Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "faaraon kirous"  (Luettu 5671 kertaa)

Anniex

• Matkailija
"faaraon kirous"
« : Joulukuu 25, 2009, 16:20:21 ip »

Kertokaahan kaikki kynnelle kykenevät kokemuksianne turistiripulista ulkomailla ja siitä selviytymisestä!! 12-vee tyttäreni (pumppuilija) on lähdössä koulukaverinsa perheen kanssa viikoksi Egyptiin, jossa siis aikas suuri prosentti on kai saada tuo vatsatauti ja ripuli. Löytyykö käytännön neuvoja sen ehkäisemiseen tai jos ja kun "faaraon kirous" iskisi, mitä täytyy ottaa huomioon ja miten parhaiten tämän ikäisen kanssa toimia? Vaikka diabetestä on jo pari vuotta takana, ei näistä ole vielä kokemusta..Ja onko pumpunkäyttäjällä jotain eroa kynällä pistelijään ulkomailla?? Hippasen huolissaan on tämä äiti jo nyt...
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
Re: "faaraon kirous"
« Vastaus #1 : Joulukuu 25, 2009, 17:40:42 ip »

Ensinnäkin on muistettava, että asiantuntijoiden mukaan 90 - 95 % vatsataudeista tulee omien käsien kautta. Henkilökohtainen hygienia on siis ehdottoman tärkeätä. Ihan kuin sikaflunssaa torjuttaessakin. Jos kuitenkin saa (minä en saanut, kälyni sai), niin lääkäriin. On tehokkaat lääkkeet. Kälyni sai piikin peffaansa ja oli kunnossa jo seuraavana päivänä.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Joulukuu 25, 2009, 18:46:22 ip »

Mä olin vuosi sitten siskojen kanssa Egyptissä. Matkaopas puhui paljonkin tuosta turistiripulista, suositteli käsidesin käyttöä ja neuvoi, että jos kirous kuitenkin iskee, niin apteekista saa tehokkaat lääkkeet. Ja muhunhan se iski, siskot säästyi. Mutta ei siinä sen kummempaa. Hyvin siitä selvittiin.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Joulukuu 26, 2009, 08:00:48 ap »

Tuoreita vihanneksia, salaatteja ja erityisesti sellaisia bakteeripesiä kuin majoneesia tai kermavaahtoa on syytä välttää. Jos haluaa syödä jäätelöä (?), se pitäisi ostaa tehdaspakkauksessa, katumyyjien tarjoamia tai vaikkapa ravintolassa tarjoiltavia herkkuja ei pitäisi lainkaan maistaa.
Juomien tulisi olla joko kuumia (tee, kahvi, kuuma kaakao) tai pullosta tai suljetusta pakkauksesta tarjottuja. Ja tietenkään käsien pesua ("käsihygieniaa") ei saa laiminlyödä.
Hedelmät pitäisi myös (pestä ja) kuoria itse, jonkun toisen valmiiksi "puhdistamia" ei ole hyvä syödä.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Joulukuu 26, 2009, 22:06:56 ip »

Lisäksi kannattaa tarkistaa että vesi ym pullojen korkin kaulukset ovat ehjät (ts.joskus yrittelijäät (katu)kauppiaat voivat tehdä lisäbisnestä täyttämällä tyhjiä pulloja itse vedellä)
Kirjattu

tumi

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Joulukuu 27, 2009, 21:10:31 ip »

Ymmärsinkö oikein,että 12 vuotta vanha diabetesta sairastava lapsesi lähtee Faaraoiden maahan ilman omaa vanhempaansa?
Kannattaisko harkita tilannetta uudelleen? Vai olenko liian ylihuolehtivainen?
Kirjattu

Anniex

• Matkailija
« Vastaus #6 : Joulukuu 27, 2009, 23:11:03 ip »

Ymmärsit oikein, sairaanhoitajan matkassa kylläkin..onko kokemuksia lääkäreistä Egyptissä? JOS jotain ongelmia tulisi eteen..
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Joulukuu 27, 2009, 23:30:40 ip »

Paikalliset ripulilääkkeet ovat yleensä tehokkaita niihin pöpöihin, mitä siinä maassa on. Kannattaa vaikka hankkia heti perille päästyä apteekista varoiksi. Minulla on aina noissa eksoottisemmissa maissa myös jo Suomesta hankittu vatsapöpöihin tehoava antibiootti. Joskus olen sellaisen kuurin joutunut ottamaankin ja toipuminen on ollut nopeata.

Pumpun kanssa pärjää paremmin just noissa tilanteissa, jos mikään ei pysy sisällä. Basaaliahan voi pienentää silloin tarpeen mukaan. Ketoliuskat olisi ehkä hyvä ottaa mukaan. Hienoa, jos on oma sairaanhoitaja mukana! Ja käsidesin kanssa ei kannata nuukailla.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Anniex

• Matkailija
« Vastaus #8 : Joulukuu 27, 2009, 23:48:43 ip »

Kannattaako siis jo täältä Suomesta pyytää joku kuuri vai auttaako niihin pöpöihin paremmin paikallinen lääke? Tumi, meinaa tulla välillä kuule oikeen paniikki ja joo, olen yleensä itse toooosi tarkka ja ylihuolehtivainen, en tiedä minkä mielialahäiriökohtauksen oikein olen saanut, kun matkaan annoin pyydettäessä luvan  
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Joulukuu 28, 2009, 00:35:19 ap »

Minä hankkisin sekä antibiootin Suomesta että muun vatsalääkkeen paikan päältä.

On hyvä varustautua matkalle sopivilla tarvikkeilla, mutta turha murehtia hirveästi etukäteen. Jos matkakohde on turistipaikka ja mukana sairaanhoitaja, apua on yleensä saatavilla. Paremmilla hotelleilla on omat sopimuslääkärinsä/-klinikkansa, jotka kyllä hallitsevat turistivaivojen hoidot!

Egypti on mielenkiintoinen maa ja matkasta tulee varmasti elämys tyttärellesi!  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

tumi

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Joulukuu 28, 2009, 15:56:29 ip »

Sitä vaan ittekin kohta viiskymppisenä aina pelkää,että jos tulee jotain vaivoja.Paljon on tullut matkusteltua ja aina "onneksi" mennyt hyvin.Turhaan on etukäteen liikaa murehtia.Jos jotain tulee,niin varmasti kaikesta selviää.Kaiken a ja o että käsiä pestään ja hanavettä ei juoda.Varmuudeksi voi jättää jääpalat juomista ja salaatit syömättä.Maitohappobakteeria jo kotimaassa ja joka aamu paikanpäällä ja vielä kotimaassa reissun jälkeen.
Lapselle ei voi sanoa sormellista konjakkia aamulla enstex.Itsellä se kuuluu aina kuvioon.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 28, 2009, 17:17:51 ip »

Lainaus:

Minä hankkisin sekä antibiootin Suomesta että muun vatsalääkkeen paikan päältä.

On hyvä varustautua matkalle sopivilla tarvikkeilla, mutta turha murehtia hirveästi etukäteen. Jos matkakohde on turistipaikka ja mukana sairaanhoitaja, apua on yleensä saatavilla. Paremmilla hotelleilla on omat sopimuslääkärinsä/-klinikkansa, jotka kyllä hallitsevat turistivaivojen hoidot!

Egypti on mielenkiintoinen maa ja matkasta tulee varmasti elämys tyttärellesi!  

Tuo on jännää, että joku saa Suomesta antibiootit matkalle "kaiken varalta" ja toinen ei. Minä en ole nyt muutamalle viimeiselle matkalle saanut antibiootteja hoitavalta taholta, siis kunnalliselta puolelta. Sanovat, että ei voi varalta kirjoittaa, kun ei tiedä mihin sitä tarvisi tarkemmin. Eli ovat sanoneet suoraan, että paikallisessa maassa vaan lääkäriltä hakemaan, jos tarvetta tulee. Siten saa ne tilanteen mukaiset oikeat "biootit".

Toki oli mulla vuosi sitten vara-antibiootit, kun Gambiassa olin. Sain ne yksityisen orkotusaseman lekurilta, joka oli heti valmis kirjoittamaan.

Ja esim. Gambiassa oppaatkin kyllä selittivät, ettei kannata edes Suomesta ostettuna "vara-antibiootteja" aloittaa. Eivät pelaa. Suoraan vaan sikäläiselle lekurille, niin tulee oikeat tropit.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #12 : Joulukuu 28, 2009, 17:38:07 ip »

Maitohappobakteereilla monet ovat välttäneet vatsataudin. Kuulin, että tuttavaperhe oli saanut lääkäriltä reseptin johonkin maitohappobakteerivalmisteeseen, joka sopii erityisesti Egyprin bakteerikantoihin (?) mutta saahan noita ilman reseptiäkin apteekista.

Hyvää matkaa!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

kimalainen

• Vieras
Re: faaraon lahja?
« Vastaus #13 : Joulukuu 28, 2009, 18:11:57 ip »

Etelä-Amerikkaan kun menin, tuli elämäni ensimmäinen ilmeisesti se "turistiripuli". Meikäläisille se tulee joka kerta, kokeneellekin kävijälle. Sain siis minäkin sen kokea. En usko että se olisi ollut millään estettävissä. Maha veti löysäksi. Vajaan viikon verran kai 3-4 pv, perillä, kaikki mitä lähtee on kuin ratakiskoa. Jotain varmasti voisi etukäteen ottaa mukaansa, mahdollisesti rauhoittamaan mahaa. Mutta ainakaan minun tapauksessani, olen varma, että se ei olisi ollut estettävissä. Olenkin taipuvainen uskomaan, että luonto on antanut tällaisen lahjan kun tullaan vieraaseen mikrobimaailmaan, se rakentaa uudelleen bakteerikantansa tai muuta vastustuskykyä. Tämä on oma uskomukseni. En tiedä mitä lääkärit sanoisivat. Varmaan että väärässä ollaan.
Kirjattu

LauraKin

• Intoilija
« Vastaus #14 : Tammikuu 02, 2010, 21:42:51 ip »

Kannattaa huolehtia että pumppuun on mukana riittävästi  kanyyleita . Niiden vaihtoväli saattaa olla kuumissa olosuhteissa tiheämpi. Itse otin kotimaan reissuun mukaan tuplamäärän ja se ei ollutkaan riittävästi kun tuli ongelmia sokereiden kanssa.
Muitakin hoitarvikkeita kannattaa ottaa mukaan varalta ainakin 4x se määrä jonka arvelee tarvitsevansa. Ja hoitotarvikkeet kannattaa jakaa useampaan eri laukkuun jotta ainakin yhdessä mukana olevassa laukussa olisi muutaman säilön vaihtovälin tarvikkeet jos laukkuja sattuu menemään hukkaan.
Itse pidän matkalla aina käsilaukussa yhden setin säiliönvaihtotarvikkeita ja yhden insuliinipullon.
Muistakaa myös että insuliini alkaa pilaantua yli 30 asteen lämmössä joten jos egyptissä on kovinkin kuuma niin pumppun voi joutua vaihtamaan säiliötä jopa päivittäin.
Ja tietenkin inskat pitää säilyttää kylmässä paikanpäällä etenkin jos siellä on se yli 30 astetta lämmintä.
Kirjattu
minä-83>D1, pumppu ja humalog
Tyttö 05/05
Tyttö 06/06
Poika 07/09

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07