Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416761 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeteskeskuksen kurssit  (Luettu 49866 kertaa)

muru

• Aktiivinen
Vs: Diabeteskeskuksen kurssit
« Vastaus #45 : Tammikuu 24, 2011, 23:17:15 ip »

onkos ketään tulossa Tampereelle kurssille,7-11.2?toinen osa oli joskus toukokuussa  ::)
Kirjattu
Tyhmyys työllistää

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Helmikuu 03, 2011, 08:46:06 ap »

Olen uusi D2:nen ja kyselisin kokemuksia noista D2:sille suunnatuista kursseista.
Minkä ikäisiä ihmisiä kursseilla on? Itse olen vielä suhteellisen nuori, olen 36v nainen.
Oletteko oppineet uusia asioita kurssilla? Mitä opitte?
Oliko kurssilla hyvä ohjelma/luentoja yms?
Miten vaikeaa kursseille on päästä?
Onko lääkäri suhtautunut kursseille hakemiseesi positiivisesti/negatiivisesti?

Vastaan sinulle, vaikka en olekaan 2-tyyppi mutta mieheni on ollut 2-tyypin kurssilla ja itse tulin juuri keskuksessta jossa viereinen kurssi oli 2-tyyppiläisille. Ikähaarukka oli aika nuoresta (mies oli sellainen 30 vuotias) sitten vähän vanhempaankin ja siltä väliltä. Eli ikähaarukka on varsin kirjava. Riippuu varmaan enemmän tuurista onko mukana vanhoja vai nuoria.

Ihan varmasti oppii uusia asioita ja ohjelma on varsin tiivis ja monipuolinen. Ravintoasioita, lääke/insuliinihoito ja välineet, jalkojen hoito, liikunta yms..

Kursseille on tunkua ja jonottamaan joutuu parikin vuotta, joten kannattaa laittaa paperit heti menemään. Ei jättää "sinnne jonnekin ajankohttan". Pari vuotta menee nopeasti.

Mieheni lääkäri suhtautui kurssille hakemiseen hyvin positiivisesti koska helpottaa omaa hoitoa. En oikein tajua, miksi lääkäri kokisi sen negatiiviseksi..?  ???
Kirjattu

ruuturouva

• Aktiivinen
« Vastaus #47 : Elokuu 16, 2011, 19:46:00 ip »

Vuoden aslak-kuntoutus päättyi ja loppukommentteihin on lääkäri kirjannut, että "diabeteksen vuoksi suositellaan sopeutumisvalmennuskurssia tukemaan aktiivista itsehoitoa". Tarkoittaa mitä ? Näitä diabeteskeskuksen kurssejako ?

Olen sairastunut keväällä 2009; tablettilääkitys metforem 500 mg kolme kertaa päivässä, lisäksi kolesteroli- ja verenpainelääkitys. Sokeriarvot pysyneet ihan hyvällä tasolla omien mittausten perusteella (edellisestä labrakäynnistä on vuosi, syyskuussa meno labraan ja lääkärille). Painoa pitäisi muutama kilo pudottaa, liikuntaa lisätä ja varmaan ruokailujen kanssakin olisi petraamista. Ja ennenkaikkea tuonne korvien väliin pitäisi saada iskostettua itsehoidon tärkeys jottei lisäsairauksia tule. Olisiko kurssista minulle hyötyä ja millaisesta kurssista ?
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Elokuu 17, 2011, 09:33:46 ap »

Mieheni oli 2-tyyppien kurssilla ja tykkäsi kovasti. Itse olen ollut monta kertaa 1-tyyppien kurssilla ja aina sieltä on jotain jäänyt käpälään ja vertaistuki oli sitä parasta eli tapasi kohtalotovereita.
Suosittelen ehdottomasti ruuturouva ja tuotahan se lääkärikin ehdotti.

Kannattaa ottaa diabetesliittoon yhteyttä niin saat paremmin neuvoja kuinka toimia:

Kurssisihteeri Pirkko Toivonen
p. 03 2860 315
pirkko.toivonen(at)diabetes.fi

•kurssit työikäisille tyypin 2 diabeetikoille, jotka eivät ole eläkkeellä
•eläkkeellä olevien diabeetikoiden kurssit
•Kuntoremonttikurssit

Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Elokuu 17, 2011, 11:39:17 ap »

Olen ollut 20 d-vuoteni aikana Diabeteskeskuksen kursseilla 3 kertaa ja minulle ne ovat olleet erittäin hyödyllisiä hoitomuutosten takia, sitäpaitsi siellä on aina hauskaa seuraa!  :D

http://www.diabetes.fi/kuntoutus_ja_koulutus/diabeteskurssit/tyoikaisille_2011
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

ruuturouva

• Aktiivinen
« Vastaus #50 : Elokuu 17, 2011, 16:47:31 ip »

Pitänee alkaa kyselemään kursseja  :) Voin sitten syyskuussa pyytää diabeteslääkäriä kirjoittamaan oman lausuntonsa hakemuksen liitteeksi.

Kirjattu

ruuturouva

• Aktiivinen
« Vastaus #51 : Syyskuu 07, 2011, 20:33:26 ip »

Kävin etälääkärillä ja otin puheeksi nämä kurssit. Vastaus oli, että tablettihoitoisten, työssäkäyvien 2-tyypin diabetestä sairastavien kursseille on pitkät jonot. Ja koska mulla tilanne tällä hetkellä tosi hyvä niin hän toivoo, että minulle riittää diabeteslääkärin ja -hoitajan tuki hoitaa itseäni. Että se siitä sitten  >:(
Kirjattu

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #52 : Lokakuu 27, 2012, 11:27:25 ap »

Näin nykyiset päättäjät ovat ulkoistaneet hyvinvointi valtion ainoan kuntoutuksen kakkos tyypin diabetestä sairastavilta, eikä siinä  ole ajateltu yhtään yli kaksi sukupolvea on diabeteskeskus tehnyt kehitystä diabeetikon hoitoa ja varsinkin omaa osaamista diabeetteksen hoitoa. Tulee vielä aika jolloin huomataan, kuinka kalliiksi ulkoistaminen tulee maksamaan. Eikä siinä ole mitään järkeä, että tällä vuosikymmenellä on varaa heittää ns. harmaatieto romukoppaan ja ollaan kokonaan pois suljettu on todella  enemmän innokkuutta, kuin ÄLYKKYYTTÄ?? :o

http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/ajankohtaista/diabeteskuntoutusta_tarjolla_ympari_maata_2013.4357.news

Diabetesliitto - Diabeteskuntoutusta tarjolla ympäri maata 2013
www.diabetes.fi/diabetesliitto/.../diabeteskuntoutusta_tarjolla_ympari...
1. lokakuu 2012 – Diabeteskeskus ei ole Kela-kuntoutusta tyypin 2 diabeetikoille järjestävien laitosten joukossa vuonna 2013. Kurssit Diabeteskeskuksessa 2013 ...

Ps. kuntavaali  vielä klo 20:00  ;)

Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #53 : Maaliskuu 25, 2013, 08:28:16 ap »

Onkohan kukaan tulossa d-liiton 2-osaiselle kurssille ensi syksynä, ajankohdat oli 16.9.-20.9. + 25.11.-29.11.2013.

Sitten ne jotka on olleet, niin kiinnostaisi tietää, että onko se koko viikko ihan täynnä ohjelmaa aamusta iltaan saakka, vai voiko sieltä kurssikeskuksesta poistua joskus...?
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #54 : Huhtikuu 08, 2013, 09:15:48 ap »

Lainaus
Sitten ne jotka on olleet, niin kiinnostaisi tietää, että onko se koko viikko ihan täynnä ohjelmaa aamusta iltaan saakka, vai voiko sieltä kurssikeskuksesta poistua joskus...?

Täytyy sanoa viikko on valitettavasti liian lyhyt ettei ehdi edes ajatella  poistumista. Hyvä maasto on vieressä liikkua ja harrastuksia kyllä löytyy. Tuttuja kyllä ehtii käydä milloin vaan, mutta kursi aikana, niitä ei jouda muistelemaan valitettavasti. ;D ???
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Huhtikuu 08, 2013, 11:09:41 ap »

Jaahas, minulla on kyllä toisenlaistakin kokemusta. Päivät ovat täynnä ohjelmaa, mutta nykyisin ei taida iltaisin säästösyistä enää olla juurikaan järjestettyä ohjelmaa. Mahdollisuudet omaehtoiseen liikkumiseen kyllä on sekä ulkona että sisällä ( kuntosali, liikuntasali, uima-allas saunoineen, rantasauna). Olen kuitenkin jokaisella kurssillani keskiviikkoiltana "karannut" kaupungille, mutta luvan kanssa. Joskus on käyty pienellä porukalla teatterissa, joskus ulkoilemassa Pyynikillä tai katsomassa kaupunkia. Tampereen valot näkyvätjärven takana, mutta matkaa on muistaakseni 27 km ja sevaatii illalla oman auton.

Ylimääräistä iltaohjelmaa ei kyllä välttämättä tarvitse, sillä parasta kursseilla on keskustelutuokiot vapaa-aikana! :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #56 : Huhtikuu 09, 2013, 09:39:49 ap »

Mahdollisuudet omaehtoiseen liikkumiseen kyllä on sekä ulkona että sisällä ( kuntosali, liikuntasali, uima-allas saunoineen, rantasauna).
Tätä lähinnä hain takaa :) Ei tarvetta poistua, jos on mahdollisuudet tuollaisiin juttuihin kurssikeskuksessa ja sen ympäristössä :)

Mutta sitä en tiennyt että kurssikeskus on Tampereelta 27km! Miten ihmeessä sinne sitten edes pääsee, jos junalla pitää matkustaa Tampereelle? Onkohan jotain kyyditystä yleensä järjestetty ja tuleeko näistä ylipäänsä lisätietoja lähempänä kurssia?
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Diabetesliiton tiedotus

• Administrator
  • Vanha tekijä
« Vastaus #57 : Huhtikuu 09, 2013, 09:57:50 ap »

Hei Ninski!

Meille pääsee bussilla joka kulkee Tampereen rautatieaseman edestä.

Ohjeet löytyvät täältä:
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/yhteystiedot/nain_loydat_perille

Jos on lisää kysyttävää kulkuyhteyksistä yms, ja haluat saada varman vastauksen, kannattaa kysyä kurssisihteereiltämme. He ovat ihan sitä varten, että vastaavat tai ottavat selvää ja vastaavat kursseihin liittyviin kysymyksiin.
Pirkon ja Tiinan yhteystiedot mm. tällä sivulla:
http://www.diabetes.fi/kuntoutus_ja_koulutus/diabeteskurssit/tyoikaisille_2013

terv. DLT
Kirjattu

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #58 : Huhtikuu 09, 2013, 10:32:37 ap »

Kiitos!

Olen kurssisihteereihin yhteydessä sitten vielä lähempänä kurssin aloitusta :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Konrad

• Vieras
« Vastaus #59 : Huhtikuu 09, 2013, 20:18:40 ip »

Onko nykyäänkin käytäntö niin, että VHH:lla olleet opetataan uuteen RHH-oppiin?. Rotevat hoitajat pitävät huolen siitä, että riittävä määrä hiilareita varmasti syödään.

Vai missä oikein mennään?
Kirjattu

Linkkejä