Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416894 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeteskeskuksen kurssit  (Luettu 50422 kertaa)

Zari

• Vieras
Diabeteskeskuksen kurssit
« : Marraskuu 21, 2009, 10:30:06 ap »

Lääkärini kanssa mietittiin, josko hakisin työikäisille tarkoitetulle kurssille (Kela).

Onko kokemuksia?
Kirjattu

Taitsa

• Vieras
Re: Diabeteskeskuksen kurssit
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2009, 11:12:34 ap »

Hei.

Ei ole kokemusta d-keskuksen kurssista,mutta olen kanssa harkinnut samaa asiaa,työikäisille tarkoitetulle.

Moni on kursseja kehunnut ja varmaan ne onkin

Saisi itsestään irti ajaa asiaa eteenpäin,hmh...laiskiainenkin reagoi satakertaa nopeammin,kuin mä joihinkin asioihin
Kirjattu

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2009, 11:21:58 ap »

Lainaus:

Lääkärini kanssa mietittiin, josko hakisin työikäisille tarkoitetulle kurssille (Kela).

Onko kokemuksia?

Jos ammattina on sairaanhoitaja, niin voisiko parempaa tilaisuutta saada päivittää tietojaan itsensä hyvinvoinnin parantamisessa ja samalla saada viimeisintä tietotaitoa diabeteksen hoidossa työhönsä. Viikko Diabeteskeskuksessa antaa myös todella hyvää aikaa nauttia ammattiosaajien osaamisesta ja saada lisää virtaa omaan jaksamiseen.  
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

Zari

• Vieras
« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2009, 11:23:58 ap »

Minäkin ole jo pidempään asiaa hautonut, mutta kun siihen olisi sitten lomia laitettava likoon. Nyt kuitenkin tuntuu, että olisi ihan mukava saada uusia eväitä tämän deen kanssa elämiseen. Kyllä jos työpaikalla ei muita kohtalotovereita ole, niin vaikea sitä on alkaa diabeetikon työpäivärunkoa miettimään porukalla aamukahvipöydässä... Lääkäri aikoi laittaa B-lausunnon Kelalle, mutta kun en sitten tiedä, että missä vaiheessa minun on sitten se hakemus väsättävä...???
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2009, 14:35:07 ip »

Diabeteskeskuksen kursseille on paljon tulijoita, joten kannattaa laittaa se hakemus menemään mahdollisimman pian, jos kurssille tahdot. Itse olin tammikuussa ja siellä oli sellaisiakin ihmisiä, jotka oli odottanut kurssille pääsemistä yli vuoden. Ja voin kyllä suositella sellaista kurssia ihan kaikille. Lähtisin itse ihan milloin vain uudestaan, jos vain pääsisin. Kurssi oli aivan mahtava kokemus!
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 21, 2009, 17:12:02 ip »

Mä laitoin vuosi sitten näihin aikoihin hakemuksen ja hain syksyn kursseille, keväälle olisi kai ollut mahdollista vielä hakea, mutta töiden vuoksi, en voinut. Otin ensin yhteyttä Diabeteskeskukseen ja pyysin hakemuskaavakkeita, ne palautin (muistaakseni yhdessä b-tokarin kanssa) ja sitten aloin kerjätä lääkäriltä b-tokaria ja siinä menikin aikaa jonkin verran, että lääkäri sen suostui kirjoittamaan. Vaikka olin vastaanotolla käydessä sanonut, että haen kursseille ja tarvitse b-tokarin ja hän sen lupautui kirjoittamaan silloin, mikäli tarvetta on. Keväällä tuli sitten päätös Kelalta ainakin, että lupautuivat kurssin maksamaan ja samoin päivärahat, jos työnantaja ei maksa ks. ajalta palkkaa. Kurssi sinänsä ei minulle mitään uutta antanut, mutta hieman kuitenkin ja sai keskittyä vain itseensä kahden viikon ajan.  Mukava tauko töihin
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Kataja

• Intoilija
« Vastaus #6 : Marraskuu 21, 2009, 23:51:52 ip »

D-keskuksen kursseista pidetään kovasti. Kannattaa hakea sinne!  Olen itse ollut kahdesti, ja hyvää ohjausta omahoitoon ja ystäviä sieltä saa. Ruokapuoli on erityisen herkullista, ja itse siellä valitaan buffetista ja täytetään omat lautaset.  

Kurssilla on mahdollista tehdä isojakin muutoksia hoitoon jos haluaa, kun seuranta ja ohjaus on siellä muutaman päivän ajan niin tarkkaa. Omaan hoitopaikkaan menee sitten tiedot kurssilla olosta ja mahdollisista hoitomuutoksista.
Kirjattu

Taitsa

• Vieras
« Vastaus #7 : Marraskuu 22, 2009, 00:10:50 ap »

No sitähän miekii,eihän ne voi aivan tuulest temmattuja kursseloit olla.A voin mie kotonain syyä niku hää Jester tahtoo,a syöhän mie kuituluit ja muit terviilist ruokiloit,miehän tykkään marjoloist.

A kuulehan sie Jester,asiahan on sil viisii,et mie en oo ikinä ollut ylensankia priha.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 22, 2009, 08:25:38 ap »

Pyhällä hengelläkö meikäläisten tulisi elää?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Zari

• Vieras
« Vastaus #9 : Marraskuu 22, 2009, 09:13:14 ap »

Ei kai sitä pyhällä hengellä tartte meitinkään elää. Loppujen lopuksi, kukahan meistä tän sairauden itselleen on tilannut?? Itse olin 8-vuotias tytön "ruipelo", kun sairaus iski ja sen kanssa on vaan pitänyt olla kaveri, halusipa tai ei. Lomia ei saa. Mikään ei välttmättä ole itsestään selvää diabeetikon elämässä, paljon on vastuuta otettava itsestään, kaikin puoolin. Ei diabeetikko voi lärviinsä tunkea mitä mieleen (lähes) juolahtaa.

Toisaalta, ei kai tämä sen kummempaa eloa ole. En sitä voi sanoa. Mutta pitkää pinnaa ja tietynlaista nöyrtymistä kyllä saa harrastaa.

Kurssi on jonkin aikaa mielessä ollut. Ihan jo vertaistuen saamiseksi. Että on oikeasti olemassa muitakin kuin minä. Hoitajan työssäni minä olen hoitaja, en diabeetikko. Jokseenkaan en itse työskentele erityisesti diabeetikoiden kanssa. Itse perheen äitinä on jokurssin etuna se hyvä ja valmis ruoka (loma kotoa) ja itsensä ainoastaan ajattelu. Kyllä välillä oma sairaus jää perheen kiireen ja touhujen jalkoihin. Aina ajattelee, että kunhan ehdin, niin teenpä teho-seurannan dibetekseen... ei ole vielä oikein ehtinyt...
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Marraskuu 22, 2009, 09:27:29 ap »

Se vertaistuki oli ihana asia kurssilla, meillä oli keskittynyt 5 naisen seurue, joka pähkäili keskenään, mitähän pistäis ruokapöydässä ja paljonkohan mä nyt söin Kukin itse kyllä teki omat ratkaisunsa pistämisien suhteen. Jotkin ihmiset siellä ärsytti ja jotkut ihastutti, siis niinkuin yleensäkin käy, kun parikymmentä vierasta laitetaan samaan tilaan  Se oli ihana juttu, että sai neuvoja ja oli asiantuntevaa henkilöstöä paikalla, tosin yöllä vain yö-valvoja. Jotkin asiat, mitkä käsiteltiin, oli minulle jo tuttua, koska surffaan paljon netissä ja haen tietoa. Kuitenkin meillä kaikilla oli pienryhmäjutuissa, esim. kokemusta sairastamisesta ja siitä, miten silloin toimitaan, samoin alkontuotteiden kanssa, matkustamisesta, jne. Mutta tulipa kerrattua, mitä pitäisi tehdä, mikäli sairastuu, jne. Lääkärin luennot olivat minulle se paras anti, häneltä tuli aika paljon tietoa ja kyselimme paljon eri jutuista. Olin kyllä aika järkyttynyt, kun mulle selvis, miten huonossa kunnossa minun munuaiseni olivat olletkaan pari vuotta sitten Parasta kuitenkin oli, että sai olla itsekäs ja keskittyä täysillä itseensä
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Zari

• Vieras
« Vastaus #11 : Marraskuu 22, 2009, 09:40:18 ap »

Ai siellä on lääkärin luentojakin!!?? Täällä "takahikiällä" ei oikeastaan kohtalotovereita juuri näy. Tietysti oma elokin on niin kiireen täyttämää, ettei oikein ehdi enää diabetesyhdistyksen bileisiin osallistumaan. Aikaisemmin kun osallistuin jonkin kerran iltamiin, niin osanottokin oli tosi laimeaa. Lähinnä d-lasten vanhempia.

Itsekkäästi ajattelen nyt itseäni, kun lapset alkavat jo olla isoja ja mietin, miten parhaiten itseäni palvelisin. tuo kurssi voisi olla todellakin se juttu!  
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 22, 2009, 10:03:28 ap »

Ei täällä munkaan "taka-hikiällä" muita diabeetikkoja näe, on kuin olisi yksin täällä Yhdistyksen kokouksissa on yleensä eläkeläiset enimmistönä.

Mä halusin mennä kahden viikon kurssille tuonne Diabeteskeskukseen, siellä on myös viikon kursseja, mutta halusin kerrankin kaiken irti Eka viikko oli syyskuussa ja toinen viikko nyt marraskuussa.

Aamusin oli hoitajilla sellainen vastaanotto, jolloin (käsittääkseni) voi mennä kyselee, mitähän tänään pistäis ja muuta. En käynyt niissä, koska en katsonut tarpeelliseksi. Lisäksi oli tullessa ja lähtiessä diabeteshoitajan vastaanotot, jokaisella oli ns. omahoitaja. Verensokereita diabeteshoitajan tunnilla myös kirjattiin kansioihin ylös ja pähkäiltiin, mitä inskan kanssa tehtäisiin. Näissä myös keskusteltiin pienryhmissä ihan laidasta laitaan. Hoitajan kautta sai tilata ajan lääkärille, maksoi 33 euroa, lisäksi saattoi varata ajan myös psykologille (ilmainen), niitä talossa kaksi kappaletta. Kurssin aikana oli myös mahdollisuus varata maksulliset hieronta- ja jalkojenhoitaja-ajat. Käytin kaikki mahdolliset vastaanotot hyväksi, vaikka niistä sai vähän maksaakin
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 22, 2009, 11:22:59 ap »

Vertaistuki siellä kurssilla oli kyllä parasta. Kurssilla oli aivan mahtavaa porukkaa ja toisten diabeetikoiden seura teki tosi hyvää. Tuli naurettua tosi paljon.

Diabeteskeskuksessa on pieni uima-allas ja pieni sauna, ja ajattelin, etten mä varmaan siellä viitsi käydä, mutta jotenkin sitä sitten kuitenkin joka ilta sinne uima-altaalle päätyi ja sinne pieneen saunaan, jossa istuttiin tiiviisti kylki kyljessä.

Jotkut oli vähän sitä mieltä, että ruoka siellä on liian terveellistä ja kasvispitoista, mutta mun mielestä se oli aivan ihanaa. Tuntui ihanalta, kun ei itse tarvinnu kokata, vaan sai joka päivä mennä syömään muiden tekemiä herkkuja.

Mun suosikki siellä oli ravitsemusterapeutti. Ravitsemusterapeutin luennot oli tosi hyvä ja kävin sitten vielä lisäksi kerran ravitsemusterapeutin vastaanotolla (joka myös oli ilmainen) vähän juttelemassa, koska olen aiemmin saanut TYKS:n ravitsemusterapeutilta tosi kamalia ohjeita.

Varmasti tykkäisit kurssista, jos sinne menisit.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Marraskuu 24, 2009, 21:53:02 ip »

Miten olette kurssilaiset sopineet työnantajan kanssa tuon palkan maksun? Kun tuolla sivuilla sanotaan että Kela joko maksaa päivärahaa tai työnantaja palkkaa. Onko kukaan kysynyt työnantajalta tuota palkka-asiaa vai oletteko olleet päivärahoilla?
Kirjattu

Linkkejä