Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppukysymyksiä kokemattomalta  (Luettu 464499 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Re: Pumppukysymyksiä kokemattomalta
« Vastaus #30 : Marraskuu 20, 2009, 00:52:45 ap »

Ajattelinpa tulla päivittämään pumpunhankintastooriani.
-Kävin siellä lääkärillä ja kysyin pumpusta, niin arvatkaapa mitä se sano ensimmäisenä! "ei sitä nuin vaan voi saada" (no en olettanukkaan että saisin sen heti huomenna) Se oli muutenki tosi ilkeä ja ei ees kysyny miksi mää mielestäni sen tarvisin, enkä mää sille voinu mitään sanoakaan ku se oli niin inhottava että meinasin vaan itkee koko ajan.  
Ois se voinu kuitenki vähän ajatella mistä aiheesta puhuu ja miten, toisten ku ei ylipäänsä oo niin helppo puhua mistään, saati tästä.. Hyvähän sen on puhua ku se ei joudu joka päivä itteensä piikkejä pisteleen!!  
-Sanoin sille että sokerien hyvinä pitäminen on niin mahdottoman työlästä, että ei siihen pysty ku muutaman kuukauden kerrallaan ja sitten ollaan taas rempallaan ja kerätään voimia, ja sitä sanoin että olis joustavampaa sen pumpun kanssa, kun joskus herää kuudelta ja joskus kaheltatoista, niin vastaus oli että "diabeetikon elämä tuo rajoitteita"! No ei vitussa voi tuoda semmosia rajoitteita ettei ihminen saa nukkua rauhassa sillon ku on tilaisuus nukkua! En helvetissä oo heräämässä joka aamu kuudelta siksi että "diabeetikon elämä tuo rajoitteita"!!! Eiköhän nuo rajoitteet oo niitä ettei voi alkaa bussikuskiksi eikä juosta maratoonia varoittamatta. Kyllä nukkumisen pitäis olla rajoittamatonta.    

-Ai että mä itkin Monta Tuntia tuon jälkeen! Ei Kukaan lääkäri oo Ikinä ollu noin ilkeä! Olis voinu ees kuunnella mitä mulla oli sanottavanani, mutta Ei, heti ku sanon sanan pumppu, niin alkaa vastaan vääntäminen! Miten joillekki sitten on oikeen väkisin tyrkytetty pumppua, mutta minä en saa edes perustella ehdotustani?!  

Sitä mä en tajua miten se ei viittiny ees kysyä mun perusteluja, ku tuloksena oli vaan suora tyrmäys! Ei se sen pussista ole pois!    Kumminki mun mielestä mulla on ihan hyvät syyt. (yön matalat ja aamunkoitto)
-Nyt oli hobis noussu yli yheksään taas. Keväällä se oli 7.4 ku pistin kaheksan kertaa päivässä. Siihen ei kenenkään mielenterveys ja napanahka pysty. Miksi ei anneta ihmiselle mahdollisuutta hoitaa itteään paremmin, kun kerran on tuommonen apuväline keksitty. Siinä niitä verorahoja säästyy kun vältytään lisäsaurauksilta!! En minä sitä tarkotakkaan että sitten ei tarvis mitään tehän kun pumpun sais, mutta se tasottas tota pohjaa mille lähtä rakentamaan omahoita, kun tuo perusinskan tarve vaihtelee niin pirusti.  
-Kahen viikon päästä meen uudestaan käymään, ensin pidän intensiivistä sokeriseurantaa.

Kilpirauhasarvot oli kans perseellään, että ne pitää kans kattoo ensin kuntoon ja "ne voi vaikuttaa sokereihin", niinku ne aiheuttais yön matalia ja aamunkoittoa... vitut. niitä oli jo ennen hypotyreoosia.

Vissiin se on liikaa vaadittu että kroppa toimis kunnolla...
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Marraskuu 20, 2009, 15:13:12 ip »

Stemppiä? Mä olen kuule ihan vastaavanlaisessa tilanteessa ollut ja sanaa "pumppu" ei tarvitse enää Polilla sanoa. Pitäis kuulema ensin saada hoito kuosiin, mutta miten sen saat, kun se ei vaan onnistu. Nyt mun toivo elää ainoastaan, että saisin jotenkin Lantuksen pelittämään.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Marraskuu 20, 2009, 15:22:20 ip »

Voi kökönkökkö!  

Lohtuhali nyt ihan ekana!  

Mitäs jos ottaisit yhteyttä potilasasiamieheen ja kysyisit neuvoa sieltä? Tai ylilääkäriin?

Perustelisit pumpuntarpeesi, kertoisit lääkärin käytöksestä, laittaisit mukaan hobis-arvoja ja sokeriseurantaa oikeen niin maan perusteellisesti?  

Älä anna vastoinkäymisten kaataa sua nyt, vaan käännä ne vahvuudeksi ja näytä sille kökkölääkärille närhen munat! Me kyllä täällä autetaan sua!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Marraskuu 20, 2009, 17:04:59 ip »

Tää voi olla tän planeetan tyhmin idea mutta usein asiantuntijat (tässä tapauksessa lääkärisi) eivät ole ihmissuhdetaidoissaan ole kovin kummoisia. Kirjoita lääkärillesi maili jossa kerrot miten hänen käytöksensä loukkasi sinua. Sitten perustelet kirjallisesti miksi haluat pumpun ja mitä etua sinulle siitä on. Laita vielä että haluat kirjallisen vastauksen (siis vastausmailin) lääkäriltäsi ts. missä hänen pitää järkevästi perustella mikset pumppua saa. Lähde sitten toimimaan tämän kirjallisen (suuri etu) vastauksen perusteelta muita mahdollisia toimenpiteitä. Voi olla että lääkäri yritti teilata sua koska olet aika nuori (ainakin mun iässä) napakalla maililla osoitat olevasi aikuinen jonka yli ei niin vain kävellä.
Kirjattu

H1

• Vanha tekijä
« Vastaus #34 : Marraskuu 20, 2009, 20:06:48 ip »

Lainaus:

Tää voi olla tän planeetan tyhmin idea --- Kirjoita lääkärillesi maili  

Tuo oikein hyvä keino! Suosittelen  

Itse lähetin lääkärilleni useampiakin viestejä joissa perustelin kantaani. Lähetin myös tutkimustuloksia jne jos olin ollut jollain luennolla kuulolla.

Mulla oli vanha pumppu sanomassa sopimuksen irti (vanhentui) ja olin muuttanut uudelle paikkakunnalle. Huhu kertoi etten välttämättä saisi pumppua ollenkaan... siksi siis meiliä, sekä lääkärille että d-hoitajalle, joita en ollut siihen mennessä ollenkaan edes tavannut.

Lopputulos oli tosi hyvä - sain sen pumpun jota halusinkin.

Onnea matkaan!

Ja hyvä Misty, että toit tämän näkökulman asiaan.
Kirjattu
DM1, pumpussa Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Marraskuu 20, 2009, 20:37:16 ip »

Erittäin hyvä idea minunkin mielestäni tuo Mistyn esittämä. Toivottavasti se jo auttaa, koska potilasasiamiehen reaktion jo arvaan: "jos lääkäri ei suosittele pumppua, niin sitten et sitä tarvi". Ja vaatimus siitä, että tasapaino pitäisi saada kuntoon ennen pumppuun siirtymistä, on ihan absurdi: mihin tarvii pumppuhoitoa, jos saa hyvän tasapainon ilmankin.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #36 : Marraskuu 20, 2009, 21:17:10 ip »

On sinulla ollut elämys! Sitten, kun onnistut pääsemään OYS:n d-polille, kohtaat vain tosi mukavia ihmisiä. Sinnittele sinne asti!
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Marraskuu 20, 2009, 22:48:20 ip »

Lainaus:

Erittäin hyvä idea minunkin mielestäni tuo Mistyn esittämä. Toivottavasti se jo auttaa, koska potilasasiamiehen reaktion jo arvaan: "jos lääkäri ei suosittele pumppua, niin sitten et sitä tarvi".  

Ei välttämättä.  
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #38 : Marraskuu 20, 2009, 23:13:34 ip »

Voi, myötätuntoa sinulle!

Varmasti tuntuu tosi ikävälle, jos lääkäri teilaa noin. Muista että, vika ei ole missään nimeesä sinussa, vaan lääkäri käyttäytyi tökerösti. Harmittaa puolestasi, että sinua ei kuunneltu kunnolla.

Sähköpostiviesti lääkärille ja yhteys potilasasiamieheen ovat hyviä neuvoja. Jotkut ovat tietääkseni käyneet myös yksityisellä lääkärillä saadakseen lähetteen pumppuun. Voi olla kallis vaihtoehto, mutta ainakin jotkut ovat tuollasta reittiä saaneet pumpun.

Tsemppiä jatkoon, älä luovuta!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Marraskuu 21, 2009, 03:20:39 ap »

Kiitos ihanaiset kun ootte niin mun puolella. <3  

Toukokuu1965:
Potilasasiamiehestä en oo koskaan kuullukkaan. Otankin selkoa mikä ja kuka se semmonen on.. Mut tuo mu D-lääkäri On meijän tk:n ylilääkäri, että siihen lienee turha ottaa yhteyttä..  

Kriisikko:
Täytyy toivoa että pääsen sinne asti. Oon kuullut muualtakin heistä pelkkää hyvää! Taidat olla hyvässä hoidossa siellä.

Hula1:
Sitä minä miettiinki että jos ei muu auta, niin sitten käyn yksityisellä, koska ei tästä neuloilla leikkimisestä tuu lasta eikä paskaa. Ja se on kyllä aivan sama mitä tulee maksamaan(vaikka opiskelijabudjetilla mennäänkin), koska se on silti pieni hinta pumpusta ja paremmasta tasapainosta!

Misty:
Tuohan kuulostaa vallan aikuselta tavalta ratkaista asia! Ja tuon kyllä myös teen jos ei ens käynnillä asia ratkea. Koska mun mielestä mulla on "oikeus" saada se, niin kirjalliset perustelut olis ihan kivat saada. Sais konkreettista näyttöä sille potilasasiamiehellekkin.

2.12. mulla on siis uusi aika, johon mennessä pidän Semmosta sokeriseurantaa että Oksat Pois! Mittaan väh.8 kertaa päivässä ja kirjaan ylös hiilarit ja insuliinit ja liikunnat.
-Kirjoitan myös siihen seurantavihkoon ne syyt miksi pumpun ansaitsisin, ihan vaan siltä varalta jos en saa taas sanaa suustani.. Siihen kahden viikon päähän oon kyllä saanu semmosen apinanraivon kehittymään että ei pitäs palijoo itkettää! (vielä ku tuo kilpirauhasen toimintavaje saa mut muutenki kiukkuseksi)
-Olis etes muita lääkäreitä joitten luona voisin käydä kysymässä toista mielipidettä, mutta ei, ei Muhoksella ole ku yks D:lääkäri...

Näytän sille vielä ne närhen munat, ne on vihreitä ne!  

Ps. Kiitos vielä kannustuksista. Ne tuli tarpeeseen.  
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Marraskuu 21, 2009, 10:45:07 ap »

Hyvä Kivitatti!  

Huomaatko, että meissä dippendaaleissa on  VOIMAA ???
Mennään porukalla läpi vaikka siitä kuuluisasta harmaasta kivestä eli tässä tapauksessa sun lääkäristä!  

Ei vaan, homma kannattaa hoitaa asiallisesti kuten Misty opasti mutta periksi ei anneta!  

MUOKS: Ja se potilasasiamies löytyy varmaan terveyskeskuksen sivuilta. Jos ei, niin kysy vaikka ajanvarauksesta. Googleta potilasasiamies niin saat hyvää tietoa.

Tässä alkua: www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/kantelu/potilasasiamies
Kirjattu

Henrietta

• Jäsen
« Vastaus #41 : Marraskuu 23, 2009, 09:57:30 ap »

Kerro ihmeessä, miten pumppuprojekti etenee. Minulle lääkäri kertoi (tosin huomattavasti ystävällisemmin sanankääntein kuin sinulle oli sanottu), ettei tämän vuoden puolella Oulussa saa tehdä yhtään uutta pumppulähetettä. Rahatilanteesta vissiinkin johtuu, mutta kyllä harmittaa - ja lasken päiviä vuoden vaihtumiseen. Minun tapauksessani onneksi lääkärikin puoltaa pumpun hankintaa.
Kirjattu
Heppatyttö

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Marraskuu 24, 2009, 20:43:08 ip »

No tuohan selittääkin jo jotain! Hitaasti etenee pumppujuttu. Täällä kun ei kovin tiheään nuita aikoja satele...
Ens tiistaina mulla on taas lääkärikäynti, tuon kilpirauhasen takia, niin koetan ottaa pumpun uudestaan puheeksi, ja kysyä miksi se suhtautuu siihen niin vastahakoisesti.
- Jos tuo on syynä, niin mun mielestä se vois sen suoraan sanoa ja antaa uuden ajan tammikuun alkuun, jolloin voitais kattoa sitä uusiksi ennenku kaikki pumput on taas menny!! Koska se on selvä että keinolla tai toisella minä sen hankin, siitä ei ole kahta puhetta. Koen sen hyvin tarpeelliseksi että saan tasapainon kuntoon. Ei liikaa nuo lisäsairaudet kiinnosta. Ja kuitenin kun olen sairastanut vasta 6vuotta ja olen vielä suhteellisen ehjä kokonaisuus, on mulla suuret mahdollisuudet suurimmalta osalta niistä säästyäkin! Mutta se edellyttää että saan mahdollisuuden hoitaa itseäni kunnolla!

Onneksi vuosi on lopuillaan, hyvällä lykyllä meillä on pumput jo ennen kesää! Se vasta olisi hienoa se!    
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Joulukuu 02, 2009, 10:07:38 ap »

Nonni. Taas on käyty.
Olin kuulkaas reipas tyttö ja aikanen lintu ku oli labra-aika klo7:55, niin olin paikalla klo7 pahoitellen myöhästymistä...   luin sitten muutamat lehdet siinä joutessani....

Vaan tulihan sieltä lääkärin suusta tällä kertaa sitä järkipuhettakin! Pidin kuule semmosta sokerikirjaa 2vko että oksat pois. Näytin ne kuuluisat närhen munat, ne on vihreitä ne! Se vallan järkyttyi "miten voi olla joka toinen yö hypoja?!" (mitähän minä viimeksi sanoinkaan..?) Ja "aamulla nousee syömättäkin ylös." (niin, mitä minä sanoin..?)  
Aamuarvot kelpasi hyvin ja hienosti olin kirjaa pitänyt ja syödyt hiilarit ja pistetyt inskat merkannu.   Yöllisiä hypolukemia se olis vaan kaivannu että kuinka alhaalla se käykään, mutta ku selitin että ei oikeen pysty ku meinaa taju lähtä ja käjet tärisee, niin kelpas syödyn hiilarimäärän ja aamuarvon vertailu.   Ärsyttääki nuo yön matalat melkeen eniten, ku harva se yö joutuu juomaan litran tuoremehua, niin se on 1700kcal!! Se on melkeen vuorokauden kalorimäärä! Yritä siinä sitten laihuttaa.. Saati nukkua.

Se halus että pudotan Lantusta pari yksikköä ja katon vaikuttaisko se yöllisiin mataliin. Epäilen, tod näk se vaan nostaa muita arvoja...
Sitä se kans päivitteli että kun on nuin paljon matalia (min.3/vko) ja silti nuin huono hobis. Niin, miksihän minä sitä pumppua ylipäänsä ajattelin... Jos olis hyvä hobis eikä matalia, niin eihän tässä mitään ongelmaa olis. Muutenki se tuntu tosi järkyttyneeltä hypoista, kun "nehän voi aiheuttaa vaikka mitä vaurioita!!"

Mutta se tärkein seikka: sain lähetteen.       AWUHUUU!!!
Sit vaan odotellaan vaikutusta.

Muoks: sain myös reseptin glucagenille. "kyllä se kannattaa olla kun on nuin paljon matalia!"   raugga.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Joulukuu 02, 2009, 10:42:24 ap »

JEE!!!! HYVÄ HYVÄ!!!!  

Siis käsitinkö oikein, että sait sen pumppulähetteen?  

Jos, niin sitten tuuletetaan lisää. Ja pitkään!  
Kirjattu

Linkkejä