Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppukysymyksiä kokemattomalta  (Luettu 464508 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Re: Pumppukysymyksiä kokemattomalta
« Vastaus #45 : Joulukuu 02, 2009, 11:53:08 ap »

Kyllä. Juuri sen pumppulähetteen sain, jota "ei niin vaan voi saada".  
Olo on ku hangon keksillä!   Miksi ei ole isompia hymyhymiöitä?  
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Joulukuu 02, 2009, 12:08:35 ip »

Olet sinä aika mimmi! Mahtavaa!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Joulukuu 02, 2009, 12:54:17 ip »

Onnea! Koska saat sen?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Joulukuu 02, 2009, 13:52:39 ip »

Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Henrietta

• Jäsen
« Vastaus #49 : Joulukuu 02, 2009, 13:59:13 ip »

Hurjan hieno homma!

Tosin pistää mietityttämään minun saamaani tietoa siitä, ettei pumppulähetteitä tälle vuodelle enää hyväksytä... Ajoitettiinko sinun lähetteesi heti ensi vuoden alkuun vai joko tämän vuoden puolella alkaa tapahtua?
Kirjattu
Heppatyttö

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Joulukuu 02, 2009, 21:53:08 ip »

En tiedä koska saan sen pumpun, koska sain vasta lähetteen, menee varmasti kuukausia ennenku oon letkun jatkona.

Henrietta, miettiin ihan samaa että millähän perusteella nyt mitkäkin asiat menee, mutta se voi olla että tuo mun lähete vastaanotetaan/käsitellään vasta vuoden vaihduttua.
Mutta aivan sama vaikka käsiteltäiski vasta ens vuonna, koska nyt oon sen saanu. Ensimmäinen etappi kohti pumppua otettu.

Saako Henrietta udella sun pumpunhankintaperusteita? Itselläni kun vaati aika paljon töitä saada tuo lähete... Joillekin taas tunnutaan väkisin tuputettavan pumppua! Ei ole reilua elämä. Kaverilla on nyt pumppu kun on paksuna, mutta ei aio pitää sitä sen jälkeen. Se on ollu sillä nyt toki vasta viikkoja, niin voi olla että mieli muuttuu kun pitää neulat kaivaa esiin...  
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #51 : Joulukuu 02, 2009, 22:56:34 ip »

Siistiä! Jos nuo yöhypot johtuu yön alhaisesta inskantarpeesta, siihen on vähän vaikea vaikuttaa millään muulla kuin pumpulla. Nyt jonottamaan!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Joulukuu 03, 2009, 00:30:11 ap »

Siitä ne nimenomaan johtuu.
Eilen illalla sokerit oli 6 niin söin vielä tukevasti hiilareita(n.40g) ettei laske yöllä. Aamulla mittasin 6.7! Päivällä jos söis 40g pistämättä, ne nousis 14:aan. Aamusta puhumattakaan! Aamulla 40g:lle pitäis pistää vähintään 9ky!! Minullako aamunkoittoa...  
Sama juttu käy joka ilta, jos on alle 10 iltasokerit, niin yöllä on varmat hypot, ja aika usein muutenki.   Liikunta aiheuttaa kans matalia, lähes poikkeuksetta. Onneksi ei liikunta enää hänni niinku ennen! Seuraavana yönä oli hypot taattu jos oli jumpannu viiden jälkeen, tai käyny edes kävelyllä.

mut nyt mittari kouraan ja nukkumaan. kaunista yötä kaikille.  
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Joulukuu 03, 2009, 00:44:52 ap »

Jännä juttu, miten yksilöllisiä nämäkin asiat on. Mä taas tarvin yöllä reilusti enemmän insuliinia kuin päivällä (asia selvisi vasta pumppuaikana). Johtuu tietenkin siitä, että mä olen iltasyöppö   enkä päivällä paljonkaan syö.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #54 : Joulukuu 03, 2009, 16:10:33 ip »

Mä näköjään saan olla luvan kanssa iltasyöppö.   Illalla on niin kiva syödä herkkuleipää ja kattoa joku hyvä ohjelma. Mullaki tuo syöminen painottuu illalle, koska jätän usein aamupalan ja lounaan syömättä ihan vain siksi että ennen klo14 syödyt hiilarit tarvii megamäärän insuliinia ja nousee silti sokerit ja tulee huono olo. Tänäänkään en ole syöny vielä mitään. Mutta nyt meen tekemään ruokaa. Kukkakaalimuusia ja jauhelihapihvejä. Saa nähä nostaako sokereita.  
Kirjattu

Henrietta

• Jäsen
« Vastaus #55 : Joulukuu 04, 2009, 10:08:35 ap »

Pumpunhankintaperusteena minulla on, yllätys yllätys, labiili diabetes eli tasapainon löytämisen mahdottomuus. Välillä on ollut parempia jaksoja ja välillä taas ei ota mitään tolkkua mistään. Kolmen vuorokauden sensorointi tehtiin noin vuosi sitten, mutta tietysti juuri sille ajalle sattui mahdollisimman tasainen kausi, erityisesti yöt. Lääkäriltä kun varovasti utelin puolisen vuotta sitten pumppumahdollisuutta, niin minulle lykättiin esitteitä käteen ja kehotettiin tutustumaan asiaan. Ei siis vaatinut järjetöntä perustelua minun puoleltani, joten aika omituiselta vaikuttaa, että toisten lääkärien kanssa saa polvillaan anella edes asian harkitsemista.

Ilmeisesti minulla yksi syy heittelyihin on hirmuisen herkästi reagoiva hormonitoiminta. Ei tarvitse kovin isoa stressiä/säikähdystä/iloa/surua/jännitystä tai muuta mielenliikautusta, kun sokerit sinkoilevat. Lääkäri joskus tästä totesi, että "ei kyllä päällepäin uskoisi, kun olet niin rauhallinen tyyppi" Sisäerityksessä näköjään kuohuu ihan eri malliin. Mittaamalla pärjää, mutta Oulu ei kyllä yhtään tue tasapainon hakemista minimaalisilla liuskamäärillään.
Kirjattu
Heppatyttö

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Joulukuu 04, 2009, 21:58:33 ip »

Joo, tuo on niin inhottavaa ku joskus ei oo missään mitään logiikkaa! Syöt 30hhg ja pistät 3ky, 2h ja sokerit on 16! millä logiikalla? Heräät ja sokerit on 6, et syö mitään ja 2h päästä ne on korkealla. Järki lähtee!

Kyllä se vaati melekosta kerjäämistä ja todistelua että sain sen lähetteen. Ja tosiaan ku mulla on tuttuja joille on jankutettu että "kokeile, kyllä siitä aina eroon pääsee jos et tykkää". Ei voi käsittää. Mut onneksi se on ohi.

Paljonko sulla menee liuskoja vuodessa, tai siis paljonko saat niitä?
Oulussa kun asuin, niin menin syyskuussa hakemaan lisää liuskoja ja vastaus oli "oot saanu jo kaikki". WTF?! Miten ne voi yhtäkkiä päättää että mä oon käyttäny kaikki liuskani varoittamatta siitä etukäteen?! Oli kuule melekosta huutoa ja vääntöä. Varmaan puoli tuntia jankutin sille tätille siellä että "ei noin voi tehdä!" "Laki sanoo että liuskoja on saatava niin paljon ku niitä tarvii, ja mä nyt satun tarvimaan niitä enemmän ku keskivertodippendaali!" "Voinhan toki olla mittaamattakin, mutta kuka maksaa sitten ne kulut kun oon sairaalassa sen takia etten saanut liuskoja?" Lopulta sain niitä niin paljon ku tarvitsin (kuluneen vuoden perusteella arvio) ja ne laittoi vihaista sähköpostia mun lääkärille.  

Mutta jos kukaan ei oo sanonu että saan vaan 1200 liuskaa vuodessa, niin mistä minä sen voin tietää?!   Ja kun niitä kerran on saatava niin paljon ku tarvii. Pyydät vaan lääkäriltä lappua siitä että tarvit enemmän, niin kyllä niitä tulee. Muhoksella se ei onneksi ole säädeltyä, vaan niitä saa niin paljon ku jaksaa kantaa.  

Pumpun kanssa saa kuulemma vielä enemmän liuskoja, mutta en oikeen tiijä miten voisin muka mitata enää tiuhempaan ku jos haluan että sokerit pysyy hyvinä, joudun mittaamaan 8kertaa päivässä...
Kirjattu

Henrietta

• Jäsen
« Vastaus #57 : Joulukuu 08, 2009, 09:25:43 ap »

Lainaus:

Paljonko sulla menee liuskoja vuodessa, tai siis paljonko saat niitä?

Alkuun sain sen "perusmäärän" 1200 liuskaa ja kun ne oli tälle vuodelle käytetty, lääkäri nosti määrän 1600 liuskaan. Nyt toiseksiviimeistä liuskapurkkia kuluttaessa täytyy välillä pitää mittarittomia päiviä, että vähän liuskoja säästyy jouluksi ja uudeksivuodeksi.

Tuolta muuten löytyy Oulun hoitovälineohjeet, mukaanlukien diabeetikkojen saamat liuskamäärät:

http://www.ouka.fi/sote/lomakkeet/ohje_hoitovalineet.pdf
Kirjattu
Heppatyttö

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Joulukuu 08, 2009, 12:11:41 ip »

jaa, taitaa Oulukin jäädä pois vaihtoehdoista, jos joskus miettisi muuttoa muualle. Sain pistosaikana (toki valituksen jälkeen) Hesassa 6 liuskaa päivä eli 2190 kpl/vv jatkuvana. Nyt pumppuhoitoisena liuskoja menee 8-10 kpl vuorokaudessa, mutta määrää ei siis täällä rajoiteta pumppuhoitoisella, ainakaan omassa tapauksessani.

Ei puhuttu tuossa Oulun ohjeessa mitään pumppuhoidosta erikseen eli kait se ehdoton maksimi sitten olisi tuo 1600 liuskaa vuodessa eli 4,5 liuskaa vuorokaudessa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #59 : Joulukuu 08, 2009, 12:45:08 ip »

Henrietta sun tilanteessasi kävisin varmaan muutaman kerran mittarittomana päivänä mittauttamassa sairaalan päivystyksessä sokerit. Lisäksi samalla varmaan kysyisin osastopaikkaa mittarittomiksi päiviksi kun pumppuhoito ilman verensokerin seurantaa ei ole turvallista.
Kirjattu

Linkkejä