Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416912 viestiä  •  19921 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeetikot karppaajien hampaissa  (Luettu 24626 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Re: Diabeetikot karppaajien hampaissa
« Vastaus #30 : Elokuu 28, 2009, 23:33:35 ip »

...eikä aina kiinni siitäkään, osuuko laskennat kohdalleen vai ei. Aina on myös tekijä X, kuten vaikkapa inskan vasta-aineet tai tärkkelysintoleranssi tai sukupuolihormonit tai inskan imeytymishäiriöt tai maksan toiminta varastosokereiden pukkaamisessa tai vaikka jännityshormonit, jotka saattaa vaikuttaa myös ateriainskan tarpeeseen. Toisten kroppa myös sietää suurempaa virhemarginaalia kuin toisten, vaikka laskentatarkkuus ja inskan annostelutarkkuus olisi sama. Eli joo, kaikkien kroppa on erilainen ja vaatii erilaista tarkkuutta , ja on paljon myös ykkösiä jotka syö hiilareita suositusten mukaan, joilla on ok tasapaino ja paino.

Noista proteiineista; eikö sitä munuaisongelmaistenkin proteiinin ylämäärää nostettu, ettei lihakset surkastu? Antsu1 taisit siitä joskus mainita?

Tää on myös aina eri juttu, onko laihtumistarvetta vai ei. On eri asia miettiä makroravintoaineiden suhteita, jos kokonaisenergiantarve on kohdillaan tai jopa liian pieni, kuin jos on tarve pienentää kokonaisenergiamäärää. Jos pitää vähentää kokonaismäärää ja päättää vähentää sen hiilareista, makroravintoaineiden prosenttisuhteet muuttuu vaikka esim. proteiinin absoluuttinen määrä ei muutu eikä siten ole vaara vaikkapa munuaisille.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Xta

• Matkailija
« Vastaus #31 : Elokuu 28, 2009, 23:54:14 ip »

Kiitos näkemyksistä, Antsu1. Myönnän kyllä heti ensimmäisenä, että en ole mikään ekspertti näissä lisäsairaus-asioissa, ihan senkin takia että suhteellisen tuoreena diabeettikona ne ovat vielä melko kaukaista elämää (kop, kop). Niissä jutuissa mitä olen lukenut, on kuitenkin kovasti painotettu, että lisäsairauksia aiheuttaisi juuri huono hoitotasapaino (viitaten kun sanoit: "Eikä ne lisäsairaudet, nefropatiakaan aina johdu huonoista tai heittelevistä sokruista. Siinäkin on myös perinnöllinen puoli mukana ja ties mitä asioita.") En ole yleensä nähnyt noita muita asioita hirveästi tuotavan esille.

Ja kriisikko, ymmärrän kyllä jossain määrin tuon VHH-kannattajiin hermostumisen, ja miksi heillä vaikuttaisi olevan hyökkäävä asenne. Mutta haluaisin uskoa, että pohjimmiltaan takana on kuitenkin halu auttaa toisia ja jakaa tietoa, jonka avulla (ainakin osa meistä) saattaa löytää terveellisemmän elämän?
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Elokuu 29, 2009, 00:08:27 ap »

Lainaus:

Onko täällä muita jotka syövät paljon hiilaireita? Jos on miksi olet päätynyt tähän ratkaisuun.

Ainakin minä. Hiilarimäärä kyllä vaihtelee eri päivinä, mutta useimmiten tulee syötyä paljon hiilareita. Mutta omasta mielestäni syön erittäin terveellistä, monipuolista ja hyvää ruokaa. Ja tämä ruokavalio sopii mulle ainakin tällä hetkellä erittäin hyvin.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #33 : Elokuu 29, 2009, 00:31:27 ap »

Lainaus:

Olen kokeillut joskus hiilarien rajoittamista 100 gg päivässä ja tuloksena on ollut etten kykene selviytymään töissä edes yksinkertaisesta raporttien teosta. Mutta kun hiilarit nostaa 150g niin johan toimii.

Ykkösillä asia onkin toinen. 150g hiilareita on huomattavasti alle virallisterveellisen.

Kakkoset vaan tarvitsevat sitäkin pienempiä hiilarimääriä, 72g on saksalaisten laskennan mukaan oikea määrä/vrk.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #34 : Elokuu 29, 2009, 00:49:14 ap »

Lainaus:

miksi heillä vaikuttaisi olevan hyökkäävä asenne.

Mun hyökkäävä asenne koskee vain ja ainoastaan Terveyden ja hyvinvointilaitoksen herra pääjohtajaa "Proffessori" Pekka Puskaa joka syöttää "pakolla" kaikille itsensä hyväksymää ja keksimää ns. virallisterveellistä ruokavaliota.

Puuroa, leipää, perunoita, makaroonia, margariinia, kevyt tuotteita,rypsiöljyä, rasvatonta maitoa ym. hänen keksimiänsä parannusaineita ylistetään yli kaikkien muiden terveellisenä ruokana. Kaikki muu rasva kuin kasvisrasva on kielletty mukaan lukien oliiviöljy ja kookosöljy.

Luin eilen lehdestä Puskan uusista seikkailuista lasten liikalihavuuden vähentämiseksi. Asia on kannatettava, mutta jos lopputulokset ovat karjalaprojektin tasoa on parempi luopua heti alkuunsa ettei koelapsille käy huonosti.

Puhuimme illalla porukalla asiasta ja toivotimme Pekka Puskaa tulemaan keskustelemaan kanssamme asiasta viinilasin äärelle. Tuskin tulee, olemmehan kaukana Karjalasta ja kehäkolmosen ulkopuolella.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Elokuu 29, 2009, 10:46:58 ap »

mielestäni KEIJU sanoi ABSOLUUTTISEN totuuden näistä ravintoasioista sivulla 2.Pointsit myös Anu 67:lle sydämen asialla sarjan ylistämisestä.
Kertaus vielä: Vhh:n suurimmat ongelmat (hiilarien rajaaminen sinänsä hyvästä):tarvittavaan ENERGIAN saantiin/jaksamiseen ei riitä (ainakaan vähintään keskikokoisella aktiivisella ihmisellä)pelkkä lihan,kasvisten,kalan,kanan ym.syönti,vaan tarvitaan ISO määrä rasvaa ja proteiinia ja sen mahd.haitat ETENKIN diabeetikon sydämelle/MUNUAISILLE on hyvinkin kiistanalainen juttu.
Ja mitä olen noita Vhh kirjojen ruokohjeita lueskellut,niin kyllä niitten toteuttaminen ns.kodin ulkopuolella voi olla monelle vaikeaa.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Elokuu 29, 2009, 10:52:19 ap »

Lainaus:

Eikös ne lisäsairaudet ole kuitenkin hiilihydraattien aiheuttamia? Noin niinkuin periaatteessa, siis. Millä tavalla hiilihydraattien välttäminen pahentaisi niitä?

... Sillä vähemmän riskiä hypoihin tai korkeisiin on silloin, kun aterian hh-määrä on esim. 20 eikä 60, eikö totta? Verensokerin vaihtelut pysyvät pienempinä, eikä tule niin helposti annosteltua väärää määrää pikainsuliinia. Ja vaikka ei annostelisikaan väärin, joskus kropan toimintoja on vaikea ennustaa, kun insuliini saattaa tepsiä viivellä, tai joskus taas liiankin nopeasti, jne. Joka tapauksessa mitä vähemmän insuliinia tarvitsee laittaa, sitä vähemmän riskiä.

No en minä ole tähän mennessä kokenut, että olisin ongelmissa syömieni hiilarien vuoksi (olen ongelmissa kun en ole niitä syönyt, eikä ole lisäsairauksia).

Jos ainoat vaihtelulähteet olisivatkin vain pistosten määrä, syöty ruoka jat/tai liikunta, niin avot. Vaan siihen kun tunkee mukaan hormonien vaikutukset (mistä syystä itselläni ainakin pelkästään pitkävaikutteisen insuliinin määrä voi vaihdella +/- 10 ky/vrk) ja pikan vaihtelut siihen päälle, niin koetapa siinä sitten yrittää osua pistoksilla ennakoiden oikeaan. Minä en ainakaan pysty, kun tuo kuvio ei ole edes yksin kuukautiskierrosta kiinni, vaan myös mm. sressitasosta, nukutun unen määrästä, jne. Joten joo, syön välllä enemmän, välillä vähemmän hiilareita. Enemmän syystä, että joudun tasaamaan alta puolen vuorokauden tapahtuvia rankkoja romahduksia ja koska en halua, että elimistöstä ei löydy mitään varantoa tilanteeseen, jota en ole osannut fakiirina ennustaa esim. mahdollista yöllistä hypoa varten.

Tilanteeseen varmaan auttaisi lobotomia, joka veisi suuremmat mielenliikutukset (jotka nekin vaikuttavat) pois elämästä, mutta kasvikseksi ryhtyminen siksi, että jotkut kuvittelevat etteivät hiilarit ole hyvästä kellekään on aavistuksen suuri uhraus. Eikä tuokaan toimenpide veisi muiden hormonien vaikutusta pois, joten hukkareissu.  

Olen kokeillut myös liha/kala/kasvispainotteista ruokavaliota, vähentänyt hiilareista ja pelannut myös enemmmän rasvan kera. Ei sovi minulle:

- Näkyy välittömästi kolesteroliarvoissani (ja tämän ongelmallisuus tietysti kiistetään - minä en tiedä tarpeeksi, että osaisin olla olematta huolissani kun suvussa ao. luvun suuruus on korreloinut sydän-/verenkiertohäiriöihin (lihavuuden sijaan).
- painoni nousee (esimerkkiä taas viime kesältä, jolloin tuli grillattua, syötyä kermaista/voista kastiketta esim. sienten kera, jonka jälkeen normivaihteluun tuli +3 kg)
- ihoni alkaa kukkia (tätä en erityisesti kaipaa oli se nyt sitten naisellista hapatusta tai ei)
- ruoansulatus menee änkäksi, muuten siinä sivussa tapahtuvista normitoiminteista tulee ikävän yllätyksellisiä ja jatkuvan mietinnän aihe

Edellisestä huolimatta syön ns. virallsterveellisen dieettini osana lihaa, kalaa, reilusti kasviksia, jne. Ilman mitään tiukkoja ruoka-ainerajoitteita, määrien perään katselen kyllä.  

Eli kuten olen aiemminkin todennut, ihan kiva, jos joku kokee, että homma toimii nyt vhh:lla paremmin kuin muuten. En kuitenkaan kaipaa yhden totuuden torvensoittajia yksioikoisesti suoltamaan kantaansa minnekään. Mistään asiasta eli minullekin tuputus/fanatismi/pakottaminen missä tahansa asiassa aiheuttaa takuuvarman negatiivisen reaktion. Koski fanatismi sitten rintaruokintaa, lastenhoitoa, sitä ainoaa oikeaa työtapaa, syömistä, kirjallisuutta, jne.

Edellisten lisäksi karvoja nostaa pystyyn aidon hölmöyden tasolle laskevat keskustelut, jossa aikuiset ihmiset kuulostavat yhtä asiallisilta kuin tulistuneiden neljävuotiaiden tukkanuottanen, pl. törkeä kielenkäyttö.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #37 : Elokuu 29, 2009, 10:52:58 ap »

Lainaus:

Vhh kirjojen ruokohjeita lueskellut,niin kyllä niitten toteuttaminen ns.kodin ulkopuolella voi olla monelle vaikeaa.

Siihen se virallisterveellinen lisäaineellinen ruokailu on johtanut että pitää ottaa omat eväät mukaan.

Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Elokuu 29, 2009, 14:57:37 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Joo, no olkoon vaikka niin, en jaksa enää tästä aiheesta jauhaa. Eli jos munuaiset renklaa, niin lisää vain proteiinia?

Mä en ihan oikeasti muista, kuinka monta kertaa olen juuri sinulle juuri tähän väitteeseen todennut, että karppaus ei ole ylisuurten proteiinimäärien syöntiä.

En ole kai lukenut, mutta mielestäni kysäsin viime syksynä, mitä tämä VVH pitää sisällään ja sain ainakin yhden vastauksen, että lihaa, kalaa, kanaa ja kasviksia. Ehkä ymmärsin lukemani väärin ja en enää aio tämän sorttisiin keskusteluihin osallistua, koska en minä kritisoi sitä, mitä karppaajat syö, kuten aika moni teistä (et sinä Vivianv) kritisoi meitä normaaleja hiilarikäyttäjiä. Mutta tämä fanaattinen käännyttäminen ärsyttää.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

kimalainen

• Vieras
Niistä hiilareista vielä
« Vastaus #39 : Elokuu 29, 2009, 15:12:16 ip »

Kyllä paljon kehutussa ja lukemassani Montignacin dieetissäkin hiilareita syödään ihan normaalisti, mutta ehdottomasti valikoiden. Ruokalistalle kuuluu vain hyviä hiilareita = matalan glykemiaindeksin (GI-indeksin)  hiilareita. Se tarkoittaa esimerkiksi, että peruna ja valkoiset vehnäjauhot ovat kiellettyjä, koska niiden GI ind. on korkea. Sokerista en muista, mitä sanottiin, mutta varmaan sama juttu valkoisessa ainakin.
Ruoka-aineista on listat GI-indeksin mukaan (ulkomaisia aineita valitettavasti, esim. ruis on puuttunut).

Esimerkiksi porkkanan GI-indeksi nousee, kun se keitetään. Siis raakana mieluummin. Samoin riisi täysjyvää, mutta tärkeää on, että ei ylikeitä sitä, muuten GI-indeksi nousee.

En sitten tiedä, mikä yhteys on GI-indeksin ja energialla. Mutta matalan GI-indeksin tuotteille on tyypillistä terveellinen ruoka ja esim täysjyvä yms. mikä on tietääkseni
aina ollut diabeetikoille tärkeää.

Ainut mikä siinä on selvä ero suomalaisiin suosituksiin, että perunat ja pullat pois. Tilalle matalan GI:n tavaraa. Mm pähkinöitä suositellaan, josta suomalaisissa suosituksissa ei ole puhuttu mitään, korkeintaan epäsuositeltavana, koska on energiapitoista.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #40 : Elokuu 29, 2009, 16:23:20 ip »

Lainaus:

fanaattinen käännyttäminen ärsyttää.

Ei pidä ärsyyntyä sellaisesta asiasta joka ei koske itseä.

Vhh ärsyttäminen on tarkoitettu 2-sokeritautisille ja muille ruokavaliostaan huolehtiville.
Kirjattu

upi

• Veteraani
« Vastaus #41 : Elokuu 30, 2009, 00:27:28 ap »

Tsiisös

Kun mä luen teidän friikkien juttuja, mun rupee ihan
sairaasti tekeen mieli riisipuuroa.  
Pakko pistää kone kiinni

upi lähtee tsiikaan joskos sais juosten rusakon kiinni.
Kertoilen sitten huomenissa kuinka kävi vhh.

upi
Kirjattu
..niin se käy..

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Elokuu 30, 2009, 02:36:37 ap »

Onhan sulla upi kunnon aamunkoittoilmiö?  Meinasin vaan jos juokset sen rusakon aamupalapöytään niin pärjäät ilman tankkausta  
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #43 : Elokuu 30, 2009, 07:46:20 ap »

kuka aikoo juhlia 80 vuotis paivia.Hanella on oikea ruoka valio,,,,tanssitaan ja juotaan viiinaaa silloin
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Elokuu 30, 2009, 08:12:14 ap »

Lainaus:

upi lähtee tsiikaan joskos sais juosten rusakon kiinni.
Kertoilen sitten huomenissa kuinka kävi vhh.

upi

täällä ne on kuolleet jänisruttoon, kuulema Ettet ainakaan täällä voi niitä kiinni saada
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Linkkejä