Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6950 jäsentä  •  417703 viestiä  •  19975 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi w1byra5, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Madeiralle?  (Luettu 16646 kertaa)

julia

• Vanha tekijä
Vs: Madeiralle?
« Vastaus #45 : Tammikuu 14, 2017, 20:16:20 ip »

Viime heinäkuussa kävin Madeiralla ja olen jo katsellut uusia reissuja, kun mieli tekisi takaisin kukkien ja upeiden maisemien keskelle.

Kunnon umpinaiset kengät, joissa on pitävä pohja, on kyllä ihan ehdoton valinta. Kaikki kadut ja puistot ovat täynnä erittäin jyrkkiä ylä- ja alamäkiä, joissa jo kuivallakin säällä kengät lipsuu. Yhdet gore-texit sateisimmille päiville ja toiset kevyemmät muuhun kävelyyn, retkisandaalit taitavat olla tuohon aikaan liian vilpoiset. Kengät ovat muuten Madeiralla halvempia, mutta valikoima oli ainakin kesällä enemmän korkokenkätyyppistä

Uimatossut on hyvä idea, jos ei muuten niin veteen päädyssä helpottaa ja estää naarmujen tulon.

Huonoa ruokaa osuu kohdalle, jos osuu, You never know. Kannattaa vilkaista netistä, mitä ravintoloita kehutaan ja pelata varman päälle.

Hepatiittirokotus kannattaa aina ottaa, jos reissaa Suomen ulkopuolella. Paras ottaa riittävän ajoissa ennen matkaa.

Ja Madeiralla pitää käydä katsomassa trooppinen puutarha ja ajaa sinne köysiradalla! Mukaan eväitä ja paljon vettä, paluu ylämäkeen vie yllättävän kauan aikaa!
Kirjattu
"Lujaa laatua LADA"

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Tammikuu 15, 2017, 10:16:38 ap »

Kiitos hyvistä vinkeistä! :)

Tuota hepatiittirokotusta aloin sitten miettiä ihan tosissaan. Täytyy arjen tullessa pyytää resepti lääkäriltä ja hoitaa homma kotiin. Koska en ole vuosiin reissannut Islantia pidemmälle, niin asia on unohtunut...

Sitten vielä yksi kysymys: Tuliaiset! Onko jotakin oikein erityistä mitä Madeiralta kannattaa tuoda tullessaan? Muutakin kuin muistoja, aurinkoa ja hyvää mieltä? ;) (Huom. asenne, ei vatsatautia!)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

julia

• Vanha tekijä
« Vastaus #47 : Tammikuu 15, 2017, 14:54:24 ip »

Mä toin tuliaisiksi Madeiraviinejä (makeahkoja) ja paikallista kuivakakkua niiden kanssa nautittavaksi. Kotoa toin isoja minigrip-pusseja, joten söpöt pakkaukset pystyi turvallisesti pakkaamaan matkalaukkuun.

Jos teksti "Madeira" ei haittaa, myynnissä on paljon kauniilla paikallisten kukkien kuvilla varustettuja tuotteita: t-paitoja, keittiöpyyhkeitä, pöytäliinoja, laventelituoksupusseja ja kaakelista tehtyjä kattilanalusia. Ne kattilanaluset painaa paljon, mutta toin niitä kymmenen, niin upeita olivat.  ;)

Madeiralla on myös upeita korkista valmistettuja tuotteita: laukkuja, lompakoita, vöitä ja kenkiä. Nämä ovat hinnakkaita, joten jouduin useita kertoja vakuuttamaan itselleni, etten oikeesti tartte totakaan laukkua.

Vaatteet ovat himpun verran halvempia. Minä satuin matkustamaan juuri alennusmyyntien aikaan ja tein hyviä löytöjä Bershkasta Lidossa sijaitsevasta isosta ostoskeskuksesta.

Muuten, aurinko ei sitten Madeiralla aina paista, kun noustaan ylös vuorille. Kannattaa varautua kylmää sumuun ja tihkusateeseen retkien aikana ja harrastaa kerrospukeutumista, sää vaihtuu tosi nopeasti, joten reppu mukaan.
Kirjattu
"Lujaa laatua LADA"

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Tammikuu 15, 2017, 16:38:17 ip »

Kiitos! :)
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Tammikuu 15, 2017, 18:14:24 ip »

Jep, hepatiitti kannattaa olla, jos vaikka vain Viroon menee, siis A-hepa, sehän voi tarttua ruoasta ja juomavedestä. B sitten, jos tuntee olevan tarvista, mää sain yhdessä työpaikassa, mutta B-hepahan ei tartu ku seksi-/veriteitse, niin ei pitäis olla vaaraa, jos ei sitten tule jotain haavoja, mitä diabeetikolle tietenkin voi tulla.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Tammikuu 15, 2017, 19:34:34 ip »

Mä ajattelin että menisi siinä sitten molemmat rokotukset samalla, koska työni puolesta tarvitsen tuon hepatiitti-B:n.

Ja entäs jos joutuukin vaikka onnettomuuteen ja sairaalaan verensiirtoon tms?  :(

No niin, se mielikuvitus!
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Tammikuu 15, 2017, 20:39:19 ip »

Mää oon ottanut erikseen, kun töissä aikoinaan sai vain Been. Kieltämättä jos joutuu saamaan verensiirron jossain muualla, on riskejä. Tai eksyy sänkyyn jonkun tyypin kanssa, jolla on vaik tietämättään...
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #52 : Tammikuu 15, 2017, 21:55:44 ip »

Mä ajattelin että menisi siinä sitten molemmat rokotukset samalla, koska työni puolesta tarvitsen tuon hepatiitti-B:n.

Ja entäs jos joutuukin vaikka onnettomuuteen ja sairaalaan verensiirtoon tms?  :(

No niin, se mielikuvitus!
Eikö sinuu oo töissä rokotettu hepoja vastaan?! Hoitoalalla  :o
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Tammikuu 15, 2017, 21:58:09 ip »

Kaveri on jopa ruokapuolella rokotettu, niin influenssa kuin hebatiitti.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #54 : Tammikuu 16, 2017, 09:03:57 ap »

Ei ole rokotettu. Kerran sitä itse kysyin, mutta arvannet vastauksen. :(

Parempi siis kun huolehtii asiasta itse.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Tammikuu 16, 2017, 10:12:48 ap »

Voi, ihana Madeira! Jaksaisipa vielä käydä siellä. Hyvän kohteen valitsitte. Ollaan oltu kaksi kertaa. Eka kerta oli marraskuussa ja hyvät ilmat. Seuraavalla kerralla alkukeväästä ja oli selkeästi kylmempää. Mikään rantalomakohdehan se ei ole, mutta onhan siellä merivesialtaat. Hotellien altaita ei välttämättä lämmitetä.

Teille kohde sopii kuin nenä päähän, kun tykkäätte kävellä. Niitä levadoita on eri vaikeusasteisia. Voi valita vaatimamman tai helpomman. Niillä näkee paremmin niitä kukkia ja vesiputouksiakin. Ja tietysti köysiradalla ylös. Näkee koko Funtchalin ja meren! Ylhäällä odottaa isot puistoalueet ja metsät. Päivässä ei näe kaikkea sitä aluetta millään. Hyvä kamera mkaan!

Merellä käytiin katamaraanilla ja niillä Marco Polo-replikoilla. Ekalla kerralla nähtiin iso valas, joka näkyi ihan katamaraanin vieressä. Ja delfiinejä näkee usein.

Vuokrattiin auto ja noustiin ylös vuorille pikkuteitä, poikettiin pienissä merenrantakylissä ja pikkukirkoissa. Ylhäällä saattaa olla tosiaan sumua ja lehmiä keskellä tietä! Varovasti serpentiiniteillä.

Ruoka on aika lihavoittoista (niitä lihatikkuja roikkumassa koukussa keskellä lautasta). Vihannesten määrät annoksissa vähän heikkoa ja kun pyysi lisää, laittoivat perunoita enemmän. Minä söin lähes koko viikon vihanneskeittoja, jotka sitten olivatkin hyviä. Muuten hotellilla aamupala ja hedelmiä välipalaksi,

Hyvät kengät ja tosiaan varautuminen myös sateeseen, on hyvä muistaa.

Mutta ihanaa matkaa ja nauttikaa matkasta,
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2017, 10:17:26 ap kirjoittanut RAR »
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Tammikuu 16, 2017, 10:23:28 ap »

Kiitos RAR. :)

Oliko sulla inskapumppu jo kun kävit Madeiralla? Menikö turvatarkastus ok? Se mua jännittää kun yleensä jään aina kiinni turvatarkastuksessa pumpun vuoksi. :D

K:n kanssa ollaan seikkailtu serpentiiniteillä aikaisemminkin mm. Kreikassa ja hyvin pärjättiin. Toki pitää olla varovainen ja tarkka, se kuuluu asiaan!

Aika hienoon hotelliin majoitutaan. Viiden tähden Pestana Carlton Madeira. No, kerrankos sitä nyt skumppaa aamiaisella nauttii, lomalla! :)
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #57 : Tammikuu 16, 2017, 11:55:01 ap »

Oli pumpou kummallakin kerralla. Minulla oli kaikki lääkkeet ja todistukset läpinäkyvässä minigrip-pussissa. Englanninkielinen todistus myös pumpusta ja varakynistä. Tullitarkastuksissa näytin heti pumpun, kun menin läpi ja virkailijat vain nyökkäsivät. Pillimehujen kanssa meinas tulla samomista, mutta kun selitin että ovat ensiapuna, antoivat ottaa koneeseen.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Tammikuu 31, 2017, 14:47:03 ip »

Vielä pukkaa kysymystä Madeiran-kävijöille. Otitteko käsikauppalääkkeet kuten särkylääkkeen ja ripulilääkkeen Suomesta mukaan vai saako niitä paikallisesta apteekista?

Ihan vain varmuuden vuoksi... :)

Ja onko siellä hyttysiä? :D
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #59 : Tammikuu 31, 2017, 17:33:52 ip »

Minulla oli omat käsikauppalääkket ja lääkäriltä lupa myös niistä. Mutta apteekkeja on ja mm. itse ostin mm. korvatipat. Koneen laskeutuessa meni korvat tukkoon, enkä saanut auki. Hyvin ymmärsivät englantia ja sain hyvät lääkkeet ja ohjeet.
Oma lääkärini oli joskus joutunut jonkun ongelman takia Madeiran sairaalaan ja saanut siellä todella asiantuntevaa ja hyvää hoitoa. Omien sanojen mukaan.
Hyttysiä on huomannut.
Kirjattu

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16

Tule meille yhteyspäälliköksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 10:51