Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417333 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: positiivisia asioita diabeteksesta  (Luettu 15602 kertaa)

Erica79

• Vieras
positiivisia asioita diabeteksesta
« : Marraskuu 27, 2009, 23:27:21 ip »

vaihteeksi vähän positiivisemmalla sävyllä; mitä etuja teille on ollut diabeteksestä?
Katkerat kommentit siitä, jos joku ei mainitunlaisia kokemuksia ole diabeteksensa suhteen huomannut, voi jättää tällä kertaa väliin, pidetään ketju positiivisena  

Yksi asia mistä kerran (tai itse asiassa parikin kertaa) tautiani kiitin, oli lentokoneessa. Sain hieman lisätilaa itselleni ja miehelleni kun vinkkasin lentoemoille sairaudestani ja siitä, että joudun useaan kertaan pistelemään itseäni neuloilla. Tämä kun ei välttämättä ole mukavaa vierustoverille ahtaissa tiloissa. Kovin itsekästä ehkä jonkun mielestä mutta tjaa, on varmaan suurempiakin syntejä tehty  
Kirjattu

ruuturouva

• Aktiivinen
Re: positiivisia asioita diabeteksesta
« Vastaus #1 : Marraskuu 28, 2009, 08:37:27 ap »

Ei tule mieleen yhtään ainoaa positiivista asiaa  
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Marraskuu 28, 2009, 08:38:54 ap »

Taudin puhjettua esikoiselle, on koko perhe alkanut syömään terveellisemmin. Ennen diabetesta ruokavalio oli vähän mitä sattuu.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 28, 2009, 09:04:37 ap »

Kyllä varmaan motivaatio terveellisille elintavoille on syntynyt ja säilynyt d:n ansiosta. Samoin jatkuva motivaatio liikuntaan on myös mielenterveyden tukena.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 28, 2009, 09:34:20 ap »

Mulla on niin päin, että ilman diabetesta olisin varmaankin liikkunut enemmän ja syönyt terveellisemmin (=ei niin paljon hiilihydraatteja). Toisaalta diabetes on ehkä estänyt pahimmat ylilyönnit ja riskinotot joissakin hullutuksissa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 28, 2009, 09:36:00 ap »

Vhh, vitamiinit ja pirteys
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Marraskuu 28, 2009, 09:39:23 ap »

Painoni on pysynyt samoissa lukemissa jo yli 20 vuotta terveellisten elintapojen (ruoka, liikunta) vuoksi!  

Ja karkit maistuu paremmilta, kun niitä syö harvoin eikä mussuta joka päivä.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 28, 2009, 10:12:57 ap »

Olen tutustunut aivan mahtaviin ihmisiin.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 28, 2009, 10:58:49 ap »

ei koske itseäni,mutta nuorien miesten ei tartte mennä pellekouluun nimeltä Suomen armeija. Joskus olen jopa saanut posiitivista huomiota,kun olen piikitelly esim.julkisilla paikoilla jne,saahan verotukseenkin pikkuedun,jos töitä tekee.
Kirjattu

Dibbisman

• Intoilija
« Vastaus #9 : Marraskuu 28, 2009, 13:34:30 ip »

Hei!

Pelkkää hyvää on seurannut elokuussa 2008 todetusta aikuisiän diabeteksestani. Olen laihduttanut vuodessa -20 kg ja lisännyt liikuntaa huomattavasti. Ruokavaliollani olen alentanut kolesterolini tavoitearvojen alle. Verenpaineeni on nyt normaali vaikka olen 52w kääkkä.
Eli ilman diabetestani olisin varmasti paljon huonommassa kunnossa!

Kirjattu
"Paljonko on paljon? Kun verensokerimittari näyttää "HI!" Ja se ei tarkoita että nauraisit.."

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Marraskuu 28, 2009, 14:53:26 ip »

Minä sairastuin 9/2006. Siitä alkoi elämäntapamuutos ja laihduin metformiinin, liikunnan ja lautasmalli ruokailun ansiosta 10 kiloa. Kasvisten ja vihannesten käyttö lisääntyi huomattavasti.
Kirjattu
D2

suklaarusina

• Jäsen
« Vastaus #11 : Marraskuu 28, 2009, 15:03:25 ip »

No, nämä  asiat on nyt tältä vajaan vuoden ajalta, mikä mun sairastumisesta on. Koko perheen ruokavalio on muuttunut entistäkin terveellisemmäksi ja kasvispitoisemmaksi. Sekä mun että miehen liikunnan harrastaminen on lisääntynyt roimasti (mitä nyt tällä hetkellä mulla raskaus asettaa rajoituksensa). Edellämainittujen johdosta mies on laihtunut liki kymmenen kiloa ja molemmat voidaan paljon paremmin. Ja meistä kumpkaan ei aio enää tulevaisuudessa tupakoida (aiemminkin tosin satunnaista). Sairastumisen myötä sitä myös taas muistaa arvostaa hyviä asioita elämässään enemmän. Ja onpahan lapset saaneet lisää asennekasvatusta kun äiti on nyt diabeetikko.  
Kirjattu

DM1

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Marraskuu 28, 2009, 16:30:41 ip »

Kiva kun dippeleillä on positiivisiakin ajatuksia deestä. Mulla on taas siksi "helpposanoa" kun on ollut niin pienestä asti dippendaali etten muista elämästäni mitään ennen sairastumista. Olen vain aina ollut tautinen akka ja elänyt diabeetikkona. Lapsena tuli monesti itku silmään kun ei saanut syödä mitään, missä oli sokeria. mutta näin isompana en ole pahemmin surrut tautini takia.
 Mielestäni olen oppinut hyvin paljon sokeritaudin myötä, myös asenteisiin, ajatuksiin ja järkeen tauti on tuonut omat mausteensa. Lisäksi perusluonteeltani olen laiska ja herkkä, niin sokeritauti on opettanut pitämään huolta itsestä ja opettanut myös tietynlaista luonteenlujuutta, mikä ennen oli ehkä vain suurta jääräpäisyyttä. En tiedä, ymmärtääkö kukaan mitä tahdon sanoa, mutta koen sokeritaudin itselleni elämän opettajaksi ja siitä olen tyytyväinen.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 28, 2009, 16:57:38 ip »

Et sinä mikään "kääkkä" ole, mies parhaassa iässä!  

Perässä tullaan!  
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Marraskuu 28, 2009, 16:58:24 ip »

Niin minäkin!  
Kirjattu