Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6949 jäsentä  •  417751 viestiä  •  19976 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi w1byra5, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kaikki ketuttaa....  (Luettu 39353 kertaa)

Lintu_84

• Vieras
Re: Kaikki ketuttaa....
« Vastaus #15 : Marraskuu 28, 2009, 21:51:58 ip »

Lainaus:

Ainoastaan toinen diabeetikko voi edes hivenen ymmärtää sitä taistelua, jota meistä jokainen tahollaan käy ja joskus iskee hoitoväsymys, se vaan on niin.

Pakko sanoa tähän, että vaikka ei ole lapsia olen varma siitä, että enemmin "kärsin" tämän taudin itse kun hoidan sairasta läheistä. Kun verensokerit heittävät häränpyllyä, on kärsijänä vain ja ainoastaan minä, sama koskee lisätauteja.

On totta, että ei kukaan muu kuin diabeetikko voi ymmärtää ajatuksen kulkua, mutta en menisi vähättelemään muidenkaan tuntemuksia. Joskus tulee sellainen olo, että rakkaimmillani on vaikeampaa hyväksyä sairastumiseni kuin minulla. Tämä sen takia että minulla oli niin huono olo ennen lääkitystä. En todellakaan väitä ettenkö olisi surrut ja kärsinyt ja tulen suremaan ja kärsimään diabeteksestä, mutta enemmin kannnan tämän taakan itsessäni.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Marraskuu 28, 2009, 22:01:33 ip »

Joskus mä olen sitä miettinyt, että kun mun suhteet on olleet mitä ovat olleet ja yleensäkään mun sokereiden ailahteluita ei ole ymmärretty. Että löytyykö mistään ketään, joka ymmärtäisi mua. On se kiva, että sellaisiakin kumppaneita on, jotka ymmärtävät vähänkin
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Faija1

• Aloittelija
« Vastaus #17 : Marraskuu 28, 2009, 22:33:16 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Älä ota itseäsi tosissaan, ota hoito tosissaan.

Ajattelitko tosiaan, että tämä jotenkin auttaa sitä, joka uupuu omahoidossaan?

Uupuu omahoidossa?

No, jos elämässä on jotain tärkeämpää "omahoidossa" olijalle kuin hänen diagnoosinsa hoitaminen, niin sitten ei tosiaan auta.

Itsekkin D1 potilaan isänä ymmärrän jos joku uupuu omahoidossa. Siksi aikuisena tulen pitämään huolta lapseni D1 hoidon menestyksekkäästä onnistumisesta niin pitkään kunnes lapseni itse kykenee ottamaan vastuun omasta D1 menestyksekkäästä hoidosta.

Mutta, jotta lapseni hoitaisi itseään parhaalla tavalla myös silloin kun aika minusta jättää tai hän itsenäistyy, siirrän meeminä (toimintamallina) itsestäni lapseeni todellisen itse-rakkauden.

Sitä ei pidä sekoittaa "itse-ihailuun", vaan se tarkoittaa "itsensä hyväksymistä sellaisena kun on ja parhaan tarjoamiseen ensisijaisesti itselle aina".

Rakastan/välitän itseäni/itsestäni, todella. Ja sitä kautta rakkaus/välittäminen virtaa lapseeni tekoina ja olemisena. Rautalangasta, pitämällä ensisijaisesti itsestäni parasta huolta kykenen pitämään itselleni tärkeistä lähimmäisistäni parasta huolta.

Ja tätä "meemiä" siirrän koko-ajan läsnä-olemalla hänen elämässään. Varsinkin näin aluksi (0-20v) kun lapsi imee "tabula rasana" kaikki "meemit eli toimintamallit ympärillään olevilta "isoilta ihmisiltä".

Minun on valta , ja vastuu.

Valta itsestäni eli tunteistani myös, ja sitä kautta vastuu itsestäni eli tunteistani myös.

Vihjeenä loppuun, vain 2% ihmisistä kykenee asettamaan itselleen selkeitä päämääriä, noin 20% tunnistaa suunnilleen suuntansa, loput 78% toivoo vain että jotain kivaa tapahtuisi.

Ne jotka "uupuu omahoidossaan" kuuluvat juuri näihin 78%:iin.

Kärsimys on tosiaan aina täysin oma valinta. Vastoinkäymisiä ei voi välttää kukaan, mutta kärsiminen niistä on täysin oma valinta.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #18 : Marraskuu 28, 2009, 22:35:06 ip »

Vai niin. Oi Guru, kerro salaisuutesi meille kuolevaisillekin.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Marraskuu 28, 2009, 22:37:14 ip »

Lainaus:

Siksi aikuisena tulen pitämään huolta lapseni D1 hoidon menestyksekkäästä onnistumisesta niin pitkään kunnes lapseni itse kykenee ottamaan vastuun omasta D1 menestyksekkäästä hoidosta.

Mä ihan sydämestäni toivotan teille onnea... Tää taival on sen verran karikkoista, oli lähtökohdat miten hyvät tahansa, mutta ehkä lapsesi on sitten myöhemmin erilainen kuin tuhannet muut.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Faija1

• Aloittelija
« Vastaus #20 : Marraskuu 28, 2009, 22:38:29 ip »

Lainaus:

Vai niin. Oi Guru, kerro salaisuutesi meille kuolevaisillekin.

Lue edellinen viestini.

Ei siinä mitään "salaisuutta" ole.

Mutta vihjeenä, oleminen tulee ennen tekemistä.
Kirjattu

Faija1

• Aloittelija
« Vastaus #21 : Marraskuu 28, 2009, 22:45:16 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Siksi aikuisena tulen pitämään huolta lapseni D1 hoidon menestyksekkäästä onnistumisesta niin pitkään kunnes lapseni itse kykenee ottamaan vastuun omasta D1 menestyksekkäästä hoidosta.

Mä ihan sydämestäni toivotan teille onnea... Tää taival on sen verran karikkoista, oli lähtökohdat miten hyvät tahansa, mutta ehkä lapsesi on sitten myöhemmin erilainen kuin tuhannet muut.

Todennäköisesti lapseni on sitten myöhemmin erilainen kuin tuhannet muut.

Koska itsekkin lapseni läheisimpänä aikuisena olen erilainen kuin tuhannet muut lasten läheiset aikuiset.

En valitse kärsimystä elämääni enkä lapseni elämään.

Vihjeenä, "en toivo" mitään, toimin vain tai sitten en toimi.

Bonusvihjeenä, ei-tekeminen on myös "tekemistä"
Kirjattu

Faija1

• Aloittelija
« Vastaus #22 : Marraskuu 28, 2009, 23:09:03 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Et todennäköisesti ymmärrä tätä, mutta ainakin voit alkaa ihmettelemään tätä.

Älä ota itseäsi tosissaan, ota hoito tosissaan.

Ja parhaat päiväsi ovat sinullakin edessäsi vaikka elät tämän oivalluksen jälkeen paradoksaalisesti elämäsi parasta päivää joka päivä.

Bonusvihjeenä, tunteesi ovat vain viestintuojia itsestäsi itsellesi, eivät samaistumisen kohteita saman tien niiden ilmaantuessa tajuntaasi.

Ymmärrän hyvin mitä yrität sanoa, mutta nyt täytyy ottaa tähän sen verran kantaa, että mikäli olen oikein ymmärtänyt sinulla itselläsi ei ole diabetestä. Henkilöllä joka ei itse sairasta diabetestä, ei todellakaan ole mitään käsitystä siitä millaista tämän taudin kanssa toimeen tuleminen ajoittain on.

Se, että seuraat läheltä lapsesi sairautta ja hoidat häntä tekee sinusta jonkinlaisen diabeteksen asiantuntijan ja ymmärrät tätä tautia paremmin kuin moni muu, mutta...

Ainoastaan toinen diabeetikko voi edes hivenen ymmärtää sitä taistelua, jota meistä jokainen tahollaan käy ja joskus iskee hoitoväsymys, se vaan on niin.

Jaa, että pitää olla diabeetikko jotta ymmärtää hoitoväsymyksen?

No, tietysti jos pitää taistella koko ajan diabeetestä tai ihan mitä vaan muuta kroonista sairautta vastaan.

Itsellä on diagnisoitu krooninen sairaus myös, johon kuolee suomessa joka päivä eri ikäisiä ihmisiä.

En kuitenkaan taistele tätä sairautta vastaan, vaan hyväksyn sen 100%:sti itseeni kuuluvana ja hoidan sitä pieteetillä koko loppu-elämäni ajan.

Itse-asiassa, tunnistan itsessäni tänäpäivänä suurta kiitollisuutta tästä sairaudesta. Sen avulla pääsin itse-keskeisyyteni kahleista ja oivalsin erittäin suuren viisauden.

Ihmisen ja eläimen eroittaa vain yksi asia, se että vain ihminen on kykenevä henkiseen kehitykseen koko elämänsä ajan.

"Kykenee" ei tarkoita kuitenkaan "pakkoa". Kärsiä saa vaikka koko loppuelämänsä jos muuhun ei löydy halua.

Olkoon sitten diabeetikko tai mistä muusta tahansa kroonisesta sairaudesta "kärsivä" ihminen.
Kirjattu

Taitsa

• Vieras
« Vastaus #23 : Marraskuu 28, 2009, 23:13:10 ip »

Eläminen on kuolemista,kuoleminen on elämistä.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 28, 2009, 23:26:31 ip »

Jos diabetes hoituisi hoitamalla, niin sitten oiskin helppoa . Mutta kun meillä kaikilla ei tule hyviä hoitotuloksia, vaikka kuinka hoitaisi ja tekisi oikein, niin se joskus uuvuttaa. Paitsi että mä olen jo aikaa sitten hyväksynyt sen, että olen niitä, jotka ei saavuta hyvää hoitotasapainoa, vaikka mitä tekis; silloin on tyydyttävä kohtalaiseen .
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 28, 2009, 23:34:04 ip »

Joo ja tää kaikki jankkaaminen ei auta yhtään sitä, kuka ketjun aloitti ja on oikeasti kadottanut motivaation ja hoitamisen kipinän.  

Eikä se motivaatio löydy syyllistämällä tai tuomalla esiin omaa paremmuuttaan. Päinvastoin, se latistaa entistä enemmän.  

Ja tämä ei ollut sulle d1-nainen vaan yleisesti ketjun jatkoksi.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Taitsa

• Vieras
« Vastaus #26 : Marraskuu 28, 2009, 23:46:16 ip »

Lainaus:

Ihmisen ja eläimen eroittaa vain yksi asia, se että vain ihminen on kykenevä henkiseen kehitykseen koko elämänsä ajan.

Eläin tappaa/saalistaa,koska sen on nälkä,saatuaan tarpeensa tyydytetyksi( mahansa täyteen), se lopettaa. Ihminen tappaa lajitovereitaan sen takia,ei nälän,vaan halutessaan valtaa ja mammonaa.Tämä asia myös eroittaa eläimen ja ihmisen,oli sitten kysymys ihmisen henkisestä kehityksetä tai ei
Kirjattu

Taitsa

• Vieras
« Vastaus #27 : Marraskuu 28, 2009, 23:47:52 ip »

Sori Toukkis,minä taas munasin
Kirjattu

Faija1

• Aloittelija
« Vastaus #28 : Marraskuu 28, 2009, 23:50:04 ip »

Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toi edellinen on erittäin hyvä slogani. Tai enemmänkin parempi kuin hyvä. Puolalaisessa sananlaskussa on vinha viisaus sisäänrakennettu.

Ensin substanssina. Hyvä on tosiaan parhaan pahin vihollinen.

Eli, hyvin menee täälläkin, mutta parhaat päivät ovat vasta edessäpäin.

Niin muksulla kuin itselläkin.

Ps.Meemit ovat tärkeämmät kuin geenit. Jotta jotain uutta saisi, tarvitsee ensin poistaa vanhat. Geenejäsi et voi vaihtaa, mutta meemejä on kyetty vaihtamaan parempiin jo tuhansia vuosia ihmiskunnan historiassa. Tämmöisiä julkkiksia tulee äkkiseltään mieleen kuin Buddha, Jeesus, Muhammed. Tuhansista vähemmän kuuluisista puhumattakaan. Ja jos jollakulla on epäselvää vielä mitä "meemi" tarkoittaa, se on "ennakolta annettu toimintamalli".

Kärsimyskin on todella vain "ennakolta annettu toimintamalli" Yleensä tämä malli on imetty ja imetään edelleenkin "meemin" sisäistäjän lähi-aikuispiiristä.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Marraskuu 28, 2009, 23:54:14 ip »

Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!