Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418030 viestiä  •  19984 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: D1 ja laihdutus  (Luettu 493072 kertaa)

Haimaremppa

• Intoilija
Re: D1 ja laihdutus
« Vastaus #15 : Tammikuu 22, 2010, 15:10:18 ip »

Lainaus:

Haimaremppa, kiitos hyvistä linkeistä. Lukemisen arvoista tietoa, vaikka ei ihan prikuulleen samoin tekisikään. Saa taas vähän uutta ajateltavaa. Minulla on tavoitteena laihtua 15 kg ja kaikki vinkit ja ohjeet ovat tervetulleita. Sain pumpun tällä viikolla ja olo ei ole tämän yhdeksän d-vuoden aikana ollut näin hyvä ja tasainen. Tää on mahtava vempain. Vielä kun oppii niksit. Luulen, että tänä keväänä onnistun!  

Ole hyvä vaan. Elsa Ervamaan kirja Elävä ravinto kannattaa lukea ja sitten on Rautavaaran Idätä itse(taisi olla nimi).

Oliko se tuossa Rautavaaran kirjassa, että nykyihmiset syövät n.900kcal enemmän kuin ennen. Itse en laske kaloreita enkä hiilareita.

Helpoin tapa tälle ruokavaliolle on syödä niin paljon kasviksia ja marjoja kuin mahdollista. Se on jännä asia, että elimistö oppii ottamaan vihanneksista tarvittavan energian. Toki nuo siemenet ovat todella hyviä vitamiinien, rasvojen ym. lähteitä:
http://www.kauneusjaterveys.fi/terveys/ravitsemus/terveytta-siemenista

Ruoan keittämisestä oli muistaakseni tuossa Rautavaaran kirjassa. Japanilainen lääkäri oli 50-luvulla testannut keskitysleiriruokavaliota itsellään ja vaimollaan. Molemmat voivat erittäin hyvin, kun söivät raakoja vihanneksia sen vankien saaman määrän päivittäin. Iho, hiukset, kaikenlainen olo muuttui hyväksi. Seuraavana oli vuorossa koe keitetyillä vihanneksilla. Meni pari viikkoa ja molemmat olivat aliravitsemustilassa. Muutettuaan ruokavalion takaisin raakoihin vihanneksiin kaikki palasi ennalleen.
 Kyseisen lääkärin kolleegat eivät suostuneet uskomaan todeksi koska lääketieteen kirjoissa ei sanota asiasta mitään.

Näinhän siinä käy, kun syö oikein. Kts. sivun kuvat:
http://www.welikeitraw.com/rawfood/before_after/index.html
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Tammikuu 22, 2010, 15:29:09 ip »

Jos vatsa kestäis kasviksia raakana, niin varmaan söisin paljon nykyistä enemmän. Keitettyjen määränkin kanssa pitää olla varovainen, ettei mene vatsavaivojen puolelle . Mutta kyllähän jotkut pysyy hoikkana, vaikka eivät kasviksia syökään, niin että tuskin se ihan mahdotonta on.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #17 : Tammikuu 22, 2010, 15:59:21 ip »

Lainaus:

Täällä tuntuu olevan meitä painon kanssa kamppailevia ihan kunnon kourallinen. Mille kuulostaisi tukiryhmä täällä keskustelupalstalla, voisi jakaa kokemuksia (hyviä ja huonoja) ja vinkkejä

Miksikäs ei

Muuten onko kelleen käynyt niin että terveellinen ruoka tekee vatsan täyteen ilmaa? Kasviksien ja hetelmien popsinta on meinaan meikäläisen kohdalla (samoin mieheni) ruvennut kerään ilmaa Pari vkoa on nyt mennyt.. mahtaakohan se korjaantua? Eli onkohan meitin elimistöt vaan niin hämmentyneitä ruokavalion muutoksesta?
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #18 : Tammikuu 22, 2010, 16:31:59 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Täällä tuntuu olevan meitä painon kanssa kamppailevia ihan kunnon kourallinen. Mille kuulostaisi tukiryhmä täällä keskustelupalstalla, voisi jakaa kokemuksia (hyviä ja huonoja) ja vinkkejä

Miksikäs ei

Muuten onko kelleen käynyt niin että terveellinen ruoka tekee vatsan täyteen ilmaa? Kasviksien ja hetelmien popsinta on meinaan meikäläisen kohdalla (samoin mieheni) ruvennut kerään ilmaa Pari vkoa on nyt mennyt.. mahtaakohan se korjaantua? Eli onkohan meitin elimistöt vaan niin hämmentyneitä ruokavalion muutoksesta?

Kokeile syödä osa kasviksista viherpirtelönä-smoothiena kuten muodikkaasti sanotaan. Jos maku ei täsmää makuaistin kanssa niin heitäppä banaani sekaan.
 Kun on kymmeniä vuosia syönyt kemikaalipitoista(e-koodi) ym. teollista tauhkaa ei vatsa enää toimi kunnolla. Ei ole enää tarpeeksi vatsahappoja vihreän pilkkomiseen. Viherpirtelö imeytyy kunnolla, mutta suurin osa salaatista tulee lähes imeytymättä läpi. Jotain entsyymivalmistetta kannattaa kokeilla niin alkaa vatsan toiminta pikkuhiljaa palailemmaan. Löytyy vaikka luontaistuotekaupasta.

http://quinoaa.blogspot.com/2009/09/vihersmoothie-keskipitka-oppimaara.html
Kirjattu

Taitsa

• Vieras
« Vastaus #19 : Tammikuu 22, 2010, 16:38:09 ip »

Kyllä mulla tota ilmaa pötsiin kertyy,en sitten tiedä,johtuisiko se noista kasviksista ja etelän hetelmistä.

Koska en voi liittyä suomen "ilmavaivoihin", niin poistan kertyneen ilman lenkillä käydessäni.Tällöin täytyy katsella ympärilleen,ettei vahingossa aiheuta muille ihmisille vaaraa .

Onneksi ei nuo päästömääräykset vielä koske ilmavaivaista,ei olisi kiva käydä katalysaattori persuksissa lenkillä
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Tammikuu 22, 2010, 16:43:55 ip »

Hmm. Itse olen ykköstyyppiä ja pudotin tuossa pari vuotta sitten puolessa vuodessa n. 10 kiloa (aloitin 2007 tammikuun alusta) ja siitä sitten paino pudonnut vielä toiset melkein kymmenen + pysynyt siinä sitten ihan mukavasti. Vielä voisi pari kiloa siirtää historiaan, mutta tuon kanssa en ole pitänyt kiirettä, se kun on enempi sitten kosmeettista

Omalta osaltani järkeistin "vain" syömiseni määrää eli olen kyllä syönyt terveellisesti & monipuolisesti aina (ja osannut myös herkutella siinä sivussa eli ei tämä ole tylsää ollut, kunhan muistaa, että herkuttelu on poikkeus, ei sääntö), vaan raskauksien jälkeen syödyn ruoan määrä jäi vain liian isoksi ja päälle.

Joten, puolitin syömäni ruoan määrän (esim. pasta-annos saattoi helposti olla kolme-kolme ja puoli desiä kerrallaan, pudotin sen desiin-puoleentoista), söin/syön edelleen paljon salaattia/vihanneksia/hedelmiä ja joo, syön myös perunaa, leipää, jne. Ihan tolkullisia määriä niitäkin nykyisin.

Syön edelleen sekä aamiaisen, lounaan, päivällisen että iltapalan + välillä jotain välipalojakin. Nälkää kesti ruokamäärän puolittamisen aloituksen jälkeen 3 päivää ja sitten vatsa tottui pienempiin ruokamääriin. HbA1C on ollut alta kasin tässä ja voisi olla parempikin varmaan, mutta tuon säätö on sitten jo toisentyyppinen taistelutanner (hormonit, stressi, jne. vaikuttavat itselläni älyttömästi).  

Liikuntaa en varsinaisesti lisännyt ennen kuin vasta loppukeväästä (ajallisesti osuu enempi siihen vaiheeseen, kun se 10 kg oli jo historiaa). Nykyisin harrastan kyllä (terveisiä Lapista, suksi luisti hippasen vajaan 50 kilometrin verran ja tämä suksittu lasten kanssa, joten ihan reippaita lenkkejä! ).

Ylenmääräisen hypotankkaamisen lopetin jo raskaus/imetysaikana (jottei heilahda liikoja ojasta allikkoon) ja kun syöminen on muuten suurin piirtein tasapainossa, niin eipä mitään erityisiä mielitekoja ole olemassa, mitä ei voi hyvällä omallatunnolla toteuttaa. Insuliinimäärät ovat tietysti pudonneet rankasti & esim. pitkävaikutteinen vaihtunut Levemiriin, joka itselläni pelittää paljon paremmin kuin jäykkäliikkeinen Lantus.

Tsemppiä taistoon & kannattaa ehkä ensimmäiseksi tsekata, mikä on oman kropan reaktiot erilaisiin suoritteisiin (liikunta, siivous, stressi, kuukautiset), jotta saa siivottua insuliiniannostelunsa kuosiin & osaa ennakoida myös mahdollisia pudotuksia paremmin ja näin estää äärihypoja. Ja sitten pikkuhiljaa se siitä lähtee rullaamaan, näin ainakin itselläni
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Tammikuu 22, 2010, 20:55:03 ip »

Minä kun hypoon juon litran mehua, niin sen jälkeen sokerit on 11, eli en kuitenkaan paniikissa kisko liikoja, mun yöhypot vaan on tosi rajuja. Päivisin riittää se 20-30g (useimmiten). Ja mulla ei mene kuin reilu 5min hiilareiden imeytymiseen (mehusta)niin sinänsä helppo arvioida tarve hypopaniikissakin.

Kiva kyllä että D vaikeuttaa laihtumista, kun minulla on tuo kilpirauhasen vajaatoiminta, joka tekee samaa...  

Syömisistä. En tapaa syödä aamupalaa, koska se nostaa sokerit höpöiksi ja en tunne nälkää aamupäivisin, jos syön, se on ruisleipä+tee, tai hypomehua. Lounaan syön koululla, eli se on "virallisterveellistä". Yleensä otan vähemmän ruokaa ja enemmän salaattia ja näkkäriä. (en oikein diggaa kouluruoasta) Välipalana ruisleipä+tee. Päivällinen on ihan tavallista ruokaa. Suosin keittoja ja kanasalaattia, liian usein tulee sorruttua jauheliha-makarooniin, vaikka ei sekään pahasta ole kohtuullisissa määrin ja salaatin kera. Illalla ruisleipä+tee. Tai vihannestikkuja+dippiä. Nyt tunsin herkutteluhimoa ja tyhmänä kävinkin ostamassa karkkia, söin karkkia 30g ja sit tankkasin itseni appelsiinilla, päärynällä ja banaanilla, etten sorru napostelemaan enempää. Oon ihan ähky nuista hedelmistä.  

Luulen että kun kirjoittaa itselleen ruokalistan, niin on helpompi hallita syömisiään. (ainakin minulla) Jos päätän valmiiksi mitä syön aamupalaksi, välipalaksi ja iltapalaksi, ei tule sorruttua ylimääräisyyksiin. Saati jos ostan yhden turkinpippurilakun ja lupaan sen itselleni tylsimmälle luennolle.  

Kikkansa kullakin.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Tammikuu 22, 2010, 21:13:55 ip »

Lainaus:

Minä kun hypoon juon litran mehua, niin sen jälkeen sokerit on 11, eli en kuitenkaan paniikissa kisko liikoja, mun yöhypot vaan on tosi rajuja. Päivisin riittää se 20-30g (useimmiten). Ja mulla ei mene kuin reilu 5min hiilareiden imeytymiseen (mehusta)niin sinänsä helppo arvioida tarve hypopaniikissakin.

Juu, siis pointtini olikin, että ensin opiskelee mahdollisimman tarkkaan oman kroppansa reagoinnin esim. liikuntaan tai jos insuliinintarve vaihtelee vaikkapa hormonitasojen vaihtelujen vuoksi, niin osaa sitten ennakoida potentiaalisia hypoja niin, etteivät ne mene niin rajuiksi tai hoitaa iltapalan syömisellä tasaisemman yön (=> ei tarvitse sitten riipiä litratolkulla mehua).

Helppoa tuo ei ole (itse olen mallia labiili taudinkuvaltani), mutta se vähänkin mitä tuota kautta voittaa näkee suoraan vaa'assa.

Tsemppiä!
Kirjattu
Tea

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Tammikuu 22, 2010, 21:19:00 ip »

En tarkottanukkaan tota mitenkään henk koht sulle, kunhan vain yleisluontoisesti totesin. Mä sain tiistaina pumpun, niin sen jälkeen ei oo ollu ainuttakaan yöhypoa!! Osu basaali kerralla kohilleen. Iltaisin meinaa vähän laskea, mutta ei pahasti. Oon kyllä kans niin ikionnellinen että sain pumpun, ja ilmeisesti siitä on isosti hyötyäkin mulle!!  

nimim. kannattaa kokeilla.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Tammikuu 22, 2010, 21:30:43 ip »

Heh, en ottanut henkilökohtaisesti, ajattelin vain tarkentaa

Pumppua en ole vakavasti harkinnut, ei ole tosin koskaan tarjottukaan (enkä ole kysynyt peräänkään), vaikka kai siitäkin voisi apua olla - ainakin noita järkkyjä insuliinintarpeenvaihteluista tasaamaan...  

Ja hyvä homma joka tapauksessa, että olet saanut pumpusta apua
Kirjattu
Tea

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #25 : Tammikuu 22, 2010, 23:30:39 ip »

Huono (korkea) tasapainohan laihduttaa sen takia, että osa sokerista valuu suoraan pissan mukana pöntöstä alas. Eli kun tasapaino on parempi, syödyt hiilihydraatit tulevat elimistön käyttöön yhtä tehokkaasti kuin terveilläkin ihmisillä. Tietysti jos insuliinia on liikaa, niin sitten on pakko syödä enemmän kuin energiantarve olisi.

Mun yksi painonhallintakeinoni on se, että insuliinit ovat säädetty mahdollisimman hyvin niin, ettei tule ylimääräisiä pakkosyömisiä. Ja jos joudun hypoihin tankkaamaan, vähennän sitten suurin piirtein saman verran muun ruoan määrästä. Ajatelen siis hypotankkauksetkin aterioina enkä ylimääräisinä syömisinä. Arvioin myös syömisiäni monen päivän kaarella: jos tiedän, että tänään olen syönyt paljon, syön sitten seuraavalla aterialla tai viimeistään huomenna kevyemmin.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Tammikuu 23, 2010, 00:40:56 ap »

Mä meen huomenna käymään tk:ssa kehonkoostumusmittauksessa. Sit nähään paljonko musta on läskiä ja paljonko oikeasti pitää pudottaa painoa. Raportoin teille jos kiinnostaa.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Tammikuu 23, 2010, 00:56:55 ap »

Lainaus:

Mä meen huomenna käymään tk:ssa

Tää on nyt ihan offtopicin offtopiccia, mutta onko jossain päin Suomea tk:t auki lauantaisin (tai siis ilmeisesti on), olen tätä jo ennenkin ihmetellyt, kun jotkut muistaakseni olivat käyneet sikapiikillä lauantaina tai sitten arki-iltana klo 16:n jälkeen. Omani on auki ma-pe klo 8-16 ja taitaa mennä perjantaina kiinni jo aikaisemmin, mutta enpä itse asiassa tiedä, vaikka Helsingissäkin joku tk olisi auki pidempään.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Tammikuu 23, 2010, 02:58:24 ap »

^en usko että ois pidempään. Mutta lauantaisin ei oo mikään auki siitä oon varma.  
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Tammikuu 23, 2010, 10:01:23 ap »

Lainaus:

Lainaus:

Mä meen huomenna käymään tk:ssa

Tää on nyt ihan offtopicin offtopiccia, mutta onko jossain päin Suomea tk:t auki lauantaisin (tai siis ilmeisesti on), olen tätä jo ennenkin ihmetellyt, kun jotkut muistaakseni olivat käyneet sikapiikillä lauantaina tai sitten arki-iltana klo 16:n jälkeen.

Meillä järkätään kausi- ja sika-influenssarokotteet lauantaisin, koska näin varmaan piikillä käy sitten kaikki, jotka sinne vain pääsevät Ihan kiva, että töissäkäyviäkin ajatellaan. Mutta ajankohdan infoaminen on sitten hieman niin ja näin, pitää lukea paikallislehteä hyvin, että tietää, koska mennä piikille.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29