Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Jospa sittenkin pumpulle..?  (Luettu 38807 kertaa)

Keiju

• Vieras
Jospa sittenkin pumpulle..?
« : Tammikuu 07, 2010, 19:01:53 ip »

Näyttää nyt pahasti siltä ettei minulla tuo Levemir riitä iltaan saakka millään ja "katveessa" on sitten illalla sellaisia 17-18 arvoja jatkuvasti. Jos nostan Levis-annosta aamulla, olen iltapäivällä hypossa aivan varmasti. Kolme levistä päivässä tuntuu taas vähän hankalalta. Ja varmasti unohtelisin sen iltapäivän piikin kuitenkin.

Joten, pitäisikö sittenkin kysellä lääkäriltä siitä pumpusta? Ehdottihan hän sitä minulle jo joskus aikoinaan. Mutta kun Levemir on tähän saakka pitänyt sokerit aika mukavasti kohdallaan niin pumppu ei tuntunut välttämättömältä. Mutta ilmeisesti vaihdevuosista johtuva hormoniheittely tms aiheuttaa näitä hyperkorkeita iltaisin vaikka en edes ruokaa näkisi. Joskus päivisinkin.
Nyt kun olen niin monella ystävällä nähnyt pumpun näppäryyden, ajattelin että josko sittenkin...  

Millaista pumppua mahtavat nefropaatikolle tarjota Vantaalla?
Kirjattu

Antsu1

• Vieras
Re: Jospa sittenkin pumpulle..?
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2010, 21:04:29 ip »

Keiju, en tiedä Vantaasta mitään , mutta kun/jos päädyt joukkoon kasvavaan, niin tervetuloa

t. yksi ei-katunut reilun parin vuoden kokemuksella

ps. En tiedä miten nefropatia sen kummemmin vaikuttaisi pumpun valintaan, siis hoitotahon kannalta, ei ainakaan vaikuttanut täällä naapurikunnassa allekirjoittaneen kohdalla.
Kirjattu

Onde

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2010, 22:24:21 ip »

Vantaalla ainakin viime vuonna tarjolla Medtronicin Paradigm-pumppu. En tiedä tämän vuoden kilpailutuksista/tilanteesta. Miten nefropatia vaikuttaisi pumpun valintaan?

Oman viiden viikon pumppailukokemuksella voin suositella lämpimästi! Pois en enää anna tätä kamua. Jopa mun suurin etukäteispelko/ärstytys siitä, että joutuu olemaan 24/7 letkussa kiinni onkin loistava asia. Insuliini on aina mukana eikä kyniä tarvitse etsiskellä työpaikan lounasruokalassa, kahvikutsuilla mummolassa tai kotona ruokapöydässä, kun muut jo istuvat syömässä. Peijaksessa on palvelu pelannut ihan kiitettävästi.
Kirjattu

äskoo

• Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2010, 22:42:56 ip »

Minä siirryin pumppuun siinä vaiheessa, kun kolmekaan Levis-pistosta ei auttanut. Sensorointi sitten paljastikin, että insuliinintarve vaihteli vuorokauden mittaan niin paljon, ettei järkevä pistoshoito olisi vastannut sitä.

Pumppua kannattaa harkita/kokeilla. Pistoshoitoon voi palata, jos ei skulaa. Uudessa hoitomuodossa on sekin hyvä puoli, että jaksaa taas skarpata. Etkös sinä ollut niitä ensimmäisiä Levemirin käyttäjiä - vuonna jotakin? Olisiko nyt aika kokeilla jotakin uutta, jos elimistö sitä vaatii.?  
Kirjattu

nulla

• Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2010, 05:55:09 ap »

Hei Keiju, meitä on muutama tästä tuntemastani porukasta, jotka vielä sinnittelevät ilman pumppua ja Levemirillä. Suurin osa tuntemistani diabeetikoista on jo siirtynyt pumppuun. Mutta minäkin siis vielä pärjäilen Levemirillä ja pistän sen kolme kertaa päivässä.

Onpa mielenkintoista kuulla mihin päädyt. Ja sullakin on takana pitkä kynähistoria. Kerro sitten, kiitos, kokemuksistasi. Onkohan se sitten niin, että että ajan myötä vaan käy niin, ettei entiset systeemit enää onnistu ja pumppu on sitten seuraava vaihtoehto.

Onnea ja menestystä, mihin nyt sitten päädytkin   Ja mihin hoitopaikka päätyy  
Kirjattu

santsu.

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2010, 09:53:21 ap »

Mulla on pumppu uraa takana parisen vuotta...
Siispä ehdotan että kokeile ihmeessä pumppua,jos siihen on mahdollisuus.

Itse olen tykännyt pumppuhoidosta.

Mun mielestä pumpun yksi parhaista ominaisuuksista on tuo että saa basaalin esim. lenkin ajaksi "pienemmälle" ja sokerit ei (ehkä) laske liian alas  
Kirjattu

Uljas

• Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 12, 2010, 23:54:35 ip »

Mä olen saman kysymyksen äärillä, ensimmäistä kertaa ihan tosissaan.. Mulla olis vko aikaa päättää tilaavatko sairaalasta pumpun.. 20 vuotta olen piikitellyt, diabetes melkoisen labiili. Eli ehkä se olis ainoa mahdollisuus päästä normaalimman elämän pariin..? Hirvittää kauheasti se letku ja itseasiassa koko vimpain ja varsinkin kanyyli!!! Mietityttää kuinka se mahtaa näkyä paidan alta.. olenko sitten vangittu villapaitoihin ja taskullisiin vaatteisiin loppuelämäksi jos en halua pumpun näkyvän jne? Toisessa vaakakupissa oma terveys. Onkohan kaikki kauhuskenaariot ihan puppua vai totta? Nyt oma terveys vie voiton, olen niin kyllästynyt vuosi tolkulla mittaileen sokereita pitkin yötä ja pisteleen vähän väliä saamatta silti hyvää hobista aikaiseksi Eli pakko yrittää kanyylista huolimatta olla urhea ja koittaa pumppua vaikka tärisenkin kauhusta
Kirjattu

mimmuska

• Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 13, 2010, 09:45:54 ap »

Olin itse saman kysymyksen kanssa vuosi sitten. Puoli vuotta mietin ja kesäkuussa sain pumpun. Pumppu kulkee taskunsuussa klipsulla kiinni, eli en piilottele pumppua mihinkään. Painoa on lähtenyt n.10kg 7kuukauden aikana, en ole tietoisesti laihduttanut, turhat syömiset on jäänyt pois. Aikaisemmin jouduin tankkaamaan liikunnan tai liiallisen insuliinin takia.
HbA1c oli vuosi sitten 9.3 ja pumpun kanssa ollut 7.3 mitattu kahden kuukauden välein ja pysynyt samassa.

Kannattaa ainakin kokeilla. Itse en enään luopuisi vaikka aluksi epäilinkin.
Kirjattu

PateT

• Vieras
« Vastaus #8 : Tammikuu 13, 2010, 10:00:40 ap »

Hei Keiju,samoin kuin nulla,minäkin kynäilen,menee Lantusta kahteen otteeseen,juuri sen katveajan takia,kun ei riittänyt 24h vaan sensijaan n.18h.
On siinä sulla pähkäilemistä,itsestäni tiedän,mutta tulis aika pähkinä purtavaksi,jos tulis ajankohtaiseksi.
Vain sinä ja sinä osaatte päättää asiasta ;-)
Hyvää alkanutta vuotta!t.Pate
Kirjattu

ellinoora

• Vieras
« Vastaus #9 : Tammikuu 13, 2010, 10:23:48 ap »

Lainaus:

olenko sitten vangittu villapaitoihin ja taskullisiin vaatteisiin loppuelämäksi jos en halua pumpun näkyvän jne?

Itselläni ei ole pumppua mutta kerran Jenkeissä ollessani kollega huomasi kynäni ja aloitti ruokapöydässä keskustelun. Hänellä on pumppuhoito. Katsoin häntä ihan uunona - päällä oli kapea hame ja melkoisen ihonmyötäinen paita - että missä sun pumppus sitten on kun ei mitään missään näy... Oli kuulemma vyötetty reiden ympärille ja hyvin toimi niin  

Eli varmaankin niitä vaateratkaisuja itse kukin keksii tarvittaessa pumpunkin kanssa.
Kirjattu

Misty

• Vieras
« Vastaus #10 : Tammikuu 13, 2010, 10:47:38 ap »

Mulla noi reisikotelot ei pysyneet. Kaverin häistäkin on oikein esittävä kuva kun pumppu oli reisikotelossa ja joudun pitämään sitä toisella kädellä kiinni kun menen onnittelemaan morsiusparia.  
Kirjattu

Keiju

• Vieras
« Vastaus #11 : Tammikuu 13, 2010, 11:21:31 ap »

Kiitos viesteistänne. Menen maanantaina lääkäriin ja kyllä minä sen pumpun taidan ottaa nyt puheeksi. Nuo ilta-arvot ovat olleet varsin hurjia jo pitkään.
Ainoastaan reippaalla liikunnalla illalla saan pysymään ne kurissa jos en syö juuri mitään päivälliseksi.  

Ihana kaverini lupasi opettaa minulle pumpun käyttöä ja opastaa pulmissa joten siinäkin mielessä olisi oma "pumpputuki".

Minua ei niinkään tuo ulkonäköasia niin haittaa koska käytän paljon farkkuja, pitkiksiä ja villapaitoja yms joten hyvin saan piilotettua pumpun johonkin. Mutta ymmärrän että varsinkin nuoremmat naiset ajattelevat myös sitä ulkonäkö puolta.

Minua lähinnä hirvittää se, että olen riippuvainen jostain teknisestä vempaimesta. Eikä se kanyylikään mitenkään innosta. Mutta olen nähnyt/kuullut niin paljon positiivista pumpusta niin kyllähän sitä voisi kokeilla jos siihen annetaan mahdollisuus.
Kirjattu

d1-nainen

• Vieras
« Vastaus #12 : Tammikuu 13, 2010, 12:03:43 ip »

Lainaus:

en piilottele pumppua mihinkään.

En minäkään, miksi ihmeessä piilottelisin  
Kirjattu

Toukokuu1965

• Vieras
« Vastaus #13 : Tammikuu 13, 2010, 12:17:33 ip »

Lainaus:

Minua lähinnä hirvittää se, että olen riippuvainen jostain teknisestä vempaimesta. Eikä se kanyylikään mitenkään innosta. Mutta olen nähnyt/kuullut niin paljon positiivista pumpusta niin kyllähän sitä voisi kokeilla jos siihen annetaan mahdollisuus.

Niin minuakin hirvitti kun mietin pumpun hankkimista mutta ei hirvitä enää! Pumppuun tottuu nopeasti ja mittaathan sä sokereita muutenkin. Kyllä sen äkkiä huomaa jos jossakin mättää pumpun suhteen.

Jännitin aluksi ihan älyttömästi sitä, jos pumppu hälyttää jossakin erikoisessa tilanteessa, vaikka työpalaverissa tai tyttöjen koulun kevätjuhlassa.   Eipä ole montaa hälyä tullut ja nekin on kuitattu sillä samalla hetkellä ilman paniikkia!  

Kaikki uusi on aluksi outoa mutta kokeile ehdottomasti. Et ainakaan menetä mitään, päinvastoin.  

Ja mä pidän pumppua tarvittaessa vaikka alkkareissa jos vaatetus niin vaatii. Ei ole ongelma.  

PS. Se lievästi kehitysvammainen tyttäreni toteaa osuvasti:" Ongelmaa ei tule ellei sitä tee!"  
Kirjattu

rasvis

• Vieras
« Vastaus #14 : Tammikuu 13, 2010, 12:21:09 ip »

minä en pumppua kyllä ota. Lääkäri kyllä tietääkin hyvin hulluuteni,eikä ole sitä tarjonnutkaan. Kyllä sillä varmaan sokrut moni saa paremmaksi ja siten kaikinpuolin ok juttu,mutta tuntuu vaan,että se haittaisi liikuntaa,intiimielämää yms.ainaisine poisottamisineen yms...tai sitten puhun asiasta,josta en tiedä tarpeeksi (harvinaista),voihan se olla että vanheneminen ja pitkäaikaissokrujen heikentyminen vielä pehmityttää pään.
Kirjattu

Linkkejä