Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Madeiralle?  (Luettu 18183 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Madeiralle?
« : Elokuu 25, 2009, 21:02:22 ip »

Olen tässä miettinyt, miten aion viettää "pyöreitä" tuossa parin kuukauden kuluttua.
Pippaloita en jaksa sattuneesta syystä järjestää isommalle kaveri/sukulaisporukalle, joten kyselin sitten isännältä mitäs tykkäisi jos lähdettäisiin kahden matkalle. Kun ei hanttiinkaan laittanut, olen nyt sitten päätynyt Madeiraan. Kanaria on nähty monasti eikä Thaimaa yms kiinnosta ihan jo senkin vuoksi, että sinne on pitkä lentomatka. Tosin Madeiraankin kestää lento kuusi tuntia.  

Joten jos teillä on kokemusta paikasta, niin lukisin mielelläni. Vinkkejä kivasta hotellista ja nähtävyyksistäkin olisi kiva saada. Olen kyllä saanut sen käsityksen että se on kaunis paikka ihan kokonaisuudessaan.
Kirjattu

H1

• Vanha tekijä
Re: Madeiralle?
« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2009, 21:08:05 ip »

Oi ihanaa! Mä haluun kans  

En nyt kerkii kirjottaa, mutta voisin koittaa etsiä (en muista tähän hätään) sulle niitten hotellien nimet joissa olen käyny. Se on tosi kiva ja kaunis saari, ei niin turisti-kohde kuin Kanaria. Mä menisin uudestaan koska vaan.
Kirjattu
DM1, pumpussa Humalog

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2009, 21:30:46 ip »

Et sitten viitsinyt vaan puukottaa, vaan vielä kierrät puukkoa haavassa ja sirottelet suolaa siihen....

Kerran Madeiralla käyneenä - (yleensä emme vaimon kanssa käy useanpaa kertaa yhdessä paikassa, mutta Madeira oli poikkeus) - olen sanaton. Kuvitelkaa? Johtuu vaan kateudesta.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2009, 21:33:24 ip »

Se on kiva paikka. Käykää keskustan vanhalla puolella sekä bussilla/taksilla/patikoiden ylhäällä kiertelemässä. Meidän hotellimme oli keskustasta noin 800 metrin päässä, mutta ei sillä hotellialuella. Finnmatkoilla ei enää ole se hotelli käytössä.
Kirjattu
Määrittämätön diabetes

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2009, 21:59:38 ip »

Teiltä kun autoilu sujuu, niin suosittelen auton vuokraamista päiväksi. Siinä ehtii hyvin kiertää saaren ympäri ja maisemissa kyllä löytyy Mukavampaa mennä niin kuin esim. jonkun matkatoimiston retken mukana, kun saa itse määrätä vauhdun ja pysähdykset.

Tässä yksi vinkki, joka meiltä jäi väliin:

Lainaus:

Jos haluaa nähdä maailman toiseksi korkeimman suoran pudotuksen mereen, löytyy se vähän matkan päästä Funchalista. Paikan nimi on Cabo Girão ja sinne pääsee helposti esimerkiksi vuokraamalla auton.

Pudotus mereen on 589 metriä. Meiltä se jäi väliin, koska sattui olemaan sellainen sumu tuolla paikalla, ettei eteensä nähnyt kuin kymmenisen metriä eli sään haltijat eivät suoneet meille mahtavia maisemia.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

vivianv

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2009, 22:38:49 ip »

Kappas kuule! Meidän häämatka suuntautui tuonne v. 2002 helmikuussa.

JOS ette pelkää ajelua korkeilla ja kiemuraisilla teillä, auton vuokrausta kannattaa harkita. Saari on niin pieni, että viikossa ehtii hyvin kiertää joka kolkan. Lähellä Funchalia on useita suuria puutarhoja, joiden rehevyys ja kukkaloisto on vertaansa vailla. Yhdessä sellaisessa kannattaa käydä. Me osuimme puutarhaan nimeltä Palheiro.

Meidän häämatka oli ns äkkilähtö, ja hotelli oli vain yhden tähden, mutta siisti. Se on Aurinkomatkojen valikoimissa vieläkin. Ainoa huono asia oli, ettei siellä ollut jääkaappia. Nyt en enää menisi siihen, sillä se oli keskellä vanhaakaupunkia, eikä auton kanssa ollut siellä helppoa. Turistialueella se ei ole ongelma.

Funchalissa on myös paljon tekemistä. Alhaalta lähtee gondolihissiköysirata (TJSP) läheiseen Monten kylään. Sieltä voi tulla alas samalla tavalla tai sitten perinteisillä rottinkikelkoilla, joita paikalliset ohjaavat.

Sitten me olimme totisessa turistihoukutuksessa, joka oli silti tosi mukava juttu. Madeiran satamassa pitää majaa Kolumbuksen lippulaivan replika, Santa Maria, ja sillä teimme päiväpurjehduksen Cabo Giraolle. Siellä nähtiin myös kalaparven kimpussa olevia delfiinejä ja merikilppari, joka oli hyvää tuuria.

Rantoja ei oikein ole tai ne ovat uusien hotellien yksityisiä. Halvalla pääsee kuitenkin paikalliseen meriuimalaan, Lidoon, jossa on aurinkotuoleja, merivesialtaita ja tikkaat mereen.

Ruoka on hyvää. Joka päivänä syötiin eri kalaa. Sen kanssa kannattaa kokeilla Portugalilaista vihreää viiniä, Vinho Verdeä, joka on aika mietoa, keskentekoista valkkaria.

Yhden levadavaelluksen teimme itsenäisesti. Onneksi otimme helpon reitin, sillä se oli riittävän haastava minulle. Yhtään vaikeammasta olisin tullut pelastushelikopterilla pois. Tässäkin auto on kätevä, ellei sitten osallistu opastetulle vaellukselle.

Madeiralla on miellyttävä ilmasto. Rannalla paistaa yleensä aurinko, mutta liian kuumaa ei ole. Vuorilla yleensä on jatkuva kosteahko sumu/tihuilma ja vesi kerääntyy levadoihin jatkuviksi puroiksi, joilla kastellaan vihreäksi myös rantavyöhyke.

Kannattaa siis käydä. Ei ole mitenkään verrattavissa esim. Kanariaan.

Muoks: niin, ja tuoreita hedelmiä kannattaa ostaa päivittäin Funchalin kauppahallista. Niille paratiisiherkuille ei suurimmalle osalle varmaankaan ole suomenkielistä nimeä, mutta siellä tarjotaan monella osastolla maistiaisia ja ostaa sitten mistä pitää.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2009, 23:14:23 ip »

En ole kylläkään menossa madeiralle, mutta olen myös täyttämässä pyöreitä lähikuukausina ja mietin, että mitäköhän ostaisin itselleni lahjaksi   Napapiirin eteläpuoliset alueet kun ei pahemmin kiinnosta, niin tässä pähkäilen  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #7 : Elokuu 25, 2009, 23:54:23 ip »

Me olimme noin kymmenen vuotta sitten Levadavaelluksella, kun poika pääsi ylioppilaaksi. Meillä piti olla halpa hotelli vuorenrinteessä, mutta koska se oli ylibuukattu, päästiin samaan hintaan viiden tähden Carltoniin. Ongelmana oli, ettei meillä ollut oikein tarpeeksi tasokkaita kuteita tuohon paikkaan.

Hotellin vieressä oli todella hieno paikka, josta meressä uidessamme englantilaisherra sanoi, että "this is the only way to get in without properly dressed" eli että uiminen on ainoa tapa päästä sinne sisään olematta asianmukaisesti pukeutunut.

Muuten se oli ihan hyvä paikka. Uima-allaskin oli aivan vieressä. Ei vain ehditty siellä paljon löhöillä. Haasteet odottivat vuorilla. Vuodenaika oli kevät. Kaupungissa oli kukkaisjuhla "Fiesta de fleur" tai jotain sinnepäin. Voin kuvitella, että se on eristyneellä saarella ollut joskus mahtava tapahtuma. Olihan se vieläkin. Ääntä oli ilmassa niin paljon kuin ämyreistä lähti.

Gabo Giraolla mekin tietysti käytiin. Yhdelle matkatoimiston saarikerrokselle osallistuttiin ja se kuului siihen. Taksit olivat aika suhareita ja liikennekulttuuri hieman haasteellista, mutta emme onnettomuuteen sentään jouduttu. Auton vuokraaminen voi hyvä idea ja miehellesi varmaan elämys.

Sää siellä on taatun samanlainen eli turistin toivoma. Rannassa on kaunista, mutta vuorilla sataa iltapäivällä aina samaan aikaan. Saharan tuulet joskus kuulemma muuttavat kaiken. Talvella saattaa vuorilla olla kylmäkin. Jopa +5 oC. Ainakin siellä kalanviljelylaitoksella, jonka nimi oli Frio jotakin.

Nähtävyyksistä eniten pidin Kasvitieteellisestä puutarhasta. Keväällä se oli todella upeassa kunnossa. Levadat tietysti olivat meidän juttu, mutta ei niistä enempää. Niissä ei saa olla korkeanpaikan kammoa. On siellä yksi helppokin reitti siinä jossain lähellä missä ne Tobaccakelkatkin.

Vielä pitää varoittaa, että Madeira ei ole rantalomakohde. Jos haluaa yöt bilettää ja päivät löhötä rannalla, pitää mennä muualle. Vieressä on kuulemma saari, jossa tämäkin onnistuu. Jos pitää vuorista, luonnosta, merestä, saarelaisten historiasta ja vihreästä kasvillisuudesta, se on oikea paikka. On siellä tietysti Madeira-viiniä, lihavartaita ja syvänmeren mustaa kalaa, Espada vai mikä se nyt olikaan.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2009, 08:25:45 ap »

AIJAA!!! Ettet meinaa meitä kamujasi kustantaa sinne ja?   AI. JAA!!!!

Mä olen nimittäin kuola vienosti suupielestä valuen ja silmät kiiluen katsellut sitä paikkaa matkaesitteistä...   mutta kokemusta siis ei ole. Mistäpä mulla.  
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2009, 11:25:37 ap »

Just. Enminäkäänhyväksy.

Tosin, muistin, että olimme mekin kaljass.. eiku Wienissä ja Budapestissä kustantamatta sinne muita kun akan. Vai kustansikohan hän minut? Vieläkin soi päässä 'Kuinka siltain lyhdyt Tonavaan jne.'

Muuten molimme Mateiralla aikaan, jolloin siellä oli jouluvalot. Minnenoo muten kovinkaan ihastunut koko jouluun, mutta SE OLI jotakin.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2009, 14:32:32 ip »

No olisinhan minä ottanut koko koplan mukaan tuonne matkalla, mutta ne romanttiset illalliset isännän kanssa, kynttilänvalossa viiniä siemaillen, olisivat jääneet kyllä vähemmän romanttisiksi kun jengi ympärillä alkaa kaivaa mittareita, pumppuja ja inskakyniä esille ennen ruokailua!!!

Joten ei oteta mukaan tällä kertaa!  
Kirjattu

Edward

• Lentävä kynä
  • Teen vain työtäni, sanoi pyöveli.
    • http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaija_Olin-Arvola
« Vastaus #11 : Elokuu 26, 2009, 16:13:07 ip »

Oikein hyvää matkaa Keiju!

Minäkin olen pitkästä aikaa lähdössä matkalle kaksin. Mennään ukon kanssa Efesokseen. Siellä ne ovat Arkadian tiellä vaeltaneet niin Paavali, Marcus Aurelius kuin Kleopatrakin. Ja nyt sitten minä.

Monta vuotta tässä on mennytkin, kun aina on ollut mukana joku lapsukaisista. Kesällä käytiin 10-vuotiaan kanssa Venetsiassa ja alpeilla.

Kiirettä pitää:)

Eetu
Kirjattu
Älä usko kaikkea, mitä ajattelet.

Älä jää tuleen makaamaan.

upi

• Veteraani
« Vastaus #12 : Elokuu 26, 2009, 19:51:06 ip »

Keijulle hyvää matkaa toivotan!

Itsekin vaimokullan kanssa lähdemme Tenerifalle kuukaudeksi
ensi talvena.

Ja Eeetulle; moi pitkästä aikaa.
Efesos on mielenkiintoinen nähtävyys. Parisenkymmentä vuotta
sitten kävimme, ja lähtisin kyllä uudelleen.
Efesoksen liepeillähän Turms kuolematonkin havahtui
 Ainakin Mika Waltarin mukaan.

upi
Kirjattu
..niin se käy..

rouva80

• Intoilija
« Vastaus #13 : Elokuu 26, 2009, 20:01:58 ip »

Kymmenen vuotta sitten oon käynyt. Ihana saari. Parhaiten on jäänyt mieleen levadavaellus,sitä suosittelen.
Hyvää matkaa!!
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

Taitsa

• Vieras
« Vastaus #14 : Elokuu 27, 2009, 00:11:41 ap »

Lainaus:

Napapiirin eteläpuoliset alueet kun ei pahemmin kiinnosta, niin tässä pähkäilen  

Suositten Lofootteja talvella,mahtavat maisemat,karua mutta tavallaan kaunista.Mä muistan aina ne "torahampaat" talvisena päivänä merellä.

Madeira,why not?,jos kiinnostaa.
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54