Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418030 viestiä  •  19984 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: D1 ja laihdutus  (Luettu 493075 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: D1 ja laihdutus
« Vastaus #30 : Tammikuu 23, 2010, 10:26:51 ap »

Lainaus:

Mä meen huomenna käymään tk:ssa kehonkoostumusmittauksessa. Sit nähään paljonko musta on läskiä ja paljonko oikeasti pitää pudottaa painoa. Raportoin teille jos kiinnostaa.

Hei, raportoi ihmeessä

Minua ainakin kovin kiinnostaa, koska itse kävin joku aika sitten ja kirjoitinkin siitä. Silloin ei löytynyt ketään jolla ihan omiakin tuloksia olisi ollut.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Tammikuu 23, 2010, 11:13:12 ap »

HAIMAREMPALLE:kertomasi ruoat/ruokamäärät ei todellakaan sovi TEHOKKAASEEN liikuntaan kuin korkeintaan kaltaisellesi suht pieni kokoiselle henkilölle,EIKÄ niillä nälkäkään pysy poissa vähänkään isokokoisemmalla h:llöllä.
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #32 : Tammikuu 23, 2010, 11:54:05 ap »

Ei tää oo enää todellista!!! +2kg ja ruokavalio on edelleen linjalla vettä+puuroa+kasviksia+hedelmiä. Lisäks yks lämmin ruoka päivässä. Toki menee myös rasvatonta jugurttia, rasvatonta maitoa ja noin kerran päivässä hypotankkaus. Silti ruokamäärä hypotankkauksellakin on vähintään puolet pienempi kuin ennen ja mä lihon! Kelekelekele!!! Aamusin turvottaa ja maha on pitkin päivää kipeä Kannattavalta tuntuu..

Mua raivostuttaa kun kaikki jauhaa että tottakai laihdut kun syöt vähemmän kun kulutat. JA PASKAT! Kun en laihdu. Kyllä kuukaudessa pitäis noilla toimilla tapahtua jotain ihan muuta kun +2kg. Täytyy kai palata entiseen? Masentaa tosi paljon Kilppariarvot on katottu viimeks n vuosi sitten ja ollu ihan normaalit.

Hypotankkaus menee kylläkin aina varman päälle, mutta se on vähän niinkun pakko koska olen yleensä yksin pienen vauvan kanssa kotona. Ja se, että toisinaan mikään ei tunnu riittävän hypoihin joten sitä on kiskastava jokkut sokerimurot naamariin että helpottaa. Muuten käy niin että puolen tunnin kuluttua sokeri on edelleen 2-3. Ja sitten se vähemmällä hypon korjaaminen on kaikki ylimäärästä kun joutuu kummiskin vetään ne sokerimurot tms. Tosin hypoilu on ollut pitkään mun arkea joten kaikesta tästä huolimatta syön paljon vähemmän kuin ENNEN ja paino nousee siitä huolimatta tällästä tahtia
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #33 : Tammikuu 23, 2010, 11:56:21 ap »

Niin ja tietysti se mies on tiputtanut suurin piirtein tekemättä yhtikäs mitään 3,5kg tässä samassa ajassa kun mä oon siis lihonut 2kg.

Pikkusen pitää siis purkaa ketutusta

muoks: kuulin juttua että se kun ei nuku kunnolla nostais painoa no enhän mä nukukaan, en ole 5 vuoteen nukkunut, kiitos yöhypojen.. tuntuu vaan ihanselityksen maulta tommonen samoin kun se että stressitasoni on kaikesta edellä mainitusta ihan pilvissä.. eikai tollaset kuitenkaan oikeesti voi vaikuttaa???
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Tammikuu 23, 2010, 12:14:43 ip »

Lainaus:

eikai tollaset kuitenkaan oikeesti voi vaikuttaa???

Voi ne, valitettavasti.

Mutta, oletko siis mietiskellyt, miten saisit yölliset hypot pois - pitäisikö iltapalasi sisältää enempi ruisleipää/hitaita hiilareita tai vaikkapa proteiinia enemmän (itselläni leivän päällä illalla on aina juustoa tai kinkkua, koska nämä pitävät verensokerin tasaisempana pidempään)? Pystytkö pistoajan muutoksella ajoittamaan mahdollisen pitkävaikutteisen vaikutushuipun myöhemmäksi aamuun? Pistätkö liikaa tarpeeseen nähden yötä vasten..?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Tammikuu 23, 2010, 12:19:24 ip »

Syötkö tarpeeksi rasvaa ja proteiinia? Nehän on tärkeitä laihduttaessa, hiilareita voi sitten syödä vähän vähemmänkin. No joo, mä en taida olla oikea tyyppi neuvomaan, kun syön hiilareita tosi vähän enkä siltikään laihdu  
Mutta onkohan sinulla liikaa insuliinia, jos joka päivä joudut hypoihin tankkaamaan?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Tammikuu 23, 2010, 12:57:58 ip »

Lainaus:

Mutta onkohan sinulla liikaa insuliinia, jos joka päivä joudut hypoihin tankkaamaan?

Minut hoitotaho sai uskomaan, että hypoista pitää päästä eroon vaikka pitkäaikaisen kustannuksella. Ei tarvinut olla mitään pahoja hypoja (siis muiden apua ei tarvittu), mutta kun tiheys oli "liian usein", niin radikaalisti vähennettiin perusinskaa ja sitten todettiin, että enemmän ateriainskojen mukana vaan korjaillaan.

Tää siis pumppuaikana ja taustalla tietenkin se, että yritin vetää hobiksen liian alas (siis mulle liian alas juuri hypojen vuoksi, toki joku muu saavuttaa saman hobistason ilman hypojakin ja tähän siis laskettiin kaikki alle 4mmol/l arvot).

Tuli mieleen, että onko sun hoitotaho neuvonut kokeilemaan selvää inskojen pienennystä (ja samalla toki verensokeritason nousua ainakin alussa)? Sitten voisi uudelleen pikkuhiljaa vähän kiristää, kun olisi ensin saanut tuon jatkuva hypokierteen pois pitäen vaan varansa ettei se hypokierre tule uudelleen.

Kyselen samaa kuin d1-nainenkin: kuinka paljon sä nyt noiden laihdutusyritysten vuoksi olet vähentänyt inskamääriäsi, ajattelin vaan, että varmastiko tarpeeksi, jos se hypokierre on noin totaalista
Kirjattu
Antsu1

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #37 : Tammikuu 23, 2010, 13:00:15 ip »

Voi kun tietäis Lääkärinikin on ihan ulalla. Mun ja hänenkin mielestä perusinsuliini annos on todella pieni. Joskus tulee ylilyönti sen pikainsuliinin kanssa mutta ei suinkaan yötä vasten kun tiedän mitä tuleman pitää Yötä varten on joka tapauksessa tankattava kunnolla jos ei halua hypoilla heti kärkeen.. Mulla siis toisin sanoen katoaa diabetes johonkin yöksi ja tulee sit aamuyöllä takaisin

Löysin tälläisen! http://veijola.net/kalorit/ Tosin sen mukaan mulla olis ihan minimissä kalorimäärät Tosin arvioiminen on ihan myrkkyä kun pitää laittaa g eikä dl. Mistä ihmeestä sitä tietää ilman vaakaa...
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #38 : Tammikuu 23, 2010, 17:23:09 ip »

Lainaus:

HAIMAREMPALLE:kertomasi ruoat/ruokamäärät ei todellakaan sovi TEHOKKAASEEN liikuntaan kuin korkeintaan kaltaisellesi suht pieni kokoiselle henkilölle,EIKÄ niillä nälkäkään pysy poissa vähänkään isokokoisemmalla h:llöllä.

Niinhän sitä äkkinäinen luulee. Ei muuten tarvitse lähellekään samoja energiamääriä, kun syödään kypsentämätöntä ja täysin luonnonmukaista ruokaa(käsitelty jauho ei ole sitä).

Rasvis muistatko uimarin? http://www.viidakkomies.com/2009/07/viikon-vierailija.html

Kaksi maailman menestyneintä yleisurheilijaa:

- Paavo Nurmi, kasvissyöjä

- Carl Lewsi, koko aktiiviuransa ajan vegaani

Muita vegaaneja:

- Brendan Brazier, moninkertainen triathlon-mestari

- Alexander Dargatz, fitnessin maailmanmestari ja kehonrakentaja

Lisää vegeurheilijoita:
http://www.veganathlete.com/vegan_vegetarian_athletes.php

http://www.voima.fi/content/view/full/1020
Kirjattu

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #39 : Tammikuu 23, 2010, 17:26:20 ip »

Ei mitään ongelmaa mulla eikä kovemmillakaan tyypeillä energian saannissa. Kummasti se riittää, kun oikein syö.
http://www.veganfitness.net/forum/viewtopic.php?p=6399
Kirjattu

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Tammikuu 23, 2010, 18:08:53 ip »

Lainaus:

Voi kun tietäis Lääkärinikin on ihan ulalla. Mun ja hänenkin mielestä perusinsuliini annos on todella pieni. Joskus tulee ylilyönti sen pikainsuliinin kanssa mutta ei suinkaan yötä vasten kun tiedän mitä tuleman pitää Yötä varten on joka tapauksessa tankattava kunnolla jos ei halua hypoilla heti kärkeen.. Mulla siis toisin sanoen katoaa diabetes johonkin yöksi ja tulee sit aamuyöllä takaisin

Alla oleva juttu oli kirjoitettu ennen, kuin katsoin hoitotietojasi, joten ne ei sovellu sinulle, mutta jos pitkä olisi Levemiriä jolloin asia hoituisi näin.

Miksi tankata yötä vasten kunnolla? Eikö kannattaisi pienentää pitkää  yksi yksikkö ja pitää muutamia päiviä väliä seuraten kunnes alkaa löytyä sopiva annos. Ethän vaan käytä pikaa illalla? Kohta kuitenkin alkaisit huomaamaan aamulla milloin olet saavuttanut oikean annoksen, kun paasto vs. on oikeissa lukemissa.

Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Tammikuu 23, 2010, 18:58:45 ip »

Hellou. Ei ole meidänkään tk auki viikonloppuisin eikä klo16(pe15) jälkeen. Nyt vain siellä järjestettiin tuo kehonkoostumusmittaus, niin siksi siellä oli yksi siipi auki 18asti.

Tuloksia:
Nainen 22v, 172/66, BMI 22,3
Eli tuohonhan tk-lääkäri sanois että mitä valitat, normaalipainoinen olet,   mutta kun tämä ei ole koko totuus!
VAAN: rasvaprosentti oli yli suositusten (30,7% = 20,3kg läskiä) ja lihasmassaa liian vähän (25,1kg). Painoa ei tartte pudottaa juuri lainkaan, mutta läskiä pitää saada vähemmäksi ja lihasta lisää, etenkin jalkoihin. Käsien lihasmassa oli normaalin ylärajoilla ?!   mutta keskivartalon ja jalkojen lihasmassa alarajoilla!  
~ Sisäelinten ympärille sijoittunut rasva oli normaalirajoissa ja siten ihan hyvä, mutta muihin ikäisiini verrattuna silti hieman korkea.
~ Nesteitä minussa oli hitusen liian vähän, mistä olen hyvin tietoinen itsekin, juon aivan liian vähän. Käyn vessassa vain kahdesti päivässä ja saan paljon suonenvetoja.  
~ Niin, ja mulla ei ainakaan oo isot luut, ne painaa 2,77kg.  
~ Edellisissä verikokeissa kolesterolini oli koholla, mutta lääkärini sanoi sen johtuvan vielä epätasapainossa olevasta kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksestä. Eli sen pitäisi korjaantua itsekseen. Ajattelin kuitenkin auttaa elimistöä ruokailutottumusten muutoksilla, jotka auttavat myös pääsemään eroon liiasta läskistä ja sisäelinten rasvasta.

Johtopäätös:
~ Jumppaa 3x/vko + 1 punttis ~ Huomenna alkaa jumppaaminen. Piti aloittaa jo maanantaina, mutta kun sain pumpun, niin ajattelin että on järkevämpää ensin saada peruskäyttö kuntoon ennen kuin menee jumppaan. Käy muuten pian hassusti.  
~ Vaihdan 40%kermajuuston 15%polarikseen.
~ Hiilosmakkaraa max kerran kuussa.  
~ Meetvursti kalkkunaleikkeeksi.
~ Halpismargariini Beceliksi. En laita sitäkään leivälle, vaan tein maitorahkasta lähes rasvattoman levitteen.
~ Päivällisenä suosin salaatteja ja keittoja.
~ Karkkia max 100g/vko
~ Herkutteluun rainbow kevyt-popcorneja (1/3 normaalien rasvasta) sekä vihannestikkuja ja kermaviilidippiä.
~ Ja paljon vettä. Tämä lienee vaikein osuus. On perseestä juoda jos ei janota. Thaimaassakin meinasi käydä hassusti kun ei mulla vaan oo ikinä jano!! (kai join itteni äärirajoille sillon ku sairastuin.   1/2 litraa meni parilla nielaisulla alta 10sek.)

Ja lokakuussa kehonkoostumusmittaus uusiksi.

Vielä loppuun totean, että viime keväänä olin hyvässä kunnossa, reidet oli melko timmit, tuntui ettei siellä ole mihin pistää, mutta sitten iski kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet kesän aikana ja lihaskunto heikkeni huomattavasti ja painoa tuli 5kg lisää. Eli vaikka jostakusta tuntuu että mitä valitan, niin minulle tämä kehon muutos on tapahtunut alle vuodessa ja tämä tuntuu todella pahalta. Olo on väsynyt ja huonokuntoinen, fyysisesti samanlainen kuin pahan masennuksen jälkeen, kun olin rapakunnossa. Erona vain se, että painan 10kg enemmän.  
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Tammikuu 23, 2010, 19:08:05 ip »

Mielenkiintoinen yhteenveto, kiitokset siitä

Ja eihän tuo nyt ihan pahalta vaikuta, kaikkinensa, ja toimintasuunnitelmakin on sitten jo valmiina, joten siitä vain lihaskuntoa kehittämään & korvaamaan sitä rasvaa lihanksella
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Tammikuu 23, 2010, 19:27:28 ip »

Kunhan vain saan vastustettua kiusauksia...   Pistin ukon lupaamaan ettei osta herkkuja kotiin. Jos ostaa, niin pitää ne minulta pimennossa. Hiillosmakkaraa ja pussipastaa on vaikea vältellä silloin kun on yksin kotona ja pitäisi ruokaa tehdä vain yhdelle. Se olisi niin helppoa ja hyvääkin!  
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Tammikuu 23, 2010, 21:14:37 ip »

Mä kaivoin esille omat tulokseni joulukuun alusta ja vähän vertailin. Vaikea toki verrata noita suoria kilogramma-määriä, olemme kuitenkin hyvinkin eripituiset. Esim. luumassa mulla on pienempi kuin sulla (vain 2,29kg), mutta se pituusero...

Noista prosenteista, itselläni oli BMI 19,8, mutta tarkoitus olisi saada se pidetyksi kakkosella alkavassa luvussa.

Rasvaprosentti oli 23,1.

Mulla on nesteitä vähän liian paljon, olen siis ödeeminen ja tiedän juovani liian vähän. Hassuja nuo arvot välillä. Kaiken lisäksi  kehon nesteet on normaali, mutta nesteindeksi osoittaa ödeemaa Ota noista nyt sitten selvä - en minä ainakaan

Ja tosiaan ihan oikein päättelit, ettei sinulla ole varsinaisesti lahdutustarvetta, ennemminkin tosiaan taitaisit niitä lihaskuntoharjoituksia tarvia eli lihasten kasvatusta.

Tänään tuli telkasta (ykkösen aamu-tv, jos oikein muistelen) ihan hyvää juttua niin ravintoasiantuntijalta kuin kuntosali-yrittäjältäkin. Kuntosaliyrittäjä kertoi, että heillä on selkeä jako kävijöissä. Noin kolmasti vuodessa tulee uudet himoaloittajat, jotka lähtevät liian täysillä hommaan ja lopettavat aika pian. Sitten on niitä, joille esim. kuntosali on hauskaa eli siitä on tullut elämäntapa, siis jatkuu vuodesta toiseen.

Eli tarkoita, että yritä olla olematta yksi noista himoaloittajista. Muista, että homman pitää olla hauskaa Aloita rauhallisesti ja lisää käyntejä pikkuhiljaa.

Ja ihan vinkkinä Jos olet kermajuustofani, niin niitä turunmaita ja oltermanneja löytyy myös 17% versioina.

terkuin yksi oltermannifani.
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29