Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418228 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppukysymyksiä kokemattomalta  (Luettu 454936 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Pumppukysymyksiä kokemattomalta
« : Marraskuu 01, 2009, 21:14:46 ip »

Hei.
Olen jo pitkään harkinnut pumpun hankintaa ja nyt on aika ryhtyä sanoista tekoihin. Mutta olisi kiva tietää pumpuista jotakin ennen hommaan ryhtymistä. En löytänyt hakemallakaan keskustelua joka avaisi minulle pumppumaailmaa. Te puhutte pumpuista, basaaleista ja boluksista, kanyyleistä ja säiliöistä, mutta mitä se pumppuhoito todellisuudessa on verrattuna monipistoshoitoon?

Suurimmat ongelmani monipistoshoidossa on:
1) insuliinitarpeeseeni täsmäisi parhaiten jos heräisin aina seitsemältä, pistäisin Lantuksen ja söisin aamupalan vasta muutaman tunnin kuluttua, mutta kun en herää aina seitsemältä! Joskus herään kuudelta, joskus vasta yhdeltä.
2) Inhoan pistämistä, vihaan sitä. Se on inhottavaa ja pitkitän sitä aina niin että sokerit on jo korkealla ja olo huono, tai vastaavasti voin olla päivän syömättä ettei tarvitsisi pistää. EI hyvä.
Näihin pumppu toisi ratkaisun, ei tarvitsisi pistää kuin 3-4 päivän välein! Eli insuliinit tulisi hoidettua ajallaan, mikä on koko homman tarkoitus... Tästä taas seuraisi parempi hoitotasapaino ja parempi mieli kun ei tarvittis angstata pistämisestä.

Tähän mennessä tiedän että kanyyli on vaihdettava 3-4päivän välein ja kynää on pidettävä mukana tukosten varalta.

Tässä siis tietämättömän kysymyksiä:
1) Miten pumppuun laitetaan insuliinia?
2) Tarvitseeko perusinsuliinin syöttöä säätää usein?
3) Kuinka usein pumpussa on toimintahäiriöitä?
4) Millainen on pumppuunsiirtymävaihe? Joutuuko oikeasti olemaan sairaalassa pari päivää?
5) Paljonko pumppu vaatii päivittäistä huomiota?
6) Millainen on pumppuviikkonne?
7) Mitä kaikkea täytyy kuskata mukana mennessä lähikauppaa kauemmaksi?
8) Plussat ja miinukset

Kiitos kaikille etukäteen. Jos löydätte keskusteluja aiheesta, linkittäkää. Kaikki tieto on tervetullutta. Olen ennakkoluuloton ja tietämätön.

Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Hula1

• Veteraani
Re: Pumppukysymyksiä kokemattomalta
« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2009, 22:36:28 ip »

Pumppu on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen laitos, jos asiat eivät toimi monipistoshoidolla. Kun itse siirryin pumppuun tammikuussa 2009, mielessä risteili samantapaisia kysymyksiä. Diabeteshoitajani sanoi aika kivasti, että pumpusta pääsee kyllä eroon vaikka heti, jos ei sen kanssa tule toimeen. Kuulema kukaan hänen uransa aika ei ole pumppuun vaihdettuaan halunnut takaisin pistoshoitoon.

Sitten vastauksia kysymyksiisi

1) Pumpussa on pieni säiliö, joka täytetään insuliinilla ja vaihdetaan aina uuteen, kun insuliini on loppumassa. Samaan tapaan kuin kynissäkin vaihdetaan ampulli aina uuteen vanhan loputtua. Säiliö pitää itse täyttää isosta insuliinipullosta. Joissakin apteekeissa on myös täyttöpalvelu, jolloin apteekki täyttää säiliöt valmiiksi. Helsingissä ainakin Yliopiston apteekilla on tuo palvelu. En ole varma, saako valmiiksi täytettyjä säiliöitä kaikilta pienemmiltä paikkakunnilta. Omasta mielestäni täyttö ei kuitenkaa ole vaikeaa, eli ihan mielelläni täyttelen säiliöt aina itse.

2) Aluksi perusinsuliinia eli basaalia joutuu säätämään, kun etsitään itelle juuri sopivaa annostusta kuhunkin vuorokauden aikaan. Sen jälkeen itselläni ainakin on olleet tosi vähäisiä muutokset basaaliin.

Väliaikaisen perusannoksen käyttö on kuitenkin todella kätevää erilaisissa erikoistilanteissa. Esim. itse käytän väliaikasta perusannosta melkein joka päivä liikunnan yhteydessä. Samoin, jos olen vaikkapa kipeänä ja insuliinintarve kasvaa, on helppo laittaa vähän isompi perusannos pohjalle.

3)Itse pumppu on toiminut tosi luotettavasti. Minulla oli alussa muutaman kerran kanyyli tukossa. Kanyyleita on pystyyn ja viistoon pistettäviä ja alussa käytin kumpaakin mallia. Minulla pystymalli ei toiminut ollenkaan. Kun sen tajusin ja vaihdoin pelkään viistomalliin, niin ei ole ollut toimintahäiriöitä!

4)Itselläni siirtyminen pumppuun tapahtui niin, että aamulla jätin vain Lantuksen pistämättä ja menin lääkäriin, jossa pumppu kytkettiin päälle. Ei sen monimutkaisempaa. Toki olin jo aikaisemmin käynyt diabeteshoitajan luona tutustumassa pumpun käyttöön.

5)Alussa olin niin innostunut pumpusta, että räpläsin sitä vähän väliä... Tällä hetkellä unohdan yleensä koko pumpun, paitsi silloin kun pitää tehdä jotain diabetekseen liittyvää, esim. laittaa ateriainsuliinia tai säätää väliaikainen perusannos ennen liikuntaa. Toki pumppun kanssa tulee mietittyä sitä, miten san kantaa mukana päivittäin. Itselläni kulkee arkena farkkujen taskussa.

6)Vaihdan kerran viikossa täyden insuliinisäiliön pumppuun. Kanyylin vaihdan 2 vrk:n välein. Sitten normaalit pistämiset ruoille ja väliaikainen perusannos ennen liikuntaa. Eipä kai siinä muuta ole

7)Itselläni on mukana varakanyyli ja jos lähden pitemmälle, mukana ovat myös varakynät. Ei muuten kannata unohtaa ottaa kyniin neuloja, senkin olen kokenut! Joskus, jos säiliö alkaa olla vähissä, ota valmiiksi täytetyn säiliön mukaan ja vaihdan päivän aikana. Mukanani on myös perinteisesti verensokerimittari ja hypoevästä.

8)Paras puoli pumpussa mielestäni on, että perusinsuliinin määrää voi niin tarkasti kontrolloida. Pitkävaiutteisen insuliinin vaikutusprofiili on mikä on, ja jos se ei sovi omalle kropalle, niin profiilia ei voi muuttaa. Itselläni pumppu on helpottanut liikunnan harrastamista muutenkin vaihtelevaa elämänrytmiä sekä vähentänyt hypoja.

Miinuksena voisi pitää sitä, että joitain kertoja noita kanyylin tukkeutumisia on tullut ja ne ovat olleet ikäviä. Kevyiden vaatteiden kassa saa käyttää mielikuvitusta, jos haluaa piilottaa pumpun niin, että se ei heti näy kaikille. Mutta kyllä siihenki on keinot keksitty

Onnea ja tsemppiä pumppaajan uralle!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2009, 01:06:53 ap »

Kiitos miljoonasti Hula!
Ootki hyvä vastaamaan ku oot vasta itekki alottanu niin muistat mitä kaikkea sillon oli mielenpäällä.
Meillä Muhoksella tuskin on ampullintäyttöpalvelua. Mutta

9) Voiko niitä ampulleja täyttää heti vaikka kahdeksi kuukaudeksi, vai meneekö ne pilalle?
10) Kauanko patterit kestää pumpussa?
-Mua ei kyllä haittaa jos se pumppu näkyy vaatteiden alta, parempi onki että kanssaeläjät tietää että on diabetes, niin ei tarvi pelätä matalia. Ja jos joku ei tiedä mikä se on niin saa kysyä.
11) Onko vedenkestäviä pumppuja olemassa? Jos käy vaikka uimassa tai kylpylässä tai sukeltamassa, missä menee helposti tunti tai parikin..
11b) Miten rantaelämä onnistuu, pitääkö pumppua varjella hiekalta ja auringolta?
12) Miten matkustaminen pumpun kanssa? Siihenki varmaan saa jonku lääkärintodistuksen, ettei sitä tarvi alkaa lentokentällä riisumaan...
13) Mihin kaikkialle sen kanyylin voi ihoon kiinnittää?
13b) Pysyykö se hyvin ja vastaavasti saako sitä irti ilman väkivaltaa?

Minulle varmaan pumppu tuo apua aamupäivän korkeisiin arvoihin. Lantus pitää pistää aamuisin, muutoin on aamuyöllä matalilla, mutta se ei vissiin vaikuta riittävän pitkään, koska aamupala nostaa sokerit aina pilviin. Aina! Nykyään pistän ateriainsuliinia aamupalalle lähes kolminkertaisen määrän että se ei nouse kovin paljon yli 10...

Kiitos vielä. Huomenna soitan lekurille että tatti tahtoo!!  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2009, 21:15:01 ip »

Kohta 9)
Mun mielestä itse täytettyinä ei ihan kovin moneksi viikoksi voi (tai saisi) etukäteen täyttää. Syynä kait se, että kotona täyttöolosuhteet eivät kuitenkaan ole steriilit.

Apteekin täyttäminä (tosiaan YA täyttää ja muut apteekit käyttävät tätä YA: palvelua hyväkseen) säilyvyys on noin 1 vuosi jääkaapissa, mutta toki apteekista saa kerrallaan vain sen kolmen kuukauden satsin ulos.

Kohta 10)
riippuu pumppumerkistä ja sitten toki vähän pumpun käytöstäkin. Mulla Accu-Chek Spiritissä kestää paristo noin 6 viikkoa

Kohta 11)
vain animas antaa kait jonkilaista uimatakuuta, muut vain roiskeveden varalta. Tai ainakin suositellaan irrotettavaksi aina uimisen ajaksi. Ja joku metrimäärä oli noissa vedenpitävyystakuissa, joten ihan kunnon sukelteluun ei taida käydä.

Kohta 11b)
Inska ei kestä liikaa lämpenemistä, joten ainakin itse pyrin suojaamaan pumpun suoralta auringonpaisteelta etenkin rannalla makoillessani.

Kohta 12)
Englanninkielisen todistuksen saa ja se kannattaa ottaa aina mukaan, toki myös pistoshoitoisen (se nestemäinen lääke). Turvatarkastuksessa ei pumppua tarvi irrottaa, mutta yleensä (taas vähän turvaportin säädöistä kiinni) pumppu aiheuttaa hälytyksen ja joutuu "käsikopelointiin. Saa myös selittää mikä härveli on, mutta siinä se.

Kohta 13)
Minne vaan missä "läskiä" on tarpeeksi ja minne hyvin yltää laittamaan. Yleisimmin kait vatsa, kankut, reidet ja joillain käsivarret.

Kohta 13b)
Mielestäni pysyy hyvin ja lähtee kohtuu helposti irti, siis irrotus ei satu, nippasee vain vähän niinkuin minkä tahansa laastarin poisto. Mutta tämä on aika henkilökohtaista ja vähän kiinni myös kenen ja minkä mallinen kanyyli on käytössä

Ja nää on sitten vain mun omia henkilökahtaisia kokemuksia/mielikuvia, joita kerroin reilun kahden vuoden pumppukokemuksella ja pumppuna Accu-Chek Spirit.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Marraskuu 04, 2009, 11:39:06 ap »

Jos haluaa olla vaikka rannalla ilman pumppua, niin voi irroittaa sen pumpun kanyylistä ja laittaa pumpun letkuineen jonnekin suojaan auringolta ja lämmöltä (auringon valo tuhoaa insuliiina, kuten myös lämpö yleensä). Vatsaan sitten jää se kanyyli johon voi laittaa tulpan uinnin ajaksi. Sitten aina esimerkiksi puolen tunnin tai tunnin välein ottaa sellaisen lisäannoksen joka vastaa kyseisen tunnin tai puolen tunnin aikana jäämättä saatua perusinsuliinia. Lämmin keli voi voimistaa isnuliinin imeytymistä, niin kannattaa rannalla pitää se mielessä jos vaikka vielä ui jonkin veran.
Kirjattu

empsu

• Intoilija
« Vastaus #5 : Marraskuu 04, 2009, 19:17:55 ip »

11. Mulla on animas 2020 ja se on täysin vedenkestävä. Sen kanssa voi liota ihan vapaasti kylpylässä, jos keksii mihin sen kiinnittää Ohjekirjassa sanotaan: Pumppu on testattu upotettuna veteen 3.6metrin syvyyteen 24 tunniksi normaaleissa uintiolosuhteissa
Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

Erica79

• Vieras
« Vastaus #6 : Marraskuu 06, 2009, 23:17:40 ip »

Lainaus:

Turvatarkastuksessa ei pumppua tarvi irrottaa, mutta yleensä (taas vähän turvaportin säädöistä kiinni) pumppu aiheuttaa hälytyksen ja joutuu "käsikopelointiin. Saa myös selittää mikä härveli on, mutta siinä se.

Mä en uskaltais pumpun kans mennä portista lävite, aina olen ennen porttia sanonut pumpusta ja ovat ohjanneet portin vierestä. En ota sitä riskiä että pumppu sekoaa portista ja loma pilalla.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 07, 2009, 09:48:02 ap »

Pumppu kestää turvaportin ihan hyvin ja jos ei kestä sitten siinä on jotain vikaa.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 08, 2009, 19:31:17 ip »

Hei. Kiitos taas tuhannesti kaikille vastauksista!

Pääsin tässä pari päivää sitten tutustumaan ystävättäreni pumppuun ihan livenä. Se oli jännää se. Hän säästi kanyylinvaihdonkin niin että pääsin näkemään miten se tapahtuu!  
Vaan oli kyllä tosi paksu se neula millä se kanyyli laitetaan!!   Mikään muu ei enää epäilytä koko pumppu-hommassa kuin tuo julmetun paksu neula! Inhoan pistämistä muutenkin, saati sitten tuommosella halolla. Saa nähä onko musta siihen. Toki mielessä on kokoajan se, että sillä ei tarvi pistää ku muutaman päivän välein, mutta silti! Ehkä alussa vois toki fuskata käyttämällä Emlaa ja myöhemmin oppia kestämään se suunnaton tuska minkä se keihäs aiheuttaa.  

Pari kysymystä vielä:
14) Jos täällä on pumppulaisia, niin paljastakaa kuinka paksu se neula virallisilta mitoiltaan on, ja kuinka kipeää se todellisuudessa ottaa! Älkääkä kaunistelko.
15) Tekeekö kanyylin irrottaminen ihosta kipeää? Kun se näytti jotenkin niin häijyltä kun se vaan nykästiin ja se kanyyli on kumminki siellä ihossa sisällä, niin eikö se revi...?
-En mä sillä että olisin jotenki kipuherkkä....

Lisää plussia ja miinuksia pumpusta saa kertoa, niin ei tule pahoja yllätyksiä...
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #9 : Marraskuu 08, 2009, 20:02:55 ip »

Hei Kivitatti!

Voin kertoa omalta osaltani että kanyylin laitto ei tunnu yleensä miltään,paitsi jos se osuu suoneen.Pois ottaminenkin käy ihan kivuttomasti.Toivottavasti pääset kokeilemaan kanyylin laittoa niin huomaat ettei sitä kannata "pelätä".

Mulla on pystyyn laitettava malli,sillä viistoon laitettavan version "ampumislaite" näytti minusta astetta ikävämmältä  
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Marraskuu 08, 2009, 20:20:00 ip »

Vastaisin kysymyksiin 14-15 kokeile itse eri kanyyleillä. Eri ihmisillä eri kanyylit (viisto, pysty, muovi, teflon) tuntuu ja sopii eri tavalla. Oman löytää vain kokeilemalla. Mutta eihän pumppunkäyttäjiä olisi näin paljon ja lisää tulisi koko ajan jos se kanyylin laitto ja poisotto olisi hirveän tuskallista pistämiseen verrattuna  
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Marraskuu 08, 2009, 21:10:16 ip »

Lainaus:

14) Jos täällä on pumppulaisia, niin paljastakaa kuinka paksu se neula virallisilta mitoiltaan on, ja kuinka kipeää se todellisuudessa ottaa! Älkääkä kaunistelko.
15) Tekeekö kanyylin irrottaminen ihosta kipeää? Kun se näytti jotenkin niin häijyltä kun se vaan nykästiin ja se kanyyli on kumminki siellä ihossa sisällä, niin eikö se revi...?

Tunne on samaa luokkaa kun verensokerin ottaminen ilman että sattuu. Lähinnä se sillälailla napsataa ja iho tärähtää. Joskus saattaa tosiaan osua johonkin missä on tuntoa (kuten pistettäessäkin) mutta se laimenee ohi minuutissa, mulla on muutaman kerran käynyt niin reilun vuoden aikana. Jos rasvakudosta on vähän niin sitten voi olla eri juttu, mutta mulla ainakin pystykanyyli on yhtä kivulias kuin normaali laastari; laitto ja käyttö ei tunnu, poisotto hiukan, mutta ei sekään siitä taipuisasta muovineulasta johdu. Ihokarvoja jos on niin se hiukan repasee kun sen laastariteipin irroittaa.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 08, 2009, 21:22:51 ip »

Mulla meinasi koko pumppuhomma tyssätä siihen kanyylinlaittoon. Tai siis jo ajatukseenkin mokomasta hommasta.  

Hölmö minä!   Kun sain "ampumislaitteen" käteeni ja täräytin ekan kanyylin vatsamakkaraan niin hihhei, pelko ja jännitys hävisi sen siliän tien! Se ei nimittäin tuntunut missään!  

Olin ihan ihmeissäni ja nauraa hihitin helpotuksesta.  

Pari kertaa kanyylinlaitto on vähän tuntunut tän reilun kahden vuoden pumppu-uran aikana. Eikä se kanyylin poistaminenkaan tunnu missään. Enemmän sattuu kun otat laastarin sormesta!  

Mulla on silikonikanyyli ja se on pehmeää ja taipuisaa, ei juuri tunnu mun "pelastusrenkaassa". Ja se kanyylin neula on tosi terävä, olen kerran onnistunut ampumaan sen omaan sormeeni mutta älä kysy miten!  
Mutta koska neula just on niin terävä, niin se menee ihon alle tosi kivuttomasti.

Ja tämä tarina on totta!  

Ja mikä ihmeellisintä: Vaikka en koskaan varsinaisesti ole pistämistä inhonnutkaan, niin nyt tuntuu ihanalta kun ei tarvitse jatkuvasti pistää, näpyttelen vaan boluksia. Jes!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 08, 2009, 22:50:30 ip »

16) Käyttääkö kaikki teistä tuota "ampumislaitetta"? Onko se isokin härveli? (mukana kuljettamista ajatellen) Ja miten sitä oikeen käytetään? (nevö hööd)
-Kun se mun kaveri (jonka luona kävin kattomassa livenä )  niin se laitto sen piikin ihan käsin. Se oli semmonen viisto mikä pistettiin ja sit siitä jotenki nykättiin se neula pois ja jäljelle jäi se letkunpätkä....
-Tuo on muuten iso plussa tuossa hommassa, että ei tarvi pistää niin usein ja joka pistoskerralla se neula on uusi ja terävä. Nyt mulla oli kynässä sama neula vähän turhan kauan ku piti survoa että uppos....

17) Mitkä oli teidän perusteluja kun pumppua lähditte hakemaan?
Kelpaako nämä:
- Aamuyön matalat (klo04-06)
- Aamupalan ja lounaan jälk korkeat (ins tarve jopa 3kertainen, klo13 jälk vasta loppuu)
- Heräämisen epäsäännöllisyys (Lantus pitäis pistää aina samaan aikaan, mulle passaa oikeastaan vain aamupiikkinä)
- Ateriainsuliinin pistäminen venyy (olen hidas syömään, koulussa ei voi pistää heti..)
- Liikunta aih matalia melkein aina (pitää syödä ja mitä hyötyä oli taas liikkua)
- Resistenssi korkeilla (Jos sokerit pääsee nousemaan tulee kova resistenssi, vaatii valtavasti inskaa et ne laskee)
- Usein hypoja (vähintään joka toinen päivä, parhaina päivinä useita)
- Hobiksen pitäminen hyvänä vaatii kohtuuttoman paljon töitä (Pitää mitata joka ruoalle ja ruoan jälkeen ja korjata vähän liian korkeita usein -> väh.8mittausta ja pistosta/päivä, mun mahanahka ei kestä semmosta)

Saako noilla perusteluilla pumppua? Kaiken tämän lisäksi vihaan sitä pistämistä, niin yritä siinä pitää sokerit hyvinä ku pitää pistää 8kertaa päivässä ja pistäminen on vastenmielistä....
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Marraskuu 08, 2009, 23:23:38 ip »

Mä en käytä ampumislaitetta, on mielestäni turhan hankala härveli ja käsin laittaessa näkee paremmin, että menee kunnolla. Mutta en muutenkaan pidä laitteista, oli laite sitten melkein mikä hyvänsä. Lähtien siitä, että kirjoitan mieluummin käsin kuin koneella jne jne. Että siinä mielessä ihme, että mulla on pumppu, siitä kyllä tykkään  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14