Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppukysymyksiä kokemattomalta  (Luettu 469782 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Vs: Pumppukysymyksiä kokemattomalta
« Vastaus #3720 : Elokuu 09, 2014, 20:06:12 ip »

Mä pidän pumppua lähes päivittäin urheilurintsikoissa ja se on usein hyvinkin hikinen. Mulla on Conbo, joka on veden(ja hien-)kestävä, joten pesen sen ihan hanan alla.

Ja ei, en ala taas tappelemaan siitä onko se vai eikö se ole vedenkestävä. Siinä lukee ipx8, jokainen tulkitkoon sen miten haluaa. Minä tulkitsen sen niin että ehjänä ja kuluvat osat vaihdettuna se on vedenkestävä.
Eilen viimeksi uin sen kanssa.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #3721 : Elokuu 09, 2014, 20:27:03 ip »

Valmistaja itse tarkentaa millä tavalla IPX8 kussakin tapauksessa menee. Combon kohdalla manuaalissa lukee:
IPX8: Protected against the effects of temporary immersion in water under standardized conditions (up to 60 minutes and 2.5 meters [8 feet]).

Sitten toisessa kohdassa manuaalia varoitetaan kuitenkin tarkoituksella leikkimästä vedellä ja kosteudella (sauna):
Avoid contact with water. Check daily that your Accu-Chek Spirit Combo insulin pump is not chipped, cracked or damaged in any way, and that the battery cover and the adapter are correctly closed. If the pump is chipped or cracked, water, dust, insulin, or other substances may enter your pump and lead to malfunction. Before any contact with water, disconnect and take off your pump.
Disconnect and remove your pump before taking a bath, or going into a whirlpool, shower, or swimming pool. Avoid exposing your pump to high humidity, such as in a sauna, as this could result in damage. To make it easy to remove your pump, use disconnectable Accu-Chek infusion sets.

Edit: Tarkistin vielä suomenkielisestä manuaalista että nuo samat kohdat löytyvät.
Tulkitsen tämän niin että tuo IPX8 kattaa tilanteet joissa pumppu vahingossa joutuu veteen. Valmistaja yrittää kuitenkin selvästi toppuutella jatkuvasti "kaivamasta verta nenästä" ja lutraamasta vedellä tarkoituksella.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten Roche:n maahantuoja on suhtautunut takuuvaatimuksiin tilanteissa joissa pumpun kanssa on jatkuvasti käyty viikottain uimassa  :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2014, 21:04:00 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Kide

• Veteraani
« Vastaus #3722 : Elokuu 09, 2014, 22:50:23 ip »

Kyllä on ikävä niitä aikoja, kun Medtronicin pumpun kanssa sai käydä suihkussa. Kerran putosin rantakiviltä järveenkin ilman, että pumpun kanssa olisi tullut mitään ongelmia.

Varsin ärsyttävää tällainen "kehitys", että hikipisaroillakin voi saada pumpun näppäimet toimimattomiksi. Täällähän joku kertoi näin tapahtuneen muistaakseni juuri Medtronicin pumpun kanssa.  :-\
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #3723 : Elokuu 10, 2014, 18:39:45 ip »

Kyllä minä tulkitsisin sen niin että A-C Combon IPX8 kattaa normaalissä käytössä siihen tulevat hikipisarat.

Manuaalista löytyi vielä kohta jossa sanotaan vielä selvemmin mitä ei pitäisi tahallaan tehdä:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7.3.1 Accidental contact with water
Your Accu-Chek Spirit Combo insulin pump is IPX8 waterproof when leaving the factory site.
However hair-line cracks could appear during use. Therefore we may only guarantee protection
against brief accidental water contact such as:
- Rain
- Water splashes while you are cycling, jogging or hiking
- Accidental immersion in the sink, washbasin or bath

What to do after any water contact:
Put your pump into STOP mode, disconnect the pump from your body, and inspect it.
Use a soft dry cloth to dry the outside of the pump, and check the battery compartment and
the cartridge compartment for water.
If the battery compartment or cartridge compartment are wet, turn your pump upside down
to let the water run out and let it air dry. Do not use warm air such as a hair dryer to dry the pump,
as this could damage the pump’s housing. Do not reinsert the battery or the cartridge
until the compartments are completely dry.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Patterikotelon kansi ja yhdistäjä kehotetaan vaihtamaan aina 2kk välein.
Tämä on ilmeisesti olennaista jos haluaa että pumppu todella selviää satunnaisesta veteen pudotuksesta.
Erityisesti suolainen merivesi voi olla tuhoisaa sisuskaluille jos patterikotelon kansi ei enää ole tiivis.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3724 : Elokuu 10, 2014, 19:24:28 ip »

Patterikotelon kansi ja yhdistäjä kehotetaan vaihtamaan aina 2kk välein.
Tämä on ilmeisesti olennaista jos haluaa että pumppu todella selviää satunnaisesta veteen pudotuksesta.
Erityisesti suolainen merivesi voi olla tuhoisaa sisuskaluille jos patterikotelon kansi ei enää ole tiivis.

Siinäköhän on Veon haavoittuvuuden tausta: paristokotelon kansi suositellaan vaihdettavaksi vain kerran vuodessa, kun ainakin vanhassa karvalakki-Spiritissä sai kerran 3kk:ssa uuden kannen tarvikepaketin mukana. Oma Spirit teki myös kerran stopin hikoilun seurauksena, mutta tokeni, kun irrotin pariston yöksi ja vaihdoin uuden kannen ja yhdistäjän.

Veossa ei muuten olekaan erillistä yhdistäjää, vaan uusi "yhdistäjä" on jokaisessa kanyyli/katetri-setissä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3725 : Elokuu 10, 2014, 20:10:36 ip »

Kyllä meille on suositeltu paristokotelon vaihtoa useammin. Nyt lähete taitaa sisältää paristokotelon kansia 2/vuosi. Lisätäkin voisi jos tarpeen...
Me on vaihdettu ehkä 1,5 kertaa vuodessa. No aluksi ei vaihdettu ikinä kun ei tiedetty että pitäisi  ;)
Nyt vaihdetaan jos nähdään että on kulunut tai muistetaan että edellisestä vaihdosta on kauan. Harmi vaan ettei jakelusta saa oikean värisiä..
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #3726 : Elokuu 11, 2014, 00:52:07 ap »

Veossa ei muuten olekaan erillistä yhdistäjää, vaan uusi "yhdistäjä" on jokaisessa kanyyli/katetri-setissä.

Ja tästä syystä aina kun vaihtaa setin saa neljä tuliterää venttiiliä ja säiliön paineentasaus toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

"Less risk of blockage and unintended insulin delivery - Unlike Luer lock sets, the 4 vents in the connector are replaced with each new infusion set and ensure pressure equalisation of the reservoir."

http://www.medtronic-diabetes.co.uk/product-information/infusion-sets/paradigm-connection.html
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #3727 : Elokuu 11, 2014, 08:02:31 ap »

Hieman ku kuuklaa ipx8 koodia: IPX8 = Protected against water submersion - The equipment is suitable for continual submersion in water under conditions which are identified by the manufacturer.

Sama suomen wikipediasta 8: Kestää pysyvän upotuksen. Lisämerkintänä voi olla suurin sallittu asennussyvyys.
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #3728 : Elokuu 11, 2014, 08:48:44 ap »

Tämä on kuitenkin se olennainen lause:
under conditions which are identified by the manufacturer.

.. ja ne ehdot on aika selvästi tuotu esiin Combon manuaalissa.

Kyse on siitä että jos pumpun altistaa jatkuvasti ja säänöllisesti vedelle (esim. käy viikottain uimassa sen kanssa) niin tulee pidemmän päälle liian todennäköiseksi se että samanaikaisesti pumpussa on jokin pieni vuoto (paristokotelon kansi tai pieni halkeama).

Jos sensijaan vedelle altistuu vain vahingossa (esim. pumppu putoaa wc pönttöön) niin on huomattavasti epätodennäköisempää että samanaikaisesti pumpussa on vuotokohta, edellyttäen tietysti että pumpusta on pidetty hyvää huolta (pariston kansi, ei halkeamia).
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #3729 : Elokuu 11, 2014, 12:34:28 ip »

Ja tästä syystä aina kun vaihtaa setin saa neljä tuliterää venttiiliä ja säiliön paineentasaus toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

"Less risk of blockage and unintended insulin delivery - Unlike Luer lock sets, the 4 vents in the connector are replaced with each new infusion set and ensure pressure equalisation of the reservoir."

http://www.medtronic-diabetes.co.uk/product-information/infusion-sets/paradigm-connection.html

Ei mitään käsitystä, mitä tuo venttiili tarkoittaa. Nähtävästi eri merkkisissä seteissä erilaiset systeemit? Miojen mukana ei tule mitään venttiilejä...

Veon haavoittuvuuden syy on kai näppäimissä, joiden nykytoteutus ei kestä kosteutta - toisin kuin ennen. Näin sanoo kotinörttini.  :-*
Kirjattu
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #3730 : Elokuu 11, 2014, 13:15:37 ip »

Mun reilun vuoden vanhan Veon näyttö menee joskus laikukkaaksi. Alkoi tehdä tätä heti ekalla viikolla pumpun saatuani. Yleensä näin käy kun pumppu on lähellä kroppaa ja mulla on kuuma.  ::)

Pumppuedustaja neuvoi soittamaan Medtronicille aina kun näin käy mutta niin vaan on jäänyt soittamatta. Ehkä siksi kun pumppu toimii muuten ihan moitteettomasti.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3731 : Elokuu 11, 2014, 14:00:39 ip »

Ei mitään käsitystä, mitä tuo venttiili tarkoittaa. Nähtävästi eri merkkisissä seteissä erilaiset systeemit? Miojen mukana ei tule mitään venttiilejä...

Veon haavoittuvuuden syy on kai näppäimissä, joiden nykytoteutus ei kestä kosteutta...

Se venttiili on siinä Mion luerliittimen yhteydessä. Accu-Chekillä oli ainakin ennen sellainen yksinkertaisempi luer-liitin ja sen päälle(?) tuli erillinen venttiilillä varustettu yhdistäjä.

Spiritissä mulla meni kosteuden takia näppylät juntturaan, Veossa ei, mutta siinä kosteus pääsee ilmeisesti paristoon ja siksi toiminta stoppaa herkemmin?

Mun reilun vuoden vanhan Veon näyttö menee joskus laikukkaaksi. Alkoi tehdä tätä heti ekalla viikolla pumpun saatuani. Yleensä näin käy kun pumppu on lähellä kroppaa ja mulla on kuuma.  ::)

Niin mullakin. Ja Spirit teki ihan samaa. Sateenkaarenvärit häipyy näytöstä, kun pumppu hieman "jäähtyy".
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Kide

• Veteraani
« Vastaus #3732 : Elokuu 11, 2014, 14:26:52 ip »

Spiritissä mulla meni kosteuden takia näppylät juntturaan, Veossa ei, mutta siinä kosteus pääsee ilmeisesti paristoon ja siksi toiminta stoppaa herkemmin?

Jollain muulla meni nimenomaan Veo vaihtoon kuntosalilla hikoilun takia. Tai sitten olen vain nähnyt ihanaa unta siitä, että olen itse kuntosalilla vääntänyt läpimärkänä hiestä.  ::)
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3733 : Elokuu 11, 2014, 15:03:12 ip »

Jollain muulla meni nimenomaan Veo vaihtoon kuntosalilla hikoilun takia. Tai sitten olen vain nähnyt ihanaa unta siitä, että olen itse kuntosalilla vääntänyt läpimärkänä hiestä.  ::)

Nimenomaan (hikoilu)kosteus on se Veon ongelma, mutta näppylät eivät välttämättä aina mene juntturaan, vaikka lakkaakin toimimasta. Ainakin mua neuvottiin irrottamaan paristo ja vaihtamaan pariston kansi, joten luulin, että ongelma johtuu yhdistelmästä kosteus + pariston toiminta?
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #3734 : Elokuu 15, 2014, 12:28:31 ip »

Tänään aamulla sängyssä noustessa ihmettelin, että mikäs ihmeen letku täällä roikkuu lattialla asti... Sokerit oli 18,5 ja ketot 0,6. Ei ole koskaan aiemmin Quick set pyörähtänyt itsekseen yöllä auki. Vaihdoin setin iltapäivällä, enkä irrottanut missään vaiheessa iltaa pumppua. Paska mäihä. Eka kerta kahden ja puolen vuoden käytön jälkeen kun kävi näin.
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59