Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416957 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: positiivisia asioita diabeteksesta  (Luettu 14675 kertaa)

Dibbisman

• Intoilija
Re: positiivisia asioita diabeteksesta
« Vastaus #45 : Tammikuu 22, 2010, 22:15:24 ip »

Hei!

Olen 52w kääkkä. Rikas ukko eläkkeellä. 2,5 vuotta sitten todettiin aikuisiän diabetes. Verensokerini oli 15,8.
Puolessa vuodessa sain sen 5..6 välille. Sittemmin laihdutin yli 10 kg ja tein päivittäisen kävelylenkin.
Lääkitys 2 tabl. metformiini 500 mg illalla, yksi aamulla. Diformin Retard, jos oikein muistan.
Jo vuoden olen voinut syödä mitä vain! Hiilihydraatteja, sokeripitoisia leivoksia jne. Silti verensokerini on itse mitattuna 4,5..5,5. Hiljan verikokeissa pitkäaikaissokerini oli 5,2.
Itse mittaan enää harvoin verensokeriani. Ehkä noin pari kertaa kuussa.

SUMMA SUMMARUM'
Laihdutus ja liikunta!
Kirjattu
"Paljonko on paljon? Kun verensokerimittari näyttää "HI!" Ja se ei tarkoita että nauraisit.."

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Tammikuu 22, 2010, 22:24:05 ip »

Lainaus:

Positiivista ? Tässä taudissa ? Tämän täytyy olla vitsi....

Mä oon jo pitkän ajan tässä miettinyt, että mitähän positiivista keksis. En oikein mitään, en kyllä mitään negatiivistakaan, ehkä mä oon siis sopeutunut jollakin tavoin tämän kumppani kanssa elämään, niinhän käy pitkissä avioliitoissakin
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Justjoo

• Vanha tekijä
« Vastaus #47 : Tammikuu 23, 2010, 13:01:58 ip »

Lainaus:

... ehkä mä oon siis sopeutunut jollakin tavoin tämän kumppani kanssa elämään, niinhän käy pitkissä avioliitoissakin

Kenties avioero?    
Kirjattu
Huono onni ei koskaan muserra sitä, joka ei ole antanut hyvän onnen pettää itseään.

empsu

• Intoilija
« Vastaus #48 : Tammikuu 23, 2010, 15:22:43 ip »

Lainaus:

Kenties avioero?    

Avioerohakemuksen oon joskus "lähettäny", mut ei hyväksytty Niin huono olo tuli eroa ootellessa, et toista kertaa en kokeile Kohatuspaikka terapia auttoi
Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Tammikuu 23, 2010, 15:26:05 ip »

Joo, vähän samalta mustakin tuntuu, ettei avioeroa myönnetä Ainakin mun isovanhemmat oli naimisissa, niin kunnes kuolema erottaa -mentaliteetillä  
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #50 : Tammikuu 24, 2010, 10:54:14 ap »

Lainaus:

Vaahtosin kaverille onnessani että saan pian pumpun, niin hän ihmetteli että miksi en ikinä valita diabeteksesta, miten mun asenne sitä kohtaan voi ja jaksaa olla niin myönteinen, eikö ikinä tule epätoivoista oloa että elämä on epäreilua ja tauti ihan perseestä?
- Aloin ihmettelemään sitä itsekin, mutta kai se sit vaan tarkoittaa että oon sopeutunu tähän hyvin. Kyllähän se joskus tulee semmonen olo että en ala, mutta se tulee yleensä outojen verensokerien yhteydessä ja menee ohi samalla kun sokeritkin tasoittuu. Harvemmin minä joudun itku kurkussa pistämään ja tunnen kokeneeni suurta vääryyttä. Ennemminkin jos tulee hypo joka ei tunnu laantuvan, tulee epäreilu olo, mutta sekin menee ohi kunhan ruoka on sulanut eikä vatsaan enää satu.   Asiat voisi kuitenkin olla niin paljon huonomminkin. Olo on hyvä ja mittaaminen ja pistäminen vaan edistää sitä hyvää oloa. Kai tästä on tullut jo niin rutiinia ettei siitä jaksa angstata.
- Enemmän minua ärsyttää sisään kasvavat varpaankynnet ja ummetus. Ei diabetes kuitenkaan ole mikään "vaiva". Olo ei ole kipeä, toisin kuin pa*kalla käydessä ja varpaankynsiä repiessä.  

Ihanaa kun otat deen noin! Olen myös välillä ihmetellyt kuinka negatiivisia ajatuksia tämä tauti tuottaa. Tänään tuli 36 vuotta täyteen deenä ja tässähän porskutellaan vaan! dee on vienyt näön toisesta silmästä ja munuaiset vähän falskaa mutta muuten on olo loistava.. paitsi se ummetus, niinkuin sanoit, välillä ollut pirullinen vaiva. Olen muuten löytänyt siihen parannuskeinon; vähemmän hh ja pellavansiemeniä a-piimän kera illalla niin johan helpottaa Alottelen tässä taas seuraavaa deevuotta ja pidän mielen hyvänä, katsotaan mitä tulevaisuus tuo mukanaan ja eletään sen mukaan.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Tammikuu 24, 2010, 14:49:28 ip »

Niin on! Ulkopuoliset ihmiset tuntuu ottavan tämän jotenkin kamalana sairautena! Ihmiset luulee että 1tyyppi on itseaiheutettua, no ei ole, eikä aina ole 2tyyppikään! Ne luulee että me ei saada syödä sokeria ollenkaan, minä ainaki syön. Ne kertoo kauhutarinoita amputoiduista jaloista yms yms, no täytyy olla melko paska tasapaino että joudutaan jalat amputoimaan!! Jos hoitaa itseään kunnolla, niin silloin amputaation vaara on melko pieni. (poikkeus toki vahvistaa säännön) Ne luulee että kaikki diabeetikot on vanhoina sokeita. Usein kuulee sanottavan että jollakin on "paha diabetes". Mikä on paha diabetes? No joo, on olemassa labiili, mutta yleensä "paha diabetes" on huonosti hoidettu diabetes. Ei se itsestään hoidu tietenkään! ja usein jos pistää itseään, niin saa kulla "herrajumala! onko sulla noin paha diabetes!?" Ja taas saa selittää.

Parhaani mukaan valistan kun tuommoisiin törmään, mutta sit ne luulee että hoidan itteeni huonosti kun syön karkkia, ja kuolen nuorena, jalattomana ja sokeana.. Ja keskustelupalstoille missä tietämättömät taivastelee, niille en edes mene. Punaista näen vain.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #52 : Tammikuu 24, 2010, 15:20:55 ip »

Niin.... ja asiaa ei auta, että jotkut diabeetikot käyttäytyvät omituisesti ja pitävät suurta meteliä sairaudestaan.... Esim. yksi tuttuni kertoi olleensa kurssilla diabeetikkonaisen kanssa (en tiedä oliko kyseessä ykkönen vai kakkonen), joka nosti niin suuren metelin kurssin kahvi- ja pullatarjoiluista, että nuo tarjoilut lopetettiin kokonaan... Eli tämä diabeetikko oli valittanut, että kun on niin monia herkkuja ja kakkuja tarjolla, että hänelle on liian suuri kiusaus, kun ei saisi niitä syödä... niin sitten muutkaan ei saisi syödä!!!   Muutaman muunkin tällaisen tarinan olen kuullut, eli diabeetikko ei voi esim. mennä ravintolaan syömään kun täytyisi vaatia rasvattomia ja sokerittomia ruokia ja ties mitä muuta... En mä vaan ymmärrä, ensinnäkään sitä etteikö insuliinidiabeetikko voisi syödä samaa ruokaa kuin muutkin, tai vaikka joku henk.koht. dieetti olisikin meneillään, niin tarviiko siitä nostaa sellainen meteli, että kaikki luulee viimeistään tämän jälkeen että kaikki diabeetikot on kuoleman partaalla jos saa vähänkin sokeria... ?! No jaa, kai tämmöiset deet on harvassa - toivottavasti - ja ovat ymmärtäneet tautinsa väärin taikka ovat vain äärimmäisen huomiohakuisia...

Mulla henk. koht. on ihan positiivinen mieli taudistani, kun onneksi en edes aikaa ennen sairastumista juurikaan muista!!
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Tammikuu 24, 2010, 15:31:13 ip »

Lainaus:

Mulla henk. koht. on ihan positiivinen mieli taudistani, kun onneksi en edes aikaa ennen sairastumista juurikaan muista!!

Ihan sama täällä!   Lisäksi ajattelen asian niin, että on turha kuluttaa energiaa semmoisen murehtimiseen mille ei mitään voi. On paljon parempi olla kun ei koko ajan valita.  

Ainut juttu, joka on jäänyt mietityttämään on se, että olisin halunnut vielä yhden lapsen. Jos mun lapsentekovaiheessa olisi ollut yhtä hyvät seurannat ja kontrollit kuin nykyään, niin se olisi voinut onnistuakin. Mutta tätäkään on turha enää murehtia! Olen iloinen niiden dippendaalien puolesta kellä on mahdollisuus perustaa vaikka suurperhe tänäpänä!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #54 : Tammikuu 24, 2010, 16:06:25 ip »

Joo, olen myös välillä ihmetellyt itse diabeetikkojen asennetta omaan tautiinsa, vaikka se olisikin hoidettavissa ja ns.helppohoitoinen dee. Ja nämä syömiset.. Välillä tuntuu, että maailma pyörii liikaa taudin ympärillä, eikä nähdä enää "metsää puilta". Helppo sun on sanoa, ajattelee ehkä moni, mutta olen minäkin *askat saanut silmilleni deeltä. Silti, niin kauan kuin omilla jaloilla kävelen ja silmälläni katselen, olen tyytyväinen. Pyrin vain pitämään positiivisen elämänasenteen ja mielen hyvänä; voisihan asiat olla pahemminkin.
  En myös muista elämästäni juuri mitään ennen tautia, sen verran nuorena olen tämän "elämänkumppanini" saanut.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Tammikuu 24, 2010, 17:27:09 ip »

Mä sairastuin "vasta" 16-vuotiaana, mutta en näe kyllä yhtään mitään eroa elämällä ennen ja jälkeen D:n! Sen eron huomaan että enää ei janota ja kuseta, mutta sitä ei lasketa.   Ei sitä terveenä ajatellut että on se onni kun ei tarvi pistää, ja sitten kun sairastui, siitä tuli niin nopeasti rutiinia ja osa elämää, että ei sitä juurikaan ajattele. Toki nyt pumpulla ajattelee että on se onni kun ei tarvi pistää.  
Ja onhan yksi merkittävä ero: pidän paljon parempaa huolta itsestäni kuin ennen. Eli eihän tämä D ole pahakaan juttu.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Tammikuu 24, 2010, 17:39:14 ip »

Ja sekin varmasti omalla kohdallani vaikuttaa, ettei perhe pidä mua mitenkään sairaana.  

Siskoanikin joudun välillä aina muistuttamaan että nyt ois hyvä saada syömistä... Ja oma perhe, lapset+mies, ei enää muista koko juttua. Tai sitten ne on ihan kyllästyneitä ja yrittää vaientaa minutkin hiljaiseksi! Olen aika kova tyttö paasaamaan pumpusta kun se on vaan niin hyvä!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #57 : Tammikuu 24, 2010, 17:42:50 ip »

Niin minäkin! Ja aina ukolle hihkun mielissäni miten mukavasti on sokerit menny, ja miten ei oo travinnu herätä ja miten ihanaa on mitata pelkkiä hyviä arvoja!!
Kirjattu

Faija1

• Aloittelija
Vs: positiivisia asioita diabeteksesta
« Vastaus #58 : Toukokuu 14, 2018, 23:27:15 ip »

No niin. 9 vuotta on mennyt ja edelleen prinsessan sokerit ovat olleet hienosti putken sisällä.

Ja mikä parasta, prinsessa hoitaa nyt itse sen tasapainon. Koska keskittyy oikeisiin asioihin oikeaan aikaan.

Meemi on siirretty ja toiminnassa 8)
Kirjattu

Linkkejä