Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Mitä teille kuuluu? (Osa 2)  (Luettu 2002911 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Mitä teille kuuluu? (Osa 2)
« Vastaus #16680 : Helmikuu 03, 2013, 19:00:22 ip »

Tattis ja tsemiä toukkikselle myös  :).

Ja joo, jostain syystä siinä tentissä nyt on tuollainen painoarvoltaan suuri koe, josta useimmat joka vuosi reputtaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #16681 : Helmikuu 03, 2013, 19:06:59 ip »

Kyllä oon niin samaa mieltä että pois alta risut ja männynkävyt!  ;D

Muista peukuttaa mullekin!  ;)

oi, tottakai. Toukkis on kovasti lukenut tenttiin ja hyvin se menee, usko pois vaan :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16682 : Helmikuu 03, 2013, 20:28:46 ip »

Ihan paskana ja paniikissa. Viime tenttiä ennenkin kaikki sanoi, että hyvin se menee eikä siltikään mennyt  ::) Täytyy aatella, että tää on vaan yks tutkinto ja jos en läpäise, niin sitten en.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #16683 : Helmikuu 03, 2013, 20:37:45 ip »

Ihan paskana ja paniikissa. Viime tenttiä ennenkin kaikki sanoi, että hyvin se menee eikä siltikään mennyt  ::) Täytyy aatella, että tää on vaan yks tutkinto ja jos en läpäise, niin sitten en.
Mä en kans oikein vällää siitä että sanotaan "hyvin se menee", kun ei sitä voi tietää. Kaikki ei aina mene hyvin. Mutta harjoitellut ainakin olet, ja jos ei mene hyvin, niin sitten pitää ottaa uusiksi. :) Toivottavasti olosuhteet on paremmat huomenna, kuin mitä viimeksi oli.
Minä en sais maatukkia ikinä syttymään! Takan sytyttäminen on riittävän haasteellista.  :-X
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #16684 : Helmikuu 03, 2013, 20:52:30 ip »

Heissan!

Morjens kivitatti! Kokeilepa Zippo sytyttimellä.

Jos ei syty niin ota puhalluslamppu.

Muista avata pellit.

Hyvä puukko jolla kiehiset vuolet niin kyllä syttyy.

Muista sulkea puhalluslampun kaasu ettei koko talo syty.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #16685 : Helmikuu 03, 2013, 21:04:39 ip »

Minä suhtauduin aluksi hyvin skeptisesti tähän nykyaikaiseen takan sytyttämistapaan, kun siitä alettiin puhua:
http://yle.fi/uutiset/takan_sytyttaminen_on_taitolaji/5667327

Nyt olen kuitenkin todennut sen hyvin toimivaksi, kunhan hormi vain ei ole liian kylmä. Puiden pitää tietysti olla kuivia ja sytykkeiden hyviä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16686 : Helmikuu 03, 2013, 21:11:14 ip »

Se hyvä puoli tässä meidän jutussa ainakin on, että kun opin sytyttämään märät puut ilman sytykkeitä, niin sitten pitäisi kuivien puiden syttyä missä olosuhteissa tahansa ja ne kyllä syttyvätkin jo. Ja aattelen tän tutkintoasiankin niin, että olen jo oppinut ne tiedot ja taidot, joita tulin kurssilta hakemaan, niin että jos lopputentit ei menekään läpi, niin ei se vie minulta pois sitä, mitä osaan eli tulla toimeen vaelluksilla, talviretkillä, erämaissa, jne.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16687 : Helmikuu 03, 2013, 22:41:41 ip »

Yksi asia minua vielä on ihmetyttänyt. Olen saanut hyvin monilta ihmisiltä neuvoja tulentekotenttiä varten ja useinmmat neuvot ovat koskeneet sitä, miten minun kannattaisi huijata tentissä (suomalaiset rehellistä kansaa, right?). Eli ilmeisesti tentissä huijaaminen on ihan ok? Siis jos ei jää kiinni tietenkin?
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #16688 : Helmikuu 03, 2013, 22:43:00 ip »

Tulen teosta vielä!

Tulen teko esihistorialliseen tapaan

Taulan valmistus:
•Etsi taulakääpä. Yleensä se kasvaa koivun rungolla.
•Vuole varovaisesti pois kova ja rosoinen pintakerros. Jaa kääpä puoliksi ylhäältä alaspäin. Vuole pois pillikerros. Jäljelle jää sitkeä sienimäinen sisusta.
•Laita jäljelle jäänyt käävän osa veteen likoamaan, kunnes se on pehmennyt. Hakkaa ja venyttele palasta varovasti, kunnes se muistuttaa säämiskänahkan palasta.
•Keitä taulaa n. 15 minuuttia puuromaisessa seoksessa, jossa on koivun tuhkaa ja vettä. Ota taula pois ja huuhtele se nopeasti. Purista enimmät vedet pois ja anna kuivua.
•Taputtele ja hiero kuivunutta taulaa varovaisesti, kunnes se on pehmeä. Karhenna lapun pinta.
•Nyt sinulla on taula, joka syttyy helposti kipinöistä. Huom, taula ei pala avoliekillä, vaan kytemällä.

Sytytys:
•Kerää nuotion ainekset ja rakenna nuotio huolellisesti.
•Kerää sytykkeiksi esim. tuohta tai lastuja.
•Revi valmistamastasi taulasta pieni pala. Riittävä koko on 2 cm x 2cm.
•Pidä suurta taulapalaa kädessä alimmaisena ja piikiveä sen päällä siten, että kiven terävä reuna on esillä.
•Ota toiseen käteen pala terästä ja lyö sillä piikiven terävään reunaan. Tällöin syntyy kipinöitä, jotka tippuvat taulapalalle, joka alkaa kyteä.
•Siirrä kytevä tuli repimääsi pieneen taulan palaseen ja sammuta kytevä tuli isosta taulalapusta välittömästi.
•Laita sytykkeitä pienen taulapalan ympärille ja päälle ja puhaltele varovasti, kunnes näet liekkejä.
•Siirrä palava sytyke nuotioon.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #16689 : Helmikuu 03, 2013, 22:47:13 ip »

d1-nainen, onnea ja tsemppiä huomiseen!  :)

Ja täällä vihdoin 4,3 arvoissa viimeisen 15-17 minkä lie jälkeen. Ja pitäisi jaksaa tehdä ne basaalitestit. Pitäisi ja pitäisi. Vaikka mä kyllä tiedän, että koko ajan ei tarvitsisi säätää kun ei jaksa, varsinkaan kun nuo mun arvot ei mitään "hälyttäviä" ole, lähinnä matalat ongelmana. Kuka sais mulle "taottua" päähän sen, että aina ei tarvitse jaksaa ja välillä voi pitää "lomaa" (siis säätöjen suhteen, eihän D:stä muuten lomaa voi pitää  ::) )?  :-[

Varsinkin kun sensorointikin on vielä tulossa, jonka aikana teen kuule NIIN monta basaalitestiä, että VS-mittarin patterit loppuu ja maha murisee kunnolla!  :D :D :D :D

Niin ja Tatille myös parempaa mieltä, jos vain luin oikein tuolta kaueampana ketjua  :-\
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2013, 22:50:25 ip kirjoittanut pake10 »
Kirjattu

???

• Vieras
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #16691 : Helmikuu 04, 2013, 09:34:56 ap »

Mitä kuuluu 3-viestiketju avattu, kiitos karoliina*:n, joten ylläpito voisi tämän 2-osan vaikka lukita tms.?
Tässä uusi ketju:
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1875640.0.html
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #16692 : Helmikuu 04, 2013, 12:48:12 ip »

Ja täällä vihdoin 4,3 arvoissa viimeisen 15-17 minkä lie jälkeen. Ja pitäisi jaksaa tehdä ne basaalitestit. Pitäisi ja pitäisi. Vaikka mä kyllä tiedän, että koko ajan ei tarvitsisi säätää kun ei jaksa, varsinkaan kun nuo mun arvot ei mitään "hälyttäviä" ole, lähinnä matalat ongelmana. Kuka sais mulle "taottua" päähän sen, että aina ei tarvitse jaksaa ja välillä voi pitää "lomaa" (siis säätöjen suhteen, eihän D:stä muuten lomaa voi pitää  ::) )?  :-[

Varsinkin kun sensorointikin on vielä tulossa, jonka aikana teen kuule NIIN monta basaalitestiä, että VS-mittarin patterit loppuu ja maha murisee kunnolla!  :D :D :D :D
Muistathan pake välillä antaa kehon toipuakin noista basaalitesteistä. Tilanteet ja eri vuorokaudenajat kun eivät ole aina vakioita, sokeritasapainoon vaikuttavat niin kovin monet muutkin seikat kuin vain perusinska, eli jatkuvasti tehtyinä basaalitesteistäkään ei välttämättä ole mitään hyötyä. Ja kuten itsekin totesit, aina ei tarvitse jaksaa säätää! :) Verensokerimittari on kuitenkin se paras ja ainoa keino tsekata, miten joku asia sillä kertaa toimi ja sen avulla sitten korjataan tarvittaessa suuntaan tai toiseen (ihan ilman basaalitestiäkin). Seuraava päivä voikin olla aivan erilainen täysin samoilla säädöillä. Joten älä nyt ihan jokaista ei-toivottua tulosta murehdi ja huolehdi. :) Pumpulla saa toki tehtyä paljon hienosäätöä, mutta ei sen avulla silti saa päivistä vakioita eli kyllä niitä säätöjä saisi sitten tehdä oikeastaan koko ajan. Ymmärrän tietysti, että olet aika tuore pumppailija ja haluat annokset kuntoon. Mutta kuten itsekin totesit, ei sulla suuria ongelmia siellä edes ole, joten huilaathan myös välillä. :) Hypoista tietty olisi tärkeää päästä eroon. Tsemppiä! :)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Linkkejä