Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6812 jäsentä  •  415813 viestiä  •  19849 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Triuvare IT-tuki, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Väsynyt hoitamaan.  (Luettu 77365 kertaa)

Cherry

• Vieras
Väsynyt hoitamaan.
« : Marraskuu 03, 2009, 00:05:24 ap »

Hei kaikille! Olen uusi täällä palstalla,mutta sairastanut jo 11-vuotiaasta asti kyseistä tautia.Mennäänpä asiaan.
Otsikko jo kertoo varmasti,että en jaksa enää hoitaa kyseistä tautia.Okei,olen sairastunut 3 vuotta,en millään saisi valittaa.Mutta kyseinen tauti on hirmu raskas kaikille.
Pistän aina inskat,mittaan verensokerit ja liikun säännöllisesti.Ja syön hyvin. Mutta välillä on tosi masentavaa elää taudin kanssa.Jos puhun äitini kanssa,hän vain sanoo että "hoida paremmin tautiasi!!". Kun sairastuin,sain PALJON tukea vanhemmiltani,nykyään en yhtään.He vain kiroavat ja huutavat jos jokin menee väärin tai on huonosti.Hoitotasapainoni on huono,ja suvussani on ties minkä laisia tauteja.
Nyt en tarkoita,että olisin tekemässä mitään "itsemurhaa",eheei! (: olen vain väsynyt.Ei aina jaksa laskea,kuinka paljon pistää aamiaisella tai koska pitäisi jaksaa täyttää vihkoa.En ole ainoa,tiedän sen.Mutta haluaisin myös ulkopuolislilta vähäsen tukea.Ajattelen silti myös positiivisia asioita.Stressaan silti tulevista lääkäri käynneistä.

Tsemppiä ja haleja kaikille diabeetikoille !
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
Re: Väsynyt hoitamaan.
« Vastaus #1 : Marraskuu 03, 2009, 09:57:14 ap »

Hei Cherry,

Vanhempasi välittävät sinusta. He eivät vain aina osaa/jaksa/ymmärrä osoittaa sitä oikein.

Koita jaksaa hoitaa tautiasi. Välillä väsyttää, mutta yritä silti.

Sinun kanssasi samassa tilanteessa olevia on paljon.

Jaksamista,
Dad
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2009, 11:47:22 ap »

Voi että   tuo on niin tuttua mulle - silloin kun minä olin suurin piirtein sinun ikäisesi, olin NIIN täynnä tätä tautia, että ajatuskin siitä oksetti. JA valitettavasti mulla se tilanne jatkui vuosia, silloin ei oikein ollut tarjolla apuja diabeetikon henkiseen jaksamiseen (itse asiassa minä en tiedä, kuinka paljon niitä nykyäänkään on nuorten puolella, minulla on onnekseni nyt hyvä diabeteslääkäri joka jaksaa olla kiinnostunut myös henkisestä puolesta).

Minun vanhempani yrittivät kyllä tukea ja auttaa, mutta angsteissani ja murkkuiän kuohuissa torjuin aika tehokkaasti kaiken avun heiltä.

Enpä minä voi paljoa sinulle sanoa, mikä taikaiskunomaisesti helpottaisi - tähän itsensä ikuiseen hoitamiseen ei näillä näkymin ei ole helpotusta tiedossa, mutta todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin oma väsymyksesi helpottaa ja jaksat taas paremmin. JA sinä kuitenkin hoidat itseäsi edes jotenkin - se on jo paljon. Ole kuitenkin myös armollinen itsellesi, aina ei niin priimasti tarvitsekaan jaksaa, jos tänään et jaksa, niin jaksa huomenna. Pidä kuitenkin itsestäsi huolta.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2009, 14:20:25 ip »

Lainaus:

Jos puhun äitini kanssa,hän vain sanoo että "hoida paremmin tautiasi!!". Kun sairastuin,sain PALJON tukea vanhemmiltani,nykyään en yhtään.

Kuulepas, jos et vielä ole osallistunut Diabetesliiton järjestämille  kursseille, niin yritäpä aktiivisesti hakeutua sellaisille. Moni konkari voi todistaa, että Diabeteskeskuksen kursseille osallistuminen on merkinnyt todellista käännekohtaa tämän iki-inhottavan taudin hyväksynnässä.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Lupita

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Marraskuu 03, 2009, 14:51:56 ip »

Hei Cherry ja tervetuloa foorumille !

Luin myös tuon toisen aloituksesi.

On hoitoväsyä ja sitten ihan fyysistä väsyä. Katsoin, että molemmat aloituksesi oli laitettu puolen yön aikaan.
Eikö kaikki koululaiset ole siihen aikaan untenmailla eikä murehtimassa kolesteroleja ?

Kunnon unet auttavat elimistöä palautumaan päivän riennoista ja stressaamattomuus on myös hyvästä.

14-vuotias ei voi olla yksin vastuuta hoidostaan. Vaikka itse hoitaisit nyt kuinka hyvin jo asiat, niin vastuun saat onneksi vielä jättää vanhempiesi kannettevaksi, sillä heille se viime kädessä vielä ainakin nelisen vuotta kuuluu.

Vanhemmatkin ovat ihmisiä ja väsyvät, se heille anteeksi annettakoon. En itse kuitenkaan vanhempana antaisi itselleni anteeksi sitä, että minun toimieni tai välinpitämättömyyteni seurauksena lapselleni tulisi pysyviä fyysisiä vammoja.

Ruokien kirjaamiseeen aikuisetkin kyllääntyvät (noin kolmessa viikossa ), moni siitä välillä huilaa. Mittarihan kirjaa lukemat muistiin.

Auttaisiko myönteinen ajattelu: mittaat tai kirjaat, se on kuin lahja aikuiselle itsellesi ?
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2009, 15:19:19 ip »

EOJ sen tuolla aikaisemmin sanoikin kursseilta saa tärkeää ja arvokasta vertaistukea. Omaisen ja potilaan roolit ovat valovuosien päässä toisistaan. Uskon kuten muutkin että vanhempasi ajavat parastasi mutta eivät ehkäpä osaa ilmaista huoltaan muuten kuin mielestäsi huutamalla. Mutta vanhempasi eivät myöskään tiedä miltä tuntuu olla diabeedikko, eivätkä he voikkaan. Ei kukaan voi paitsi diabeedikko itse. Siksi vertaistuki on tärkeää. Mutta toisaalta taas diabeedikko (joka ei ole omaisen roolissa) ei voi tiedää miltä tuntuu olla omainen, miltä se huoli ja epävarmuus toisesta tuntuu. Ja miten kannustaa toista hoitamaan itseään ja auttaa eteenpäin. Se on omaisen rooli josta potilaalla ei ole mielikuvaa.
Kirjattu

Cherry

• Vieras
« Vastaus #6 : Marraskuu 03, 2009, 16:57:15 ip »

Kiitos kaikille!
Juu,tosiaan tuo univelka on jäänyt vähän sellaiseksi..
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2009, 18:46:11 ip »

Väsyneenä moni asia näyttää paljon pahemmalta, mitä onkaan Koeta saata unesta kiinni, se on kuulema meille diabeetikoille erittäin tärkeää, että nukumme hyvin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, MiniMed 640G + Novorapid  sekä muutama muu ylimääräinen tabu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2009, 19:05:55 ip »

Korkeilla sokereilla menee ainakin yöunet, sen voi sanoo ku ite koen sitä nyt parhaimillaan ja yöllä pyörii sängyssä ku mikäkin.
Kirjattu

EkKe

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Marraskuu 04, 2009, 18:47:32 ip »

Uskon, että me kaikki olemme välillä TOOOSI kyllästyneitä tähän, mutta pitää vaan yrittää jaksaa..
Oletko ehkä harkinnut pumppua, jos hoitotasapanosi on huono?
Monet nuoret pitävät sitä hyvänä vaihtoehtona. Itse en kyllä pidä, mutta pistämisessä ei olekkaan mitään ongelmaa ja sokerit suht OK...
Nyt on jäänyt mittailu vähän vähille.. Oppiikohan sitä koskaan muistamaan JOKA päivä mittaamaan ennen JOKAISTA ateriaa jne..

Tsemppiä sulle ja teille muillekkin!
Kirjattu
D1 vuodesta 2003,Novo ja Lantus.

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Marraskuu 05, 2009, 15:25:17 ip »

Kysy insuliini pumppua.Itse sain siitä uutta virtaa,kun sokerit alkoi paremmin pysyä.Sitä voii säätää jos liikkuu tai ei liiku.Elokuvissakin voii mässyttää poppareita ja sipsejä,kun pumpun käyttö on paljon helpompaa kun piikillä pisto.Kuuluin ennen pumpun vastustajiin,nyt en pois antaisi.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Marraskuu 05, 2009, 16:08:01 ip »

Lainaus:

Oppiikohan sitä koskaan muistamaan JOKA päivä mittaamaan ennen JOKAISTA ateriaa jne..

Ilosanoma: Kyllä, kyllä sitä oppii. Tai ainakin melkein...

Muuten olen sitä mieltä, että tämä diabetes on yxi he----in pe----een vi------nen tauti.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 05, 2009, 16:28:56 ip »

Lainaus:

Kysy insuliini pumppua.Itse sain siitä uutta virtaa,kun sokerit alkoi paremmin pysyä.Sitä voii säätää jos liikkuu tai ei liiku.Elokuvissakin voii mässyttää poppareita ja sipsejä,kun pumpun käyttö on paljon helpompaa kun piikillä pisto.Kuuluin ennen pumpun vastustajiin,nyt en pois antaisi.

Joo, mä olen kyllä aikuinen ja kerjännyt pumppua, tuloksetta Hoba oli viime mittauksessa 8,6 %, eikä siitä laske, vaikka päälläni seisoisin. Se on lääkärin mukaan minun tasoni, no ei voi mitään, mutta itseä pelottaa lisäsairaudet ja niillehän ei tee hyvää ks. hoitatasapaino. Paras hoba mulle oli muutama vuosi sitten 7,6 %, ja sokerit pomppi 1.1 - 33,3 välillä. Nyt ollaan sentään hieman tasasemmissa luvuissa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, MiniMed 640G + Novorapid  sekä muutama muu ylimääräinen tabu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #13 : Marraskuu 06, 2009, 18:05:00 ip »

Nii ollaan tosiaan väsyneitä hoitamaan, ihan sama et hoidanko vai enkö itteäni ku ei ne sokerit tuu alas kuitenkaan.
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Marraskuu 06, 2009, 18:51:37 ip »

Ei se ole ihan sama... Siltä minustakin tuntui monen monta vuotta, mutta ei se ole niin. Kyllä se siitä alkaa hoitua, ota rauhassa ja ole kärsivällinen ennen kaikkea itsesi suhteen! Mutta joo - minä todella ymmärrän tuon väsymisen. Niin tuttu tunne, että taitavat omat sormeni olla mulle vieraammat.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Linkkejä