Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6927 jäsentä  •  417272 viestiä  •  19945 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi esanummi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ruokavalio ja nefropatia & gastropareesi  (Luettu 9656 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Ruokavalio ja nefropatia & gastropareesi
« : Helmikuu 17, 2010, 22:25:45 ip »

Onko täällä muita diabeettista nefropatiaa ja gastropareesia sairastavaa (siis molempia) kohtalontoveria?

Miten olette omia ruokavalioitanne yhdistelleet? Siis millaisiin kompromisseihin päätyneet ravinnon suhteen?

Mitkä ovat olleet pahimpia kompastuskiviä omalla kohdallanne?
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

jester

• Veteraani
Re: Ruokavalio ja nefropatia & gastropareesi
« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2010, 08:25:31 ap »

hyva kysymys
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2010, 13:04:33 ip »

Lainaus:

hyva kysymys

No "hyvä kysymys" omasta mielestänikin, muttei taida saada vastakaikua

Tiedän, etten ole läheskään ainoa tuon yhdistelmän kanssa pähkäilevä, mutta tiedän myös, että gastropareesi on erittäin alidiagnosoitu juttu.

Ravintojuttuja molempiin erikseen löytyy kyllä paljonkin, mutta se niiden yhteenveto eli kompromissien teko tässä olisi se mihin muiden kokemuksia kaipaisin.

No täytyy nyt vaan odotella... ehkäpä kohtalontovereitakin löytyy
Kirjattu
Antsu1

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2010, 21:31:51 ip »

Heippa! Täällä olisi yksi kohtalotoveri,joka kärsii  nefropatiasta ja gastropareesista.

Mulla on ollut melko kausittaista tuo gastropareesi.Tällä hetkellä maha ei taasen meinaa sulatella mitään "tiivisrakenteista".
Esim. kurkku ei sula eikä myöskään salaatti,niistä seuraa hirveä olo.Saman tekee makarooni sekä kala.
Primperan lääke kylläkin auttaa vaivaan,aika hyvin.Lääkäri ni sanoi että niitä saa ottaa yhden päivässä..apteekissa ihmettelivät tuota ohjeistusta..mitenkähän muille on neuvottu??

Ruokavalioiden yhteensovittaminen on tosiaan haasteellista.
Yritän syödä proteiineja suositusten mukaan ja esim. leipä sopii mulle hyvin,uunissa kypsytetyt vihanneksetkin sopivat.
Välillä on toki päiviä jolloin proteiineja tulee syötyä runsaamminkin.

Paino on tippunut 5kg,ihan vaan siksi että maha ei vedä ruokaa ,tällä hetkellä..no eipähän pääse ähky yllättämään,ennenminkin se huono olo.

Ja itseasiassa sain munuaislääkäriltä hiukka palautetta painon noususta,joka nyt onkin kääntynyt laskemisen puolelle.

Ravitsemusterapeutilla käyn 6kk välein.Munuaislääkäri käynnin yhteydessä.Sieltä olen saanut tukea paljonkin,ja ohjeistusta.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2010, 23:07:22 ip »

Lainaus:

Primperan lääke kylläkin auttaa vaivaan,aika hyvin.Lääkäri ni sanoi että niitä saa ottaa yhden päivässä..apteekissa ihmettelivät tuota ohjeistusta..mitenkähän muille on neuvottu??

Annostus määrätään yksilöllisesti jokaiselle ja lääkärisi tietää just sun tilanteen parhaiten ja osaa määrittää annostuksen sopivaksi. Primperan on kuitenkin semmoinen lääke, jonka kanssa pitää olla varovainen etenkin, jos on maksan tai munuaisten vajaatoimintaa.

Näin mulle on opetettu...  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2010, 09:25:54 ap »

Hei "kohtalontoveri"

Minä sain aikoinaan Jari Punkkiselta (teki tutkimustyötä gastropareesista Meikussa) lääkitykseksi erytromysiinin, mutta en ole ottanut sitä käyttöön.

Tähän tulokseen tulimme diabeteslääkärini kanssa, kun asiasta juttelimme. Kuulemma tuon erytromysiinin vatsalaukun motiliteettia parantava ominaisuus hiipuu pikkuhiljaa pitkässä käytössä.

Ja kun ajoittaista (minullakin) kuitenkin on, niin tuntui todella turhalta aina varuilta ennen ateriaa ottaa pilleri, vieläpä antibiootti.

Mulla on käytössä se konservatiivinen tapa: pienin ateriavälein pienet ateriat, rasvan välttäminen ja ruoan pitää olla ns. pienipartikkelista (eli hampaat toimivat ja kiire on ruokailuista pois ).

Eilen oli taas pitkästä aikaa ähky ateria, kun innostuin liiaksi "al dente" kasviksia popsimaan ja vielä salaattia päälle Heti tuli muistutus ylävatsalta, mutta hellitti kuitenkin ilman niitä pahimpia oireita.

Mä muistelen, että silloin kun minulla vatsan tyhjenemistä mitattiin, niin tulos oli jotain 180min, kun normaalin henkilön vastaava tulos ois max. jotain 135min, siis tämä Meikussa.

Miten sulla nuo epäilyt juuri gatsropareesista alkoivat? Itselläni ekat merkit olivat hypot suunnilleen ruokapöydästä noustessa tai jopa vielä pöydässä istuessa, siis pikaiska ehti vaikuttamaan ennenkuin hiilarit ilmeytymään ohutsuolen puolelle. Vasta jälkeenpäin tajusin tuonkin olleen tän gastropareesin vaikutusta. Lopullinen epäilu tuli, kun ruoan jälkeinen ähky oli niin totaalista, että päättyi sitten parin tunnin päästä oksenteluun. Ja samalla tuli todetuksi, että hyvin pystyi vielä tuotoksesta ruoan sisältöä päättelemään, siis ihan silmämääräisesti.

Nefropatian puolella yritän myös pitää proteiinit suositusten mukaisena, onneksi mitään todella tiukkaa linjaa ei tarvi pitää, vaan sellaset 60g vuorokaudessa saa tulla. On se vaan kumma missä kaikessa sitä proteiinia onkaan, lihatuotteissa tosi paljon, mutta tarkkana olen myös leipien kanssa, koska sieltäkin puolelta löytyy yllättäviä proteiinimäriä.

Fosforia sitten rajoittelen oikeastaan eniten pitämällä maitotaloustuotteiden käytön minimissään, siis ei ruokajuomana maitoa/piimää ja viilejä/jugurttejakin harvoin esim. välipalana.

Minä en ole pahemmin ravitsemusterapeutilla käynyt, en esim. vielä kertaakaan vaikka olenkin Nefrologian polin potilaana muuten. kaksi kertaa olen käynyt koko nefropatia-juttuna aikana, alussa vuonna 1993 ja nyt kerran omasta pyynnöstäni 2000-luvulla. Totesin, että olipa turha käynti, koska osaan minä itsekin ne proteiinimäärät arvioida. Pitäisi varmaankin yrittää myös tuonne nefrologian polin ravintoterapeutille...

Oletko muuten töissä ja pystytkö työmaaruokalassa kasaamaan haluamasi laisen aterian? Mulla onnistuu muuten, mutta olen alkanut miettimään omiin eväisiin siirtymistä, koska se vakiohinta alkaa mun lautasellisesta olemaan jo melkoisen kinskonnan tuntuista.

Painon kanssa ei mulla ole ollut ongelmia, vaikka nyt onkin pari kiloa kertynyt lisää. Olen miettinyt, että koskahan se alkaisi olemaan sitä turvotusta eli nestekertymää

Ja nyt tuli oikein romaani Niin innostuin kun löytyi kohtalontoveri.
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2010, 11:53:19 ap »

Tuosta huonosta olosta. Liittyykö se sulla vain noihin ruokailun jälkeisiin aikoihin?

Mullahan oli jatkuvaa etovaa oloa viime kesänä ja sieltä taustalta löytyikin tuohon nefropatiaan liittyvä syy, eli oli ns. "hapan tyyppi", siis oli asidoositilaa koko ajan.

Ja tuli vaan mieleen, vaikekn tiedä millaisessa vaiheessa sun nefropatia on menossa. Apua siis sain natriumhyprogenokarbonaatista (menoköhän ulkopuistista oikein...) eli suomeksi sanottuna ruokasoodasta.Veren happamuusarvot palautuivat normaalille tasolle ja samalla etova olo väheni/loppui
Kirjattu
Antsu1

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2010, 16:40:19 ip »

Heippa!

Tuo huono olo liittyy mulla juurikin tuohon syömisen yhteyteen,siihen mä sen yhdistän.

Diagnoosin sain gastropareesiin kun kerroin lääkärille mm,että olin syönyt kalaa iltapalalla ja yöllä heräsin kuvottavaan oloon ja kävin viemässä kalavuoan terassille haisemaan..kun tuntui ihan siltä että sen hajukin  yököttää..ja olo oli niin hirveä,että tuskin pystyin  nukkumaan.

Jatkossa ilmeni lisää samankaltaisia tilanteita.Mm. oksensin aivan "ehjää" kanariisiä vaikka ruokailusta oli kulunut yli 12 tuntia  

Samaan aikaa diabeteslehdessä oli aiheesta juttua,ja epäilykset heräsivät.Seuraavalla d-poli käynnillä sain primperan reseptin kouraani.
En syö tuota lääkettä koskaan etukäteen,vain silloin kun on pakko.Tuoteselosteessakin kerrotaan että sen teho hiipuu.

Mulla myös tuo fosfori rajoitus on päällä.Cocacolan ja ruisleivän suhteen teki ensialkuun tosi tiukkaa.

Töissä mulla on melkein aina omat eväät mukana.Joskus sorrun ostamaan duunista vihersalaatin ja sen jälkeen kyllä yököttää.
Pieniä annoksia mäkin syön(ainakin tällä hetkellä!)Ei yksinkertaisesti vaan pysty syömään paljoa.
Koen tuon työmaa ruokalan olevan mulle liian kallis paikka käydä,siinä suurin syy miksi en käy siellä.

Kerran sain hirveän olon pizzan syömisestä,tuntui että se juusto jäi mahaan vellomaan.

Tällä hetkellä pullaakaan ei pysty syömään,sekään ei jostain syystä sula.Leivoinkin viikonloppuna marjapiirakkaa pellillisen,että saa kahvin kera jotain hyvää    ja (suussa)  sulavaa.

Mä olen luopunut maidon juomisesta  heti silloin kun proteiini rajoitus "astui voimaan".Se oli aika helppo jättää pois ja vaihtaa juomaksi vesi.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2010, 16:46:27 ip »

Piti vielä mainita tuosta turvotuksesta.

Olen huomannut  että toinen jalkani turpoaa semmoisiin mittoihin,että kengät puristavat ikävästi.
En tiedä johtuuko munuaisita vai mistä lie..
Täytynee ottaa puheeksi seuraavalla polikäynnillä.

Mielenkiintoiseksi menee esim. kenkien ostaminen..toisen jalan kenkä saisi olla numeroa suurempi kuin toisen !
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2010, 19:31:57 ip »

Mites sulla nuo verensokerit meni? Vai osasitko hoidella, olitko esim. jo pumpulla?

Pulla on todellakin välillä liian "hidasta", kait se on vähän sama kuin sen kunnon pastan kanssa, on turhan tiivistä ainetta. Mulla ainakin durum-vehnää sisältävä pasta on selvästi hankalampaa kuin joku kotoinen makaroni, joten niissäkin on eroja.

Jotain positiivista, en ole koskaan tykännyt cola-juomista, joten sen suhteen ei ongelmia en tiedä mikä ois ollut hankalinta, ei oikeastaan mikään, koska mulla ei ole olllut mitään hurjia intohimoja mihinkään, siis mihinkään nykyisin rajoitettavaan. Mitään en ole jättänyt kokonaan pois, mutta ne määräthän ne on tärkeimpiä, ainakin minusta.
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Helmikuu 23, 2010, 19:44:33 ip »

Tästä sivusta vain, että miten tuota vatsan tyhjentymistä mitataan? Olet joskus sen kai selittänytkin, muttan jaksa kaivella vanhoja viestejä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 23, 2010, 21:46:58 ip »

Normaalein, siis yleisin tapa kait diagnosoida gastropareesi perustuu ihan tutkittavan kertomukseen, kuten santsukin totesi, siis oireiden kuvaamiseen.

Minulla oli onnellinen tilanne päästä Jari Punkkisen tutkimuspotilaaksi hänen tutkiessaan juuri diabeettista gastropareesia. Hän muistaakseni on kirjoittanut Diabeteslehteenkin (vai oliko se Diabetes ja lääkäri -lehti...) siitä artikkelin.

Tuon tutkimuksen myötä pääsin oikein sellaiseen koehyökyyn, jossa oli vaikka mitä.

Varsinaisesti vatsan toiminnan nopeuteen liittyivät eniten:

• hengitystesti ja elektrogastrografia (EGG)
  • Ensin mitattiin verensokeri (ns. nolla-arvo), sitten syötiin testiateria ja jatkossa mitattiin venresokeria neljän tunnin ajan sekä tehtiin sellainen hassu puhallustesti (13C-oktanoiinihappohengitystesti). Ja kaikki tämä paikallaan maaten.  
  • Gamma-kuvaus taisi olla toinen osa  
  • Ensin koeateria ja sitten "röntgeniin" makaamaan muistaakseni kahden tunnin ajaksi.  
Ja ihan alussa tehtiin tavallinen gastroskopia, jotta voitiin sulkea mahdollisen muut syys pois. Jotenkin noin se taisi mennä. tää on jo muistelua, koska tapahtui loppuvuodesta 2005.

Tuohon tutkimukseen liittyi yhtenä osana vielä kliininen autonomisen hermoston tutkimus, joka oli ihan oma juttunsa, hassuja testejä iso liuta

Ai niin, ne koeateriat Eka oli muistaakseni kaksi paahtoleipää välissä paistettu muna (ja sitten se merkkiaine). Toinen oli tavallista kaalijauhelihalaatikkoa.
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 24, 2010, 07:41:56 ap »

Mielenkiintoista Mä aina välillä oon miettinyt, että olisiko mulla gastpareesi. Ei ihan tuollaisia oireita kuitenkaan ole, mutta inskan ja ruuan imeytyminen ei aina mene yksiin. Mutta noi on niin pieniä juttuja kuitenkin, että voivat johtua ihan muustakin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 24, 2010, 18:20:18 ip »

Antsu, liittyykö gastropareesiin ripulia?

Vietin viime yön vessan pöntöllä ja olo oli karmea. Tankkasin hypoon ja siitä se paletti alkoi...  

Kellään muulla perheenjäsenellä ei ole vatsavaivoja ollut.

Onneksi ei oksettanut mutta suoli tyhjeni 100%. Kolmen veskireissun jälkeen sokerit vain 4,3 vaikka olin syönyt puoli tuntia aikaisemmin. Huh.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

jester

• Veteraani
« Vastaus #14 : Helmikuu 24, 2010, 18:44:39 ip »

Dr Bernsteins kirjassa kasitellaan noita asioita.han paransi itsensa
Kirjattu

Linkkejä