Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 250

Kirjoittaja Aihe: Pumppukysymyksiä kokemattomalta  (Luettu 464491 kertaa)

Henrietta

• Jäsen
Re: Pumppukysymyksiä kokemattomalta
« Vastaus #60 : Joulukuu 08, 2009, 13:04:15 ip »

Ei kun mulla ei ole vielä pumppua, siitä vasta haaveilen. Eipä silti, ei tämä kynien kanssa pelaaminenkaan kovin riskitöntä ole ilman mittaamista. Onneksi ei ole ajokorttiakaan, en kyllä uskaltaisi lähteä auton rattiin mittaamatta.
Kirjattu
Heppatyttö

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #61 : Joulukuu 08, 2009, 18:59:28 ip »

Mulla on Oulussa pumppututtuja, ja ne sanoo kaikki että liuskoja saa niin paljon kun haluaa. Muutenkin kuulemma pumppujutut toimii täällä. Mutta jos kynillä pelaat, niin muuta Muhokselle. Täällä saa liuskoja.  

Mä sain kans sit lopulta 1800 liuskaa sen vuoden aikana kun tarpeeksi tappelin, mutta lääkäri sanoi että jos ne ei riitä niin se kirjottaa lisää.

Misty, tuo on ihan hieno ajatus! Jos ne ei siitä ymmärrä että tämä kaveri tarvii liuskoja, niin on kumma! Kumminki liuskat on edullisempia kuin lääkärien tuntiliksa kun ne sun sokereita päivystyksessä mittailee, saati se osastopaikka. "En mä uskalla olla kotona ku en voi mitata!!" toimis varmasti aivan hyvin.   Jos ei toimi niin pistää hypoille ja soittaa ambulanssin, vaikkei oikeesti mitään hätää oliskaan. Mun mielestä on silkkaa yhteiskunnan tyhmyyttä olla antamatta liuskoja tarpeeksi, koska paljon mittaava diabeetikko on miltei poikkeuksetta terve diabeetikko. Jos ei voi mitata, niin sillon sokerit on koholla, ihan varulta. Ja mitä sitten tapahtuukaan, tulee retinopatiaa ja neuropatiaa ja yhteiskunta menettää 1500 kertaisena sen summan, mitä ne liuskat olis tullu kunnalle maksamaan!!

- pumppupäätöstä odotellessa -
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #62 : Joulukuu 17, 2009, 17:07:30 ip »

Ajattelin jatkaa tänne kun tämä aihetta sivuaa.

Eli san nyt ajan OYSsiin sisätautipolille, vissiin pumppulääkärille. (ei ollu kirjeessä tarkemmin) Verikokeet otetaan, mutta haluaisin tietää mitä nuo kaikki tarkottaa:
s-Korsol
s-Insu-Ab
s-KeliAb
p-ADVIA
s-CENTXP1
s-TPOAb
u-AlbKre
s-TSH, s-T4V = nämä tiedän, ne on kilpirauhasjuttuja
s-AGAAbA
s-AGAAbG
s-tTGAbA
s-tTGAbG
fp-Kol, fp-Kol-HDL, fp-Kol-LDL = nää kai kolesterolia?
fp Trigly
P-ALAT
P-CRP
P-K
P-Na
P-Alb
P-Krea

Kiinnostais tietää mitä nuo tarkottaa..
Vaan kyllähän ne joutuu ottaan molemmista käsistä ja viis litraa ainaki että saavat kaikki katottua!
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #63 : Joulukuu 17, 2009, 17:16:22 ip »

Löytyisköhän tuolta: http://www.oyslab.fi/

Kolesterolien jälkeen on ihan tuttuja perusjuttuja, mutta noissa muissa taitaa olla paljon kaikenmaailman vasta-aineita ym.ym.ym. harvinaisemmin otettuja.

Kaikkia et ehkä tuolta teidän laboratorion sivuilta löydä, mutta ainakin osan.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #64 : Joulukuu 17, 2009, 18:47:43 ip »

Heippa!

Mulla on ollut pumppu nyt reilun vuoden, ja tässä sen plussia ja miinuksia omalta osaltani...

Plussat:
-Perusinsuliinin tarpeen tarkempi määritys ja säätäminen verrattuna pistoshoitoon
-Ei tarvitse pistää, boluksien otto (eli ateriainskan laittaminen) huomaamattomampaa ja helpompaa kuin kynien kanssa
-Tällä hetkellä paljon parempi hoitomuoto kuin monipistoshoito, en vaihtaisi pumppua kyniin
Miinukset:
-Joskus pumppu kapineena ärsyttää kun se on AINA siinä!
-Pitää miettiä vaatteita tarkemmin (minne pumpun laittaa)
-Harvinaiset toimintahäiriöt (jos vaikka lähtee mökille niin pitää ottaa mukaan arsenaali kanyyleita ja katetreja ja inskakynät varalle yms...)
-Tolkuton määrä jätettä kun vaihtaa ampullin/katetrin/kanyylin

Vaikka miinuksia oli enemmän, en pumppua antais pois. Kun sitä oppii käyttämään oikein niin edut on suuremmat kuin miinukset
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

ruuti

• Jäsen
« Vastaus #65 : Joulukuu 17, 2009, 18:52:16 ip »

Lainaus:

Mulla on Oulussa pumppututtuja, ja ne sanoo kaikki että liuskoja saa niin paljon kun haluaa. Muutenkin kuulemma pumppujutut toimii täällä.  

Tämä pitää paikkansa. Lähemmäs 2 vuotta oon pumppuillu ja homma on toiminut kaikin puolin erinomaisesti. Jopa niitten liuskojen saamisessa. Aiemmin olinkin aina välinejakeluhenkilöstön kanssa huutosotaa kun mulle se normi maksimimäärä liuskoja riitti vaan 6kk:ksi.
Kirjattu
D1 1991 / pumppu & Novorapid

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #66 : Joulukuu 18, 2009, 00:46:28 ap »

Mä taidan kysyä sit siltä lääkäriltä mitä nuo kaikki labrajutut oli. Kirjotan ne vielä vaikka ylös ja tuonne aiempaan viestiinkin, niin tiijätte sitten tekin!

Kiva Myy kun laitoit noita plussia ja miinuksia! Niitä saa muutkin vielä laittaa jos tulee mieleen.
-Voiko katetria ja muovikanyylia laittaa muovinkeräykseen?  
-Mua ei sinänsä ajatuksena häiritse se, että se pumppu on koko ajan siinä(eipä jää muasta) eikä se, että se saattaa näkyäkin johonkin, koska itse sen haluan ja se on varmasti niin paljon parempi ku monipistoshoito. Ja mun mielestä on vaan hyvä että kanssaeläjät tietää että on diabetes, jos joskus käy hassusti ja tarvii apuja.  
Ja alussa varmana esittelen sitä kaikille mielissäni.  

Tulis vaan nyt tuo 13.1. niin etenis tää asia. Saakeli tätä odottamista! Aina pitää vaan odottaaaaaaaAA!
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #67 : Tammikuu 13, 2010, 15:51:51 ip »

Ja taas pitää vaan odottaaaaaaaa!  

Kävin tänään tuolla OYSsissä, ja lääkäri oli sitä mieltä että eiköhän me kokeilla sitä pumppua. Ei sitä oo pakko pitää jos ei tunnu hyvältä. Miksi ei tuntuis hyvältä jos ei tarvi enää yöllä herätä syömään?!

Sain nuo labratulokset paperilla, mutta eihän ne mitään kerro.. Sen ne kerto että pitää vielä säätää tuota hypotyreoosin lääkitystä, jolloin kolesterolikin kuulemma laskee, mutta ei juuri muuta irronnu.. Valkuaisaineet ja muut oli kuulemma kaikki hyvin. Ja hobiskin oli laskenut. Oli kai sit aiemmin koholla ton hypotyreoosin vuoksi.
Naureskelin tuossa aiemmin, että nehän joutuu ottaan viis litraa verta, että saavat nuo kaikki mitattua, niin niinhän ne ottikin 7 isoa putkilollista.  

Hoitajan kans kateltiin siinä että millon oliskaan hyvä aika alkaa harjottelemaan tuota pumppuhommaa ja millon ottaa se oikeesti käyttöön, niin se hoksas että jos vaan pumppuedustaja ehtii tulemaan käymään viikonlopun aikana tai ennen, niin tiistaina on kaks muuta jotka on alottamassa pumppua, niin voisin alottaa niiden kans yhtä aikaa!!   HUI! TIISTAINA JO!!! Olis kyllä niiiiin hienoa jos huomenna tai ylihuomenna kävis se pumpputyyppi mulle tutustuttamassa pumppua ja saisin sen kuivaharjotteluun ja tiistaina tositoimiin!!

Pitäkää mulle paljon peukkuja!  
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #68 : Tammikuu 15, 2010, 22:06:19 ip »

Hei taas! Kerronpa jatkoa pumpunhankinta-tarinaan ja onpa minulla pumppulaisille taas tyhmiä kysymyksiäkin!  

- Pumppuedustaja pääsi tulemaan jo heti torstaina, eli eilen, ja nyt mulla on Accu-Chek Spirit kuivaharjoittelussa, ja tiistaina kytketään Combo päälle. Comboa en saanut kuivaharjoitteluun kun niitä tulee vasta maanantaina, ja käyttövalikko ja käyttöperiaate on molemmissa sama, niin ajateltiin että aivan sama.
- Oon tässä ränkänny tuota päälle ja pois ja pysähdyksiin ja käyntiin ja irrottanu ampullin ja täyttäny sen vadellä ja laittanu taas paikoilleen ja täyttäny katetrin ja laittanu boluksia ja asettanu erilaisia basaalijuttuja ja mitähän kaikkee... Sanotaanko että nyt alkaa olla hyvä kuva siitä miten se toimii, ja tuskin itseäni hengiltä saan ihan heti kun se kytketään päälle.  
- Meinaa vähän jänskättää jo tiistai... Tk-lääkäri ihmetteli miten se näin nopeaa eteni, mutta hyvä näin. Samaa mietti pumppuedustaja. Kun kivitatti alkaa tosi toimiin niin asiat etenee vauhdilla!  

- Niiltä joilla on jo pumppu, kysyisin missä pidätte sitä yöt? Pyöriikö se vaan siinä ympärillä irrallaan?
Koska mä en usko että mulla se pysyy messissä vaikka kuin olis ämäkät teipit kanyylissä, pyörin nimittäin ku hyrrä, koko yön.   Herään varmaan ensimmäisenä yönä siihen että vieressä on lätäkkö kun kanyyli on irronnut, verensokerit on 35 ja letku on umpisolmulla jalkojen ympärillä...   Miettiin että toimiskohan tuo reisikotelo, siis tuo leveä malli. Siinä se olis varmaan kaikkein vähiten tiellä, kun nukun enimmäkseen mahallaan.. En tiedä, kai se ratkeaa vain kokeilemalla.

- Miten menee asiat pumpun kans lentokentällä? Kestääkö pumppu metallinpaljastinportin magneettikentän? Onko vaaraa että se menee rikki ja jumiin? Kiva jos loma tyssää jo lentokentällä.  

- Ja lämpimissä maissa matkanneilta kysyn, onko teillä kokemuksia meneekö insuliini pumpussa heti pilalle lämpimässä maassa?
Olen menossa Egyptiin maaliskuussa, joten mietin että olisiko järkevintä käyttää kyniä matkan ajan? Eihän se sinänsä olisi ongelma eikä mikään käyttää monipistoshoitoa viikon reissun ajan, mutta pilaantuuhan se Humalog kynässä aivan samalla tavalla kuin NovoRapid pumpussa... Eikö? (tuskin siellä käsilaukussa niin viileätä on)
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #69 : Tammikuu 15, 2010, 22:32:20 ip »

Vastailenpa tässä jotain

Minä olen pyjama-ihmisiä ja pumppu on siinä pyjaman kauluksessa klipsillä. Jos ei ole pyjanaa, niin sitten irrallisessa vyössä. En osaa pitää irrallaan, koska myös kierin ja pyörin kuin hyrrä yön aikana. Ja eniten pelkäisin sitä, että kun yöllä herään vaikkapa veskiin, niin hyppäisin vaan nopeasti ylös ja siinä kyllä jäisi pumppu killumaan kanyylin varaan.

Mullakin on Spirit ja se kyllä kestää ne turvarkastukset lentoasimilla ihan ok. Tosin portti sitten hälyttää, joten saa virkailijalle vilauttaa pumppua ja kertoa mikä se on ja miksi ei ota irti.

Mä olen käyttänyt pumppua myös reissuilla ihan huoletta. Lämpimintä oli kait viikko Gambiassa, jossa lämpötila oli +35 astetta. Ei tullut ongelmia, kunhan sen verran katsoin, että esim. aurinkoa ottaessani ei pumppu jäänyt täyteen auringonpaisteeseen, vaan ujutin sitä aina pyyhkeen reunan alle.

Inskan kanssa ei tullut ainakaan mitään isoja ongelmia, siis että lämpö olisi vaikuttanut. Vaihdoin tuon viikon puolessa välissä ampullin ja se uusikin oli ns. esitäytetty, jota säilytin hotellin lämpimässä kassakaapissa (respassa) sellasessa Frion pussissa. Mutta päivät siis ulkosalla ja pumppu vyötäröllä ohuen t-paidan alla, ei siis suorassa auringonpaisteessa. Lämpötila +35 eikä mitään isompia ongelmia insuliinin tehon kanssa

Mutta toki tuo pistoshoitoon siirtyminen loman ajaksi on yksi vaihtoehto, sitä mulle jopa hoitotaho ehdotteli vaihtoehdoksi, jos epäilen pumpun kanssa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #70 : Tammikuu 15, 2010, 23:20:44 ip »

Lainaus:

Olen menossa Egyptiin maaliskuussa, joten mietin että olisiko järkevintä käyttää kyniä matkan ajan? Eihän se sinänsä olisi ongelma eikä mikään käyttää monipistoshoitoa viikon reissun ajan, mutta pilaantuuhan se Humalog kynässä aivan samalla tavalla kuin NovoRapid pumpussa... Eikö? (tuskin siellä käsilaukussa niin viileätä on)  

Tuota - vaihdetaanko sulle pikainska jostakin syystä tai onko varainska muuta kuin pumpussa oleva? Humalog/Novorapid?

Minä täytän itse Spiritini säiliöt, joten kuljetan mukanani reissuilla Humalogin kynäampulleja ja kynää. Ne 3 ml:n kynäampullit ovat helpommat kuljettaa, täytän myös pumpun säiliön niistä ja pistän tarvittaessa myös kynällä, jos jotain ongelmia tulee. Minä olen tehnyt aika monta pitkää matkaa myös kuumiin maihin pumpun kanssa, eikä ongelmia ole ollut. Antsu antoi tuossa ihan hyviä vinkkejä suoralta paahteelta suojautumiseen. Lisään siihen sen, että itse käytän kuumassa aina 30 cm:n katetria, silloin inska ei ehdi niin kauan lämmetä katetrissa. Vaihdan myös kanyylin hieman useammin kuin kotioloissa eli joka toinen päivä. Minusta pumppu on reissussa ihan hyvä, joustavampi kuin pistokset.

Hienoa, että saat heti Combon, siinähän on mukavasti extraa tähän vanhaan malliin verrattuna.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #71 : Tammikuu 15, 2010, 23:33:09 ip »

Mulla pumppu on yöllä irrallaan ja kanyylit ei ole muistaakseni kertaakaan irronneet yöllä, vaikka muuten teipit ei minulla runsaan hikoilun takia aina niin hyvin pysykään. Joskus aamulla herätessä katetri on kyllä solmussa, mutta inska virtaa silti ihan hyvin, vaikka ois vähän tgiukempikin solmu. Olen jotenkin oppinut automaattisesti siirtelemään pumppua yöllä asentoa vaihtaessani, paitsi kerran nukuin pumppu vatsan alla ja jäi mustelma vatsaan. Vessassa käydessä otan pumpun kouraan ja käytän pumpun valoa taskulamppuna  

En ole kertaakaan käyttänyt kynää/ruiskua pumppuaikana ja olen reissannut aika paljon ja myös ottanut aurinkoa päivätolkulla, aina pumppu messissä. Lentokentällä on sujunut ihan ok.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #72 : Tammikuu 16, 2010, 00:30:50 ap »

antsu:
kun sanoit että "portti sitten hälyttää, joten saa virkailijalle vilauttaa pumppua ja kertoa mikä se on ja miksi ei ota irti." mulle tuli väistämättä mieleen että kyllähän sen periaatteessa voi ottaa irti siksi aikaa..(voiko?! vai pitääkö sitä säätää sen jälkeen taas varttitunti? en minä tiedä! )Että jos sen ottais irti ja laittais hihnalle, mutta toisaalta, kestääkö se läpivalaisua? Siihen en kyllä menis luottamaan! Jos Jenkkeihin menee niin ne varmaan tekee suolitähystyksen pumppulaisille ku siellä on NESTETTÄ ja se voi olla vaikka POMMI.

äskoo:
Ei sitä Humalogia vaihdeta NovoRapidiin mistään muusta syystä kuin että sitä tavataan kuulemma täällä käyttää pumpussa kun Humalog kiteytyy herkemmin -> tulee herkemmin tukoksia katetriin/kanyyliin. En minä tiedä.. Vaan eipä niillä niin suurta käytännön eroa taida olla ja tässä tulee kumminkin melkonen hullunmylly kun pumppuun siirtyy. Enkä minä ole koskaan perehtyny montako tuntia se humalogi mun elimistössä vaikuttaa, niin ei sinällänkään oo väliä.

d1-nainen
Minä luinkin sun ihmetykset siitä pumpun kuvasta mahassa! Melko hurjaa! Oot "herkkävatsainen" sanan toisessa merkityksessä.  

Kysynpä lisää:
- Mulla on nyt toi pumppu "kuiva"vesi-harjoittelussa, niin kokeilin painaa hampailla ton letkun tukkoon ja syötin 8ky vesi-boluksia, vesi ei tullut letkusta läpi, eli se oli tukossa, mutta pumppu ei ymöskään hälyyttänyt tukoksesta! Eli kuinka hirveän paljon se ehtii pumpata sitä inskaa ennenku se oikeesti tajuaa että se on tukossa?!   Jos se ei 8ky:llä sitä vielä huomaa, niin sitähän ehtii olla kokonaisen työpäivän inskatta ennenku se hälyyttää!!! Kokeilin uudestaan 10ky:llä, niin silloin se vasta hälyytti. Melko heikosti ehtii asiat olla jos se illalla menee tukkoon ja vasta aamulla hälyyttää!

- Ja jos saan udella (saahan sitä udella, eri asia vastaako kukaan) kuinka toimitte pumpun kanssa seksin aikana? Onko se silloin siinä irtovyössä tai reisikotelossa vai annatteko killua kanyylin varassa vai irrotatteko aktin ajaksi? Harvemmin se akti toki kahta tuntia kestää, että periaatteessahan sen voi irrottaakin siksi aikaa.. Tai jos on rauhallinen sekstaaja eikä vaihda asentoa kymmentä kertaa, niin siinähän se roikkuu mukana..

Mietityttää asiat ja jänskättää jo ihan pirusti! Paskon varmaan housuun tiistaiaamuna...  
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #73 : Tammikuu 16, 2010, 01:43:21 ap »

Kyllä se pumppu lentokentän läpivalaisun kestää. Itse olen laittanut pumpun parilla kertaa läpivalaisun ajaksi käsimatkatavaroihin, niin ei ole tarvinnut selitellä. Toisaalta sillä kerralla, kun annoin pumpun olla paikallaan, turvatarkastusvirkailija totesi vain, että jaha, insuliinipumppu ja päästi ohi.

Itse pidän pumppua öisin vapaana tai sitten alkkareissa klipsillä. Seksin aikana vähän fiiliksen mukaan. Joskus kokonaan irti, joskus vaan vapaana letkussa. Mitään vyökoteloita en itse kyllä kuolemaksenikaan käyttäisi! Voisiko rumempia olla... Mutta kukin tyylillään!

Ei muuten ole vaarallista, jos pumppu vahingossa vähän aikaa killuukin pelkän katedrin teipin varassa. Itselleni käy näin varmaan joka toinen päivä, eikä mitään ihmeellistä ole vielä käynyt. Toki jos on pitkä katedri, niin kannattaa varoa, ettei pumppu kolahda lattiaan.

Just noiden tukkeutumisten varaltahan sitä pumppulaisia kehoitetaan mittaamaan säännöllisesti verensokeria. Mutta aika harvinaisia ne tukkeumat kuitenkin ovat, eli ei niitä joka päivä tarvitse pelätä.

Onnittelut vielä pumpusta! Mahtavaa, miten sait itse aktiivisesti hoidettua pumpunsaantiasiaasi!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #74 : Tammikuu 16, 2010, 03:03:02 ap »

Minä luulen kans että Suomen päässä annan olla paikoillaan, mutta takasin tullessa en viiti alkaa selittelemään mikä ihme vempain se on ja aionko räjäyttää kenties koko koneen...

Pitääkö toi katetrin teippi oikeesti niin hyvin että se kestää sen pumpun killua irrallaan? Tai no mulla on kyllä tällä hetkellä reisissä niin kuiva iho että ei varmaan ees lähe irti kun se siinä kolme päivää jumii...   Pumppuedustaja sanoi että pumppu kyllä kestää lattialle tippumisen, kun melkein pudotin sen ensimmäisenä kun käsiini sain..

Ei kai tuo tukkeutuminen niin kummallista varmaan olekaan kuin sillon jos se sattuu yöllä.. Hereillä ollessa kyllä huomaa heti kun nousee yli 10 sokerit. Tuntuu tahmealta suussa, alkaa janottaa ja aivot käy vähän hitaalla, tulee öllö olo.
- Onko teillä ollut tukkeutumisia usein? Mietin vaan että miten siinä toimitaan sitten kun vs on oudon korkea mutta pumppu ei oo hälyyttänyt. Kokeillaan laittaa se 10 bolusta ja jos se menee perille niin se ei ookaan tukossa?!   Kun ei kai sitä viitsi irti ottaa joka kerta ja vaihtaa kanyyliä kun sokerit on yli 10...

Paljon on ihmeellisiä asioita. Kiitos teille kun jaksatte valaista tyhmää.

Hula, kyllähän se työn takana oli se ensimmäisen lähetteen saaminen, mutta kun se lääkäri näki mun 4kertaa viikossa yöhypot, niin kas kummaa miten mieli muuttui. Tunki glucageni-reseptinkin kouraan.   Ensi tiistaina pumppu kytketään, ja silloin sen ensimmäisen lähetteen saamisesta on kulunut tasan 7 viikkoa. Eli hommaan meni kaikkiaan 9 viikkoa siitä kun sanoin ääneen tätä haluavani.  
Kirjattu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 250

Linkkejä