Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417344 viestiä  •  19953 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: positiivisia asioita diabeteksesta  (Luettu 15687 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Re: positiivisia asioita diabeteksesta
« Vastaus #30 : Marraskuu 30, 2009, 17:34:21 ip »

Ookko käyny kelan kustantamalla kuntoutuskurssilla, vai mikä sopeutumisvalmennuskurssi se oli nimeltään.? Se oli ainaki mulla aivan mahtava kokemus. Se yhteenkuuluvuuden tunne oli käsittämätön kun kaikki kaivo ruokapöydässä neulat ja mittarit esiin. Ei tarvinnu pelätä hypoja, jos erehty ääneen sanomaan että nyt laskee, niin jo oli tukittu siripirejä ja lakuja suu täyteen. Sinne kannattaa mennä! Onpa ainakin yksi positiivinen kokemus sen jälkeen! Hoitomotivaatiotakin sieltä saa, ja kavereita.
Kannatan.  
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

liitäjä

• Vieras
« Vastaus #31 : Joulukuu 01, 2009, 17:09:54 ip »

Minusta on positiivista, että tulee syötyä terveelliseti ja monipuolisesti, ei ennen niin tarkka ollu syömisitään
Kirjattu

linneasi

• Vieras
« Vastaus #32 : Joulukuu 02, 2009, 22:22:30 ip »

Tulee syötyä vähemän kaikkea makeaa, ja on tullu vältettyä joitakin kavereiden ehdotuksia, kun "Sokerit menee liian korkealle"
Kirjattu
Linnea

Faija1

• Aloittelija
« Vastaus #33 : Tammikuu 06, 2010, 12:51:01 ip »

Tauti vain yksi tauti monien muiden joukossa. Eli vastoinkäyminen joka ei jalostu kärsimykseksi jos ei taudin kantaja tai hänen vanhempansa hänen puolestaan valitse itse sitä kärsimykseksi.

Vihjeenä, vastoinkäymiset ovat juuri elämää

Ps.Prinsessani ei kärsi koska minäkään en kärsi. Eli prinsessani elää koska minäkin elän (Enkä suorita elämää)
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Tammikuu 06, 2010, 13:10:11 ip »

No varmaan tässä on oppinut tuntemaan oman kroppansa paljon paremmin kuin mitä ns. terveet tai montaa muuta sairauttakaan sairastavat.

Tää kun nyt sattuu olemaan sairaus, jossa potilaan itse on tehtävä päivästä toiseen päätöksiä toimenpiteistä lääkityksenkin suhten, puhumattakaan muista seikoista. Harvassa muussa tilanteessa oikein suositellaan sitä, että itse muutellaan lääkemääriä ilman yhteydenottoa hoitotahoon.

On positiivista, että nykyään tosiaan voi sanoa olevansa itse oma lääkärinsä näissä d-jutuissa.

Tosin siinä joutuu sitten itselleen antamaan haukut, jos homma ei mene niinkuin oli suunnitellut. Ennen saattoi syytellä enemmän sitä määräilevää hoitotahoa

Ja taisin livetä vähän itse aiheesta

Ainakin yleensäkin päivystykseen on päässyt melko hyvin, kun on maininnut "kun mulla on tämä D...".

Tuntuu myös, että esim. töissä saa normaalia enemmän sympatiaa osakseen ihan vaan sen vuoksi, että tiedossa on tämä elinikäinen seuralaiseni.

Ai niin, olen saanut pitää koko ajan oman yhden hengen työhuoneeni töissä, vaikka miellä on tiloja oikein urakkakaupalla muutettu avotiloiksi. Kiitos näiden erilaisten mittausten ja pistosten... Eikä kukaan ole kateellinen miksi minulla on, miksei heillä
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Tammikuu 06, 2010, 15:03:10 ip »

Jotain hyötyä sentään.    Monen hengen huoneessa se oliski melko vittumaista vetästä housut kinttuihin ja alkaa neulomaan reisiin...

OT-VUODATUS NEULAKAMMOISISTA:
Välillä mua niin raivostuttaa kun meijän luokalla on yks poika joka pyörtyy samontein ku näkeekään neulan. Melkeen tekis mieli antaa sille shokkihoitoa ja pakottaa se katsomaan. Yritän aina sijoittaa itteni luentosaliin niin että oon sen selkäpuolella niin se ei huomaa jos tarvii pistää. En todellakaan ole sen takia menossa vessaan pistämään! Ei ole mun vika että neulat pelottaa. Jotaki voi pelottaa vaikka sammakot, niin mitäs sitten teet ku edessä istuvalla on sammakon kuva selässä?! Pelkääjän ongelma se on.
Ei inhalaattoriakaan kuulu mennä vessaan piiloon imemään, sillon ku sitä tarvii, niin se on otettava heti. Samallai se on inskojen kans, jos jollain on joku ongelma sen kans, niin hoitakoon vaan sen oman ongelmansa.

Ylipäänsä en ymmärrä että neulat pelottaa. Pistämisen pelon ymmärrän, se sentään sattuu, mutta niinku minä sen kimppuun neuloineni hyökkäisin! Ja tietäähän se että ne on mulla koko ajan laukussa, niin miten se voi ylipäänsä olla mun kans samassa huoneessa?!  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Tammikuu 06, 2010, 15:14:09 ip »

No minä en kyllä tuolla omalla huoneella ajattele lainkaan muiden asiaa, vaan pelkästään omaani Ei taitasi esim. verenpainemittaukset töissä olla ihan vertailukelpoisia, jos koko ajan porukka höpöttäisi/liikuskelisi ympärillä. Ja tosiaan mukavampi on esim. kanyylia laitella vaikka alavatsaan, minä kun nyt en muiden kuin hyvin läheisten ihmisten seurassa mielelläni vetskoja lähde availemaan.

Huoneen ovelle vaan varattu-valo päälle ja homma hoituu. Lähiporukka on oppinut tietämään, ettei se valo pitkään pala, mutta sinä aikana ei kannata lähteä suinpäin oveen koputtelemaan, saati sitä aukomaan. Saa rauhassa tehdä nuo hommelinsa.

Juu, ja minä tosiaan mittailen aina välillä paineitakin töissä useamman kerran saman päivän aikana, mutta en toki päivittäin.
Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Tammikuu 06, 2010, 15:19:19 ip »

On se hienoa että työnantajalla on ymmärrystä asiaan, eikä pakota sinua viiden hengen huoneeseen. Onnea siitä.  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Tammikuu 06, 2010, 15:24:08 ip »

No meillä ei voi puhua edes isoista huoneista. Jako on pääsääntöisesti joko 1h/2h huone tai sitten todella avokonttori, josta ei siis voi "huone"-nimitystä käyttää. Eli siellä ei siis ole vain ryhmää ihmisiä istumassa matalahkojen sermien erottamana, vaan siellä myös on läpikulkua ym. muuta mukavaa haittaa
Kirjattu
Antsu1

Annia

• Vieras
« Vastaus #39 : Tammikuu 16, 2010, 12:32:07 ip »

Vooi, minulla on niin paljon kaikkea positiivista (vaikka onhan niitä negatiivisiakin). Olen tutustunut aivan ihaniin ihmisiin ja olen saannut heiltä omiakokemuksia ja lisää tietoa. Ja D:n ansiosta olen saanut paljon tietoa omaan koulutukseeni (luen lähihoitajaksi). Siitä on ollut todellakin hyötyä ja onhan niitä viellä paljon enemmänkin!
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Tammikuu 17, 2010, 16:37:26 ip »

Positiivista ? Tässä taudissa ? Tämän täytyy olla vitsi....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

vivianv

• Vieras
« Vastaus #41 : Tammikuu 17, 2010, 17:08:57 ip »

Jape kuule, annetaan me pessimistit optimistisempien liikkua rauhassa vapaina ja olemustaan toteuttaen. Ei muiden myönteisyys ole meiltä pois, vaikka meidän on vaikeampi sitä ymmärtää.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Tammikuu 17, 2010, 18:06:50 ip »

Vaahtosin kaverille onnessani että saan pian pumpun, niin hän ihmetteli että miksi en ikinä valita diabeteksesta, miten mun asenne sitä kohtaan voi ja jaksaa olla niin myönteinen, eikö ikinä tule epätoivoista oloa että elämä on epäreilua ja tauti ihan perseestä?
- Aloin ihmettelemään sitä itsekin, mutta kai se sit vaan tarkoittaa että oon sopeutunu tähän hyvin. Kyllähän se joskus tulee semmonen olo että en ala, mutta se tulee yleensä outojen verensokerien yhteydessä ja menee ohi samalla kun sokeritkin tasoittuu. Harvemmin minä joudun itku kurkussa pistämään ja tunnen kokeneeni suurta vääryyttä. Ennemminkin jos tulee hypo joka ei tunnu laantuvan, tulee epäreilu olo, mutta sekin menee ohi kunhan ruoka on sulanut eikä vatsaan enää satu.   Asiat voisi kuitenkin olla niin paljon huonomminkin. Olo on hyvä ja mittaaminen ja pistäminen vaan edistää sitä hyvää oloa. Kai tästä on tullut jo niin rutiinia ettei siitä jaksa angstata.
- Enemmän minua ärsyttää sisään kasvavat varpaankynnet ja ummetus. Ei diabetes kuitenkaan ole mikään "vaiva". Olo ei ole kipeä, toisin kuin pa*kalla käydessä ja varpaankynsiä repiessä.  
Kirjattu

Reppuli

• Vieras
« Vastaus #43 : Tammikuu 20, 2010, 14:33:27 ip »

...ja pikkusen vielä lisää positiivisia asioita beeteksestä. Koko aikuisikäni sekalaista kolmivuorotyötä tehneenä, eipähän enää tarvitse yövuoroihin tarttua. Sairastuin viime syksynä ja ihmettelin jälkeenpäin, miten koko viime kesä meni "hämärän rajamailla", kun oli useampi yövuoro peräkkäin. Tautia pukkasi jo silloin...
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Tammikuu 20, 2010, 18:10:15 ip »

Vaan eikös yövuoroissa ole parempi liksa?  

Minä huomasin yhden hyödyn kun keväällä mentiin luokan kanssa tutustumaan kaalitilan töihin, eli vietettiin kolme päivää istuttaen kaalia. No ensimmäisenä päivänä roolini oli kulkea traktorin perässä ja paikkailla istutusjälkiä, mutta olin hypoilla koko ajan, niin seuraavat päivät sain pääosin istua traktorin kyydissä jakamassa taimia.   Välillä oli ihan kiva päästä jaloittelemaan, mutta muuten se traktorin perässä kulkeminen oli kyllä ihan suolesta..

Meillä on hyvä tekosyy olla vaikuttamassa työtehtäviin.  
Kirjattu

Linkkejä