohi, liikkuminen vähän nopeuttaisi, mutta lähde sitä nyt sitten toimistotöistä keskenkaiken kävelylle, kun ihan parin minuutin käytäväkävely ei riitä.
Kirjattu
Antsu1

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Helmikuu 26, 2010, 17:14:17 ip »

santsu, saitko gastropareesi-diagnoosin Kuusaalta vai Kotkasta?

Ihan mielenkiinnosta taas kyselen.  
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #20 : Helmikuu 28, 2010, 22:12:44 ip »

Sain diagnoosin kuusaalta.

En tiennyt mokomasta vaivasta paljon mitään ennen tuota polikäyntiä,paitsi sen yhden artikkelin verran minkä diabeteslehdestä olin lukenut.
Nyt osaan varoa tiettyjä ruokia,mitä ei kannata suuhunsa laittaa..kuten tuota pullaa,tällä hetkellä  
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Maaliskuu 12, 2010, 22:53:49 ip »

Siis mä olen aikas ylpeä itsestäni (no kukas sen kissanhännän nostaa, jos ei kissa itse )

Olen tässä tiukasti selvitellyt tuota bolusten hidasta annostelua kohdallani ja sen vaikutuksia eri tilanteissa. Tuntuu, että alkaa homma olemaan handussa tai sitten on muuten vain selkeä vaihe menossa.

Olen taas testannut erilaisia syömisiä erilailla annostelluilla boluksilla ja nyt näyttää oman mittapuuni mukaan tosi hyvältä.

Kokeiluja on mm.  

• lähtö 5,9 mmol/l, uunijuurekset ja broilersuikaleet (reilusti öljyä) , jälkiuunipalasiivu ja puolikas omenaa, hh noin 50g. Bolus 5ky(2,5ky/heti ja 2,5ky/1,5h), 1h45min myöhemmin 6,7 mmol/l  
  • lähtö 7,2 mmol/l, fazerin tumma suklaa 80g, hh noin 40g, bolus 4ky/2h, 2h15min myöhemmin sama 7,2 mmol/l
  • lähtö 5,0 mmol/l, 300g kinkkupasta, salaatti, makea sinappikastike, hh noin 42h, bolus 4,5ky (3ky/heti ja 1,5ky/1h), 1h50min myöhemmin 6,4 mmol/l  

Kaiken lisäksi muutkin parin päivän mittaukset on olleet tosi tasaisia. Kumpa sitä nyt uskoisi, että kokonaisboluksesta kannattaa laittaa vähintään yksi kolmasosa hidastettuna ja hidastus saa sitten olla tunnista ylöspäin kestoltaan.

Olenhan minä tuon tiennyt, että gastropareesivatsalle nuo hidastukset sopii hyvin, mutta nyt kyllä ajattelin siirtyä niihin ihan vallan. Kun vatsa ei oirehdi, niin sitä unohtaa helpolla, että silti ne hiilarit imeytyy normia hitaammpin Ja yllätyksekseni jopa hillomunkki vaatii hidastusta, sen verran siinäkin se rasva hidastaa. Tosin puoli tuntia on riittänyt
Kirjattu
Antsu1

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #22 : Maaliskuu 21, 2010, 17:44:23 ip »

Antsu sullahan tuntuu olevan hidastetut bolukset hyvin hanskassa  

Mä en ole vielä edes kokeillut niitä    täytyisi kai rohkaista mielensä!

Temp basaali on kyllä ahkerassa käytössä,melkein päivittäin.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Maaliskuu 21, 2010, 18:05:25 ip »

No mulle ne ovat kyllä kuin "taivaan lahja", jonka pumpun myötä sain. Kun yritin pistosaikana jättää pistosta vasta ruokailun jälkieseen aikaan, tuli aivan liian usein viivytyksiä milloin mistäkin syystä ja sokerit ehtivät sitten nousemaan turhaan. Ja sitten taas ennen ruokailua pistettynä kävi liian usein niin, että joutui heti ruoan jälkeen tankkaamaan jotain, kun olo kertoi sokereiden laskeneen turhan paljon.

Temppiä minä en oikeastaan ruokien takia paljoakaan käytä. Oikeastaan ihan vastaavaahan on se, että kokonaisbolusmäärästä laittaa vaikka 3/4 menemään heti ja loput sitten esim. 2 tunnin hidastuksella.

Ei kait näissä jutuissa muu auta kuin etsiä sitä itselle parhaiten sopivaa tapaa, ei ole varmaan yhtä oikeaa, vaan jokaisen on löydettävä omansa. Haa, se yksilöllisyys - pääsinpähän sanomaan
Kirjattu
Antsu1

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #24 : Maaliskuu 21, 2010, 20:32:13 ip »

Näin on,yksilöllistä on tämänkin asian kanssa!

..Ja tekemällä oppii tottatosiaan  
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Maaliskuu 21, 2010, 21:00:34 ip »

Antsu, miten se kaalilaatikko-testi tehdään? Siis tietty eka syöt kaalilaatikkoa mutta sitten...?

Kyse on siitä gastropareesi-tutkimuksesta.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Maaliskuu 21, 2010, 21:32:18 ip »

Kääk, kun mä vielä muistaisin

Kun oli kaalilaatikkotesti ja sitten se paistettu-muna-paahtoleipä -testi...

Joka tapauksessa ensin mitattiin verensokeri. Sitten syötiin se safka ja sitten (nyt menee arvailuksi kumpi oli kumpi).

Toisessa maattiin usemapi tunti paikoillaan, mitattiin aina verensokeri (muistaakseni 30min välein ja sitten samalla tehtiin sellanen puhallustesti eli puhallettiin ilmaa lasipulloon yrittäen tehdä puhallus niin, että olisi mahdollisimman syvältä, jopa mahalaukusta, sitä ilmaa saatu ulos. Näitä siis toistettiin siinä muuten vuoteella selällään maaten.

Toisessa tas sitten maattiin ihan semmosessa röntgenlaitteen näköisen vempainen álla ja se laite sitten kuvaili mahan aluetta liikkuen edestakaisin. Siinä ateriassa on jotain merkkiainetta, jota siis seurattiin...

Kääk, tosta on aikaa jo niin kauan, mulla taitaa olle dementia

Mutta mitään epämiellyttävää ei noissa kummassakaan testissä minutsta ollut, ainoastaan se tylsä paikallaanolo.
Kirjattu
Antsu1

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Maaliskuu 21, 2010, 22:28:35 ip »

Kiitti!  
Kirjattu

Linkkejä