Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416920 viestiä  •  19921 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeteskeskuksen kurssit  (Luettu 50450 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Diabeteskeskuksen kurssit
« Vastaus #15 : Marraskuu 24, 2009, 22:05:19 ip »

Minä olen kysynyt omasta työpaikastani ja meillä on ihan selkeä linja, että työnantaja ei palkkaa kurssin ajalta maksa, siis päivärahoilla olen ollut. Onneksi niissä taisi olla vain yhden päivän (siis ihan varma en ole) karenssiaika eli ei kuten sairaslomien kohdalla, jolloin pidempi.

Meillä työnantajan kanta on tuo oli sitten kyse vaikkapa niistä työterveyden kautta saatavista ASLAK- ym. kuntoutuksista tai sitten näistä muuta kautta junailluista.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Marraskuu 24, 2009, 22:17:13 ip »

Kiitos vastauksesta Antsu! Täytyypä selvitellä miten meillä suhtaudutaan asiaan...  
Kirjattu

Konrad

• Vieras
Harhautuneille oppia?
« Vastaus #17 : Marraskuu 24, 2009, 22:30:37 ip »

Poikkean nyt vähän sivuun. Muutkin kuin Antsu voivat kernaasti vastata.

Jos oletan, että d2-kurssilainen vaikkapa Konrad on saanut verensokerinsa hiilareita rajoittamalla suunnilleen kondikseen, niin joutuuko hän puhutteluun, jossa annetaan ymmärtää, että d:tä on hoidettu väärällä tavalla kuntoon. Keskittyykö kurssi hänen osaltaan oikeaoppisuuden noudattamiseen: hiilareita lisää ja lääkkeitä lisää, ml.tähän asti lääkitykseen kuulumaton inska?

Siis onko kurssi myös oikeaoppisuuden teiltä harhaan johtuneiden opastusta oikealle tielle?
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Marraskuu 24, 2009, 22:47:24 ip »

Varmasti riippuu mitä kurssilta hakee (tietoa, vertaistukea jne...) Omasta kurssikerrasta on jo tovi joten sen takia itse haen tietoa uuteen tilanteeseen ammattilaisilta.
Kirjattu

jester

• Veteraani
Re: Harhautuneille oppia?
« Vastaus #19 : Marraskuu 24, 2009, 22:50:37 ip »

vaara uskoinen jalka puuhun ja sitten yritetaan hirttaa......pilaa liike asioitten uskottavuuten
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #20 : Marraskuu 24, 2009, 23:19:32 ip »

Mistylle ja Jesterille

Onkohan tuolla D-liiton kursilla mahdollisuutta esittää koko kursille omia ja monien muiden kokemuksia hyvästä ruokavaliohoidosta? Tarkoittaa lyhyesti VHH:ta.

D-liitto on lehdessään kiitettävästi ilmoittanut reseptiensä hiilarit ja kalorit. Ovat raavaalle miehelle, joka liikkuukin, liian vähäenergisiä. Jos alkaa tuplata tai triplata annoksia, alkavat hiilarit nousta liiallisiksi. Täytyisi ottaa huomioon siis se, että kaikki D:t eivät halua laihtua.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Marraskuu 24, 2009, 23:31:16 ip »

En tiedä en. Kuten sanoin riippuu varmasti mitä haet kursilta. Itse menen vaan kysymään tyhmiä kysymyksiä omasta tilanteesta viisaammilta.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #22 : Marraskuu 24, 2009, 23:50:11 ip »

Liikutaan nyt olettamuksissa. Konrad tai Conrada ilmoittauttuu. Paikalle tuleekin suunnilleen samanikäinen mies nimeltään vaikka Antti Heikkilä tai nainen nimeltään Annika Dahlqvist (Suomihan on kaksikielinen).
Kirjattu

Taitsa

• Vieras
« Vastaus #23 : Marraskuu 25, 2009, 10:54:49 ap »

No,ei kai d-keskuksen kurssit mitään kiinalais venäläisiä kurinpito/uudelleenkoulutus leirejä ole.

Eiköhän sinne saa jokainen mennä omine mielipiteineen,ilman pelkoa,että laitetaan seinää vasten ja uhataan hengenlähdöllä  
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 25, 2009, 14:23:52 ip »

Lainaus:

Jos oletan, että d2-kurssilainen vaikkapa Konrad on saanut verensokerinsa hiilareita rajoittamalla suunnilleen kondikseen, niin joutuuko hän puhutteluun, jossa annetaan ymmärtää, että d:tä on hoidettu väärällä tavalla kuntoon. Keskittyykö kurssi hänen osaltaan oikeaoppisuuden noudattamiseen: hiilareita lisää ja lääkkeitä lisää, ml.tähän asti lääkitykseen kuulumaton inska?

Siis onko kurssi myös oikeaoppisuuden teiltä harhaan johtuneiden opastusta oikealle tielle?

Ei siellä ketään pakoteta mihinkään, eikä oteta silmätikuksi ryhmäluennoilla ja ryhmäkeskusteluissa. Aika paljon siellä puhutaan yleisellä tasolla perusasioista, joihin moni kakkonen varmaan tarvii päivitystä. Yksilöllisempää ohjausta/palautetta saa sitten yksityisvastaanotoilla, joissa voidaan paneutua henkilökohtaiseen hoitoon ja sen mahdolliseen kehittämiseen.

Lainaus:

Onkohan tuolla D-liiton kursilla mahdollisuutta esittää koko kursille omia ja monien muiden kokemuksia hyvästä ruokavaliohoidosta? Tarkoittaa lyhyesti VHH:ta.

Lähinnä sinne mennään kuulemaan D-keskuksen asiantuntijoita, mutta ryhmäkeskusteluissa voi (rajoitetun ajan puitteissa) kertoa omista kokemuksistaan. Illat ovat vapaat kaikesta virallisesta, joten takkahuoneessa vellovat keskustelut laidasta laitaan.

Lainaus:

D-liitto on lehdessään kiitettävästi ilmoittanut reseptiensä hiilarit ja kalorit. Ovat raavaalle miehelle, joka liikkuukin, liian vähäenergisiä. Jos alkaa tuplata tai triplata annoksia, alkavat hiilarit nousta liiallisiksi. Täytyisi ottaa huomioon siis se, että kaikki D:t eivät halua laihtua.  

Buffet-pöydästä voit tankata mitä ja kuinka paljon haluat. Uskoisin siitä saavan kasatuksi myös vhh-aterian. Syömisiäsi ei tarkkailla, mutta hiilarilaskentataitojasi voit halutessasi lounaalla kerrata ravitsemusterapeutin kanssa.

D-keskuksessa henkilökunta on mielestäni yksilölliseen hoitoon kannustavaa. Motivointi siinä talossa on ollut aivan erilaista kuin on omissa hoitopaikoissani, jotka ovat vastuussa hoidon kustannuksista ja painivat säästöbudjettien kanssa. Siellä ei siis yleisesti heristellä sormea, vaikka talossa käymättömät niin kovin mieluusti luulevat.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 25, 2009, 15:39:41 ip »

Totta. Eikä niistä hiilareistakaan (jos ei itse halua) ole kyse kuin ykkösten kohdalla. Ainakin silloin, kun minä olin (2 krt. minä onnellinen'). Siitä noutopöydästähän sai ladata ihan sellaisen lautasen kuin itse tahtoi. Kukaan ei naputtanut. Olihan siellä ne mallilautaset, joissa oli laskettuna liki kaikki, paitsi asianomaisen paino sillä hetkellä. Kukaan ei kuitenkaan pakottanut ottamaan sellaista lautasellista.

Iltapalallakin oli saatavilla aineita, jotka sopivat varmasti kaikille. Aamupalaa en muista. Ilmeisesti siksi, että olin aina nukuksissa. Ja miten oli välipala? Siinähän oli muistaakseni joko korppu tai pipari? Toisaalta, kukaanhan ei kielllä viemästä omia eväitä (paitsi alkoholia) ja napsimasta niitä välipaloiksi.

Minun lääkitykseni laitettiin kahdesti siellä kohdalleen. Terkkarin lääkäri, kun aina vain mietti, että kokeiltaisikohan sitä ja sitä ja tätä ja tätä. Ja kun viimeksi haiman tuotanto oli loppu, ei auttanut kuin insuliini, joka olisi kuulemma pitänyt aloittaa jo ajat sitten.

Siellä on tosiaan luentoja (nekin melkoisen vapaamuotoisia) vastaanottoja (ei pakollisia - ainakaan kaikki), joihin voi ilmoittautua. On hierojaa, jalkahoitajaa, lääkäriä jne. jne.

Eli, kahden reissun jälkeen en VOI muuta kuin suositella, kenellä on vain mahdollista.

Minullehan oli mahdollisuus olla kaksikin kertaa. Nykyään KELA ei kuulemma korvaa kuin yhden kerran. Kannattaa käyttää se yksikin kerta hyväkseen, taikka maksaa sitten itse. Aina se on hintansa väärti.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Marraskuu 25, 2009, 15:50:39 ip »

Lainaus:

Nykyään KELA ei kuulemma korvaa kuin yhden kerran.

Tyhmä kysymys - miten tuo kerta lasketaan? Onko se kerta per kurssi vai kerta ylipäätään. Lähinnä kysyn, koska olen ymmärtänyt että täällä on ollut joitakin henkilöitä useammalla erilaisella kurssilla.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Marraskuu 25, 2009, 16:10:51 ip »

En tiedä mitä tarkoittaa tuo "nykyisin". Itse olen ollut kaksi kertaa nyt muutaman vuoden sisällä. Jos oikein muistan, niin 2004 loppuvuodesta kahden viikon "diabeettinen nefropatia" -kurssilla ja toisen kerran 2008 alkuvuodesta pumppuhoitoisille suunnatulla viikon kurssilla.

Kela maksoi molemmat, vaikka jopa D-keskuksessa olivat vähän sitä mieltä, ettei välttämättä mene tää viimeinen läpi, kun väliä oli melko vähän edelliseen.

Mutta tosiaan olivat eri asioihin painottuvia nuo kurssit.

Sen voisin hyvin uskoakkin, että kela ei samalle kurssille kahta kertaa kustanna, mutta itselläni ei ole sen tarkempaa tietoa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Marraskuu 25, 2009, 16:23:31 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Nykyään KELA ei kuulemma korvaa kuin yhden kerran.

Tyhmä kysymys - miten tuo kerta lasketaan? Onko se kerta per kurssi vai kerta ylipäätään. Lähinnä kysyn, koska olen ymmärtänyt että täällä on ollut joitakin henkilöitä useammalla erilaisella kurssilla.

Ei kai ole mitään ehdotonta "Kela korvaa vain kerran"-systeemiä. Käytännössä se kai menee niin, että sitä toista kertaa joutuu odottelemaan useamman vuoden, kun halukkaita on enemmän kuin voidaan ottaa. Jos olosuhteet (=hoitomuoto/lisäsairaudet tms.) muuttuvat, voi päästä nopeamminkin.

Minä olen ollut jo 3 kertaa   :

1.kerta vuosi sairastumisen jälkeen 2-pistoshoidossa (5pv),
2.kerta 13 vuoden jälkeen monipistoshoidossa(2x5pv) ja
3. kerta oli pumppukurssi pumppuhoitoon siirtymisen jälkeen (5pv). Viimeisen kurssin maksoi kyllä hoitopaikka, kun Kela ei olisi näin pian uutta kurssia maksanut.

Minä olen itse aktiivisesti selvittänyt mahdollisuuteni ja hakenut oma-aloitteisesti kursseille.

Eläkeikäisille ei kai Kela maksa mitään, vaan terveydenhuolto tai kurssilainen maksaa itse.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Marraskuu 25, 2009, 16:48:30 ip »

Jaa.

Sitten minulle on annettu valheellista informaatiota.

Kyllä minulle sanottiin yksiselitteisesti, että KELA  ei korvaa kuin yhden kurssin. Sen jälkeen on toki mahdollista hakeutua kursseille, mutta ilman KELAn korvausta?????

Mikähän tästä nyt pitää paikkansa. Minulle sanottiin noin D - Keskuksen kursseilla ja todettiin vielä, että on tapahtunut ilmeisesti vahinko, kun olin päässyt toisen kerran.

Toki, - varsinkin kakkosilla - kun lääkitys muuttuu, jne. olisi suotavaakin päästä uudelleen, mutta minullakin nuo piikit laitettiin vasta siellä.

Jaa - a. Olenkohan taas puhunut läpiä päähäni (jos se olisi mahdollista, minulla ei olisi päätä enää ollenkaan), mutta näin minulle silloin  sanottiin.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Linkkejä