Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418228 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Jospa sittenkin pumpulle..?  (Luettu 38083 kertaa)

Uljas

• Veteraani
Re: Jospa sittenkin pumpulle..?
« Vastaus #30 : Tammikuu 17, 2010, 11:26:17 ap »

Kuulostaa hyvältä! Olen todella liikunta herkkä, samoin niistä yöhypoista on tullut vaahdottua Aamunkoitto lienee pienin paha heittelevässä tasapainossa. Mulle on kerran aikasemmin tarjottu pumppua mutta olin ehdoton ei -kannalla, eihän mulla niin huonosti asiat ole että tarvisin pumpun No nyt on pumpulle joutumisen sijasta, ihanaa kun pääsen yrittämään Kumpa se auttais tai sit voin luopua toisen lapsen haaveilemisesta ja "normaali elämästä" ihan tyystin

Se mua vaan vähän pännii että kun tän tasapainon kanssa on yritetty vuosikausia, mittaan sokereita 10x päivässä eli laiskottelusta ei ole kyse, niin miksi ei tasapainoa löydy??? Olenko todella niin vaikea tapaus vai onko jotain vikaa hoitohenkilökunnan puolella? Raskaana ollessa sokerit lähti rajuun heittelyyn rv30 tienoilla ja omassa pikku sairaalassa oli kesäaikaan pienempi miehitys ja he nostivat kädet pystyyn ja vippasivat mut isoon yliopistolliseen sairaalaan jossa tasapaino löytyi parissa vuorokaudessa Tietenkään samat raskauden aikaiset ohjeet ei enää toimi mutta ihmetyttää vaan että miten se homma saatiin siellä toisessa sairaalassa nopeesti skulaamaan? Ilman pumppua siis. Mielestäni jossain on nyt perustavaa laatua oleva "virhe", omin konstein en vain sitä ole löytänyt mutta enpä tuolla omassa sairaalassa mitään neuvojakaan saa.. Asiat menee lääkäriltäkin ihan yli ymmärryksen Mutta jos sillä pumpulla sitten
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Tammikuu 17, 2010, 11:46:14 ap »

Hei, ei sitä tasapainoa vaan kaikille löydy, valitettavasti näin on todettava pumpunkin kanssa.

Toki paremmin menee kuin pistoshoidolla, mutten silti sanoisi, että heittelyt olisi poissa. Itse ainakin valitettavasti joudun pumpunkin kanssa melkoisen usein esim. yöheräämisiin. Toisena yönä saatan herätä kahdelta arvoon 15 mmol/l ja toisena yllätäen arvoon 2,8 mmol/l. Ja hyvinkin samanlaisen edeltävän päivän sekä esim. iltapalan jälkeen.

Ottaa tietenkin päähän, mutta elämäänhän tuon kummallisen vaihtelevuuden kanssa on vaan opittava elämään. Ja neuvot on yleensä olleet vain sitä, että on pakko hyväksyä Joillain vaan menee kuin "kengurubensalla varustettu auto", ei kuin "junan vessa". Oli hoitotapa mikä tahansa, niin ainakin minusta vaikeinta on hallita jatkuvasti itsestään elävä tilanne ja itse olen kokenut ainoaksi keinoksi mitata todella paljon, jotteivat tilanteet pääsisi turhan hankaliksi sitten korjata.

Mutta siis ehdottomasti pumppu on helpottanut tätä elämää.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #32 : Tammikuu 17, 2010, 11:59:29 ap »

Kiva kuulla jos koet kumminkin pumpun helpottaneen elämää Ihmettä toivon mutta mihin tahansa pieneenkin positiiviseen muutokseen olen tyytyväinen! Olen siis viimeksi nukkunut kokonaisen yön v.2005 Viimeisen 1,5v aikana joutunut heräämään kahden tunnin välein.. joten jos joutuis vaan kerran yössä herään niin sekin olis luksusta Ja olis ihanaa jos liikunnasta olis apua painon suhteen. Jo pidemmän aikaa on ollut niin että saan lisää kiloja liikkumalla koska hypoilen niin rajusti aina vaikken mitään pistäiskään.. Hobis ei kuitenkaan ole ollut mikään järkyttävä 7,5 - 8,2 paitsi nyt oli 8,8 joka veti aika hiljaseksi.. vuoristoradasta se kumminkin koostuu ja siihen kai pumpun pitäis auttaa paremmin kun piikittelyn?

Kengurubensa kuvaa kyllä meikäläistä erittäin hyvin Edelleen silti syvän ihmetyksen vallassa: kuinka se homma saatiin siellä toisessa sairaalassa niin nopeasti kuntoon? Mulla tippu hoba siellä tosi alas! 2h välein mitattuna mittarin ka oli 6,6 (nyt 10 ja mittauksia vähän vähemmän eli todellisuudessa varmaan vähän korkeampi..)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Tammikuu 17, 2010, 12:37:21 ip »

No ainakin sun tilanne silloin edellisellä kerralla oli hyvinkin erilainen, koska jos oikien ymmärsin, olit silloin raskaana.

Kyllä pumppu on tuonut paljoa apuja. Mulla ainakin tuo tarkka annostelu, boluksetkin 0,1 ky:n tarkkuudella, on auttanut. Voi tehdä sellasia tosi pieniäkin "korjauksia". Tosin vielä tarkemman pumpun tarvisin basaalien kohdalle, koska tässä mun vanhassa Spiritissä säätö on 0,1 ky:n pykälin. Olenkin päätynyt "kikkakolmosiin", jotta saan yöaikaan suunnilleen tarvimani 0,25ky/h annostelun, kunnes aamuviideltä tuplaantuu annos pariksi tunniksi.

D-elämäni aikana en varmaan koskaan ole tehnyt niin paljon työtä mittausten ja sokereiden analysoimisessa kuin nyt pumppuaikana. Hyöty on ehdottomasti ollut se, että pahat hypot ovat lähes poissa entiseen verrattuna (joku siis oli ilmeisesti suurin syy pumpun saantiinkin). Tasapaino hobis-mielessä on ollut kohtuullisen samoissa.

Sen negatiivisen jutun olen omalla kohdallani huomannut pumpun kanssa, että minulle tuli kuvitelma, että nyt pääsen todella hyviin hobiksiin, kun on se pumppu. No toki pääsinhän minä peräti 6,1%, mutta sitten jyrähti lääkäritäti. Ihan liian paljon alle 4mmol/l ja jopa alle 3 mmol/l arvoja (vaikkei esim. yhtään alle 2mmol/l tilanteita eikä yhtään ulkopuolisen apua tarvittu).

Yritin siis vetää tilannetta liian kireälle, joka kuulemma on yleensä juuri sairastuneiden tilanne, mutta voi se näin 43 d-vuoden jälkeenkin tulla. Nyt on hobis 7,5% paikkeilla, hoitotaho tyytyväinen ja etenkin alle 4mmol/l arvot vähentyneet suunnilleen yhteen kymmenesosaan entisestä
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Tammikuu 17, 2010, 14:51:44 ip »

Antsu
Hienoa kuulla välillä pumpusta muutakin kuin ylistystä. Siis kun sanoit että ei se sinulle ihmeparantumista tuonut ja edelleen joutuu välillä heräämään yöllä yms. Kun kuulee pelkkää ylistystä asettaa helposti toiveet liian korkealle.

Eppuli
Luulen että kun sinun lähete laitettiin lokakuussa, ne hylkäs sen suoraan sen takia. Minun lähete laitettiin joulukuussa, niin ne käsitteli sen vasta tämän vuoden budjettiin. Jos sieltä on vasta lähetetty uus lähete, niin aivan varmasti saat pian kirjeen. Minulle lääkäri sanoi Oyssissä että tavoite on että kaikki haluavat pääsee ainakin kokeilemaan pumppua. (Kaikille siitä ei toki ole apua, jolloin sitä ei ole järkeä pitää, kun se on 4x kalliimpaa kuin monipistoshoito.)
- Sen verran tiedän jo, että kun asun "vain" 45km päässä Oyssistä, ei mun tarvitse jäädä osastolle. Ilmeisesti alkuhankaluuksien varalta. Toki jos asuu kovin kaukana, ei sieltä tarvittaessa pääse kovin nopsaan osastolle tarkempaan seurantaan.
- Hoitaja sanoi että Oyssissä menee koko päivä asennuksessa ja muissa toimissa, ja pumppuedustaja sanoi että minulla tulee olemaan siellä tylsä päivä, koska tiedän jo hyvin miten pumppu toimii ja mihin sitä voi käyttää ja mitkä on sen mahdollisuudet. Kanssani aloittamassa on kuulemma iäkkäämpiä ihmisiä jotka ei ilmeisesti tiedä asiasta niin paljoa.. Otan siis sudokuja mukaan. Ja eväät!! (paitsi pitääkin soittaa ja kysyä onko siellä ruokaa ja mihin hintaan...)
- Kehotettiin myös ottaa mukaan suuri laukku, koska sieltä saa matkaan 3kk:n tarpeet, ja se läjä vie tilaa!
- "Accu-Chek Spirit Combo" tulee olemaan minun pumppuni. Mietittiin että olis laitettu tavallinen "Spirit", koska en näe kaukosäädintä yms niin tarpeellisina (helpompaa kaivaa boluksia varten pumppu taskusta kuin kake laukusta!!!) mutta päädyttiin comboon muiden hyvien puolien takia, ja jos joskus haluankin käyttää kaukoa. (voi se olla ihan kätevä esim jos on mekko päällä ja pumppu jossain sukkahousuissa )
- Mutta liitän nämä tiedot tuonne "minun" ketjuun "Punmppukysymyksiä kokemattomalta" ja jatkan sinne tarinaa taas tiistaina kun olen letkun jatkeena ja tiedän KAIKEN!  

Uljas
Pakko sanoa että oot melko sitkeä sissi! Jos mun pitäis herätä 2h välein, olisin varmaan jo narun jatkona! Nimittäin jos on 3 yötä peräkkäin niin että joka yö pitää nousta syömään tutisten, niin oon jo sillon valmis vetämään itteni ja kaikki muutkin hirteen. (Minäkö muka herkkä väsymyksen aiheuttamalle ahdistukselle...?!   )
Mulla kans liikunta vaan tuo lisää kiloja, koska liikunnan yhteydessä tarvii jopa 100g hiilareita, no, tuoremehuna se on 1700kcal!!! Melko rajua saa olla liikunta että kattaa tuon syömisen!

Nyt oon pitäny pari viikkoa sokerit päivisin yli 8 ja öisin yli 12 niin ei oo tullu pahoja hypoja, mutta toisaalta yli 15 arvoja on tosi paljon, mutta väliaikaisena ratkaisuna menköön. En jaksa enää syödä väkisin. Viimeyönä heräsin ja mittasin 6.6, niin taas oli pakko mennä syömään, koska muuten se olis kohta ollu 2.6. Oksennus meinaa tulla kun joutuu syömään vatsan liian täyteen että selviää hengissä.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #35 : Tammikuu 17, 2010, 15:27:29 ip »

Lainaus:

- Mutta liitän nämä tiedot tuonne "minun" ketjuun "Punmppukysymyksiä kokemattomalta" ja jatkan sinne tarinaa taas tiistaina kun olen letkun jatkeena ja tiedän KAIKEN!  

Nyt oon pitäny pari viikkoa sokerit päivisin yli 8 ja öisin yli 12 niin ei oo tullu pahoja hypoja, mutta toisaalta yli 15 arvoja on tosi paljon, mutta väliaikaisena ratkaisuna menköön. En jaksa enää syödä väkisin. Viimeyönä heräsin ja mittasin 6.6, niin taas oli pakko mennä syömään, koska muuten se olis kohta ollu 2.6. Oksennus meinaa tulla kun joutuu syömään vatsan liian täyteen että selviää hengissä.

Innolla odotan millaista tekstiä pääset suoltamaan! Kirjoita kaikki mahdollinen! ..miten niin utelias

No joo kyllä tympäsee se jatkuva heräily mut siihen on jo ihan turtunu.
Mulla on ihan sama juttu et jos menee maate jollain 6 sokereilla niin se on parissa tunnissa 2. Ja taas se ruoan mahaan ahtaminen Kumma vaan et jos sokerit on korkeella kun menee nukkuun niin sit ne ei pahemmin laske sieltä. Miten siis hyvä sokeri putoaa heti liian alas Argh! Jos siis pitää liian korkeella sokereita niin ne on sit tasaisesti korkealla mutta auta armias jos koitat pitää asiallisella tasolla niin ei pienintäkään mahdollisuutta tasaisuuteen
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Tammikuu 17, 2010, 19:12:21 ip »

Ei ole reilua elämä verensokerien suhteen. Jos sokrut on 10 saati alle illalla, niin aamulla ne on siinä hilkulla tai jo liian alhaalla, jos ne on illalla 12, niin ne on aamulla 11 tai 15.   Muutama vuosi sitten pystyin vielä mennä nukkumaan vaikka vs 6 ja se oli muuttunut enintään 0,2 yön aikana!! Ei enää jälkeäkään tuosta ihanuudesta!

Aloitin tuon "minun" ketjun kun aloin tosissani miettimään pumpulle menemistä, ja sillon niitä kysymyksiä suorastaan tulvi. Nyt jännittää jo niin paljon että pää on melko tyhjä. Ainut kysymys mikä tulee mieleen on, että jos siellä sairaalassa menee koko päivä, niin kuuluuko lounas hintaan?  
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Tammikuu 17, 2010, 20:25:47 ip »

Lainaus:

Ei ole reilua elämä verensokerien suhteen. Jos sokrut on 10 saati alle illalla, niin aamulla ne on siinä hilkulla tai jo liian alhaalla, jos ne on illalla 12, niin ne on aamulla 11 tai 15.

Tätä olen monta kertaa täällä aikaisemminkin kirjoittanut mutta vielä kerran: mitä syöt iltaisin?

Itse sain aamunkoittoilmiön eli korkeat aamuarvot kuriin kiinnittämällä huomiota nimenomaan iltasyömiseeni. Vähän hitaita hiilareita eikä proteiinia nimeksikään. Ne nimittäin nostavat herkästi aamuarvot korkeaksi.

Tänään esim. söin yhden jauhelihapihvin aika myöhään joten lisään Levemiriä ihan sen vuoksi illalla.
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #38 : Tammikuu 17, 2010, 21:02:28 ip »

Onnittelut pumpusta!
Olet oikeassa siinä, että kun asuu OYS:n lähellä, ei tarvitse jäädä osastolle yöksi.
Minun piti yöpyä siellä, koska kotimatka kestää yli kolme tuntia.
Mainitsit tuossa iäkkäämmistä ihmisistä, joilla oppiminen ei ehkä suju kovin nopeasti.
Olen mainitsemasi "iäkkäämpi ihminen", eikä minulla mitään oppimisvaikeuksia ollut. Pumppu on helpompi ja selkeämpi käyttää kuin kännykkä. Meinaan, jos käyttää kännykkää muuhunkin kuin puheluihin.
Kirjoittelehan kokemuksistasi, niitä on kiva lukea ja peilata omiin tuntemuksiin pumppu-uran alkuajoilta.
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #39 : Tammikuu 17, 2010, 23:12:44 ip »

Heips Keiju !
 Mä en antais pumppua millään takasin. Rakastan pumppua ylikaiken. Pitkäaikaissokrut on 7-8 välillä.Shokkeja ei oo tullut. Ambulanssi ei  ole käynyt pumpun saannin jälkeen kertaakaan diabeteksen takia meillä.
 Tietty pumppu sitoo myöskin mutta vähemmän kuin piikitys. Verensokeriakin ottaa mielellään kun ei ooo sokerit ihan hirveitä. Korkeet huomaan todella hyvin vaikka ei olis sensoria päällä. Mulla on pumppuna medtronic, siihen saa sen sensorin mukaan.

Mieti Keiju, mä en voi  muuta kuin suositella pumppua.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Tammikuu 17, 2010, 23:51:17 ip »

Keiju
Mulla ei aamunkoitto oikeastaan ole mikään ongelma, kun mun aamunkoitto tulee 3(?)tuntia myöhässä muihin nähden, eli sun sokerien nousu alkaa klo4(?), mulla se alkaa klo7.
- Iltasyömiset vaikuttaa siihen tuleeko aamuyöllä hypo. Eli jos sokerit on alle 10, on syötävä väh.20g hh ettei tartte herätä yöllä. Aamuarvot on melko ihanteellisia ollu aina, mutta jos syönkin illalla 40g hh niin se on liikaa pistämättä. Eli semmoista hienosäätämistä tämä on, mikä ei aina mene niinkuin on säätänyt. Enkä oo kyllä proteiineillakaan huomannu vaikutusta.
- Mun lemppari-iltapala on lämmin sämpylä omatekoisella kuumalla jauhelihapihvillä, salaatilla, tomaatilla ja suolakurkulla. Eli homemade-hampurilainen. namskis. Kokeile, vaikka välipalana tai lounaana jos illalla ei voi syödä jauhelihaa.  

Kriisikko
Kiva kuulla että tekstistäni on iloa muillekin! Oon niin innoissani tän pumpun kanssa että tekstiä tulee jatkuvalla syötöllä.   Ja olis kiva kuulla muisteloja teidän alkuajoilta, oliko pumpun aloitus hankalaa yms yms. Ja pumpun koettuja hyviä ja huonoja puolia.
- Toivottavasti nuo minunkin seurassani olevat aikuiset ovat nopeita oppimaan. Siksihän se pumppu kuivaharjoitteluun annettiin että ei tarvi olla sormi suussa kun se kytketään. Enkä kyllä oo tuosta vielä löytäny mitään juttua mikä olis ongelma. Ampullin täyttö ja vaihtokin tuntuu olevan ihan helppoa.   Itseasiassa oon jo kyllästyny räpeltämään tuota ku siinä ei oo mitään jännää räpellettävää ja ampullinvaihdot ja katetrin täytöt menee jo silmät kiinni....  

Maikki tuputtaa keijullekin pumppua.   Jos keijulla ei sitä oo ja aamunkoitto tuntuu hankalalta, niin kokeile ehdottomasti. Kokeilemalla ei mitään häviä, ja kuten lääkäri sanoi, niin ei sitä oo pakko pitää jos tuntuu siltä.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Tammikuu 18, 2010, 16:41:11 ip »

Lainaus:

Keiju
Mulla ei aamunkoitto oikeastaan ole mikään ongelma, kun mun aamunkoitto tulee 3(?)tuntia myöhässä muihin nähden, eli sun sokerien nousu alkaa klo4(?), mulla se alkaa klo7.

Niin, minulla aamunkoitto kestää siitä aamuyön tunneista aina melkein puoleen päivään saakka.  
Joten aamusyömisetkin ovat melko olemattomia. Onneksi en ole koskaan ollut kova syömään aamuisin.

Mutta tänään olin sitten lääkärissä ja pumppulähete lähti Peijakseen. En muistanutkaan että olen jo kerran kokeillut sitä kolmea Levemir-pistosta mutta onneksi lääkäri muisti ja oli tämänkin maininta ylhäällä. Ei ollut silloin onnistunut tuo pistäminen kolme kertaa koska unohdin aina sen päivä-Levemirin.  

HbA1c oli tällä kertaa tasan 7. En olisi uskonut niillä ilta-arvoilla.  
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Tammikuu 18, 2010, 19:29:44 ip »

Noniin, hienoa olisi jos sinäkin pumpun saisit. Kohtahan meillä on kaikilla pumppu, eikä kukaan enää injektoi!  
Ei munkaan passaa aamuisin syödä mitään missä on yhtään hiilareita. 10hiilarigrammaa nostaa sokereita joskus jopa 6mmol, eli ei paljon huvita alkaa edes kokeilemaan. Lounaallakin inskaa tarvii ihan mielettömiä määriä, ja oikea arviointi on äärimmäisen vaikeaa. Tähänkin toivon tulevan helpotusta pumpulla, kun laittaa aamupäiväksi korkeammat basaalit niin se voi jo vähän auttaa elämää. Ei kuitenkaan viitsi olla joka päivä klo14 asti syömättä...
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #43 : Tammikuu 18, 2010, 19:29:54 ip »

Sairaalasta soitettiin tänään.. mulle on tilattu pumppu!! AC Spirit (täytyykin heti mennä kattoon nettisivuilta millanen vimpain on kyseessä)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Tammikuu 18, 2010, 19:55:02 ip »

Alkuvuosi on ilmeisesti hyvä aika, jos mielii pumpulle!  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14