Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418245 viestiä  •  20001 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kortisoni- sokerit nousee.....  (Luettu 7154 kertaa)

maikki69

• Aktiivinen
Kortisoni- sokerit nousee.....
« : Kesäkuu 12, 2009, 19:30:31 ip »

Joudun käyttämään kortisonia rakkulatautiin ja hyljinnän estolääkkeenä. Varsinkin nyt tämän rakkulataudin aikana  sokerit on aina mahtavia. Ja tuntuu että saa laittaa insuliinia todella paljon lisää. Syön nyt medrolia 6mg/vrk
   Miten teilläjoilla on kortisonia lääkkeenä, miten sokerit?
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Re: Kortisoni- sokerit nousee.....
« Vastaus #1 : Kesäkuu 12, 2009, 19:42:56 ip »

Sokerit nousee korkealle ja kovaa jos joudun kortisonia käyttämään. Näin riippumatta siitä, saanko kortisonin tabletteina tai piikkinä.

Nykyään en enää suostu kortisonia käyttämään, koska sen sivuvaikutukset ovat mulla niin epämiellyttäviä eikä lääkärikään sitä enää suosittele.

Paljon inskaa lisää ja hurjasti mittauksia, sitä se mokoma lääke vaatii.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Jymy

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2009, 10:11:41 ap »

Minulta diagnosoitiin muutama vuosi sitten PPP-tauti palmoplantaari pustuloosi), johon ihotautilääkäri määräsi vahvan kortisonivoiteen.

Sokerit nousi selvästi voiteluviikkojen aikana ja jälkeen.

Lopetin kortisonin kokonaan ja olen rasvaillut jalkojani esim. Ahava-merkkisellä kuolleen meren mineraaleja sisältävällä voiteella. Kädet (kämmenet) paranivat Tea Tree-oililla, jalatkin ovat nyt hyvässä kunnossa.

Tarkoitatko "rakkula-taudillasi" mahdollisesti PPP:tä ?
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2009, 10:34:47 ap »

laitan tähän linkin jossa on kuva, jossa näet millaisia rakkuloita minulle tulee. Ne tulevat pääasiassa kämmeniin, jalkapohjiin ja ns. hankauskohtiin.
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo92574.pdf
   En tiedä onko sairaus sama.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2009, 12:38:10 ip »

Aika häijyn näköisiä
Mulla kortisonit annetaan piikkeinä (nivelreumaan) koska en suostu suun kautta ottamaan.
Jos nivelet ovat pahasti tulehtuneet niin monesti käy niin että kortisonipiikkien jälkeen sokerit tulevat rominalla alas.
Siis johtuen tuosta että tulehdus hellittää kortisonin avulla.
Mutta on näitäkin kertoja jolloin kortisoni saa sokerit sekaisin vajaaksi viikoksi
Mutta, pitkitänkin noita piikkejä mahdollisimman paljon ettei tarviis ottaa.
Siinnä vaiheessa kun en enää kävele tai sormet eivät taivu mihinkään niin on aika aina soittaa reumalle tai päivystykseen.
Näillä mennään....
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

Jymy

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2009, 14:13:41 ip »

Kuvan mukainen rakkulatauti ei ole PPP, joka esiintyy vain kämmenissä ja jalkapohjissa siten, että ensin tulee pieniä vaaleita näppylöitä (pustuloita), jotka muuttuvat ajan kanssa aivan tummiksi ennen kuivumistaan pois. Näppylöitä tulee sairauden akuutissa vaiheessa koko ajan lisää.
Aurinko, merivesi ja sukattomuus tekevät hyvää ppp-iholle.

Koita kestää !
Kirjattu

RK

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2009, 20:26:39 ip »

Hei!

Minun kokemuksen mukaan kortisoni (jos se otetaan aamusta) nostaa varsinkin iltapäivän verensokerit korkealle.
Mutta on se niin tehokas lääke moneen juttuun että kyllä sitä kannattaa lyhyenä kuurina vähän enemmänkin syödä. Jos joudut syömään sitä pitkään (yli vuoden tms.) niin pyydä lääkäriltäsi luusuoja lääkitys!
Kirjattu
"Hyvä on ymmärtää elämää, parempaa on elää ymmärtäen" -RK

Linkkejä