Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6923 jäsentä  •  417250 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MikeSix, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: RUOKARESEPTIT2 (KYSYMYKSET JA KOMMENTIT)  (Luettu 186258 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Re: RUOKARESEPTIT2 (KYSYMYKSET JA KOMMENTIT)
« Vastaus #15 : Joulukuu 19, 2009, 00:35:25 ap »

Joo kyllähän se piimä on englanniksi buttermilk, saksaksi buttermilch, oisko se nimitys vähän niinku kirnupiimä, kun sitähän tulee, kun voita kirnutaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #16 : Joulukuu 21, 2009, 20:40:58 ip »

Vau, kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää... en tosiaan tiennyt että piimää on Suomen ulkopuolella (no, ehkä Viroa ja Venäjää lukuunottamatta?)!!! Thanks  
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 21, 2009, 20:56:53 ip »

Pitääs minunkin kommentoida jotain PIIMÄKAKKUUN eli jos teillä joskus jää kermaa hapantumaan,ei misään tapauksessa kannata heittää pois.Se on mahdottoman hyvää raaka-ainetta piimäkakkuun eli mitä rasvaisempaa sitä parempaa ;-D
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Joulukuu 21, 2009, 21:11:29 ip »

No minulla on tuo hapankermakakku hyvinkin tuttu lapsuudesta. Oli vaan sellainen vaaleampi versio, ei siis perus-joulukakku Siis se, mihin itse olen aikoinaan tottunut.

Meillä pidettiin aina ehdottomasti hapankermakakku ja piimäkakku erillään, siis reseptimielessä. Piimäkakussa ei ollut munaa ja hapankermakakussa taasen oli...

Mutta hyviä kyllä molemmat, kuten pikeastaan kaikki sellaiset mehevät kuivakakut (siis oisko tossa vähän ironiaa -  mehevät kuiva... ). Parasta ehdottomasti kunnon englantilainen hedelmäkakku - en vaan ole enää vuosikausiin jaksanut/viitsinyt tehdä
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Joulukuu 21, 2009, 21:53:56 ip »

Mites mä muistelen ettei siihenkään(hapankermakakkuun)tule leivinjauhetta,ettö soodalla ikään.

Muistan ns.pikkuperheen aikaan,tein aina upean englantilaisen hedelmäkakun Itsenäisyyspäivänä,suuritöinen,mutta maustuu mukavasti parissa viikossa.Kamala määrä pieniä kippoja ympärillä ja kaikissa leikattuja aprikooseja,omenoita,niitä sukaattia?? punaista ja vihreää(en muista nimeä karamelli jtkin)luumuja,rusinoita,cocktailkirsikoita pun&vihr. yms.kaikki piti jauhottaa ja vain sekottaa,mutta oli painava sekoitella,tosi tavaraa ;-D.
Kalliskin oli valmistaa pikku perheen budjetille,mutta mun jouluperinne,pitkään.
Kirjattu
-Marcelene Cox

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Joulukuu 22, 2009, 09:15:28 ap »

Minä tein yhtenä jouluna lähipiirille joululahjaksi englantilaiset rommi-hedelmäkakut. Kova homma, mutta kaikki 5 lahjakakkua onnistuivat erinomaisesti. Lopuksi tein yhden omalle perheellenikin. Väsyneenä kämmäsin kai vuoan voitelun/jauhottamisen ja kakkua kumotessa puoli kakkua jäi vuokaan. Itkuhan siitä pääsi väsyneenä, eikä yhtään lohduttanut, kun mies sanoi: "Mehän voidaan syödä se lusikalla suoraan vuoasta."  

Se oli sitä aikaa, kun luulin, että Täydellinen Perheenemäntä raataa itsensä puolikuoliaaksi joulun alla...  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Joulukuu 22, 2009, 11:41:49 ap »

Täydellisyyden lisäksi,nuori ja innokas,nyt ei ole enää muuta
 kuin innokas ;-).Tulikin mieleen,siinä kakun teossa oli tosi tärkeätä sen vuoan jauhottaminen,joka kolkkaan sulatettua rasvaa ja korppujauhottaminen,hitsi kait pöntön päällä oli tehtävä,muuten oli
koko huusholli korppujauhossa.

Ohoh,miten sitä ei enää jaksais eikä kait viitsis,kaupasta saa niin hyviä panettone-paketteja,sitä paitsi.Niitäkin tuli lentokoneessa raahattua käsitavarana ennen joulua Italian suunnalta.

Nyt mentiin sivuteille resepteistä ja NYT takas :-)
Kaikille KPlaisille oikein mukavaa Joulun aikaa ja Uudenuutukaista vuosikymmentä 2010!t.Pate
Kirjattu
-Marcelene Cox

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Joulukuu 22, 2009, 11:52:30 ap »

Tuo vuokan jauhotus oli mulla aina ennen se kohta, joka mätti => tuloksena vuokaan juuttunut tuotos ja aina lopulta vähän lohjennutkin, kun piti sieltä väkivalloin irrottaa

Homma helpottui kummasti kun luovuin vanhasta (kait aluminisesta) kakkuformusta ja ostin sellaisen uuden pinnoitetun. Nyt tuntuu, ettei ole yhtä tarkkaa onko varmasti joka nurkassa rasvaus ja jauhotus tasaisesti

Ja mitä, eikös tää ole sitten ruokareseptien kysymys- ja kommentti -otsikon alle sopivaa... No totta maar ainakin minusta on

terkuja kaikille keittiössä puuhasteleville kinkkua vahtivalta Antsulta
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Joulukuu 22, 2009, 12:01:51 ip »

Mullakin tais sellainen joskus vähän juuttua vuoankulmaan, vaikka oli irtopohjainen vuoka. Ootteko muuten kukaan tehnyt englantilaista Christmas-puddingia? Mä olen kyllä tehnyt mince pies joskus, vaikka aluksi luulin, että ne on lihapiirakoita  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Joulukuu 22, 2009, 13:21:24 ip »

Mä olen ratkaissut tuon kakun vuokaanjuuttumisongelman niin, että vuoraan vuoan leivinpaperilla, voitelen sen kevyesti pullomargariinilla ja vain ripsautan korppujauhoa kevyen kerroksen ennen kuin lataan vuoan taikinalla.

Irtoaa helposti ja varmasti eikä mene leipojan hermot.  

Nyt meillä alkoi kevyt joulusiivous ja sitten laitetaan kinkku uuniin!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Joulukuu 22, 2009, 13:30:04 ip »

Huo, pää ei nyt ymmärrä (mitäs uutta siinä ).

Siis mites sitten ne formun kauniit reunukset, siis tarkoitan niitä pinnan muotoja. Äsh, enhän mä osaa edes selittää . Siis mites ne saa näkyviin. Eikös leivinpaperi kuitenkin sotke jonkin verran niitä vuokan muotoja, siis kun puhutaan kuivakakusta.

Täytekakkupohjan mä ymmärrän, tai ainakin kuvittelen niin

terkuin utelias poropeukalo
Kirjattu
Antsu1

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Joulukuu 22, 2009, 13:42:15 ip »

Tuota leivinpaperisysteemiä isäntä käyttää kun tekee uunilohta. Hyvin onnistuu.
Itse käytän korppujauhon tilalla kauraleseitä. Niillä korvaan yleensä myös osan vehnäjauhoista ainakin kakuissa tai muffinseissa.
Kirjattu
D2

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Joulukuu 22, 2009, 13:53:37 ip »

En mä siis vieläkään ymmärrä miten kahvikakkuvuoan pystyy vuoraamaan menettämättä niitä vuoan koristeripellyksiä tai vastaavia. Auttakaa tyhmää

Tässä esim. joitain malleja
http://www.confetti.fi/epages/Confetti.s...Kahvikakkuvuoat
Minä nyt kyllä käytän ihan sellaista perinteistä, jossa nätit kaartuvat muodot vuokassa.
Kirjattu
Antsu1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Joulukuu 22, 2009, 18:20:17 ip »

Wau, minkälaisia kakkuvuokia! Haluaisin ainakin ranskanliljan ja bavarian ja... Tosin aikas kalliita.

Nuo pinnoitetut vuoat ovat kyllä hyviä, mutta minkälaisia kokemuksia teillä on silikonivuoista? Niitähän ei tarvi kai edes voidella? Onko niissä edes kauniita koristeellisia malleja?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Joulukuu 22, 2009, 20:58:58 ip »

Mä teen kuivakakutkin sileässä irtopohjavuoassa juuri tuon tarttumisongelman vuoksi. Onhan ne korkean kakkuvuoan reunukset tietysti kauniimmat, mutta kaikkea ei voi saada...  

T. Toinen poropeukalo  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä