Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppukysymyksiä kokemattomalta  (Luettu 469779 kertaa)

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Pumppukysymyksiä kokemattomalta
« Vastaus #3705 : Kesäkuu 15, 2014, 21:54:03 ip »

Ehtiikö siinä omaksua tarvittavat asiat?
Nippeli-nappeli juttuja ehtii opetella myöhemminkin mutta heti aloituksessa kannattaa pistää mieleen (tai jopa paperille) mitkä asiat pumpusta ja katetreista yms. pitää tarkistaa jos vs tasot ei laske korjausboluksista huolimatta eli epäillään jonkin olevan pumpussa pielessä (enkä tarkoita nyt liian pieniä annoksia). Siinä on nimittäin monta kanyyliin/katetriin/ampulliin liittyvää asiaa jotka voivat aiheuttaa ongelman. Taikka sitten sellainen moka että kääntää jossain vaiheessa vahingossa päälle toisen basaaliprofiilin jossa basaali on melkein pelkkää nollaa  :'( Eli tietynlainen tarkistuslista on hyvä olla noihin pumpun teknisiin ongelmiin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3706 : Kesäkuu 15, 2014, 22:34:27 ip »

Aloitus on jo 8.30, olen pistänyt Lantuksen aina illalla, joten sovittiin että aikaistan edellisen illan pistosta ja pistän vain puolet annoksesta.

Mulla oli kans Lantus, ennen pumppuun siirtymistä, pistin sen kahdessa osassa ja mulle tehtiin suunnitelma, miten pistän ja siltikin olin ensimmäisen illan hypoilla. Edellisiltana en enää pistänyt Lantusta ollenkaan, edellisaamuna puolet määrästä. Ole varovainen ja pidä hypoeväät mukana ja niitäkin sitten reilusti. en mää tahdo pelotella, mutta Lantus kuitenkin vaikuttaa pitkään taustalla.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3707 : Kesäkuu 15, 2014, 22:54:33 ip »

Joo lantus saattaa näkyä arvoissa vielä monta päivää, että jos on haipakkaa niin syö enemmän ja pistä vähemmän, ja ne hypoeväät mukaan. Eikä pidä säikähtää vaikka arvot ei ihan heti olisi kohdillaan.

Kun listaat niitä kysymyksiä tapaamiseen niin kysy ainakin se, miten saa yhteyden hoitopaikkaan jos meinaa tulla paniikki :) Mulla on kertiskynät varajärjestelmänä, pikaa voi tuikata jos tulee joku unohdus tms., ja olis hyvä kysyä reseptit varajärjestelmään ja ohjeet, miten pistetään jos vaikka auto sammuu mökille eikä pääsee viikkoon ihmisten ilmoille tai muuta yhtä epätodennäköistä  ;D

Hyvin se menee, onnea matkaan!

Ps. sori on tässä ketjussa tullut eksyttyä vähän kauaksikin perusasioista, suurta osaa sun ei tarvi surra pitkään aikaan :)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3708 : Kesäkuu 15, 2014, 23:21:21 ip »

Pumppuedustajan yhteystiedot olisi hyvä myös saada. Minä sain heti kättelyssä, mutta kaikki Medtronicin pumpun saaneet eivät ilmeisesti ole saaneet.

Ja pyydä samalla riittävästi infuusiosettejä ym. sälää. Medtronicin tarvikkeiden saanti voi näin kesällä kestää yllättävänkin kauan ja alussa voi tulla huteja eli tarvikkeita menee hukkaan. Ja pyydä d-hoitajaa lähettämään hoitotarvikelähete suoraan tarvikejakeluun tai vie heti itse. Tai mikä se tilaus-/toimitussysteemi teilläpäin sitten onkaan.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Primadonna

• Vieras
« Vastaus #3709 : Kesäkuu 16, 2014, 08:10:54 ap »

Pumppuedustajan yhteystiedot sain siinä alkuinfossa, samoin kuin lähetteen tarvikkeisiin. Vein sen jakeluun samantien ja tarvikkeet tulikin viikossa, eli ne mulla on jo kotona. Sain 50 katetri-kanyylisettiä ja säiliötä. Toivottavasti siinä on tarpeeksi sössimisvaraa.

Taitaa se säiliön täyttö jännittää eniten, näin viime yönä unta että täytin sellaista 30 yksikön insuliiniruiskulla ja ajattelin että miten tää voi onnistua, eihän 30 yksikköä riitä mihinkään... :D

Mutta kiva kuulla että tämäkin toimenpide ajan kanssa nopeutuu vaikka aluksi saattaakin olla hankalaa.
Kiitos kaikille hyödyllisistä vinkeistä!
Kirjattu
DM1 vuodesta 1988

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #3710 : Kesäkuu 16, 2014, 08:22:06 ap »

Hei Primadonna.  :)

Täällä on jo annettu hyvät neuvot resepteistä, tarvikkeista, varajärjestelmistä ym, joten ei niistä sen enempää. Uutena pumpunkäyttäjänä (Paradigm-pumppu maaliskuun viimeisestä päivästä alkaen) laitan tähän jotakin mieleen jääneitä kokemuksia ja tuntemuksia.

Minulla asiat etenivät niin, että ensin lääkärin vastaanotolla puhuttiin pumpusta mahdollisuuksien ja tavoitteiden kannalta ja sovittiin aloituspäivä. Aloitus oli pari viikkoa myöhemmin diabeteshoitajan luona. Jätin aamun Levemirin ottamatta (aika oli aamupäivällä) ja vein mukanani Humalog-pullon, jolle lääkäri oli vastaanotolla kirjoittanut reseptin. Säädettiin pumpun asetukset ja keskusteluyhteys mittarin kanssa, valmisteltiin infuusiosetti, ammuttiin kanyyli vatsaan ja käynnistettiin pumppu. Siitä se lähti  :) . Aikaa kului kahdesta ja puolesta tunnista vajaaseen kolmeen tuntiin. Seuraava tapaaminen oli seuraavana päivänä, ja sen jälkeen niitä oli vielä pari harvenevin välein. Soittomahdollisuus hoitajalle oli myös, ja heti alkajaisiksi sain Medtronicin 24/7-numeron.

Diabeteshoitajan antamasta erinomaisen hyvästä perehdytyksestä huolimatta ensimmäinen päivä tuntui sekavalta (muistan vielä mietteet ennen aivan ensimmäistä lisäannosta kotona  :D ), mutta nopeasti se alkoi sujua. Pumppuedustajaa en aloituksessa enkä alkuseurannassa tavannut, eikä se mielestäni ollut tarpeenkaan. Alkukesästä oli edustajan vetämä aloittaneiden tapaaminen.

Ennen aloitusta olin lukenut KP:n ketjuja ja Medtronicin sivuja ja miettinyt mm. minkälaisen kanyylin haluaisin.

Minulla alku on sujunut onnellisten tähtien alla, oikeastaan mitään pumpun käyttöön liittyviä ongelmia ei ole ollut (asetuksia pitää vielä hakea, annosten säätämisessä riittää työtä ja sokerien kanssa on ongelmia, mutta niistä ei voi pumppua syyttää). Minusta Paradigm on varsin käyttäjäystävällinen laite, esimerkiksi infuusiosetin vaihdon se neuvoo vaihe vaiheelta lähes kädestä pitäen (eipä silti, etteikö ensimmäisessä vaihdossa olisi mennyt huomattavan paljon aikaa oppaita selaillen), ja klik- ja naps-äänistä tietää, että kaikki meni paikoilleen niin kuin pitikin  :D . Etukäteen hieman huolestuttaneita ilmakuplaongelmiakaan ei ole ollut.

Hyvin se menee sinullakin.  :)

Ps. Huomasin uuden viestisi - säiliön täyttöä ei kannata jännittää!  :)

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2014, 09:40:40 ap kirjoittanut Susihukka65 »
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #3711 : Kesäkuu 16, 2014, 11:37:09 ap »

Hyviä vastauksia olet saanut!  :) Me taidetaan kaikki olla vähän mukana sun aloitustunnelmissa...  ;)

Mulla oli mies mukana pumppualoituksessa. Halusin hänet mukaan, sillä jännitin hirveästi kaikkea sitä tekniikkaa mikä pumppiluun liittyy. Turhaan!  ;D Ajattelin silloin, että neljä korvaa kuulee enemmän kuin kaksi. No piutpaut, itse olen hommat hoitanut!  ;D

Ihan ekaan kanyylinvaihtoon sekä ampullin ja katetrin vaihtoon onnistuin tuhraamaan liki 2 tuntia, taisi mennä vähän ylikin... Nyt hommaan menee viitisen minuuttia.  :)

Vinkkinä vielä, että kanna AINA mukana varainskoja, ainakin lyhytvaikutteista sekä varakanyylia, katetria, pumpun ampullia ym. Mulla ne on aina mukana "pikku" pussukassa. Samoin ketoainemittari pitäisi olla kotona sillä pumppaillessahan ei inskaa ole samalla lailla elimistössä varastossa kuin kynäaikoina. Jos pumppuun tulee vikaa, olet kipeä tms. erikoistilanne pukkaa päälle, niin ketoaineet on pystyttävä mittaamaan vaikka keskellä yötä. Itse olen tämän 7v. pmppailun aikana mitannut ketot kerran ja silloinkin ihan harjoittelumielessä vaan.

Susihukan tapaan olen myös onnistunut välttymään ilmakuplaongelmalta ja se ampullin täyttö on nykyään ihan "piece of cake"!  ;)

Rohkeutta matkaan!  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3712 : Kesäkuu 16, 2014, 22:29:23 ip »

Uuh mulla on viikon päästä se Veon aloitus eikä tarvikkeista ollut mitään puhetta, toivottavasti niitä saa sieltä tarpeeksi!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #3713 : Kesäkuu 19, 2014, 21:03:07 ip »

Säiliön täyttöä ei kyllä kannata jännittää. Jos tuntuu että tulee hirveästi ilmakuplia, niin voit täyttää ampullin pari tuntia ennen kuin laitat sen pumppuun, niin ilmakuplat ehtii kerääntyä yhdeksi isoksi kuplaksi.
Mä teen yleensä niin että muutama tunti ampullin vaihdon jälkeen tarkistan miltä siellä näyttää ja ajan kuplat pois.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

ezmel

• Jäsen
« Vastaus #3714 : Kesäkuu 20, 2014, 22:58:45 ip »

Omasta pumppualoituksestani muistan vain sen, että sokerit oli aloituksessa hieman korkeat, D-hoitaja laski korjauksen joka kuulosti minusta isolta, nikottelin vastaan mutta hoitaja tuumaili kyseisellä boluksella sokerin laskevan 12 korkeintaan kymmeneen.

No töihin takaisin, tosin työnteosta ei tullut loppupäivänä mitään, koska söin kaikki evääni + varaeväät mitä töissä oli, lopulta päädyin kauhomaan hienosokeria lusikalla pussista suuhuni.

Opinpahan sen, että itse diabeetikko on oman sairautensa paras tuntija  :D

Mutta itse aloitus meni hyvin, ei mitään ongelmia ja laitteen oppii tuntemaan nopeasti.
Kirjattu
D1 -01

MiniMed Paradigm Veo 05/11 alkaen

RK

• Vanha tekijä
« Vastaus #3715 : Elokuu 08, 2014, 12:28:26 ip »

Miten putsaatte pumppua näin kesähelteillä ja muutenkin?
Minulla on pumppu yleensä ihoa vasten joten varsinkin nyt kuumilla ilmoilla siinä tuntuu hikoilun ja ihon hajuja  ???
Olen pyyhkinyt sitä pirtulapuilla ja on tehonnut eikä oo tykännyt huonoa.
Kirjattu
"Hyvä on ymmärtää elämää, parempaa on elää ymmärtäen" -RK

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #3716 : Elokuu 08, 2014, 12:39:26 ip »

Olen pyyhkinyt sitä pirtulapuilla ja on tehonnut eikä oo tykännyt huonoa.
Olisiko pelkkä kostea riepu parempi. Esim. Accu-Chek Spiritisssä on niitä kumiosia jotka voivat tykätä huonoa järemmistä puhdistusaineista.

Edit: A-C Combon manuaali sanoo:
7.5.1 Cleaning your pump
The best time to clean your pump is when you change the cartridge.
Use a soft cloth to clean the outside of the pump. If necessary,
use a damp clean cotton cloth with water or, even a damp soapy water cloth.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2014, 12:44:56 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3717 : Elokuu 08, 2014, 13:28:33 ip »

Minä puhdistan nykyään mietoon fairy-liuokseen kastetulla rievulla. Tuli vähän huonoja kokemuksia alkoholia sisältävistä puhdistuspyyhkeistä viime vuonna, kun sensorin lähettimeen tuli hiushalkeama ja lähetin lakkasi toimimasta. Mies, joka on työssään perehtynyt muoviseoksien kestävyyteen, oli sitä mieltä, että alkoholilla olisi ollut yhteyttä muovin kutistumiseen -> hiushalkeaman syntyyn!?

Liimatahrat ei kyllä fairylla lähde. :(
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Kide

• Veteraani
« Vastaus #3718 : Elokuu 08, 2014, 18:06:40 ip »

En ole kertaakaan putsannut pumppua.  :o Ei kyllä ole ihoa vasten koskaan, vaan aina vähintään alusvaatteen päällä klipsilään. Ei näy mitään puhdistettavaa.  ::)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3719 : Elokuu 08, 2014, 18:28:42 ip »

Mulla on joskus näillä helteillä aika hikitöhnässä, jos on ollut päivän rintsikoissa.  ::)
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59