Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6850 jäsentä  •  416224 viestiä  •  19878 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi markjoke, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Onko keltään loppunut insuliini kesken jossain?  (Luettu 50443 kertaa)

Osku_97

• Vieras
Onko keltään loppunut insuliini kesken jossain?
« : Joulukuu 21, 2009, 18:53:14 ip »

Minulta loppui kerran insuliini kesken koulussa. Kotona ajattelin että se riittäisi kouluun. Insuliinikynän mukaan säiliö on tyhjä vaikka siellä on oikeasti ainakin 7 yksikköä jäljellä.
Kirjattu

Däiti

• Jäsen
Re: Onko keltään loppunut insuliini kesken jossain?
« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2009, 19:19:21 ip »

Mulla on käytössä Humalog-kertakäyttökynä, joista yhtä pidän työpaikalla, niin ei tarvi kuljetella pakkasissa ym. Kerran, kun muu lääkekuuri oli nostanut insuliinintarvetta, ja insuliinia siis oli kulunut paljon normaalia enemmän ja lähdettiin virkistysiltaa viettämään hyvän ruuan ym. merkeissä, niin havaitsin illanviettopaikassa, että 2 yksikköä jäljellä. Tuli sitten vähähiilarinen ateria. Oli kyllä kurja tunne, kun oli monen tunnin rupeama, ennenkuin pääsi kotiin.
HUPSISTA: Eksyin vahingossa tänne nuorten puolelle . Toivottavasti tädin mielipide ei haittaa.

Joskus olen muulloinkin työpaivän aikana huomannut, että kas, eipä ole lounaalle yksiköitä. Mulla on pitkävaikutteisen annos varmaan liian iso, mutta olen pystynyt syömään lounaalla 30hh pistämättä ja klo 14 aikoihin vs on ollut vain 12.
Kirjattu

empsu

• Intoilija
« Vastaus #2 : Joulukuu 22, 2009, 19:21:45 ip »

Miulta on loppunu koulus useamman kerran:o Pumpus on se hyvä puoli, että vaikka pumppu hälyttää säiliön tyhjyyttä ja keskeyttää insuliini annostelun, niin letkuun jää noin 11 yksikköä insuliinia Vaikka koulupäivä on miul matkat mukaan laskettuna reilu kymmen tuntisia, ongelmia ei ole tullut. Lomilla tai matkoilla inska ei ole vielä koskaan loppunut
Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 23, 2009, 20:15:54 ip »

Joskus on loppunu koulussa kynästä yksiköt kesken mut onneks sillon ei ollu sokerit korkeella tai että oisin syöny kamalan paljon.
Kirjattu

EkKe

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2010, 18:33:01 ip »

Oltiin perheen kans Oulun Eedenissä ja luulin varanneeni mukaan tarpeeksi insuliinia (olin tuolloin 11-12 vuotias, eikä äiti tarkistanut insuliini varastojani:P)
Lantus loppui. Äiti joutui soittamaan kotiin hoitopaikkaan ja Oulun apteekkiin lähetettiin joku väliaikainen resepti joten sain lopulta insuliinia.
Kirjattu
D1 vuodesta 2003,Novo ja Lantus.

Paliska

• Intoilija
Re: Onko keltään loppunut insuliini kesken jossain
« Vastaus #5 : Helmikuu 25, 2010, 12:08:11 ip »

Ihan vaan btw ... miten sen letkussa olevan insuliinin olet hyödyntänyt, kun pumppu ei enää sitä suostu työntämään?
Kirjattu
Elämä on sarja opetuksia, jotka on elettävä jotta ne voisi ymmärtää!
DM 1 vuodesta 2001---> Nyt hoitona: Accu-Chek Spirit combo pumppu ja novorapid

empsu

• Intoilija
« Vastaus #6 : Helmikuu 25, 2010, 18:01:32 ip »

Lainaus:

Ihan vaan btw ... miten sen letkussa olevan insuliinin olet hyödyntänyt, kun pumppu ei enää sitä suostu työntämään?

Tätä tuskin suositellaan missään... Mutta hätä keinot keksii

Otan säiliön pois ja irroitan letkun säiliöstä. Sen jälkeen vedän säiliön täyteen ilmaa ja palautan männän. Yhdistän letkun takaisin säiliöön ja laitan "ilmasäiliön" pumppuun ja pumppu lähtee toimimaan normaalisti
  Oli aika sekavasti selitetty, joten toivottavasti ymmärsit

Toinen vaihtoehto on vetää kertakäyttö ruiskulla inskan letkusta ja pistää, mutta se on paljon vaivalloisempaa  

Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #7 : Helmikuu 25, 2010, 23:19:43 ip »

Todellakin, hätä keinot keksii!

Mulle kävi viime viikolla niin, että aamulla kotoa lähdettyä huomasin, että pumpussa on vain muutama yksikkö jäljellä insuliinia. Säiliön tyhjentymisvaroitus oli tullut yöllä ja enhän minä aamulla enää muistanut koko asiaa. Onneksi oli varakynä mukana, niin pistelin sitten bolukset kynällä ja säiliössä ollut insuliini riitti juuri ja juuri päivän ajaksi. Muistaakseni joku 0,6 ky jäi jäljelle!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

empsu

• Intoilija
« Vastaus #8 : Helmikuu 26, 2010, 19:18:15 ip »

Mulla on ollu ruiskuun vetämisen kanssa ongelmia, koska letkussa ja säiliössä on niin isot "aukot", että ruiskuun vetäessä ruisku tulee aina puolilleen ilmaa Sekin taitaa kuitenkin olla harjottelun paikka
Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

-cattie-

• Vieras
Vs: Onko keltään loppunut insuliini kesken jossain?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 09, 2010, 21:37:07 ip »

Koulussa joskus..  ja lisäks kerran kun oltiin serkuilla kyläilemäs useamman tunnin ajomatkan päässä kotoa.
Onneks oli reseptit mukana niin saatiin sitte paikkakunnan apteekista inskat ;D
Kirjattu
ykkösluokkaa (;

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 14, 2010, 09:29:28 ap »

Voi, ei oo kerta eikä kaks, kun mulla on pumppu tyhjentynyt kesken työpäivän. Ja vaikka mulla on inskapullo työpaikan jääkaapissa, ei aina välttämättä ole varasettejä kaapissa - niin kotiinhan siitä tulee lähtö ja aika pikaseen... Huomasin muuten juuri, että nytkin on näköjään setit lopussa täältä - täytän säiliön aika usein täällä töissä. Pitääkin muistaa loman jälkeen tuoda, kiitti muistutuksesta  8) Tuota ilmasäiliöjuttua en oo koskaan hokannutkaan - hätätilanteessa tuo varmaan on ihan käypä juttu.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

E O J

• Lentävä kynä
Vs: Re: Onko keltään loppunut insuliini kesken jossain
« Vastaus #11 : Heinäkuu 14, 2010, 14:08:00 ip »

Otan säiliön pois ja irroitan letkun säiliöstä. Sen jälkeen vedän säiliön täyteen ilmaa ja palautan männän. Yhdistän letkun takaisin säiliöön ja laitan "ilmasäiliön" pumppuun ja pumppu lähtee toimimaan normaalisti

Aivan niin. Mutta tällaista konstia käytettäessä on hyvä muistaa, mikä on nesteen ja kaasun ero: Neste ei juurikaan puristu kokoon, mutta kaasu kyllä puristuu (ja paine vastaavasti nousee). Toisin sanoen jos säiliössä tai letkussa on paljon kaasua (ilmaa), niin se kyllä puristuu helposti kokoon - ja annostelu onkin sitten sitä mitä sattuu...   :o
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Pinkki-97

• Vieras
« Vastaus #12 : Heinäkuu 28, 2010, 13:24:25 ip »

Kerran melkei loppu inska mökillä... muutenki  oli hieman sokeirt korkealla, mutta sain ne sopiviksi ja söin ruokia, joissa oli aika vähän hiiliydraatteja. (Ei kai yksi poikkeus haittaa ;)). Muuten pidän varaampuleja melkein kaikkialla, silloinkin, jos lääkettä on mennyt hieman yli puolet.
Kirjattu

amanda99

• Vieras
« Vastaus #13 : Tammikuu 05, 2011, 16:09:02 ip »

moi oon uusi täälä multa kerran loppui insuliini kun olin  yökylässä. mun piti menä hakee kotoota lisää   >:( no lähin  takas kamun luo setten valvoimme kello:12 saakkansi nukuttiin 11 saakka. ;D ;)
Kirjattu

Suklaakonvehti

• Vieras
Hmm...
« Vastaus #14 : Helmikuu 01, 2012, 22:04:47 ip »

No itellä luokkaretkellä 2011 meinasi pumpusta loppua inska ja oltiin kuitenkin 2 h päässä kotoa;) varakynällä pistelin jotta pumppuinska riittäisi:)
Kirjattu

Linkkejä