Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417188 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeteskeskuksen kurssit  (Luettu 51422 kertaa)

jester

• Veteraani
Re: Harhautuneille oppia?
« Vastaus #30 : Marraskuu 25, 2009, 22:45:57 ip »

parempi paikka.www.pritikin.com     oppiminen tuottaa tuloksia.onko kukaan opetellut dafne koulutuksen.     hyvia halpoja kursseja on myos  voi opetella kotona
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Marraskuu 26, 2009, 06:58:28 ap »

Joo, parempi vain pysyä kotona ja olla netin ääressä, mitäs sitä turhaan menee tommosiin ihmistapahtumiin. Pian tulis hoitoon jotakin uutta ja ihmeellistä, tekee aina niin kuin on 20 vuotta tehnyt, niin saa sen tuloksen aikaan, minkä saa. Ettei vaan hairahdu paremmille tasapainoillekaan
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Marraskuu 30, 2009, 20:26:45 ip »

Niin ja parempihan se on kuitenki jurmuttaa keskenään käjet nyrkissä varkuntaskussa ja pikkanen räkä sieraimesta valuen. Niin tulee itelle voimakkaampi olo ja muutenni semmonen tietävämpi... niin eivät pääse sanomaan että ois muka yrittäny ja kuitenni epäonnistunu. Niin. kerta. niin.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Eevamari

• Matkailija
Re: Diabeteskeskuksen kurssit
« Vastaus #33 : Joulukuu 08, 2009, 17:28:37 ip »

Voisikohan joku kertoa kokemuksista kursseilta?

Olisin menossa nimenomaan d2-kurssille.

Jos siinä on jonoa, pitänee olla ajoissa liikkeellä.

Alkaa tuntua ettei jaksa eläkeikään ilman skarppausta näiden lukuisten sairauksien kanssa. Halua on kyllä.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Tammikuu 04, 2010, 11:30:24 ap »

Mieheni oli tuossa pari vuotta sitten 2-tyyppien kurssilla ja tykkäsi kovasti, Itse olen ollut muistaakseni 1-tyyppien erilaisilla kursseilla neljä kertaa joten enää ei liene asiaa sinne vaikka kuinka haluaisin.  

Mielestäni kurssi olisi kaikille paikallaan, tyypistä riippumatta. Tarjonta on monipuolista joten jokaiselle löytyy sellaisia ahaa-elämyksiä väkisinkin. Ja varsinkin se vertaistuki on mahtavaa. Olen ainakin itse solminut siellä ystävyyssuhteita ja keskustelut ovat olleet pitkiä ja hedelmällisiä. Mitään pakkopullaa se ei myöskään ole; jos ei halua ryhmäliikuntaan tai jóhonkin luennolle, voi lähteä vaikka ulkoilemaan tai viettää lepohetken ilman vastuuta muusta kuin omasta itsestä.

Käsi sydämelle; missä muualla voimme keskittyä vain omaan itseemme ja diabetekseemme ihan yksilötasolla? Ilman perhettä, työelämän paineita tai lähimmäisistämme huolehtimistä? Minä en ole löytänyt muuta paikkaa kuin tuon D-keskuksen kaikki kurssit ja aion vielä sinne jossain välissä pyrkiä uudestaan.  

Kertaakaan sieltä en ole pois lähtenyt huonolla mielellä vaan todellakin hyvät "eväät" mukana ja motivaatiota saanut roppakaupalla.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Tammikuu 04, 2010, 18:43:21 ip »

Mä kattelin, kun siellä olin, että sinne pääsisi myös itsemaksavana, virikeviikoille. Ajattelin, että semmoinen voisi olla ihan kiva, vaikka kesäloman aikana tai siis pitäisi kesälomaa silloin. Hintakaan ei kovin korkea ollut n. 250 euroa täyshoidolla viikon ajan
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #36 : Tammikuu 10, 2010, 01:13:54 ap »

Loistoidea Friita! Sinne mennään!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Tammikuu 10, 2010, 10:06:05 ap »

Lainaus:

Loistoidea Friita! Sinne mennään!

Hei, toihan kuulostaisi hyvältä idealta, minä kans

Tosin itse ymmärsin liiton siuvilta, että nuop virikeviikot d-keskuksessa olisivat tarkoitettu lähinnä noille eläkeläisille, joko alle 65-vuotiaille tai sitten yli 65-vuotiaille.

Sitten taisi olla vielä niitä muualla pidettäviä viikon juttuja, tuettuja lomia, joille voi hakea, mutta valinnan taisivat tehdä - jaa, en enää edes muista ketkä. Ei kun olikin:
http://www.diabetes.fi/sivu.php?luokitus_id=20&artikkeli_id=22

Näitäköhän Friita tarkoitti
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Tammikuu 10, 2010, 11:10:47 ap »

Täältä

http://www.diabetes.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=2061

löytyvät kaikki Diabeteskeskuksessa vuonna 2010 järjestettävät kurssit. En löytänyt sieltä muita virkistyskursseja kuin Virkeyttä hoitoon-kurssit eläkeläisille ja heidän läheisilleen ja työikäisten 2-tyyppiläisten Kuntoremontti-kurssit.

Niitä virikeviikkoja, joihin Antsun linkki viittaa ja joita esim. Lomaliitto (vai menikö se just konkurssiin?) järjestää, kai pidettiin ainakin aikaisemmin erilaisissa muissa hoitokeskuksissa ympäri Suomenmaata, vai muistanko ihan väärin?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Tammikuu 10, 2010, 17:33:43 ip »

Lainaus:

Sitten taisi olla vielä niitä muualla pidettäviä viikon juttuja, tuettuja lomia, joille voi hakea, mutta valinnan taisivat tehdä - jaa, en enää edes muista ketkä. Ei kun olikin:
http://www.diabetes.fi/sivu.php?luokitus_id=20&artikkeli_id=22

Näitäköhän Friita tarkoitti

Noita varmaan, tutkin vain syksyllä jotakin kurssitarjonta vihkosta keskuksessa. Siinä oli maininta noista virikeviikoista ja hakemisesta niihin. Ja ne oli ihan tarkoitettu ykkösille, mutta kurssitarjonta oli suppeampi kuin näillä muilla kursseilla. Vihkonen tosin taisi olla viimevuotinen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Tammikuu 10, 2010, 18:51:22 ip »

Juuri kurssilla on mukava tavata näitä kohtalokavereita ja illalle on monta kertaa tullut pituutta kun on juteltu asioista joita ei ns. hoitajat osaa/tiedä vaan ne on saatu kokemalla. Kurssille kannattaa mennä avoin mielin. Siellä on paljon vanhaa asiaa, mutta myös paljon uutta. Olen ollut kursseilla 30 vuoden aikana monia kertoja, lapsena, nuorena, aikuisena myös aviomieheni kanssa. Ja se on ollut ihan hyvä asia.
  Yksi iso asia oli myös se, että olen shokissa hyvin agressiivinen ja en ole ikinä voinut kuvitella mitä se on lähimmäiselle. Itse näin kurssilla  tälläisen  agressiivisen shokin ja se avasi myös silmät.

Suosittelen kyllä kurssia ihan vilpittömästi.

Myös jos alkaa olla munauisissa ongelmia enemmän ka on siirtynyt jo munuaispolille kannattaa hakeutua myös MUSILIn järjestämille kursseille.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Tammikuu 10, 2010, 19:12:51 ip »

Hei,
heräsi kiinnostus noihin Musilin järjestämiin kusseihin. Oletko käynyt ja missä vaiheessa?

Minähän olen käynyt Diabetesliiton ja Musilin yhdessä järjestämän kurssin Diabeteskeskuksessa, mutta nyt taidat tarkoittaa ihan niitä Musilin omia.

Ai niin, minullahan on nyt viime syksynä tää seuranta siirtynyt kokonaan Kirirgisen sairaalan nefrologian polille. Onko Musilin kursseille pääsyyn joku edellytys tuo olo munuaispolin puolella?

En ole tullut ajatelleeksikaan, että sieltä puolelta voisi kursseja löytyä, ainakaan ennen varsinaisten dialyysien alkua (tai kun ei vielä ole edes tietoa alusta).
Kirjattu
Antsu1

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #42 : Tammikuu 10, 2010, 20:22:34 ip »

Olen ollut ennen, dialyysin aikana, ja jälkeen kursseilla. Kurssit järjestetään jossain kylpylöissä yleensä.
http://www.musili.fi/fin/kuntoutuminen/
 Tässä osoite jossa on tuosta kurssi asiasta enemmän.
 www.musili.fi osoitteessa on myös vertaistuki mahdollisuuksia.
   Kurssit ovat kyllä ollut antoisia. Siellä käy yleensä nefrologi(munuaislääkäri), silmälääkäri,on ollut myös munauaispotilas(saanut siirron), kelasta puhumassa kaikista asioista, jotka liittyvät munuaisasioihin. Joissakin kursseilla missä on jo siirron saannieta on myös maksasiirtopotilaita.

Suosittlen näitä myös kaikille!!!!
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Tammikuu 10, 2010, 20:58:43 ip »

Eli tuntuu sisältö aika samalta kuin tuo Diabeteskeskuksessa oleva kurssi munuaistautia sairastaville. Siellähän oli mukana samaan aikaan ei-dialyysissä olevia, dialyysissä olivia sekä jo siirroin saaneita. Oli nefrologia, silmälääkäriä, taisi olla joku Kelastakin jne (ja tietenkin psykologi sekä diabeteslääkäri) sekä munuaishoitaja koko ajan oikeastaan vähän kuin päävetäjänä .

Ja tosiaan yhdessä Musilin kanssahan Diabetesliitto kurssia vetääkin (on mainittu myös tuolla Musilin sivuilla). Oli aikoinaan kahden viikon putki, mutta nyt näyttää olevan kahdessa viikon jaksossa.

Siellä toki munuaisongelmien lisäksi kaikilla oli yhdistävänä tekijänä diabetes.

Misilin keskustelupalsta on mulle jo tuttu, mutta vertaistapaamisiin en ole vielä osallistunut, kutsuttu toki on, siis ainakin täällä Hesassa ilmeisesti kerran kuussa kokoontuvaan ryhmään.
Kirjattu
Antsu1

LiskoNeito

• Aktiivinen
Vs: Diabeteskeskuksen kurssit
« Vastaus #44 : Syyskuu 06, 2010, 16:27:54 ip »

Olen uusi D2:nen ja kyselisin kokemuksia noista D2:sille suunnatuista kursseista.
Minkä ikäisiä ihmisiä kursseilla on? Itse olen vielä suhteellisen nuori, olen 36v nainen.
Oletteko oppineet uusia asioita kurssilla? Mitä opitte?
Oliko kurssilla hyvä ohjelma/luentoja yms?
Miten vaikeaa kursseille on päästä?
Onko lääkäri suhtautunut kursseille hakemiseesi positiivisesti/negatiivisesti?
Kirjattu
D2, Levemir, Novorapid ja Diformin.
Maseenukseen Venlafax, Opamox ja Tenox.

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07