Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418030 viestiä  •  19984 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: D1 ja laihdutus  (Luettu 493069 kertaa)

Uljas

• Veteraani
D1 ja laihdutus
« : Tammikuu 21, 2010, 13:18:11 ip »

Aaaargh!!! Nyt paloi hermo totaalisesti! Olen kuukauden verran syönyt terveellisesti, reilusti pienempiä määriä ja hypoihinkin mahdollisimman maltillisesti.. Vettä juon 1,5 l/pv, vaan kun paino jatkaa nousuaan En voi ymmärtää kun ennenkun söin ihan mitä sattuu miten sattuu ja kalorimäärät paljon suurempia paino pysyi samassa lukemassa ja nyt kun jotain yrittää niin paino lisääntyy! Vitutus on armoton.. Piti vaan kysäistä että voiko D1 vaikuttaa jotenkin asiaan??? Suurimmassa pudottajassa yksi kilpailija jolla oli D2 onnistui laihtumaan "vain" 1kg viikossa (joka kelpaisi mullekin) vaikka muut paljon enemmän Pisti vaan miettimään että mikä ihme on vialla, ei tää voi mennä näin ts. onko d:llä jotenkin sormensa pelissä?
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Tonttu

• Aloittelija
Re: D1 ja laihdutus
« Vastaus #1 : Tammikuu 21, 2010, 14:03:04 ip »

Hei,
aloitin myös elämäni ensimmäisen laihdutusyritelmän, joulun jälkeen kun alkoi olemaan ennätyspaino. Nyt 3 viikkoa takana kuuria, 2 kiloa lähtenyt. Ekalla viikolla lähti 1,5 kiloa, toisella ei mitään ja nyt kolmannella puolikas. Olen yrittänyt noudattaa mukaellen painonvartoijoiden pistelaskuja, tosin vähän korkeammilla pisteillä. Tokalla viikolla alkoi kauheat heikotukset varsinkin yöllä ja nyt olen koko ajan vähentänyt insuliinia. Hyvin vaikeaa on tuo balanssin löytäminen. Olen ajatellut, etten luovuta ja painonhallinta on varmaankin pitkäaikainen (tai pitäisi olla elinkäinen) projekti. Kannattaa muistaa laihdutuksessa se, ettei syö liian vähän energiaa, koska silloin elimistö menee säästöliekille ja paino ei tipu. Eli laihtuakseen pitää syödä jonkin verran...Mutta kärsivällisyyttä tämä vaatii runsaasti 1-tyypilläisillä kyllä.

Koitetaan kuitenkin tsempata!
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2010, 14:51:10 ip »

Täällä kans on vähän läski olo... 66,6 sanoo puntari, mikä on eniten ikinä! Mutta kannattaa käydä verikokeissa että ei ole kilpirauhasessa vikaa. Minulla ainakin tuli syksyllä montakin kiloa kilpparin takia, vaikka söin minimissään 1000kcal/vrk...
Parhaimmillaan taas joudun hypoon juoda litran tuoremehua, joka on 1700kcal. Yritä siinä sitten laihduttaa. Mutta nyt kun on lääkitys kilppariin ja pumppu (eli ei pitäs olla hypojakaan niin paljoa) niin toivon todella että alkaisi kilot rapista, kun voi liikkuakin ilman että pitää tankata hiilareita.  

Ja jos sinua kilot todella häiritsee, niin voithan tuota kysyä olisko lääkärillä vinkkejä. Ne tietää asioista yllättävän paljon, ja ei aina tarvitse painaa 200kg että voi kysyä lääkäin apua laihduttamiseen. Ja parempihan se onkin laihduttaa vielä kun se on mahdollista kohtalaisella työllä. Sit kun on se 100kg vähennettävää, niin sit se on jo hankalampaa..
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

H1

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2010, 15:20:40 ip »

Lainaus:

onko d:llä jotenkin sormensa pelissä?

Tähän mä kanssa haluisin vastauksen.

Hypon korjaamiset ainakin sössii koko homman.   Pitkästä aikaa meni yöllä niin matalalle ettei pillimehu riittänyt... vaan könysin keittiöön tyhjentämään kaappeja. Ihan kauhee olo, myös sitten aamulla herätessä uudestaan, kun sokerit oli taivaissa. En viitti ees laskee paljo meni hiilareita saati muuttaa niitä kaloreiksi.

Joskus ei vaan pysty hillitsemään. Joskus ei pieni apu riitä. prkl  
Kirjattu
DM1, pumpussa Humalog

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #4 : Tammikuu 21, 2010, 16:37:02 ip »

Lainaus:

Hypon korjaamiset ainakin sössii koko homman.    

Niinpä.. peli menetetty..? Ei vaan, jos pääsisin pumpulla hypoista? Hypoja on melko usein vaikka hoba onkin lähtenyt nousukiitoon No mut anyway, en silti käsitä et kuin oon onnistunu saamaan painon nousuun syömällä hedelmiä ja vihanneksia, välttäen vaaleeta leipää, kaikki herkut pois ja yks lämmin ruoka per pv. Kai se hypo sit on niin raju juttu Prkl!

Liikunta mulla on kylläkin vähäistä. Ihan vaan sen vuoksi että se jos mikä nostaa painoa. Hypoilen oikein kunnolla jos liikun (=monta kertaa päivässä) ja sen lisäksi onnistun keräämään valtavasti lihasmassaa.. No onhan lihas parempi kun ihra mutta mut mielestä naisihmisellä valtavat reisilihakset on hirveät! mussa on varmaan jotain mieshormooneja kun reisi ja pohjelihakset kasvaa ihan liiaksi Miks ne vattalihakset sitten ei? Onko muuten tietoa että kuinka pian sektion jälkeen sais treenata vattalihaksia ihan täysillä?

Lääkäriltä olen kysynyt laihdutusapua mutta ei se ole kertonut yhtään mitään mikä ei olis jo itsestään selvää.

Meillä on siis miehen kanssa molemmilla tavoite -15kg. Mulle ei siis tapahdu mitään tai tulee lisää ja mieheltä karisee joka vko kilo(ja) vaan siitä hyvästä että on lopettanut kaljan juonnin! Ja minä kun en ole alkoholia käyttänyt varmaan 2:een vuoteen!
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Pikkulintu

• Jäsen
« Vastaus #5 : Tammikuu 21, 2010, 17:06:47 ip »

Oletteko lukeneet tän artikkelin? Olisko siitä mitään apua..
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=1980

Eiks sellai sanota et huono tasapaino ja korkeat laihduttaa ja hyvä tasapaino (= hypoja ikävä kyllä) lihottaa? Siis noin karkeasti sanoen! Mut kyllä se laihtuminenkin onnistuu hyvässä tasapainossa, kokemusta on! Ruokapäiväkirjan pitäminen kannattaa, näkee mitä oikeesti tulee syötyä ja helpompi laskee päivän kaloreita yms.
Kirjattu
D1 vuodesta 1982
Levemir ja Novorapid

wannabe

• Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 21, 2010, 23:02:28 ip »

Tosiaan se, mitä aikaisemmin tuolla ketjussa mainittiin..niin, ei kannata yrittää elää liian vähällä ruualla. Siitä tulee vaan itse kärttyiseksi ja "palaa säästöliekillä". Aika usein suositellaan puhtaasti kahta lämmintä ateriaa päivässä.
Ja se ihanteellinen laihtumistahtihan on 0,5 kg viikkossa. Enempää ei kannata tavoitella. Puntarin sijaan kannattaa vaikka kokeilla mittanauhaa;) Joskus se on parempi kertomaan muutoksista. Oikeilla linjoilla tämän ketjun aloittaja oli, kun tiesi lihaksen painavan läskiä enemmän. Kovasti tsemppiä muutokseen
Kirjattu

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #7 : Tammikuu 21, 2010, 23:40:11 ip »

Mun ei pitänyt enää tänne kirjoittaa, mutta tiedon panttaaminen on väärin.

http://www.diabetes.fi/ubbthreads/showfl...e=8#Post1851826

http://www.diabetes.fi/ubbthreads/showfl...e=5#Post1853915

Muistaa sitten syödä rasvaa kunnolla(ei järjettömästi, mutta n.30% energiansaannista). Ja HUOM!. Inskamäärät tippuu kerralla niin paljon, että ensimmäiset 2vko on aika vuoristorataa ennenkuin oppii oikeat määrät. En suosittele kokemattomalle joka ei osaa säädellä insuliinejaan.
 Esimerkki: Iltapiikki Protaa on nykyään 2-4yks, kun se ennen oli 20-24yks. Aamulla menee vielä 15yks. Protaa ja Humalogia 0-2yks. Päivällisellä 2-4yks. pikaa.

Niin ja ne mitat. Pituus 168cm ja paino 62kg-->56kg. Kuin itsestään lähti läskit ja vielä lähtee muutama kilo.
 En kärsi energian puutteesta sillä urheilu sujuu kuten ennenkin enkä ole mikään anorektikko. Se ylimääräinen läski vain sulaa pois eikä sitä usko ennenkuin omin silmin näkee kuinka paljon tälläisessä hoikassakin ihmisessä on läskiä. Olen palaamassa niihin painolukemiin jotka oli siihen aikaan kun pituuskasvu loppui. Aika huikeaa.

Lihaa en syö kuin ehkä kerran kuussa, lohta ja muikkua(paistettuna) menee viikottain. Kaalisalaatti(mitä nyt salaattiin yleensä laitetaan) kuuluu päivittäiseen ruokaan ja marjapirtelö aamulla ja illalla. Linkkien takaa löytyy tarkempaa tietoa.
 Ruoastani n.70-80% koostuu vihanneksista ja marjoista joita onkin pakastin täynnä.

Leipää syön joskus, jos on tiedossa kovaa energiankulutusta, mutta sekin on "perinteistä lajia". Eli ostetaan vehnänsiemeniä(luomu,1,6€/kg), laitetaan siemenet veteen likoamaan 12h(jotta siemenen kasvu saadaan alkuun ja näin siemenen ytimessä oleva tärkkelys kuluu jyvän itämiseen(paljon vähemmän hiilareita). Samalla jyvän b-vitamiini lisääntyy +600% ja c-vitamiini+1300% ym.ym.). Sitten vaan tehosekoittimella taikinaksi, suola ja ruokasoodaa(leivinjauheen sijaan)sekaan ja uuniin.
 Se miksi näin teen selviää alla olevasta linkistä.
http://www.energian.net/terveys/info.html

Voi kuulostaa alkuun hieman työläältä ruokavaliolta, mutta vanhana vhh:n kannattajana sanon, että parempaa oloa ei ole ollut aikoihin. Ei ole nälkä, ei tee mieli makeaa ja ruoanlaitto on todella helppoa.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Tammikuu 22, 2010, 09:35:23 ap »

Mulla parani sokeritasapaino viime syksynä ja heti tärähti lisäkiloja niin, että pääsin taas 70+ kerhoon. Liikun paljon enkä nyt pumpun kanssa syö juurikaan ylimääräistä liikunnan enkä hypojen takia; pumpun kanssa voi näköjään jopa yöhypot selättää ilman syömistä, kuten tuossa yhtenä yönä tein. Mutta läski se on ikuista. Tosin mulla ois ruokavaliossa kyllä parantamista, koska syön paljon rasvaa   hiilareita aika vähän, 60-80 grammaa päivässä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Ninskuliini

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Tammikuu 22, 2010, 09:58:57 ap »

Haimaremppa, kiitos hyvistä linkeistä. Lukemisen arvoista tietoa, vaikka ei ihan prikuulleen samoin tekisikään. Saa taas vähän uutta ajateltavaa. Minulla on tavoitteena laihtua 15 kg ja kaikki vinkit ja ohjeet ovat tervetulleita. Sain pumpun tällä viikolla ja olo ei ole tämän yhdeksän d-vuoden aikana ollut näin hyvä ja tasainen. Tää on mahtava vempain. Vielä kun oppii niksit. Luulen, että tänä keväänä onnistun!  
Kirjattu

kipinakenkuli

• Intoilija
« Vastaus #10 : Tammikuu 22, 2010, 10:07:46 ap »

Lainaus:

litran tuoremehua, joka on 1700kcal.

Onneks ei nyt sentäs kilokaloreita noin paljon, kilojouleja ne taitaa olla. Ainakin miun mehussa on 1700 kJ / 400 kcal. Mutta tavallaan turhia kaloreita kaikki mitä joutuu hypojen takia vetämään.  

Miula on ylipainoa ja tasapainon parantuessa 9,2--> alle kuutoseen painoa tuli ainakin 10kg, tais tulla enemmänkin. Nyt kun hobis on pysynyt kutosen tienoilla reilut 2 v ja paino on pysynyt suht samana, lääkäri on sanonut että hyvin olen onnistunut painonhallinassa. Tuskailen aina sitä, kun kilot ei lähde ja lääkäri vastaa, että hyvin olet onnistunut, kun paino on pysynyt suht samana. Tulee kyllä sellanen olo, että hitto vieköön, eikö miun muka ole edes mahdollista laihtua...?  

Muutaman kilon olen vuosien varrella välillä tiputtanut (hiilareita välttelemällä; leipä, pasta, riisi, peruna pois ja tilalle kasviksia) mutta takashan nuo on tullu, kun hiilarihimo on vienyt pikkusormen ja kädenkin näköjään.

Hiilareita vältellessä alussa oli paljon hypoja. Boluksien määrää on joskus tosi vaikea arvioida, välillä kun pitää laittaa kasviksille ja toisen kerran kun laitat, ollaankin sitten jo hypoilla. Oon kokenu, että tuossa hypojen korjailussa meni maku koko vhh-ruokavaliosta. Tiedän, voishan sitä antaa olla vs vähän korkeammallakin alkuun, mutta tälläselle perfektionistille korkeahkot lukemat mittarissa... ou nou.  

Tsemppiä meille kaikille painon kanssa taisteleville, tää ei tunnu olevan helppoa. Itsekurin lisäksi vaaditaan ilmeisesti helvetin paljon pitempää pinnaa ja kärsivällisyyttä kuin "terveiltä" laihduttajilta. Jään seuraamaan tätä ketjua  
Kirjattu
A-C Spirit Novorapidilla
3.1.2011 syntyneen prinsessan ylpeä äiti.

http://katoalaskikatoa.blogspot.com/

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 22, 2010, 10:28:18 ap »

Lainaus:

Oletteko lukeneet tän artikkelin? Olisko siitä mitään apua..
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=1980

Eiks sellai sanota et huono tasapaino ja korkeat laihduttaa ja hyvä tasapaino (= hypoja ikävä kyllä) lihottaa? Siis noin karkeasti sanoen! Mut kyllä se laihtuminenkin onnistuu hyvässä tasapainossa, kokemusta on! Ruokapäiväkirjan pitäminen kannattaa, näkee mitä oikeesti tulee syötyä ja helpompi laskee päivän kaloreita yms.

Mä olen ollut lihavimmillani nimenomaan huonon tasapainon aikana (hobis selkeästi yli 9%) ja laihimmillani, kun tasapaino on itselläni ollut parhaimmillaan (about 6%-6,5%).

Tosin varsinaisesti ylipainosta ei ole koskaan ollut kyse, sillä lihavimmillaankin BMI oli vain noin 24.

Paljon puhutaan hypo-syömisten lihottavasta vaikutuksesta /tässäkin ketjussa), mutta itselläni ei hypojen korjailulla ole kyllä ollut painoon vaikutusta, koska mulla hypot korjautuvat todella pienellä hiilarimäärällä (haa, hyötyäkin hiilariherkyydestä). Maksimi-hiilarimäärä kun hypoon on yleensä 20g. Minulla ei onneksi ole sitä hypoon liittyvää ahmimisilmiötä, vaan uskallan jäädä korjauksen jälkeen vain odottelemaan tilanteen normalisoitumista, siihenhän taitaa yleensä mennä se vähintään vartti ja jos sen koko ajan lappaa epätoivoissaan suuhunsa hypohiilareita, niin siinä kyllä toki alkaa niitä turhia kilokaloreitakin jo kertymään. Niin ja jälkeenpäin on sitten hurjia verensokeriarvoja.

Mulla kyllä on niitä reaktiivisia korkeita ilman valtavaa hyposyömistäkin, koska maksa pukkaa varastosokeria jälkeenpäin vaikka muille jakaa.

Jaa, tämähän piti olla laihdutuksesta, sorry, meni vähän väärille urille
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kipinakenkuli

• Intoilija
« Vastaus #12 : Tammikuu 22, 2010, 10:50:41 ap »

Lainaus:

[ Minulla ei onneksi ole sitä hypoon liittyvää ahmimisilmiötä, vaan uskallan jäädä korjauksen jälkeen vain odottelemaan tilanteen normalisoitumista, siihenhän taitaa yleensä mennä se vähintään vartti ja jos sen koko ajan lappaa epätoivoissaan suuhunsa hypohiilareita, niin siinä kyllä toki alkaa niitä turhia kilokaloreitakin jo kertymään. Niin ja jälkeenpäin on sitten hurjia verensokeriarvoja.

Mie oon onneks päässy kans eroon siitä järkyttävästä hypoahmimisesta. Sillon kun saatto mennä munkki jos toinenkin.   Siinä tulikin sitten hiilareiden lisäksi vielä aimo annos rasvaa.

Nyt käytän hypojen korjaamiseen pelkästään dekstroosinappeja tai pillimehuja. Ja usein kyllä max. 20g hiilaria riittää miulakin. Pumpun laitan usein myös nollille noissa tilanteissa.

Laihimmillaan tää tyttö on ollu hobiksen ollessa huono ja paksuimmillani nyt.
Kirjattu
A-C Spirit Novorapidilla
3.1.2011 syntyneen prinsessan ylpeä äiti.

http://katoalaskikatoa.blogspot.com/

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #13 : Tammikuu 22, 2010, 13:19:13 ip »

Ninskuliini: Mullakin on 15kg urakka edessä ja pumppu pitäisi "asentaa" näillä näkymin viikolla 5! Ihana kuulla että sulla pumppu auttaa heti Oma toivonkipinä taas pilkahtaa jostain

Mitoista: Mä olen ihan valtava 160cm ja 75kg Ikinä en ole ollut näin pontso. Ja sama homma kun monella: kun tasapaino parani niin kiloja tuli! Puolessa vuodessa 9kg! Hoikimmillani olen ollut hobiksen ollessa järkyttävä, 57kg. Sinne tuskin ikinä päästään ja olin oikeasti hoikka vaikka ei kummoiselta kuulostakaan tuo kilomäärä näin lyhkäsessä varressa (vaatekoko xs-s). 60 olis kuitenkin se tavoite ja mielestäni ihan realistinen. Vaan kun massa senkun kasvaa, prkl!!!
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

päiviö

• Jäsen
« Vastaus #14 : Tammikuu 22, 2010, 14:55:00 ip »

Täällä tuntuu olevan meitä painon kanssa kamppailevia ihan kunnon kourallinen. Mille kuulostaisi tukiryhmä täällä keskustelupalstalla, voisi jakaa kokemuksia (hyviä ja huonoja) ja vinkkejä
Kirjattu
20. v d1 vuodesta -99, lantuksella ja humalogilla eteenpäin

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29