Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418475 viestiä  •  20021 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marianne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Uusi hoitoväline OmniPod  (Luettu 33927 kertaa)

Greippi

• Vieras
Uusi hoitoväline OmniPod
« : Lokakuu 20, 2009, 16:55:02 ip »

En tiedä oletteko kuulleet tällaisesta uudesta laitteesta, mutta minä ainakin innostuin. Toivottavasti tulisi pian suomeenkin!

http://www.myomnipod.com/about-omnipod/index.php

Kyseessä siis laastarimainen vedenkestävä systeemi, joka täytetään ensin insuliinilla ja sitten lätkäistään iholle. Laite, joka tämän "laastarin" toimintaa ohjaa, on langaton jne! Tosi huomaamaton iholla ja vaikuttaa kätevältä

Tällähetkellä vain myynnissä Amerikassa
Kirjattu
D1 vuodesta 1995 - Humalog ja Levemir

Misty

• Lentävä kynä
Re: Uusi hoitoväline OmniPod
« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2009, 16:57:42 ip »

Mulle tossa vain ei auennut että miten tuo insuliini viedään tuonne ihon alle. Tuosta laastaristahan on pakko lähteä joku juttu  myös ihonalaiseen kudokseen.
Kirjattu

Greippi

• Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2009, 17:08:25 ip »

Siis joo, siitä lähtee jonkinlainen ohuenohut annostelu "piikki" ihon alle, joka ei ymmärtääkseni kuin vain hieman nipistä, kun se "laastari" laittaa sen ihoon.

Äh olen huono selittämään. Tästä linkistä näet itse miten se toimii: http://www.myomnipod.com/about-omnipod/see-how-it-works/

siinä on linkki videoon:)
Kirjattu
D1 vuodesta 1995 - Humalog ja Levemir

kipinakenkuli

• Intoilija
« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2009, 17:37:06 ip »

Pehmee kanyyli tuntus menevän ihon alle. "See how it works" kohdassa on video jossa selviää vähän enemmän.

Ihan näppärän tuntuinen vehje.

Muoks. Greippi olikin ehtinyt jo. Vähän mie oon hidas kirjottamaan kun ajat sitten jo Greippi kirjottanu viestinsä  
Kirjattu
A-C Spirit Novorapidilla
3.1.2011 syntyneen prinsessan ylpeä äiti.

http://katoalaskikatoa.blogspot.com/

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2009, 17:48:23 ip »

kiitoksia linkistä ja tuosta how it works! Olin vain lukaissut etusivun yleismalkaisesti  
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2009, 17:53:50 ip »

Vaikuttaa todella mahtavalta vehkeeltä. Koskahan noita tulee Suomeen?? Ottaisin kyllä vaikka heti.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Lokakuu 20, 2009, 18:27:30 ip »

Mielenkiintoinen uutuus!  

Hyvää nykyisiin pumppusysteemeihin verrattuna:
- johdottomuus (ei enää letkuja!)
- PDM = monitori/kaukosäädin on myös verensokerimittari ja tilastointiväline
- helposti ammuttava kanyyli
- kanyyli-säiliö on vedenkestävä

Haittapuolia:
- PDM:n suuri koko
- kertakäyttöiset kanyyli-säiliöt oletettavasti kalliita?
- säiliön koko 200 ml riittäisi minulla yli viikoksi, mutta kanyylia ei kai voi pitää niiin kauan ihossa?

Näitä pumppujen kehityslinjoja näyttää nyt olevan ainakin 2: tämä langaton/johdoton ja se toinen eli sensoroiva pumppu. Hyvä, että kehitystä tapahtuu koko ajan!

Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2009, 21:49:58 ip »

Voisi veikata että ei ihan heti tule tänne ainakaan niin että yhteiskunta sitä kustantaa. Ja joltain saitilta olin lukevinani että firma on alun jälkeen nostanut reippaasti tuotteen hintaa.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #8 : Lokakuu 20, 2009, 22:32:01 ip »

Ihan näppärän oloinen laite! Mutta kuinka tujut teipit vaatiikaan, että pysyy ihossa vaikka nukkuessa?! Letkun päässä olevaa pumppua helpompi väistellä...

Hei joku kun laittoi sen youtube-linkin sokruja mittailevasta pikkupojasta, eikös linkin nimessä ollut omnipod?! Silloinhan niissä videoissa olisi enemmän tuon toiminnasta.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Stamina

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2009, 13:30:48 ip »

Minusta tuo laite näytti jonkin verran isolta; luulisin että näkyy aika hyvin vaatteiden läpi kun näkyy tämä nykyinenkin kanyyli aika hyvin tiukan paidan alta esim. jumppavaatteissa...mutta kivaahan se on että tulee uusiakin innovaatioita, johdottomuus on kyllä ehdoton plussa!
Kirjattu

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
Vs: Uusi hoitoväline OmniPod
« Vastaus #10 : Syyskuu 21, 2015, 15:09:24 ip »

OnmiPod on hiljakseen tulossa myös Suomeen. Sain tuossa kesän aikana tiedon Euroopan edustaja Ypsomediltä, että tarkoitus olisi saada OmniPod tänne nyt loppuvuoden aikana. Mitään hirveetä rummutusta en ole asiasta nähyt, joten toivotaas että aikataulut pitää. Tai jos myöhästyy niin ei ainahaan hirveästi. Siitä ei sitten ole ainakaan mulla mitään hajua, koska noita mahdollisesti alkaisi saada hoitotarvikejakelun kautta.

Kirjoittelin tänään blogiin pienen yhteenvedon siitä, minkälaisesta vehkeestä on oikeastaan kyse:

http://blogi.sokeriseuranta.fi/2015/09/omnipod-on-erikoinen-insuliinipumppu/
Kirjattu
Uusin blogipostaus:
Pidennä sensorin pysyvyyttä iholiimalla - 27.12.2018

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Syyskuu 21, 2015, 15:37:21 ip »

Noita tuommoisia on vissiin kehitelty kauan, kun ex-asuinpaikan diabeteshoitaja jutteli tuommoisesta jo päälle viitisen vuotta sitten.

Mulle tulee heti kerrasta mieleen parikin ongelmaa. Ensinnäkin mihin hoikka ihminen kiinnittää tuommoisen mötikän niin, että sen kanssa pystyy nukkumaan? Tuntuu varmaan tosi hyvältä kyljen alla. Toiseksi, miten hyvin tuo pysyy kiinni? Mulla tuppaa välillä sensorikin repeytymään irti kun se tarttuu johonkin, esim. vaatteeseen tai joskus jopa johonkin kaapinkulmaan. Sensori+lähetin on kuitenkin liki ihosta kohoamaton verrattuna tuohon mötikkään. Ainiin ja kolmaskin tuli mieleen, tuo kun on kiinteä systeemi eli neulaa ei vaihdeta ja mötikkä kallis. Hukkainsuliinin määrä taitaa moninkertaistua.

Sinänsä hurjan kiva idea, mua ärsyttää suunnattomasti välillä nimenomaan tuo letku.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Syyskuu 21, 2015, 16:10:31 ip »

Wikipediasta löytyy yllättävää tekstiä tästä hoitovälineestä:

Lainaus käyttäjältä: Wikipedia
Researchers with the American Diabetes Association have found that pumps with normal continuous subcutaneous insulin infusion (CSII) are much more environmentally friendly than “patch pumps,” like the Omnipod. The biggest concerns have been harmful chemicals found in the environment throughout water systems. The Omnipod device is much harsher on the environment because the metallic content is much higher than other pumps. Since the whole pump is being thrown away, the metallic contents, circuit boards, and batteries are all being disposed into the environment.

Toisin sanoen Omnipodin kaltaisten insuliinipumppujen katsotaan olevan paljon haitallisempia ympäristölle kuin muiden ("perinteisten") pumppujen  :o

Kovaa tekstiä, eikös niin?

Allaoleva linkki paljastaa Omnipodin sisikalut, ja kappas vain, aika paljon ympäristölle vaarallista krääsäähän sieltä löytyy  :(

The Omnipod  8)

(myös muut ylläolevasta linkistä avautuvat kuvat ovat mielenkiintoisia)

P.S.
Tässä artikkelissa fundeerataan näitä omnipodin haitallisia vaikutuksia:
Analysis of the Environmental Impact of Insulin Infusion Sets Based on Loss of Resources with Waste.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2015, 16:52:18 ip kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #13 : Syyskuu 21, 2015, 16:25:43 ip »

Omni vois olla mun juttu, vaikka tuossa kohtaa mun hiilijalanjälkeni ois kyllä jättimäinen :(
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Syyskuu 21, 2015, 16:28:22 ip »

No ei muuta kuin kierrätyskeskus pystyyn niille   ;D

Mutta siis faktahan on, että kertakäyttöelektroniikka on ihan hirveää haaskausta kaikin puolin. Tuokin taitaa jäädä tulevaisuuden arkeologeille löydettäväksi melkein semmoisenaan jos metsään heittää.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2015, 16:40:44 ip kirjoittanut lobo »
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Linkkejä