Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6950 jäsentä  •  417703 viestiä  •  19975 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi w1byra5, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Verenpainemittarit Suomessa  (Luettu 29288 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Verenpainemittarit Suomessa
« Vastaus #15 : Syyskuu 05, 2010, 14:12:33 ip »

Verenpainetta käskettiin seurata. Laiskuuttani en jaksa taapertaa arvauskeskukseen mittailemaan, joten päädyin tilaamaan itselleni Omronin mittarin ulkomailta. Kotiin kannettuna mittari tuli kolmessa päivässä ja maksoi noin 45 egee. Mansetti on valmiiksi isompaa mallia, on tuo haba niin hirvee :)
Toimii hyvin ja paineetkin on lukemissa 126/76. Eli on alentanut paineita pelkkä kotimittaus.

No aika monellahan se on tosiasia, että kotioloissa paineet on matalammalla kuin vastaanottotilanteessa tai yleensäkkin muualla mitattuina. Pelkkä paikkakin vaikuttaa saati sitten ulkopuolinen terveysalan mittaaja. Siksi minulla ainakin on jo kauan sitten toivottu kotimittaustuloksia aina vastaanotolle mukaan.

Erot kun ovat isoja (siis kotimittaukset reilusti matalampia), niin viimeksi lekuri kyseli, että onhan kotimittarini luotettava, testattu toista mittaria vasten esim. Totesin, että kyllä on.
Olin mitannut juuri ennen työterveyshoitajan luo menoa ja sitten oli hänen mittauksensa:
- oma mittaus 142/62 pulssi 80, siis juuri ennen työterveysasemalle menoa
- työterveyshoitajan mittaus mun mittarilla 173/65, pulssi 84
- työterveyshoitajan mittaus heidän mittarillaan heti perään 160/73, pulssi 84
- tuntia myöhemmin oma mittaus 128/60, pulssi 79

Ja eivät siis ole pelkkiä yksittäisiä tuloksia vaan parin, kolmen peräkkäisen kerran keskiarvoja. Etteikö mulla aiankin ois jotain valkotakkisyndroomaa ::) :P Ei tarvi edes valkoista takkia olla, riittä, jos paikka on joku terveys-alkuinen ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Syyskuu 05, 2010, 15:59:18 ip »

Ja eivät siis ole pelkkiä yksittäisiä tuloksia vaan parin, kolmen peräkkäisen kerran keskiarvoja. Etteikö mulla aiankin ois jotain valkotakkisyndroomaa ::) :P Ei tarvi edes valkoista takkia olla, riittä, jos paikka on joku terveys-alkuinen ;)

Mulla on samoja "ongelmia", en tiedä, mistä tuo johtuu ja siksi jouduinkin kotiin ostamaan lekurin kehoituksesta mittarin. No, arvot on huomattavasti matalempia, mutta nää mun lekurit eivät ymmärrä mitään ns. valkotakkisyntroomassa  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Syyskuu 05, 2010, 16:32:47 ip »

Mulla on samoja "ongelmia", en tiedä, mistä tuo johtuu ja siksi jouduinkin kotiin ostamaan lekurin kehoituksesta mittarin. No, arvot on huomattavasti matalempia, mutta nää mun lekurit eivät ymmärrä mitään ns. valkotakkisyntroomassa  ;D
No jopas, siis mulla ovat kyllä kaikki lekurit ymmärtäneet tuon niinsanotun "valkotakkisyndrooman" sen jälkeen kun (ekaa kertaa tapaavat) ovat ekaksi ihmetelleet omia tuloksiani. Mulla siis noista isoista eroista ei ole tullut tosiaan mitään "ongelmia", oikeastaan muita kuin se, että aina olen vastaanottokäynneille varautunut oman kirjanpitoni kanssa. Oikeastaan mulla nykyisin jopa mitataan paineet vastaanotolla melko harvoin. Siis esim. tuolla nefrologin luona, vaikka he juuri ovat erittäin kiinnostuneita verenpainearvoistani.

Mulle on monta kertaa todettu, että pitäisi viettää tasaita elämää (ja saikullakin olen tuon tasaisuuden saavuttamisesta ollut), mutta se kun auttaa vain sen tasaisen vaiheen ajan. Sitten mennään taas ylös ja alas tilanteidne mukaan. Olikin aikamoista lukea, että suuret paineiden erot ovat sitten yksi riskitekijä lisää tuonne sydänpuolelle, siis suuret erot mittauksesta toiseen...
Kirjattu
Antsu1

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #18 : Syyskuu 06, 2010, 12:55:14 ip »

Itse kärsin myös tuosta "valkotakkiverenpaineesta" ja siksi otankin aina ennen lääkärille menoa yhden rauhoittavan lääkkeen, muuten paineet ovat katossa, tyyliin 170/95 ja pulssi 90-100.
Verenpaineeni oli viimeksi 132/82 eli hyvä, lääkäri tosin mittasi sen varmaan kolme kertaa ennen kuin uskoi.Eihän näin lihavalla ihmisellä voi olla normaali verenpaine.....mitataanpa siis uudestaan.....kyllä se nyt vaan voi olla :)
D-hoitaja yritti mitata Omronilla, mut se ei suostunut mittaamaan minkäänlaista arvoa ja sanoin että lääkäri mittasi viimeksi sellaisella vanhalla mittarilla, johon D-hoitaja vihaisesti totesi ettei sellaisia mittareita enää sallita eikä heillä sellaisia ole.Sanoin että hoitaja on hyvä ja menee tuohon 2 oven päässä olevaan lääkärin huoneeseen ja hakee sieltä sellaisen.Hoitaja tuijotti vihaisena ja sanoi ettei heillä sellaisia mittareita ole ja että olen sekoittanut erilaiset mittarit keskenään tms. Ei sitten uskonut minua, mutta viimeksi minulta mitattiin paineet jo toiseen kertaan samalla vanhalla mittarilla ja jopa eri lääkärin toimesta ja samat oli paineet.
Ei muuten D-hoitaja uskonut paineitani, lääkäri kun ei ekalla kerralla ollut niitä muistanut koneelle kirjata, jokohan se uskoo kun seuraavalla kerralla lukee koneelta tulokset :)
Onko täällä kellään kokemuksia rannemittareista? Näyttää ettei tuo Omronin isoinkaan mansetti suostu paineitani mittaamaan, joten olen ajatellut rannemittaria kotiin.

Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Syyskuu 06, 2010, 13:14:58 ip »

Itse kärsin myös tuosta "valkotakkiverenpaineesta" ja siksi otankin aina ennen lääkärille menoa yhden rauhoittavan lääkkeen, muuten paineet ovat katossa, tyyliin 170/95 ja pulssi 90-100.
Verenpaineeni oli viimeksi 132/82 eli hyvä, lääkäri tosin mittasi sen varmaan kolme kertaa ennen kuin uskoi.Eihän näin lihavalla ihmisellä voi olla normaali verenpaine.....mitataanpa siis uudestaan.....kyllä se nyt vaan voi olla :)
Kait kerroit, että olit ottanut tuon rauhoittavan ennen vastaanotolle menoa ???

Jos et, niin ehkäpä tuon tiedon jälkeen lekurikin ois uskonut paremmin sun vp-lukemat.

Rannemittareista ei kokemuksia. Niitä ei ole pidetty oikein luotettavina ainakaan jossain vaiheessa, joten eipä ole tullut mieleenkään hommata itselleni. Mutta varmaan ovat nykyisin parempilaatuisia, tiedä sitten. Se ainakin pitää muistaa, että ranne pitää olla sydämen tasolle nostettuna, olkavarsi on jotenkin niinkuin itsestään oikealla korkeudessa syudämeen verrattuna. Kannattaa ehkä kysyä hoitotaholtakin mielipidettä, koska ainakin jotkut tahot suosittelevat kotimittauksiin nimenomaan olkavarsimittaria. Varmaan jällee sama mikä on, kunhan toimii ja mittaustekniikka on oikea. Esim. Hyvinkään sairaanhoitoalueen ohjeista löytyy tälläistä (en tiedä miten muualla):
Lainaus
3.2. Kotimittaus

·    Vain tietyt testit* läpäisseitä laitteita tulee käyttää.

·    Mansetin täytön tulee tapahtua sähköpumpulla, ei käsipumpulla.

·    Mittauksen tulee tapahtua olkavarresta, ei ranteesta eikä sormesta.

·    Laitteen potilas voi saada lainaksi terveyskeskuksesta (Hyvinkää) tai ostaa itse.

·    Mittaustekniikka tulee tarkistaa terveydenhoitajan vastaanotolla ja mittaustuloksia verrata terveydenhoitajan mittauksiin.

·    Laite tulee huoltaa säännöllisesti ja kalibroida kahden vuoden välein.

·    Kotimittaukseen tulee valmistautua ja se suoritetaan kuten yllä.

·    Tulokseksi kirjataan mittaustulosten keskiarvo sekä systolisen että diastolisen paineen osalta välittömästi mittausten jälkeen. Myös syke kirjataan.

·    Potilasta opastetaan poikkeavien tulosten varalta. Kohonneen verenpaineen diagnostiikassa suositetaan kaksoismittausta aamuin illoin neljänä päivänä. Seurannassa mittausfrekvenssi ja mittausten ajoittaminen opastetaan yksilöllisesti.

Ai niin, ylläoleva on kopsattu täältä: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,2547,6444,7233,16592,19173
Kirjattu
Antsu1

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Syyskuu 06, 2010, 15:10:46 ip »

Näyttää ettei tuo Omronin isoinkaan mansetti suostu paineitani mittaamaan, joten olen ajatellut rannemittaria kotiin.

Tiedätkö minkä takia ei?  Minulla on Omronin mittari ja ihan kiltisti se paineet mittaa.  Minuakin on varoitettu rannemittarista.

Mutta varmaan minunkin pitäisi ruveta nappaamaan jotain tabuja ennen vastaanottoa, että saisi paineita alas ;D  Meinaavat aina saada sätkyn meikälaisen paineista.  Ei vaan ole mitään tabletteja ja vähän epäilen auttaisiko kuitenkaan?  Mutta toki lihavallakin ihmisellä voi alla alhainen verenpaine, itse tunnen monta tällaista.
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #21 : Syyskuu 07, 2010, 11:42:46 ap »

Philomela....Mansetti ei vaan ole tarpeeksi pitkä, joten sitä ei saa tarpeeksi tiukalle allien ympärille ja silloin mittari ei anna tulosta.Minulla kun tuota elopainoa on enemmän kuin lääkäri määrää  ;D
Olen 174 cm ja 168kg , viimeisen kuukauden aikana lähtenyt 3kg ja viimeisen 3 vuoden aikana vyötäröltä kadonnut 35cm.
Huomasin taas että saan ottaa ompeukoneen esille ja pienetään syys/talvihousujani, muuten saan hankkia henkselit etteivät housut jää matkalle :)
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 07, 2010, 12:55:16 ip »

Kyselehän vinkkejä hoitotasolta, siis jos heillä kuitenkin on sellanen mansetti, joka riittää. Meinaan että mistä niitä saisi tai miten tehdä mittaukset, jos mansetti ei ole ok. Mitä supsittelisivat. Mittaustulosten kannaltahan yksi tärkeimmistä jutuista on se, että mansetti ois oikean kokoinen ja oikein asetettu.
Kirjattu
Antsu1

Konrad

• Vieras
« Vastaus #23 : Syyskuu 07, 2010, 15:13:52 ip »

Philomela....Mansetti ei vaan ole tarpeeksi pitkä, joten sitä ei saa tarpeeksi tiukalle allien ympärille ja silloin mittari ei anna tulosta.Huomasin taas että saan ottaa ompeukoneen esille ja pienetään syys/talvihousujani, muuten saan hankkia henkselit etteivät housut jää matkalle :)

Ratkaisuna tuossa on juuri ompelukone. Jatkat sitä mansettia riittäväntukevalla materiaalilla ja kiinnität siihen tarrakankaan palan. Koko mansetti ei täyty muutenkaan ilmalla, joten ei vähäinen pidennys ilmattomaan osaan haitanne mittaustarkkuutta. Ongelma voi olla se, että pystyykö normaali ompelukone materiaaliin vai pitääkö ompelus teettää vaikka suutarilla.

Voi tietysti kokeilla erillistä jatko-osaakin tarroineen. Vielä paremman ehkä saa, jos vääntää jostakin puikosta sitä varten samanlaisen lisämetallilenkin kuin mansetissa on valmiina.

Rannemittareista on hyvin sanottu: näyttävät oikein, mutta vaativat käyttäjältään erinomaista taitoa.

Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Syyskuu 07, 2010, 15:29:33 ip »

Miehellä on lahjaksisaatu Omronin rannemittari. Hänen työterveyslääkärinsä sanoi, että sekin näyttää riittävän hyvin trendejä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Syyskuu 07, 2010, 16:17:26 ip »

LiskoNeito, OK.  Kyllähän noilla vanhanaikaisilla mittareilla tosiaan on pidempi mansetti.  Jos vaikka sellaisen saisi lainaan?  Sitä en tiedä tarvitaanko mittaamisen sitten toista henkilöä? 
Kirjattu

LiskoNeito

• Aktiivinen
« Vastaus #26 : Syyskuu 07, 2010, 16:37:22 ip »

Taidan tutkia noita rannemittareita vähän lähemmin...Aattelin kirjotella joulupukille, jos vaikka joululahjaksi tois mulle sellasen, kun suklaat on nyt pannassa  ;D
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #27 : Syyskuu 07, 2010, 16:56:42 ip »

Tämäkö on se vanhanaikainen verenpainemittari?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Sphygmomanometer%26Cuff.JPG

Joku tuollainen oli 1970-luvulta peräisin. Verrattaessa ehkä 30 vuotta myöhemmin Omronin digitaaliseen antoi huomattavasti parempia lukemia, jopa liian alhaisia. :) Systeemi ei vuotanut, joten viisarimanometri oli väsähtänyt jotenkin.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 07, 2010, 17:00:01 ip »

D-hoitaja yritti mitata Omronilla, mut se ei suostunut mittaamaan minkäänlaista arvoa ja sanoin että lääkäri mittasi viimeksi sellaisella vanhalla mittarilla, johon D-hoitaja vihaisesti totesi ettei sellaisia mittareita enää sallita eikä heillä sellaisia ole.

Mulle käy joka toinen kerta niin, ettei mittari suostu mittaamaan paineita, ne sitten mitataan semmosella vanhalla :D Eli kyllä ainakin Seinäjoella on vanhat vielä kaapissa, ongelmatapauksien varalta :P Niin ja ihmeen alhaiset oli paineet myös viimeksi, ihan ihmetytti itteäänkin.
Äiti osti mulle toissa jouluna lahjaksi rannemittarin ja ihan normi-arvoja se mittasi, nyt tempasin ja ostin käsivarsimittarin, kun rannemittari jäi äidille ikilainaan. Lääkäri oli äidille sanonut, että rannemittari on ihan luotettava mittari kotioloissa, kun rauhassa mittaillee, jne.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

karlip11

• Intoilija
« Vastaus #29 : Syyskuu 25, 2010, 15:26:04 ip »

Minulla on Medisanan rannemittari.Se on kätevä käyttää.On tarvetta mitata aika usein verenpinetta.Vaikka minulla on kolmet lääkkeet verenpaineeseen:On se josus aivan liian korkea.karlip 11
Kirjattu

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16

Tule meille yhteyspäälliköksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 10:51