Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Miksi reilut suositusrajat verensokereille ?  (Luettu 25940 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Re: Miksi reilut suositusrajat verensokereille ?
« Vastaus #30 : Syyskuu 27, 2009, 11:40:13 ap »

Oletko muuten itse diabeetikko? Meinaan vaan, että tiedätkö millaisen olotilan jo 3,5 mmol/l:n arvo aiheuttaa? Jos turhan alhaisilla sokereilla leikitään, niin sekin jo voi aiheuttaa sitten myöhemmin (aikuisena) sitä, ettei uskalla kovin matalille sokereitaan päästää. Eli mennään ojasta allikkoon. Nythän on kyse lapsesta, jolla on elämää edessä vaikka kuinka monta vuotta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #31 : Syyskuu 27, 2009, 11:57:33 ap »

Musta oli hyvä kun joku mainitsi honeymoonin. Eli vasta sairastuneella kun omaa inskantuotantoa on vielä jäljellä eli elimistön sokerinsäätely ei ole vielä kokonaan ulkopuolisen toiminnan varassa, on nuo terveenkaltaiset mutta tasaiset sokerit ehkä helpompi saavuttaa. Oman tuotannon kokonaan hiipuessa se on sitten vaikeampaa/vaarallisempaa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Ollivander

• Matkailija
« Vastaus #32 : Syyskuu 27, 2009, 13:00:34 ip »

Lainaus:

Eiköhän kaiken taustalla ole se, että sellaista "konetta" ei olekaan, joka pystyisi hyvin matalalla (siis en nyt edes puhu hypoarvoista, vaan niistä arvoista esim. siellä 3,5 - 4 välissä) keskimääräisellä verensokeritasapainolla takuuvarmasti pitämään ne yllättävät todella matalat arvot poissa.

Aivan niin, tästä ollaan ehdottomasti samaa mieltä, mutta eihän kukaan sellaisista 3.5-4 keskiarvoista ole täällä puhunutkaan? Ketjun aloittaja on:
  • Täällä toisessa ketjussa viitannut nykyiseen HbA1c-arvoon 5.7%, joka esim. tämän Pirjo Ilanne-Parikan artikkelin mukaan vastaisi karvan verran päälle 7mmol/l olevaa verensokerin keskiarvoa
  • Todennut lapsen verensokerin olevan usein välillä 4-4.5mmol/l ennen ateriaa
  • Todennut normaalina pidetyn paastoverensokerin (terveillä) olevan välillä 3.5-5.5mmol/l.

Eli kukaan ei ole todellakaan puhunut "kovin tiukoille vedetyistä" verensokereista ja hiukan ihmettelen, miksi sitä yritetään täällä niin kovasti kääntää sellaiseksi.

Ymmärrän huolen hypoista, mutta tässä on kyseessä ihan toinen lähestymistapa, toinen "paradigma", jonka toimivuuden käytännön elämä vahvistaa: Esimerkiksi tuolla yllämainitussa ketjussa ovat kaikki samaa lähestymistapaa käyttävät vanhemmat raportoineet hypojen nimenomaan reilusti vähentyneen. Samaiseen ketjuun linkkasin hoito/tutkimusraportin (tänne, #1844278) jossa hypot olivat vähentyneet 2.9 +/- 2.0 tapauksesta per viikko 0.5 +/- 0.5 per viikko eli alle 20%:iin aiemmasta.

Ja on ihan fysiologinenkin selitys sille, miksi hyporiskeistä ei välttämättä kannata olla niin huolissaan, joka liittyy elimistön energiaravinteiden käyttöön - erityisesti rasvoihin. Jatkuvasti korkealla olevat insuliinipitoisuudet veressä blokkaavat rasvojen vapauttamista rasvakudoksesta ja niiden käytön. Tällöin kudokset "joutuvat" toimimaan enemmän sokeripolttoisina - mikä ei suinkaan mm. monien elinten kohdalla ole optimaalinen tila - ja glukoosin tarve on suuri. Jos taas kudokset osaavat käyttää hyödykseen normaalisti rasvaa, on glukoosin tarve ja täten myös hyporiski luonnollisesti pienempi. Eli lähestymistapaa voi kuvata myös sanonnalla "ei ne suuret tulot vaan pienet menot" - silloin jos keho on "pakotettu" tarvitsemaan jatkuvasti suuria määriä glukoosia, niin eivätpä ne veressä olevat määrät (1mmol/l vastaa suunnilleen gramman kokonaismäärää glukoosia veressä) kovin massiivista puskuria hypoille anna (minkä kokemus myös vahvistanee?). Esimerkiksi jonkuin aiemmin maintisema "hypot 50m kävelyllä" on jo merkki (oikeastaan verensokerin lähtötasosta riippumatta) siitä etteivät kehon kudokset kykene käyttämään rasvaa kunnolla.

Toivottavasti tämä selvitti asiaa.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Syyskuu 27, 2009, 13:39:24 ip »

Hyporiskistä pitää mun mielestä aina olla huolissaan ja tämä riski on suhteutettu tietysti jokaisen omaan elämäntilanteeseen (ja tällä tarkoitan muuta kuin ruokavaliota) Mulla taas yksin asuvana verensokerin turvarajat ovat korkeammalla. Koskaan ei mennä nukkumaan alle 7 arvoilla ja kaikki alle 4.5 arvot korjataan vähintään 5.5 mieluiten 6:een. Ainakin itselleni nuo arvot ovat ihan passelit. Jos joku ihmettelee noita "yksin asuvan turvarajoja" niin kyseessä on ihan se simppeli syy jos saan yksin shokin mua ei kukaan siitä korjaa jos menen itse siihen kuntoon etten kykene tilannetta handlaamaan.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Syyskuu 27, 2009, 17:05:16 ip »

Mielenkiintoiseksi käy tämäkin rupattelu:
Lainaus:

Ja on ihan fysiologinenkin selitys sille, miksi hyporiskeistä ei välttämättä kannata olla niin huolissaan, joka liittyy elimistön energiaravinteiden käyttöön - erityisesti rasvoihin.

Taitaa olla ihka aito veehoohoo-intoilija, tämä Ollivander
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Syyskuu 27, 2009, 17:20:58 ip »

Lainaus:

Mielenkiintoiseksi käy tämäkin rupattelu:
Lainaus:

Ja on ihan fysiologinenkin selitys sille, miksi hyporiskeistä ei välttämättä kannata olla niin huolissaan, joka liittyy elimistön energiaravinteiden käyttöön - erityisesti rasvoihin.

Ymmärsinkö nyt lukemani oikein? Että hää meinaa, että kun hypo iskee, niin siihen vaan rasvaa annetaan? Tai elimistö korjaa tilanteen? Miten maksa voi päästää verenkiertoon sokeria, jos siellä ei sellaista ole varastoitunut, jossei syö ollenkaan hiilareita?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Lupita

• Vanha tekijä
« Vastaus #36 : Syyskuu 27, 2009, 19:15:47 ip »

Kyllä Friitakin on jo ihan varmasti oppinut, että karpit syö myös hiilareita, mutta rajoitetusti. Jos hypo tulee se korjataan hiilareilla.

Teoriassa (ja joillakin myös käytäntö on osoittanut), että jos elimistöä ei jatkuvasti "kylvetetä" suuressa määrässä ulkopuolista sokeria ja insuliinia, niin hypoalttius pienenee. Ajatuksena on, että vhh-kroppa kykenee herkemmin myös hyödyntämään mahdollisia "jenkkakahvoja".
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #37 : Syyskuu 27, 2009, 19:25:31 ip »

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia hypoilun suhteen, siis että mitään äkillisiä tuupertumisia ei ole ollut VHH:lla. Olen oikein kokeillut tätä, sinnittelen hyvin jopa tunteja hypon rajoilla, vs kolmosessa tai vähän alle. Kokeilu päättyi kokeilijan kyllästymiseen, ei kuolemaan.

Ainoa ero hypojen s uhteen verrattuna entiseen syömiseen on siinä, että VHH:lla reaktiiviset korkeat eivät vie vs:a pilviin ja tietysti se, että hypoja on huomattavasti vähemmän vaikka hoba on merkittävästi alhaisempi.

Kannattaa myös huomata, ettei maksan varastoituminen ole suinkaan mikään eksklusiivinen suoraviivainen kausaaliprosessi "syöty hiilari->varastosokeri", vaikka diabeetikoille on tätä vajaata totuutta syötetty täytenä totuutena niin kauan kuin muistan. Elimistö tekee melkein mitä vain mistä vain.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 27, 2009, 19:30:43 ip »

Mulle d-lääkäri sanoi, että kyllä siellä maksassa on tarpeeksi glukoosia, vaikka ei hiilareita paljoa söisikään. (Tai oikeastaan se jopa nauroi mun huolelle siitä, että karppaamalla olisin pulassa tän asian kanssa.) Kuulemma maksan sokerin muodostus on _huomattavasti_ monimutkaisempi prosessi kuin että sitä sokeria kertyisi maksaan vain syömällä hiilareita.

Lapsidiabeetikoiden vanhemmille taas en voi kuin nostaa hattua, oli hoidon ideologia tai tapa ihan mikä tahansa. Täytyy olla todella rankkaa hommaa. (Sanoo 1-tyypin diabeetikko ja 2-vuotiaan äiti)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Syyskuu 27, 2009, 20:44:17 ip »

Ja minä kun luulin, että tässä jutussa oli kyse vain noista verensokerirajoista, siis suositusrajoista ja siitä ovatko ne liian löyhät ja miksi ajaraja on jopa 4 mmol/l eikä matalampi, esim. 3,5 mmol/l.

Ja kuvittelin vielä asiaa lähinnä pienen diabeetikkolapsen kantilta.

Itse en ajatellut lainkaan mitään VHH <=> RHH -juttuja, vaan lähinnä niiden hypojen aiheuttamia ongelmia pienen lapsen aivoille. Ja sitä miten vaarallisia ne matalat sokerit ovat pienen lapsen aivoille. Ja kaiken takana se, että mitä matalampia arvoja pidetään hyväksyttävinä, sitä suurempi on vaara tapahtua "lipsahduksia".

Minä juttelin Meikussa neurologin kanssa noiden pahojen hypojen vaikutuksista aikuisenkin aivoille ja vastaus oli yksiselitteinen: aina ne jättävät merkkinsä aivoihin ja merkit eivät ole positiivismerkkisiä, vaan kyllä ne sinne negatiivisten puolelle menevät. Siis kun puhutaan vähänkään hankalammista matalista, kramppeineen tai saati tajuttomuuksineen.

Mutta ei kait tämä ole mitenkään VHH/NHH/RHH -asia

Eli itse ymmärrän hyvin miksi suosituksissa ideaalien verensokeriarvojen alarajana on 4mmol/l
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

vivianv

• Vieras
« Vastaus #40 : Syyskuu 27, 2009, 21:00:56 ip »

Lainaus:

Eli itse ymmärrän hyvin miksi suosituksissa ideaalien verensokeriarvojen alarajana on 4mmol/l

Tästä asiasta olen ihan samaa mieltä, näissä lukemissahan ollaan tekemisissä jo sellaisenkin asian kanssa kuin mittausepätarkkuus. Jos alarajana olisi nafti 3,5 mihin joku kumminkin lähtisi tähtäämään pikkudiabeetikon kanssa, niin se olisi hyötyyn nähden jo ihan posketonta riskinottoa.

Ja kun nyt pitkään sairastaneiden kohdalla todellisuus on kumminkin sitä, että vs vaihtelee 2-25 välillä aika helpostikin, ja hoitokikoilla ja ruokatavoilla lähinnä pienennetään tuota vaihteluväliä ja harvennetaan ääripäiden esiintymistiheyttä.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Syyskuu 27, 2009, 21:31:31 ip »

Lainaus:

Samoin, todellakin samaa mieltä. Ja ylipäätään temppuilu ns. normaaleilla 4-5 arvoillakin on usein hyvin haasteellista, monilla jopa vaarallista.

Sorry, jatkoin turhaan tuota keskustelun yhtä rönsyä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Ollivander

• Matkailija
« Vastaus #42 : Syyskuu 27, 2009, 21:35:43 ip »

Lainaus:

No minä koetan vain parhaani mukaan selventää joitain epäselvän tuntuisia yksityiskohtia siitä veehoohoosta, jos se on intoilua niin olkoon sitten niin.

Lainaus:

Ymmärsinkö nyt lukemani oikein? Että hää meinaa, että kun hypo iskee, niin siihen vaan rasvaa annetaan? Tai elimistö korjaa tilanteen? Miten maksa voi päästää verenkiertoon sokeria, jos siellä ei sellaista ole varastoitunut, jossei syö ollenkaan hiilareita?

Lupita, vivianv ja zebra1 jo tähän vastasivatkin varsin kattavasti.

Tarkennuksena vain, että puhuin lähinnä hypoalttiudesta - siitä miten hypojen riski voi olla potentiaalisesti pienempi, jos rajallisesta glukoosista eivät ole hermoston ja punasolujen kanssa kilpailemassa muut kuin ne elimet jotka glukoosia ihan oikeasti tarvitsevat. Monet elimet kun ihan oikeasti käyttävät energianlähteenään kaikkein mieluiten rasvaa (ja vieläpä tyydytettyä rasvaa), jos sitä vain on saatavilla.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Syyskuu 27, 2009, 21:52:14 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Samoin, todellakin samaa mieltä. Ja ylipäätään temppuilu ns. normaaleilla 4-5 arvoillakin on usein hyvin haasteellista, monilla jopa vaarallista.

Sorry, jatkoin turhaan tuota keskustelun yhtä rönsyä.

Kuule, eipä mitään anteeksipyyntöjä

Eihän nää keskustelut tunnu mitenkään pysyvän otsikon asioissa noin yleensäkään, oli sitten otsikko kuinka selkeästi tahansa annettu.

Mulla on vissiin noi vuosien takaiset pahat hypot jo niin aivosoluja syöneet, etten tahdo millään pysyä keskustelussa mukana, kun noita "lillukan varsia" tulee oikein reilusti. Tahtoo multa se "punainen lanka" aina välillä kadota - tai jopa katketa kokonaan

Vai oisko vaan yksinkertaisesti aika käydä nukkumaan
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #44 : Syyskuu 27, 2009, 22:07:37 ip »

Käydään vaan kohta nukkumaan, mutta ennen maatemenoa kysäisen keskustelijoilta ihan viattomasti ja ilman vinoilua:
Suomessa on tuhansia pitkänlinjan diabeetikkoja, jotka ovat vuosikymmeniä pärjänneet ihan hyvin ilman vhh:ta ja muita kotkotuksia ja pitäneet hobiksen suositusten rajoissa ja ovat ilman lisäsairauksia niin että
pitääkö heidänkin nyt ruveta vhh:lle?
Ihmettelen diabeetikkonoviisina vain sitä, että sellaiset ihmiset ovat olleet ihan hiljaa, vaikka varmaan heitäkin on täällä ainakin lukemassa tätäkin ketjua.
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54