Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6984 jäsentä  •  418372 viestiä  •  20018 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi JokkeVantaa, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Jospa sittenkin pumpulle..?  (Luettu 38669 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Re: Jospa sittenkin pumpulle..?
« Vastaus #15 : Tammikuu 13, 2010, 12:25:59 ip »

Lainaus:

tuntuu vaan,että se haittaisi liikuntaa,intiimielämää yms.ainaisine poisottamisineen yms...tai sitten puhun asiasta,josta en tiedä tarpeeksi

Selvästikään sinulla ei ole kokemusta asiasta  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Tammikuu 13, 2010, 12:30:29 ip »

Lainaus:

voihan se olla että vanheneminen ja pitkäaikaissokrujen heikentyminen vielä pehmityttää pään.

Varo vaan!  

Eipä ole intiimielämä pumpusta sotkeentunut. Kurjempaa olis lähteä syömään välillä, nyt voi vähän ennakoidakin tilanteita pumpun kanssa!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #17 : Tammikuu 13, 2010, 13:45:08 ip »

Lainaus:

Minua ei niinkään tuo ulkonäköasia niin haittaa koska käytän paljon farkkuja, pitkiksiä ja villapaitoja yms joten hyvin saan piilotettua pumpun johonkin. Mutta ymmärrän että varsinkin nuoremmat naiset ajattelevat myös sitä ulkonäkö puolta.

Minua lähinnä hirvittää se, että olen riippuvainen jostain teknisestä vempaimesta. Eikä se kanyylikään mitenkään innosta. Mutta olen nähnyt/kuullut niin paljon positiivista pumpusta niin kyllähän sitä voisi kokeilla jos siihen annetaan mahdollisuus.

Mua suorastaan etoo ajatus olla kiinni letkussa ja tosiaankin se kanyylin pistäminen. Ulkonäköön liittyvät asiat ei ole kynnyskysymys tässä asiassa mutta yksi lisä vaakakupin epämiellyttävät puolelle. Samoin siellä on juurikin se että kuinka se haittaa (vai haittaako?) käytännön elämää? Pystyykö sen unohtaan? Irtoileeko letkut tämän tästä? Sattuuko kanyyli? jne jne.. Ja se vaakakupin toinen puoli: oma terveys! Mahdollisuus saada sokerit kuntoon ja laihdutus. Tällä hetkellä tasapaino on siinä mallilla että lihon liikkumalla koska pienikin liikunta pistää aina hypoille Tästä ketjusta onkin löytynyt hyvin vastauksia Ja pumppua aion koittaa. Toivottaavsti se sopisi ja sais elämään vähän normaaliutta takaisin
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Tammikuu 13, 2010, 14:13:43 ip »

Lainaus:

...kuinka se haittaa (vai haittaako?) käytännön elämää? Pystyykö sen unohtaan? Irtoileeko letkut tämän tästä? Sattuuko kanyyli? jne jne..  

Samoja asioita me kaikki pumppaajat olemme aikoinamme miettineet ja epäilleet, mutta kun pumpun kanssa pääsee alkuvaiheiden jälkeen sinuiksi, pumpun olemassaoloa ei edes muista. Minulla on nykyään pumppu enimmäkseen rintsikoissa, joskus pehmeässä kotelossa vyötäröllä, taskussa tms. Letku on reilun kolmen vuoden aikana kerran (ensimmäisellä viikolla) irronnut pumpusta, kanyyli muutaman kerran, kun en ole viitsinyt painella teippiä riittävän tiiviisti kiinni ihoon.

Jos on vaihtoehto, millä voi selättää liikuntatankkaukset, yömittaukset/-syönnit, liian monet pistokset ym. , kannattaa sitäkin kokeilla. Kanyylin laittamisen kauheudesta sen verran, että vaikka en koskaan pistosaikana kokenut pistämistä vaikeaksi, pelkäsin etukäteen kanyylin laittamista. Nyt se käy ihan rutiinilla ja kivutta ja jos joskus käytän kynää, pistäminen tuntuukin nyt epämiellyttävältä!  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #19 : Tammikuu 13, 2010, 15:13:06 ip »

Lainaus:

Minulla on nykyään pumppu enimmäkseen rintsikoissa

Mitenkä se rintsikoissa kulkee??? Mulle näytettiin sairaalassa pumppua ja se oli kännykän kokoinen + 2x paksumpi Rintsikat vaan kuulostaa melko kätevältä
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Tammikuu 13, 2010, 15:13:48 ip »

Joku jolla on oikeus, vois toki siirtää tän ketjun tonne hoitovälinepuolelle..

Vaan asiaan: ARVATKAA KUKA KÄVI TÄNÄÄN OYSSISSÄ JA SAA PIAN PUMPUN?!?!?! MINÄ ITE!!!  
3kk:n kokeilujakson tavoitteiksi laitettiin merkittävä matalien ja korkeiden vähentyminen. Syyt saada se oli yöhypot, aamunkoitto ja liikuntahypot.

- Aivan kuten teitäkin, mua arveluttaa se letku, onnistun varmasti leikkaamaan sen poikki ommellessani tai jättämään auton oven väliin tai repäsen sen ovenkahvaan niin et kanyyli repeää ja verta on joka paikassa....  
- Kanyylin neula pelottaa ehkä eniten. "Letkun jatkona olo" ei mua hirvitä, eikä rippuvaisuus laitteesta, huomaan kuitenki korkeat hyvin nopsaan ja kai tuo kulkee mukana siinä missä puhelinkin. Muistaa vaan pitää yhden kynän ja neulan meikkipussissa varulta.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Tammikuu 13, 2010, 17:52:04 ip »

Uljas: Mä pidän usein rintsikoiden sisällä  eli rintojen välissä ilman koteloa ja letku lähtee alaspäin. Onnistuu hyvin, vaikka en ole mikään isorintainen (kuppikoko A-B) tai sitten rintaliivikotelossa kainalon puolella. Tähän pumppumalliin kuuluu kankainen pussukka, jossa pieni klipsi reunassa millä saa kiinni rintaliiveihin. Kainalossa pumppu on parhaiten piilossa, eikä haittaa paljon tahtia.

Kivitatille: kovin pitkää katetria = letkua ei kannata pitää näkyvillä, sillä se saattaa todellakin tarttua ovenkahvaan tai lapset saattavat roikkua siinä!   Mutta jos kanyyli irtoaa, ei siitä verta yleensä tule. Minulla on yleensä 30/60 cm:n katetri ja se pysyy vaatteiden alla, sielläpäin, missä kanyylikin on.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #22 : Tammikuu 16, 2010, 01:28:23 ap »

Lainaus:

Mulla noi reisikotelot ei pysyneet. Kaverin häistäkin on oikein esittävä kuva kun pumppu oli reisikotelossa ja joudun pitämään sitä toisella kädellä kiinni kun menen onnittelemaan morsiusparia.  

Mää leikkasin stay up -sukkahousuista silikoniosan irti. Se on tuhat kertaa parempi kuin valmiit reisikotelot, jotka ei pysyneet mullakaan kunnolla paikoillaan. Juhlapuvun kanssa ei tietenkään kannata leikata silikonia irti vaan käyttää vaan suoraan stay uppeja.

Pumpussa mua epäilytti aluksi ulkonäkö ja se, miten sopeudun letkun kanssa oloon. Nykyään kyllä tuntuu paljon helpommalta (ja huomaamattomammalta vieraiden seurassa) vain painaa napista lisäinsuliinit kuin kaivaa kyniä laukusta. Mutta kukin tyylillään!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Änder

• Matkailija
« Vastaus #23 : Tammikuu 16, 2010, 11:40:37 ap »

Mulla on kans suurimmaksi osaksi pumppu rintsikoissa, ilman mitään koteloa ja juurikin tissien välissä toppimallisissa rintsikoissa. Hyvin toimii ja pysyy letkut ja muut nätisti vaatteiden alla ja pakkasella insuliini lämpimänä. Pumpun näkyminen ei kyllä haittaa, ja jos esim. vesijumppaa pitäessä pumppu on paikoillaan niin sillon pidän urheiluvyössä.
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #24 : Tammikuu 16, 2010, 12:12:50 ip »

Minäkin olen pikkuhiljaa lämmennyt ajatukselle pumpusta. Hyvää hoitotasapainoa kun en saavuta kynillä mm. aamunkoiton takia. Niinpä viime syksynä laitettiin OYS:iin lähete, lääkärin mielestä (joka on diabetes-sellainen) perusteet olivat hyvät/oikeat. Vaan kuinkas kävikään! OYS:ista tuli hylsy! Siinä luki vain, että lääkärimme on tutkinut ja perustetta ei ole ja palautetaan perusterveyden huoltoon. Olin ihan että hä!! Mutta sitten oma lääkärini selitti, että syynä olikin OYS:in säästöt, että on neuvottu laittamaan uusi lähete tänä vuonna... Raivostuttaa tällainen mukasäästäminen. Mutta jos kivitatti on nyt saamassa sieltä pumpun, niin kaipa se nyt sitten minullekin pikkuhiljaa tulisi...
Toivon vaan, että kutsu tulisi pian. Kesällä on edessä kuukauden matka maapallon toiselle puolelle ja haluaisin olla sinut hoidon kanssa siinä vaiheessa. Eli kauankos siihen tottumiseen meneekään?
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Tammikuu 16, 2010, 13:50:50 ip »

Lainaus:

Eli kauankos siihen tottumiseen meneekään?

Monipistoshoidosta pumpulle siirtyminen on aika helppoa. Tottuminen voi viedä enintään viikon tai kaksi.

Jos tulee ongelmia esim. kanyylin teippien kanssa tai sopivan kanyylin löytämisessä, voi viedä pitempään.

Ja on eduksi, jos alkubasaali osuu hyvin kohdalleen.
Itse pumpun käytön ja säädöt oppii parissa tunnissa.

Toisaalta, koko ajan oppii lisää vielä vuosienkin jälkeen.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Tammikuu 16, 2010, 20:53:45 ip »

Hei Eppuli.
Minun syyt saada pumppu on lähinnä, melkein ainoastaan, yölliset hypot, joihin ei auta MIKÄÄN muu kuin hillitön hiilaritankkaus iltaisin. Toki aamunkoittoa löytyy, mutta se ei ole ihan mahdottoman hankalaa sorttia, koska sisäinen kelloni tuntuu olevan muutaman tunnin muita jäljessä, eli sokerien nousu alkaa vasta aamulla, ei aamuyöllä kuten yleensä. Lähete laitettiin tk:sta joulukuussa, niin kai ne sit käsitteli sen Oyssissä tän vuoden budjettiin, koska homma on hanskassa.

Mutta jos yöhypot riitti mulle syyksi, niin kyllä hankala aamunkoitto riittää sulle. Onhan se uusi lähete varmasti lähetetty? Uskon kyllä että sinäkin sen pumpun saat jos tasapaino ei kerta kynillä löydy.

Tässä tarkka aikataulu siitä miten minun homma eteni:
2.12. lähetettiin tk:sta lähete, 15.12. tuli kirje että 29.12. labrat ja 13.1. Oyssin sisätautipolilla vastaanotto. 14.1. tuli pumppuedustaja käymään ja 19.1. kytketään pumppu. Eli melko nopsaan on asia edennyt kun vain puheeksi otin.   (vaikka omat sotansa siinä pitikin käydä)

Lykkyä pyttyyn.  
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #27 : Tammikuu 16, 2010, 23:22:56 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Eli kauankos siihen tottumiseen meneekään?

Monipistoshoidosta pumpulle siirtyminen on aika helppoa. Tottuminen voi viedä enintään viikon tai kaksi.

Toivotaan näin Pelko persiissä että se vie vuoden koska kynillä tasapaino on ollut vuosikausia sekaisin.

Mulla pumpun syitä on yö-hypot, aamunkoitto, täysi ennustamattomuus ts. insuliinit käyttäytyy ihan miten lystää. Joskus tunnin lenkki tekee sen että koko päivänä ei tarvi pistää lyhytvaikutteista ollenkaan joskus taas ei vaikuta mitenkään jnejne. Yöhypot ja labiili d ne pääsyyt siis on. Toivon pumpulta ihmettä; tahtoisin nukkua joskus kokonaisen yön! Samoin toivon että tasapaino saatais kuntoon koska tympäsee mitata joka pv 10x sokereita ilman että sekään auttaa Pakko pitää silti mielessä että pumpusta ei ole kaikille apua, mutta voi kun sen verran kävis mäihä et mulle sopis!
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #28 : Tammikuu 16, 2010, 23:32:49 ip »

Varmaan minun toivetta paremmasta sokeritasapainosta ei vain sitten katottu kovin kiireelliseksi, että olisi saatu budjettiin mahdutettua. Ja ymmärrän toki, että tuollaiset yöhypot on pakko saada pois äkkiä (että en minä sillä, että miksi muut saa mutta minä en...).  Mutta kyllä minullakin se lähetteen kirjoittaminen (muistaakseni oli lokakuussa) perustui jo useamman vuoden seurantaan, kirjanpitoon ja useampaan sensorointiin sekä tietenkin siihen pieneen toiveeseen, että minäkin pääsisin joskus hyvään hoitotasapainoon, kun ei mikään temppu tunnu riittävän ja motivaation ylläpito sellaisessa tilanteessa on hankalaa. (Vaikka tavallaan minun hoito on jo tasapainossa, mutta ei hyvässä sellaisessa vaan vain tyydyttävässä.) Mutta lähete siis pitäisi olla nyt siellä taas (varmistin viime viikolla hoitopaikasta) ja saa nähdä, joko tänä keväänä sitä pumppaillaan...  
Tsemppiä sinulle kivitatti pumppailuun ja kerrohan toki kokemuksistasi lisää (kuhan niitä tulee)! Varsinkin sitten miten se kytkentä tapahtuu OYS:issa eli jäädäänkö sitä sinne vai lähetetäänkö samantien kotiin, millaisen pumpun sieltä nyt saa ja miten siihen värkkiin tottuu...
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Tammikuu 17, 2010, 11:08:16 ap »

Jos insuliinintarve vaihtelee kovin paljon vuorokauden mittaan, esim alhainen tarve keskellä yötä ja heti perään voiumakas aamunkoitto, basaalin rukkaamisella voi saada toivotun lopputuloksen.

Liikuntaherkille pumpusta on myös apua. Pumpun voi ottaa kokonaan päältä tai alentaa basaalia prosentteina liikunnan aikana ja jo ennen liikuntaakin. Joillakin insuliinintarve voi jopa lisääntyä liikunnan aikana/jälkeen ja siihenkin on basaalinmuutoksista apua.

Kaikki tämä vaatii kyllä säätämistä ja mahdollisesti sensorointia alkuvaiheessa.

Ei pumppu ihmeitä tee, mutta on kuitenkin pistoshoitoa paremmat mahdollisuudet vastata tarpeisiin/muuttuneisiin oloihin erilaisina päivinä. Minulla on käytössä erilaisia basaaliprofiileja löhö-/liikunta-/sairastelupäiviin. Jotkut naisimmeiset voivat tarvita erilaisia profiileja myös hormonisyistä kuukauden eri vaiheissa.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Linkkejä