Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416760 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kova rasva alentaa veren rasvapitoisuutta  (Luettu 15708 kertaa)

Haimaremppa

• Intoilija
Re: Tyydyttyneet rasvat eivät ole vaarallisia
« Vastaus #45 : Helmikuu 23, 2010, 16:51:28 ip »

Professori Marja-Riitta Taskisen työryhmän raportista http://atvb.ahajournals.org/cgi/content/abstract/25/8/1697%20
 käy ilmi pääpiirteittäin glukoosin muuttuminen rasvoiksi ja keskeiset vuorovaikutukset. Tyypin 2 diabetesta sairastava kollega kirjoitti minulle tästä tutkimuksesta:
"Oletetaan, että veren sokeri pysyttelee korkealla kuten yleensä metaboolikoilla ja T2DM potilailla. Syödyn (ja niin pirun vaaralliseksi tuomitun rasvan) lisäksi maksaa kirnuaa uutta rasvaa 24 tuntia vrk:ssa sokerista, joka ei kulu energian tuotantoon. Tärkkelystähän piti tankata suositusten mukaan kunnolla ja tiheään, hyvä ettei pidä herätä yöllä syömään. Kyllä ateroskleroosinkin juuret löytyvät tästä logiikasta olettaen, että on ihmisiä, joilla syöty sokeri/tärkkelys leikataan verestä nopeasti insuliinipiikillä. Maksa tekee lisää rasvaa tätä tietä. Seurauksena näkyy maksan itsensä rasvoittuminen ja viskeraaliset kertymät eli se androgeeninen keskivartalon lihavuus. Sotku alkaakin olla valmista. Uusin tutkimus (1H NMR) tunnistaa helposti myös lukuisia VLDL (ainakin 4 kpl), LDL ja HDL fraktioita. Fraktioissa aina partikkelikoko pienenee. Lisäksi VLDL:n määrällä on käänteinen vaikutus HDL:ään. Voit hyvin kuvitella, mikä rasvan tirinä näissä olosuhteissa käy koronaarien, karotisten jne. intimassa ja ilman pois siivoamista HDL:n toimesta."

LDL-lukeman merkitys valtimonkovetustaudin synnyssä ja etenemisessä on kiistanalainen. Tohtori Paul J. Rosch kiinnittää lääkäreiden huomiota Lancetissa siihen, ettei kohonnut veren LDL-kolesteroli ennusta kovinkaan hyvin sydän- ja verisuonitautien vaaraa eikä etenemistä. Asia on osoitettu useissa suurissa väestötutkimuksissa. Kolesterolia alentavien lääkkeiden syönti voi olla pääosin turhaa (lue lisää). Uusissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että vaikka aggressiivinen kolesterolilääkitys alentaakin veren kolesterolia, etenee valtimonkovetustauti siitä huolimatta.

Näin siis sama Tolonen. Huuhaaukko lienee ja rahanahne pyrkyri, kun ilmaista tietoa jakelee.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Helmikuu 23, 2010, 18:14:27 ip »

Lainaus:

LDL-kolesterolia kutsutaan "pahaksi" kolesteroliksi. Se on sv-tautien riskin ennustajana hieman parempi kuin kokonaiskolesteroli. [1,2] LDL-kolesterolikaan ei kuitenkaan ole yksiselitteinen asia. Jo pidemmän aikaa sitten sen on havaittu  koostuvan useasta erilaisesta alatyypistä, joista osa on vaarallisempia kuin muut . [7-9]

Kun yleensä mitataan vain "yleis"-LDL, eikä alatyyppejä, eikö riitä tavalliselle pulliaiselle, että pyrkii pitämään LDL:n alhaisena?

Lainaus:

HDL-kolesterolin on havaittu suojaavan sv-taudeilta. [1,2,5,6] Siksi sitä kutsutaan "hyväksi" kolesteroliksi.

Olen kuullut d-lääkäriltä, että jos HDL on yli 2,5, muilla arvoilla ei ole suurtakaan väliä. Minulla on yleensä 2,5-2,7

Lainaus:

Triglyseridit ovat yleensä matalampia runsasrasvaisella ja korkeampia vähärasvaisella ruokavaliolla. Rasvainen ruokavalio parantaa triglyseridejä. [18-21]

Jaahas, minä syön aika vähän rasvaa ja sekin mitä syön on kasviöljyistä, mutta triglyt kohtuulliset 0,46-0,60

Lainaus:

Jos haluatte parantaa kolesteroliarvojanne, niin syökää siis vähemmän leipää, riisiä, pastaa, perunaa ja sokeria. Syökää sen sijaan enemmän ja monipuolisesti luonnollisia rasvoja kuten rasvaista lihaa sekä kalaa, rasvaisia maitotuotteita, kananmunia, kylmäpuristettuja kovettamattomia kasviöljyjä, siemeniä, pähkinöitä ja manteleita.

Pitäisikö tehdä ihmiskokeita ja siirtyä puoleksi vuodeksi syömään em. tavalla? Mihinkähän suuntaan nykyiset arvot muuttuisivat:
Kol 4,3
Hdl 2,5
Ldl 1,6
trigl 0,46
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Helmikuu 23, 2010, 19:03:33 ip »

Lainaus:

Tuolla siitä miten statiinit vaikuttavat paitsi kolesterolin tuotantoon maksassa, niin myös tulehdusarvoihin.

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0203/3.htm[/url]

just näin, tulehdus arvoihin siis. Siitä se positiivinen vaikutus tod. näk. (ainakin tuoreimpien tietojen valossa) voisi olla. Ja sitä tulehdusta voisi hoitaa muilla tehokkaimmilla keinoilla.

(en ole alan expertti yhteenvedän vain viime aikoina asiasta lukemianai juttuja)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Helmikuu 23, 2010, 19:51:52 ip »

Minun kolesterooliani on mitattu jo vuosi, vuosikausia. On minulle kerrottu, mitä seurataan, miten ja miksi. Kyse ei ole ollenkaan siitä, vaan siitä, että minun kolesteroolini nousee kovista rasvoista ja laskee niitä välttämällä. Tämä tosiasia ei miksikään muutu kenenkään vänkäämisellä. (Jotkut tietävät paremmin minun elimistöni toiminnan kuin sairaalan ja d-lääkärit mittaustuloksineen).

Minä olen kertonut yksinkertaisen tosiasian, jota jatkuvasti jotkut pitävät perättömänä ja laittavat peliin kaikenmaailman linkityksiä.

Tosiasia ei siitä miksikään muutu, joten antaapa tämän olla ja uskoa niiden ajatella miten haluavat minun rasvojeni toiminnasta, jotka sen paremmin tietävät.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #49 : Helmikuu 23, 2010, 20:31:53 ip »

Mitä itse olen havainnut eri foorumeilla muiden kertomasta, on ollut, että VHH:lla yleisesti HDL nousee ja triglyt laskevat. LDL on voinut muuttua kumpaankin suuntaan. Tämä ei ole haitallista, jos LDL:n pienet partikkelit ovat vähäisiä. Tähän normaalisti viittaa se, että triglyt ovat alhaiset. Niin - VHH:han useimmiten pitää sisällään tyydyttyneiden rasvojen nauttimista.

Tuo tulehdusnäkökohta on mielenkiintoinen. Ehkä pari vuotta sitten osui silmiini jokin artikkeli (kanadalainen?), jossa kerrottiin, että tulehduskipulääkkeillä olisi saatu aikaan tulosta diabetekseen vaikuttavan tulehduksen hoidossa. En ole myöhemmin kuullut asiasta mitään.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #50 : Helmikuu 24, 2010, 05:32:07 ap »

Lainaus:

Jotkut tietävät paremmin minun elimistöni toiminnan kuin sairaalan ja d-lääkärit mittaustuloksineen.

Etkö vieläkään ymmärrä että kaikkien sairaalalääkäreiden on toimittava Pekka Puskan ja hänen seuraajiensa ohjeiden mukaan, kevytlevitteitä ja rypsiöljyä suosien ja voita halveksien. Järjellä tässä asiassa ei saa olla mitään tekemistä (muuten tulee potkut).
Kirjattu

Linkkejä