Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: metformiini ja alkoholi  (Luettu 19499 kertaa)

jippo

• Aloittelija
metformiini ja alkoholi
« : Lokakuu 09, 2009, 09:17:41 ap »

Varmaan tästä on jo ollut täällä puhetta, mutta kun en jaksa kaikkia ketjuja selata läpi ... niin miten on tuon metforemin kanssa alkoholin nauttiminen? Pikkujoulut olis tulossa, ja vuosien jälkeen ajattelin mennä tänä vuonna. Haluttais ottaa vähän vettä väkevämpää, mutta voinko? Olen sairastanut keväästä alkaen ja annos 2x2 500mg päivässä.
Kirjattu

Shakki

• Vieras
Re: metformiini ja alkoholi
« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2009, 14:02:56 ip »

Lainaus:

...Haluttais ottaa vähän vettä väkevämpää, mutta voinko? Olen sairastanut keväästä alkaen ja annos 2x2 500mg päivässä.

En tietenkään kannusta alkoholin käyttöön (paitsi kyllä pikkujouluissa saa vähän hillua kunhan et rupea pöydillä tanssimaan - tai et ainakaan alasti) ja onnittelen, jos todella olet noin raitis, että kyselet erikseen lupaa pikkujoulua varten.

Diformin -ohjeessa sanotaan, että runsasta alkoholin käyttöä on vältettävä metformiinihoidon aikana. Tätä sääntöä olen rikkonut räikeästi. Olen käyttänyt alkoholia alkuvuodesta alkaneen Diformin -hoitoni (1+2 x 500 mg) aikana jos nyt ei päivittäin, niin melkein, ja jos nyt ei viinapulloa joka ilta, niin ainakin viinipullo ja kaksikin. Työssä kuljen joka päivä vaikka en ihan seitsemäksi menekään vaan heräilen vasta niihin aikoihin, ja pari viinipulloa illan aikana onkin siinä mielessä maksimi. Muuten ei aamulla kykenisi lähtemään mihinkään.

Mutta kyseessä on siis selkeästi raju liikakäyttö ja alkoholismi, ja sen kitkeminen on tietysti nyt pääasiallinen projektini, joka toivon mukaan ratkaisee monta ongelmaa kerralla (ylipaino, fyysinen kunto, diabetes, itsetunto, naisasiat, ihmissuhteet, työteho jne. jne). On muuten hauska yhteensattuma että kysyt asiaa nyt, sillä lopetan alkoholin käytön sattumalta juuri huomenna

No, alkoholin runsas käyttö ei havaintojeni mukaan ole tuonut äkkikuolemaa vaikka Diforminia napsinkin siis aamuin yhden, illoin kaksi. Lääkäritkin vain kehottavat vähentämään tai lopettamaan juopottelun, mutta eivät ole pelotelleet millään "sekakäyttöuhkalla" tai vastaavalla.

Ja edelleen korostan, että pidä sinä raittiudestasi kiinni kynsin hampain, vaikka pikkujoulua ja juhannusta vietätkin niiden sattuessa kohdalle.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2009, 21:31:58 ip »

sokeri tautisen pitaa pysya erossa viinasta ja sokerista.kumpaakin saa myyta mielin maarin
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Lokakuu 16, 2009, 17:32:44 ip »

metformiini ei oo minulla aiheuttanut mitään huomattava vaikutusta

sen sijaan insuliini ja insuuli herkisteet yms. ja alkoholi yhdistelmästä on huonojakin kokemuksia.

mutta ainahan deetä voi pitää yhtenä motiivina alkonkin vähentämiseen
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Lokakuu 16, 2009, 17:42:33 ip »

Diabeteskeskuksen kurssilla kun näistäkin puhuttiin. Ei kyllä sanottu, ettei voisi ottaa alkoholia. Siitä varoitettiin, että voi laskea sokerit liian alas. Niin, että jos tiedät ottavasi alkoholia, ehkä reippaamminkin, niin ensinnäkin pitää ehkä vähentää, taikka kokonaan luopua siltä illalta metformiinista. Ja tietysti (jos kykenee) mitata ja ottaa ehdottomasti hiilaripitoista ruokaa.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #5 : Lokakuu 17, 2009, 17:59:11 ip »

Kun sokeritautinen juo viinaa pullosta pitää olla olut pullo toisessa kädessä. Siitä tulee sokeritasapaino.
Kirjattu

Lupita

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Lokakuu 18, 2009, 18:47:10 ip »

http://www.diabetesincontrol.com/index.p...=1&Itemid=8

"Vaikka alkoholia nautittiin yleensä ottaen vähäisesti, niillä, jotka ilmoittivat nauttivansa alkoholia kohtuullisesti päivittäin ja joilla oli myös joko metformiini tai elämäntaparemontti, todettiin pienentynyt diabetesriski"
Kirjattu

Kerttuli

• Veteraani
« Vastaus #7 : Lokakuu 26, 2009, 09:27:30 ap »

Minä lopetin kaiken alkoholin käytön kun sairastuin. En ole aiemminkaan kovinkaan paljoa käyttänyt sitä. Päätin että osaan iloita ilman alkoholiakin ja totta se onkin, en ole mielestäni jäänyt mistään paitsi.
Kirjattu
Mikä ei tapa - se vahvistaa.

keisi

• Vieras
« Vastaus #8 : Marraskuu 12, 2009, 17:45:44 ip »

Minä ainakin olen ottanut useammankin paukun, mitään muuta en ole huomannut kuin, että pitää syödä ennekuin menee nukkumaan.
Hyvää tulevaa pikkujoulua!
Kirjattu

Scorpio_80

• Intoilija
« Vastaus #9 : Marraskuu 13, 2009, 10:37:04 ap »

Mä olen kyllä tykköstyyppiä, mutta syön 2x 500 mg metformmiinia insuliinin lisäksi ja olen itse huomannut että niinä iltoina kun meinaan bilettää ja ottaa alkoholia, minun on syytä jättää iltametukka ottamatta tai tuloksena on yöllinen tai aamuinen hypoilu.

Joten itse jättäisin iltametukan ottamatta jos sokerit heiluu korkealla niin ota sitten ensi kerralla iltalääke ja katso kuinka kay.
Kirjattu

Trombone

• Vieras
Sokeriarvot ja alkoholi
« Vastaus #10 : Marraskuu 17, 2009, 11:20:37 ap »

Metformiinin ja Januvian ohella käytän sopivasti alkoholia.
Mieluiten kuivaa valkoviiniä.

Olen ollut oletuksessa, että alkoholi laskisi veren sokeriarvoja (ainakin seuraavan aamun arvoa).

Eilen illalla mittasin 2 tuntia päivällisen jälkeen klo 18 arvon 6,3. En syönyt sen jälkeen mitään, mutta otin muutaman lasin kuivaa valkoviiniä. Satuin mittaamaan sokerin klo 21 ja mittari näytti lukemaa 7,8.
Otin pari lasillista lisää ja mittasin tunnin päästä klo 22 uudelleen. Lukema oli 6,6.

Tänään aamulla mittari näytti 5,7 ennen aamiaista.

Kummallisesti heittelee sokeriarvot.
Onko muilla vastaavia kokemuksia, kommentteja ?
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
Re: Sokeriarvot ja alkoholi
« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2009, 11:59:50 ap »

Lainaus:

5,7 ennen aamiaista.

Viini on pitkävaikkutteinen lääke, toimii vasta aamulla.
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
Re: Sokeriarvot ja alkoholi
« Vastaus #12 : Marraskuu 17, 2009, 13:55:02 ip »

Lainaus:

Metformiinin ja Januvian ohella käytän sopivasti alkoholia.
Mieluiten kuivaa valkoviiniä.

Olen ollut oletuksessa, että alkoholi laskisi veren sokeriarvoja (ainakin seuraavan aamun arvoa).

Eilen illalla mittasin 2 tuntia päivällisen jälkeen klo 18 arvon 6,3. En syönyt sen jälkeen mitään, mutta otin muutaman lasin kuivaa valkoviiniä. Satuin mittaamaan sokerin klo 21 ja mittari näytti lukemaa 7,8.
Otin pari lasillista lisää ja mittasin tunnin päästä klo 22 uudelleen. Lukema oli 6,6.

Tänään aamulla mittari näytti 5,7 ennen aamiaista.

Kummallisesti heittelee sokeriarvot.
Onko muilla vastaavia kokemuksia, kommentteja ?

mulle noi olis tosi huippu arvot

alkoholi laskee vs arvoja niinkauan kuin sitä on käytössä, eli jos kohtuudessa pysyy ei pitäisi vaikuttaa enää aamulla (maallikon arvailu kommmentti vaan, ei tiedettä)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Linkkejä